Autodiagnoosi  Carcom Oy

v40 -98 2.0t nykii vedossa. LUE JA VINKKAA . hyvät alustavat tiedot

  • 0 Vastauksia
  • 910 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tuuk

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
Ostin auton parisen viikkoa sitten nykimis viasta tietoisena. myyjä kertoi vian johtuvan luultavasti bensa pumpusta mutta tukista mitattuna paineet:
virrat päälle 3bar paineet laskevat puoleen tuntiin korkeintaan 2.9baariin
tyhjäkäynti n.2.3bar
5000rpm hipoo 3bar

tulpat ja puolat (kuulemma) vaihdettu. ykkösen tulppa mustempi kuin muut. tästä idean saaneena lorautin suuttimen puhdistajaa tankkiin. tuntui kuin olisi toiminut hieman paremmin. liekkö sitten luulotautia
tulpan johdot vaihoin
imm mittasin. tyhjäkäynnillä 0.7v, täyskaasulla sain karvalakki mittarilla n.4.7v
kaasuläpälle autocom testeri näyttää kaasunasennolle 79% vaikka kaasu pohjassa? ihmetyttää, anturikin tuli uusittua. sama lukema. EI ALKUPERÄINEN
vikakoodeiksi antaa taaemman lambdan esilämmitystä, välillä etummaiselle sama. signaalit ok lämmettyä
mittaristo diagnoosissa lämpötila anturin signaali virheellinen. minkä anturia sitten tarkoittanee  ;D tietokoneen ja auton mittarin mukaan vedenlämpö täysin sama.
pakokaasu testissä lambda n.1.100 tyhjäkäynnillä että kierroksilla eli laihalla käy. hc myös luonnollisesti ylhäällä n.180

tyhjäkäyntia käy normaalisti ja lähtee aina kuin palmun alta käyntiin.

jos villejä vinkkejä löytyy niin voisi nopeuttaa vian etsintää :)

E/ Vähän kuulostelin pa-pumppua
Korahteli satunnaisesti ja pikaisen diagnoosin tuloksena nykästää samaan aikaan kun pumppu ääntelee. Sitä taas ei osaa sanoo että nykästeleekö pumpun takia vai korahteleeko pumppu sen nykästelyn takia  :buck2:
hakis ens viikolla sen pumputin uuen

E/Nyt uusi pumppu paikollaan.
nykiminen ei helpottanu mutta vähän tuntuisi vetoja olevan lisää.
seuraavaksi tulpat uusiin..

E/Tulpat uusittu. ei vaikutusta
pa pumpun vaihdon jälkeen olivat muuttuneet vitivalkoisesta aivan mustaksi??

E/ Päivän aikaansaannokset:
-kaikkien konehuoneen antureitten liitinten putsaus. antureitten tietoja en saa tällä hetkellä mistään esille niin ei pääse mittailemaan.
-etu lambdan putsaus
-tyhjäkäynti moottorin putsaus
-taas sitä suutinten pesua tankkiin
-vikakoodeiksi antaa edelleen molempien lambdojen esilämmityksen
-imuvuotojen paikallistaminen. ei tuottanu tulosta
-pakokaasu testi huolella lämmitetyllä koneella.

Testin tulokset
n.2400rpm

Lambda 1.050
CO 0.01
HC 25
CO2 14.32
O2 1.06

ja 750rpm

Lambda 1.039
CO 0.01
HC 25
CO2 14.60
O2 0.66

Näyttää ja tuntuu jo paljo paremmalla. Nykiminen melko olematonta mutta varsinkin isommilla vaihteilla ja enemmän vedättäessä alle 3000rpm

Suuttimetko sitä seuraavaksi ottas käsittelyyn...
Imm johdon kun nyppää pois nykiminen häviää. tehoton tosin on joka ihan ymmärrettävää. voiskohan jopa olla että vika löyty?
« Viimeksi muokattu: 17.01.2014, 21:38:12 kirjoittanut Tuuk »

 

Carcom Oy  Ateho