Kulkukoira  Proturbo

V50 2.0D nykii

  • 51 Vastauksia
  • 18790 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Vs: V50 2.0D nykii
« Vastaus #15 : 12.06.2016, 14:10:02 »
Moikka!

Mikäli kirkkaassa putkessa dieselsuodattimesta pumpumpulle menevässä putkessa on ilmaa, niin ihan varmasti voi käydä huonosti.

Se mistä ilta menee, niin sitä on vaikea tietää. Voi mennä sekä pumpun liitoksesta tai sitten jäänyt joskus suodattimen vaihdosta ilmaa.

Mutta helpoin tapa päästä ilmasta eroon, on dieseliä kannuun ja ostat apteekista ison lääkeruiskun ja pieni muoviletku siihen kiinni. Ruiskuun dieseliä ja avaat suodattimen päällä olevan ilmausruuvin ja painat dieseliä suodattimeen, samaan aikaan kun otat pumpun päästä kirkkaan putken irti.

Kun ilmat tullut pois, niin painat letkun paikalleen. Aika simppeli juttu. Toiset on imenyt ilmat pois paluulinjasta, mutta itse en saanut sitä kautta ilmoja pois.

EDIT: ja jos saat jonkun apulaisen hommaan, niin huomattavasti paljon helpompi tehdä kahdestaan. Suosittelen.
« Viimeksi muokattu: 12.06.2016, 14:11:51 kirjoittanut wildcard »
Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

Poissa Mika_L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D nykii
« Vastaus #16 : 16.06.2016, 06:09:08 »
Päivitystä tilanteeseen.

Soitin paikalliseen volvon lähihuoltoon asian tiimoilta ja otettiin toimenpiteeksi moniurahihnan vaihto. Heillä oli ollut yksi vastaava tapaus aikaisemmin, jossa oli samalla koneella oleva auto nykinyt mystisesti. Moniurahihna oli ollut ainakin siinä tapauksessa liukas/lasittunut ja oli luistanut hiukan ja siitä oli tullut nykimistä. Meille tehtiin hihnan vaihto eilen ja ei ole vielä nykinyt. Tosin itsellä vasta tullut alle 50km ajoa. Saattoi hyvinkin olla nykimättä useita päiviä ennen tätä toimenpidettäkin. Seurataan tilannetta :)

Poissa Mika_L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D nykii
« Vastaus #17 : 16.06.2016, 18:44:33 »
Nykii edelleen! Onpahan nyt uusi hihnakin!

Poissa A85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
Vs: V50 2.0D nykii
« Vastaus #18 : 16.06.2016, 20:56:19 »
Tässä pohtinut mistä omassanikin tuo pienoinen nylpyttäminen tasakaasulla ajaessa johtuu. Pari vaihtoehtoa tässä on nyt tullut mistä voisi johtua:

- Kaasuläppäkotelo antureineen on karstainen, jolloin anturit ei pelaa oikein ja kaasuläppä takeltelee. Moottorin sammuessa käy satunnaisesti niin että se sammuu rämähtäen, joka johtuisi siitä, ettei tuo läppä pääse kääntymään kiinni. Myös automaatin vaihdot tuntuu välillä siltä, kuin joku opettelisi ajamaan manuaalivaihteisella, eli kaasua annostellaan liikaa/liian vähän vaihtojen yhteydessä. Puhdistan tuon tässä lähiaikoina niin kerron sitten auttoiko.

- Toinen olisi, kuulemma suht yleinen vika näissä, että kaasupoljin itsessään ei pelaa kunnolla. Tähän taas omassani viittaa se että välillä liikkeelle lähdössä tuntuu kuin vaijeri (jota ei ole) olisi vähän liian pitkä ja kaasua lisää painaessa se sitten hyökkääkin yks kaks.

- Kolmas, ehkei niin mahdollinen, mutta likainen ilmamassamittari. Tämänkin puhdistan ja koitan muuttuuko mihinkään.

Nää oli tosiaan omia mutuiluja ja putsausten jälkeen näkee, että tepsikö nämä temput.

Poissa Volvo 24T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D nykii
« Vastaus #19 : 19.06.2016, 10:52:50 »
Mulla nykii sillon kun ilmastoinnin kompura kytkeytyy tai irrottaa,, selvä nykäys.
Volvo V70 2.4T -03 ex. Volvo S40 1.8 -97
ex. Nissan Pick-Up Rokkimonsteri 2.5TD -88
ex. Mercedes-Benz C 200 -01
ex. Jeep Grand Cherokee 3.1TD -01

Poissa Mika_L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D nykii
« Vastaus #20 : 20.06.2016, 05:59:45 »
Mä jotenkin epäilen sitä ilmaa ongelmaksi. Eilen oli suodattimelta lähtevässä kirkkaassa letkussa sellanen 8mm helmi ylimmässä kohdassa ja nykimisen epäsäännöllisyys viittaisi vähän siihen ettei välttämättä vika ole missään anturissa. Eikö rikkinäinen osa tekisi nykimistä kokoaika tai ainakin toistuisi samoissa olosuhteissa(koneenlämpö, ilmanlämpö, kosteus).?

Poissa A85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
Vs: V50 2.0D nykii
« Vastaus #21 : 20.06.2016, 13:09:57 »
Mä jotenkin epäilen sitä ilmaa ongelmaksi. Eilen oli suodattimelta lähtevässä kirkkaassa letkussa sellanen 8mm helmi ylimmässä kohdassa ja nykimisen epäsäännöllisyys viittaisi vähän siihen ettei välttämättä vika ole missään anturissa. Eikö rikkinäinen osa tekisi nykimistä kokoaika tai ainakin toistuisi samoissa olosuhteissa(koneenlämpö, ilmanlämpö, kosteus).?

Mullakin nousee sellanen pieni kupla siihen suotimen jälkeen kun auton sammuttaa. Käynnissä ollessaan siinä ei näy mitään. Voisiko tuo muka aiheuttaa tasakaasulla nykimistä? Täyskiihdytyksessä ei mitään ongelmia.  :idiot2:

Putsasin kaikki imupuolen anturit ja sama hentoinen nytkytys pysyy. Ainoa mikä parani, niin kaasuun vastaa välittömästi, kun aikasemmin tuntu tosiaan siltä kuin ois ollu liian pitkä vaijeri. Kaasuläppäkotelo ei ollu mitenkään erityisen likanen, lähinnä öljynen, mutta putsasin sen siitä huolimatta. Sama oli MAF sensorin kanssa, ihan puhtaalta näytti, mutta laskin puhdistusainetta siitä tovin läpitte.

Täytyy vielä tsekkaa alipaineboxin ilmanputsari, jos vika löytyis sieltä. https://www.youtube.com/watch?v=3Mty5n9UpF4
« Viimeksi muokattu: 20.06.2016, 13:12:02 kirjoittanut A85 »

Poissa Volvo 24T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D nykii
« Vastaus #22 : 20.06.2016, 18:18:42 »
A85 Jos tuo sun keskikulutus pitää paikkaansa niin on sun pirssissä jotai vikaa.. Mulla -04 2.0D  ja kesikulutus vuoden ajalta 6.0L ja matkaa ei tuu ajettua paljon, perus 20km pyrähdyksiä. Matka ajossa 4.2l 110km/h
Volvo V70 2.4T -03 ex. Volvo S40 1.8 -97
ex. Nissan Pick-Up Rokkimonsteri 2.5TD -88
ex. Mercedes-Benz C 200 -01
ex. Jeep Grand Cherokee 3.1TD -01

Poissa A85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
Vs: V50 2.0D nykii
« Vastaus #23 : 20.06.2016, 18:37:52 »
A85 Jos tuo sun keskikulutus pitää paikkaansa niin on sun pirssissä jotai vikaa.. Mulla -04 2.0D  ja kesikulutus vuoden ajalta 6.0L ja matkaa ei tuu ajettua paljon, perus 20km pyrähdyksiä. Matka ajossa 4.2l 110km/h

Manuaali vai autom.? Mulla on automaatti. Ja onko käytetty optimoinnissa? Ja tosiaan auto ei oo ehtiny olla edes vuotta vielä, ja tuossa onko keskikulutus, mukaanlukien eberin talvella käyttämät dieselit, joten siinä suhteessa tuo ei ihan täysin tarkka ole. Viimiset 3 tankkausta DPF paine-eroanturin vaihdon jälkeen antaa keskikulutukseks 6.6l/100km/h joka on aika hyvä tuolle.

Edit: sulla on -04 2.0d ja siinä ei tod. näk ole DPF:ää joka lisää kulutusta merkittävästi...

Mutta ite asiaan, niin omalla kohalla nykiminen taitaakin johtua siitä että ilmastoinnin kompura pompottaa itteään päälle ja pois. Napista kun ottaa ilmastoinnin pois niin loppuu nykiminen. Sama ilmiö on toistettavissa paikallaan kun polkasee kaasua vähän vauhdikkaammin naksahtaa kompura pois ja heti päälle. Liekkö aineet vähissä...

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D nykii
« Vastaus #24 : 20.06.2016, 18:42:50 »
A85 Jos tuo sun keskikulutus pitää paikkaansa niin on sun pirssissä jotai vikaa.. Mulla -04 2.0D  ja kesikulutus vuoden ajalta 6.0L ja matkaa ei tuu ajettua paljon, perus 20km pyrähdyksiä. Matka ajossa 4.2l 110km/h
...ajotietokone vai todellinen kulutus. >:(
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa A85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
Vs: V50 2.0D nykii
« Vastaus #25 : 20.06.2016, 18:47:20 »
...ajotietokone vai todellinen kulutus. >:(

Nii sekin kun se ajotietokone näyttää n. 0.8l liian vähän :D

Poissa Volvo 24T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D nykii
« Vastaus #26 : 20.06.2016, 21:54:40 »
...ajotietokone vai todellinen kulutus. >:(

Todellinen. Ja nii manuli on..

Mulla juuri huollettu ilmastointi ja silti katkoo välillä tiheään.. Entiiä miks.. Ja tasakaasulla ajettaessa matalaa nopeutta nykäyksen huomaa selvästi..
Volvo V70 2.4T -03 ex. Volvo S40 1.8 -97
ex. Nissan Pick-Up Rokkimonsteri 2.5TD -88
ex. Mercedes-Benz C 200 -01
ex. Jeep Grand Cherokee 3.1TD -01

Poissa jann3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D nykii
« Vastaus #27 : 21.06.2016, 19:03:42 »
Putsasin kaikki imupuolen anturit ja sama hentoinen nytkytys pysyy. Ainoa mikä parani, niin kaasuun vastaa välittömästi, kun aikasemmin tuntu tosiaan siltä kuin ois ollu liian pitkä vaijeri. Kaasuläppäkotelo ei ollu mitenkään erityisen likanen, lähinnä öljynen, mutta putsasin sen siitä huolimatta. Sama oli MAF sensorin kanssa, ihan puhtaalta näytti, mutta laskin puhdistusainetta siitä tovin läpitte.


Löytyykö netistä ohjevideota tms. imupuolen antureiden putsaamiselle? Omassa tuntuu myös välillä tuota liian pitkä kaasuvaijeri -efektiä nykimisen lisäksi.

Ja täälläkin sammuu välillä "rämähtäen".

Sille joka tämän nykimisongelman ratkaisee ensimmäisenä, tarjoan virtuaalioluen!
« Viimeksi muokattu: 21.06.2016, 19:21:20 kirjoittanut jann3 »

Poissa A85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
Vs: V50 2.0D nykii
« Vastaus #28 : 21.06.2016, 20:11:18 »
Löytyykö netistä ohjevideota tms. imupuolen antureiden putsaamiselle? Omassa tuntuu myös välillä tuota liian pitkä kaasuvaijeri -efektiä nykimisen lisäksi.

Ja täälläkin sammuu välillä "rämähtäen".

Sille joka tämän nykimisongelman ratkaisee ensimmäisenä, tarjoan virtuaalioluen!

http://mr-fix.info/diesel-throttle-body-cleaning-2-0-hdi-tdci-d/

Tuossa on kaasuläppäkotelon ja sen antureiden putsaukseen opas. Vuosimallista riippuen tuo on joko kaksi tai yksi "kurkkuinen". Taitaa tuo videolla oleva olla 04-07 malleissa. Itelläni oli yksiosainen.

MAF anturia tuossa ei putsata, mutta se on helppo homma myös. Ilmanputsarikotelo auki, suodin veke, boxiin tulevan putken vieressä pari ruuvia pois ja putki irtoo kotelosta, putkessa kahdella ruuvilla maf anturi kiinni. Anturista lähtee johto irti vetämällä punainen osa ylöspäin ja sitten painamalla liittimen kyljestä jonka jälkeen liitin lähtee irti. Ite anturista laskee esim. elektroniikan puhdistusaineella läpitte vähän aikaa. Ei kannata työntää suutinta sinne sisään ettei vahingossa riko mitään. Antaa kuivua tovin ja sitten käänteisessä järjestyksessä kasaan.

Omassa keisissäni epäilykset vahvistuu alipainejärjestelmää, joka ohjaa turbon siipiä, kaasuläppää, ilmastoinnin kompuran kytkintä ja tietenkin jarruja. Täytyy käydä koko systeemi läpitte jahka kerkiää.

Poissa jann3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D nykii
« Vastaus #29 : 21.06.2016, 21:16:32 »
Hei, kiitti!
Eli se on juurikin tuo video minkä linkkasin jo joku aika sitten.

"Omassa keisissäni epäilykset vahvistuu alipainejärjestelmää, joka ohjaa turbon siipiä, kaasuläppää, ilmastoinnin kompuran kytkintä ja tietenkin jarruja."  Millä tapaa nämä kaikki on linkissä toisiinsa? Näin lämpimillä keleillä kun ilmastointi pyörii ja painaa jarrua, kuuluu sellaista ininää, vähän saman tyylistä kuin heikossa hapessa oleva hihna vinkuisi.

 

RallyBaron  Samppasport