Ateho  Elekma

Volvo V50 T5 AWD aut.vm 2005 kierroslukumittarin "heijaus ja jurina" apuaa

  • 64 Vastauksia
  • 19618 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jaakko7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Noniin auto tullut tutkimuksista ja mitään vikakoodia, vikaa tai outoja ääniä vaihteistosta ei kuulunut tai löytynyt. Laatikon muisti tyjennettiin, päivitettiin ohjelmisto ja ajettiin opetusajo. (viime ohjelma oli päivitetty elokuussa -13) Jurinasta sanottiin, että tulis vaan liian isosta vaihteesta.

Ajoin äsken noin 25km lenkin ja ihan aluissa, kun wetterin pihalta lähdin tuttu jurina kuului mutta laatikko onkin vasta oppimassa ja viimeiset noin 20km, 50, 60 ja 100 alueilla laatikko ei vaihtanut yhtään kertaa turhaan, eikä jurinaa kuulunut. Aivan mahtava! Hyvältä siis vaikuttaa.

Kierrokset 50kmh vauhdissa noin 1200 ja kulutusmittarikin näyttää niin pieniä lukemia, ettei oo ennen mulla näyttäny :D

Ohjeina sain ettei kaasua painettaisi ihan pohjaan ainakaan kolmeen päivään, ettei laatikko opi liian agressiiviseksi ja nykiväksi.
« Viimeksi muokattu: 31.01.2014, 15:37:10 kirjoittanut Jaakko7 »

Poissa Ayrton

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Hienoa! Jos se vielä viikon parinkin jälkeen on jurisematta, niin sen voisi tuomita korjatuksi, pidetään peukkuja!  :) :)

Mitä operaatio maksoi vai menikö suoraan autoliikkeen piikkiin?
« Viimeksi muokattu: 31.01.2014, 16:03:20 kirjoittanut Ayrton »
-ex- V50 T5 AWD A 2005 -ex-

Poissa Jaakko7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Puolet piti maksaa tästä elikkä 75e mutta taitaa olla halvempi jos ei erikseen tutkita, vaan päivitellään ja tyhjennetään muisti.
Tuolla käytiin koeajolla ja ajettiin vielä ilmaan nostettuna ja kuunneltiin erikseen vaihdelaatikon ääniä kuulokkeet päässä. Pitää toivoa ettei opi vanhoja tapoja enää.
Taisivat tietää vian jo etukäteen mutta halusivat muka tutkia, jotenkin jäi sellanen kuva.

Poissa Ayrton

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Miten on Jaakko7:lla loota toiminut?
-ex- V50 T5 AWD A 2005 -ex-

Poissa Jaakko7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Unohtu koko palsta hetkeksi mutta Valitettavasti laatikon "vika" tuli takaisin parissa päivässä. Onkohan ketjun aloittaja löytänyt/korjauttanut vikaa?
Anto jo turhaa toivoa kun pelasi pari päivää jurisematta :D

Poissa Jaakko7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Tässä googlaillu ulkomaisia sivuja asiasta ja tämän luin

http://forums.swedespeed.com/archive/index.php/t-169630.html?s=3d282d430b516973af449b120ac395be

Eivät kyllä ole vikaa löytäneet vaikka on tehty kaikenlaista ja osia vaihdettu laatikkoon ja laatikon viereen.
Pitää seurata nuita, jos tähän joku ratkaisu tulisi.

Poissa Ayrton

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Oon tota samaa ketjua seuraillut ja nimim "mkd28" kertoo korjanneensa vian solenoidikitillä.

Esim rostran kitti ebaysta http://www.ebay.com/itm/NEW-LINEAR-SOLENOID-KIT-AW-55-50-55-51-AF33-RE5F22A-ROSTRA-Volvo-Saturn-GM-Saab-/140784864638
Ja saman valmistajan juutuubipätkä kitistä http://www.youtube.com/watch?v=8VnCQqOa9dE

Toisena valmistajana ainakin Sonnax, googlella löytyy..

Osat ei olis kalliita, jos vaan löytäis tekijän... käsittääkseni apurunkoa ja konetta tarvii helpata ja tukea ja tunkata ja ja ja.. ei siis viitti kotipihassa tehdä  :)
-ex- V50 T5 AWD A 2005 -ex-

Poissa Jaakko7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Eipäs oo tännekään mitään kirjoiteltu pitkään aikaan. Ei näitä solenoideja ole kukaan vaihdattanut?

Kokeilin tässä muuten tänään (ensimmäistä kertaa huomasin kokeilla) laittaa aina jurinan kuuluessa laatikon winter asetukselle ja ehkä noin 5 kertaa laitoin niin ei juristellut enää normi D:llä työmatkalla joka on juuri tätä 50-60 aluetta. Normaalisti ajanut aina manuaali tai cruise päällä kun ääntä tottunut välttämään.
Laatikkohan alkaa luistattamaan todella reilusti tolla w:llä tietääkseni, jos tämä vetreyttää solenoidit? ; D no toiveajattelua.

Poissa Ayrton

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Hiljasta on ollut  :) Mut just tänään kävin leikkimässä vidalla. Ensin tein vaihteiston sopeutuksen (ei apua hurinaan-jurinaan).
Sit laitoin vidasta "Vaihdeosoituksen aktivoinnin" päälle. Toiminnon selitys vidassa:

Toiminto "Vaihdeosoitus" näyttää ko. vaihteen yhdistelmämittarin merkki-ikkunassa vaihteenvalitsimen asennon (P, R, N, D) asemesta. Toiminto näyttää myös Lock-up -toiminnon tilan näyttämällä tekstin TRANSMISSION SHIFT IND MODE yhdistelmämittarin merkki-ikkunassa sekä aktivoimalla informaatiosymbolin (i) kolmessa eri asennossa.

TRANSMISSION SHIFT IND MODE sekä sammunut symboli (I) = ei Lock-up'ia.
TRANSMISSION SHIFT IND MODE sekä symboli (I) vilkkuvat = luistava Lock-up.
TRANSMISSION SHIFT IND MODE sekä symboli (I) palavat kiinteällä valolla = lukittu Lock-up.

Sopivia käyttöalueita toiminnolle ovat:
Kun virheellisyyksistä on epäselvyyksiä vaihtamisen/Lock-up -tilan yhteydessä.

-Esim. Lock-up -vian vianetsinnän yhteydessä nähdäksesi missä tilassa Lock-up on.
-Vaihteiston vaihtamisongelman selvittäminen


Ja tässä videopätkä ko.toiminnon ollessa päällä http://youtu.be/BLsJAb8aF70 Aina kun lock-up menee päälle, kierrokset laskee ja jurina alkaa ja loppuu hetken päästä kun lock-up rupee luistamaan. Tätä arpomista sit jatkuu ja jatkuu...
-ex- V50 T5 AWD A 2005 -ex-

Poissa Jaakko7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Tutun näköstö tuo rauhattomuus ja vastaa kyllä sitä miten on itse asian kuvitellukin, että kun lukittu niin jurisee. Mutta mitäs tapahtuu sitten manuaaliasennossa tai cruise päällä lukitseeko silloinkin  kun ei yleensä jurise? Manuaalilla saanut joskus harvoin jurinan kuulumaan.

Poissa ralli art

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Mun 06 v70 2.5t awdssä ihan sama ominaisuus,vikakoodeja ei ole eikä tule ja kierrosten vaihtelu ei näy kuin mittaristossa joten käytännössä mahdotonta todeta että askissa ois rehellinen vika.puhumattakaan että liike korvais jotakin.taitaa olla ohjelmisto ominaisuus kys tiettyjen vuosimallienlaatikko versiossa.
Volvo S60R 2004 6MT
455 Titanium Grey/Gobi sand.

Poissa Ayrton

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Tuostapa tulikin mieleen että kesällä antoi yhden kerran vikakoodin vaihteistosta TCM-002E (tavallinen testeri ei tätä koodia näytä vaan testerillä tarvii olla pääsy vaihteiston TCM:ään) Vida kertoo koodista näin:

TCM-002E Suorakytkintoiminto. Nykii tai ei kytkeydy, AW50/51 AWD
Vaihteiston ohjausyksikkö (TCM) tarkastaa, onko suorakytkinsolenoidi irtikytketty tai luistaako se vertaamalla vaihteiston nopeusanturin nopeussignaalia vaihteiston pyörintänopeuteen. Signaalien on osoitettava samaa laskennallista pyörintänopeutta. Vaihteiston ohjausyksikkö (TCM) vertailee myös vaihteiston nopeussignaalia ja moottorin käyntinopeutta toisiinsa. Käyntinopeuden tulee olla suurempi tai pienempi kuin vaihteiston lähtönopeuden riippuen valitusta vaihteesta. Jos ohjausyksikkö havaitsee, että suorakytkintoiminto ei toimi tai että vaihteisto nykii suorakytkimen kytkeytyessä, muistiin tallentuu vikakoodi.

-ex- V50 T5 AWD A 2005 -ex-

Poissa Ayrton

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Päivitetääs tätä ennen kuin unohtuu kokonaan...

Vaihdoin viime kesänä (2015) ensin solenoidit (linear solenoid kit, 3 solenoidia), mutta ei ollut apua vaan ongelma palasi jälleen parin päivän kuluttua.

Sitten hommasin uuden koko venttiilipöydän ja vaihdoin sen, mutta eipä auttanut sekään!  :(

Molemmat vaihto-operaatiot onnistuivat lopulta ihan kotipihassa alta käsin. Purkaa ei tarvii muistaakseni kuin pohjapanssari ja ahtoputki. Tilaa ei ole liikaa joten hermoja sekä pieniä käsiä tarvitaan.

Autokin meni kesän jälkeen vaihtoon, joten mysteeriksi jäi tämä onkelma (yksi automaattiäijä epäili jälkeen päin turbiinilukkoa, jonka voisi korjata kunhan ensin pudottaa vaihteiston alas ja kaivelee palikan esille ja vie pajalle..)

edit: 168 tkm ajettu venttiilipöytä tunnistimella "b" ja Sonnaxin uudenveroinen linear solenoid kit (käy venttiilipöydille b ja c myynnissä, kysyä voi vaikkapa yksityisviestillä..
« Viimeksi muokattu: 23.02.2016, 13:47:33 kirjoittanut Ayrton »
-ex- V50 T5 AWD A 2005 -ex-

Poissa Dotzki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • Volvo V40 T4 ph2
Täällä ihan saman tyylistä jurrausta joskus v50:ssä. T5 awd 2006. Ei kyllä kovin pahalta kuulosta. Kuinkas kallis tuollainen turbiini lukon vaihto/ huolto olisi?

Poissa Ayrton

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Täällä ihan saman tyylistä jurrausta joskus v50:ssä. T5 awd 2006. Ei kyllä kovin pahalta kuulosta. Kuinkas kallis tuollainen turbiini lukon vaihto/ huolto olisi?

Muistaakseni se oli luokkaa 300-400 euroa kun tuo osan pajan pöydälle, en muista tarkkaan. Laatikon irrotus ja purku onkin sitten eri juttu...
-ex- V50 T5 AWD A 2005 -ex-

 

Carcom Oy  Ateho