KL-varaosat  Race.fi

Vähäpäästöisen moottorin muuttaminen ja virittäminen katsastuskelpoisesti

  • 214 Vastauksia
  • 102907 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sokkalanmäki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Tuossa kun juttua lueskelin niin todellakin noiden vähäpäästöisten laitteiden tieliikenteeseen saaminen on katsastusmiehestä tai siitä kalliista testistä kiinni. Kaverilla on 300 superturbo mersu vuosimallia -91. Oli käynyt konttorilla ja olivat sanoneet että ei onnistu, tarvii sen vtt testin (vai mikä olikaan :D)
Seuraavana päivävä meni toiselle katsastuskonttorille piruuttaan ja sieltä tuli leima. Oli katsastusmiehet vaan kyselleet että onko tää se mersu siitä yhdestä lehdestä :D
Mukana ei ollut minkäännäköisiä teholappuja tai saatikaan päästölappuja. Tuuri oli vaan tajuttoman hyvä.

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8990
  • Kartanoita kartano täynnä
Tarkoitus on erottaa nämä kaksi asiaa toisistaan, kilpailu radalla ja normaali tieliikenne.

Okei. Eli jos haluaa ajaa sporttisella autolla sekä liikenteessä että radalla, on hankittava:

- sporttiauto katukäyttöön
- auto jonka rakentaa radalle
- traileri jolla edellämainittu viedään radalle
- XC90 tai muu maasturi trailerin vetoon

Nyt ei ollenkaan kuulosta sellaiselta lainsäädännöltä joka sallii autojen virittelyn inhimillisin kustannuksin. Muistaakseni sellaista lähdettiin hakemaan. Ilman 0,4 bar minimejä ja muuta mielivaltaa saattaisi riittää yksi ainoa auto.

Virittelyharrastuksen kannalta järkevässä lainsäädännössä saisi kohtuukustannuksin kadulle leimaan vekottimen, jota on voinut aivan itse valituilla tavoilla muuttaa tehdastekoisesta, kunhan vehje on matkustajilleen ja muulle tieliikenteelle turvallinen ja päästöt ovat rajoissa (normaali vuositesti).

Mikään ei nytkään varsinaisesti estä ajamasta vehkeellä jota ei ole leimattu, on näitä "katsastusvarusteita" jotka vaihdetaan pois leimauksen jälkeen. Vähemmän natsi lainsäädäntö vähentäisi tarvetta tuohon kikkailuun, jolloin suurempi osa porukasta voisi nykyisen tosiasiallisen ajamisensa tehdä leimatulla kokoonpanolla. Tällöin olisi jokaiselle selvää, että jos ajetaan vehkeellä jota ei voi leimata niin siinä oikeasti on jotain vialla ja sillä ei kannata lähteä liikenteeseen. Tätä ideaalitilaa voi verrata nykyiseen, jossa vähäpäästöinen auto on yhtä paljon ajokiellossa kun vuotavan välijäähyn on uusinut Motonetin tarvikkeella alkuperäisen sijasta vs. että autosta puuttuu oikea etujarru.

"Jotkut eivät osaa" on huono argumentti säätää kaikkien elämää rajoittavia lakeja. Jotkut ajavat päissään joten kaikille alkolukko pakolliseksi?

Poissa J-VP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161

Nyt ei ollenkaan kuulosta sellaiselta lainsäädännöltä joka sallii autojen virittelyn inhimillisin kustannuksin. Muistaakseni sellaista lähdettiin hakemaan. Ilman 0,4 bar minimejä ja muuta mielivaltaa saattaisi riittää yksi ainoa auto.


Huom. 0,4 bar minimi omavalmistemoottoreihin. Voit hommata samaan päästöryhmään (tai uudempaan) kuuluvan tehdasviritteisen moottorin joka on ahdettu alle 0,4 bar paineilla (jos nykyään edes löytyy) kunhan mallikohtainen tehoraja ei ylity. Tämä tuli siinä kohtaa jossa olin vapauttamassa moottoreiden vaihtoa sylinterilukuun katsomatta. Voidaan tulkita myös että olisin vapauttamassa turbottamista tietyin ehdoin.

Kulukysymykssä tuli mieleen jatkokysymys. Onko nyt puhe 200hv vähäpäästöisestä Micrasta, 250hv S60R Volvosta vai 2,4 litraisen vaparin turbottamisesta?



Virittelyharrastuksen kannalta järkevässä lainsäädännössä saisi kohtuukustannuksin kadulle leimaan vekottimen, jota on voinut aivan itse valituilla tavoilla muuttaa tehdastekoisesta, kunhan vehje on matkustajilleen ja muulle tieliikenteelle turvallinen ja päästöt ovat rajoissa (normaali vuositesti).

Mikään ei nytkään varsinaisesti estä ajamasta vehkeellä jota ei ole leimattu, on näitä "katsastusvarusteita" jotka vaihdetaan pois leimauksen jälkeen. Vähemmän natsi lainsäädäntö vähentäisi tarvetta tuohon kikkailuun, jolloin suurempi osa porukasta voisi nykyisen tosiasiallisen ajamisensa tehdä leimatulla kokoonpanolla. Tällöin olisi jokaiselle selvää, että jos ajetaan vehkeellä jota ei voi leimata niin siinä oikeasti on jotain vialla ja sillä ei kannata lähteä liikenteeseen. Tätä ideaalitilaa voi verrata nykyiseen, jossa vähäpäästöinen auto on yhtä paljon ajokiellossa kun vuotavan välijäähyn on uusinut Motonetin tarvikkeella alkuperäisen sijasta vs. että autosta puuttuu oikea etujarru.


Tässä on rakentajalla tavoitteet liian matalalla, nykyinenkin lainsäädäntö lähtee siitä ajoneuvot ovat turvallisia ja saastuttaisivat vähemmän. Keksitään ainoastaan tapoja kiertää lakia, ei keinoja elää sen kanssa. Osa tyyppihyväksyntäsäännöistä toki suojelee valmistajia (sääntöinä per*eestä) mutta täytyy muistaa että laissa ja tyyppäreissä on myös turvallisuus takana. Ei tänne tarvitse lähteä jostain Kiinasta tuomaan halpaa pa*kaa jonka seurauksena tienoo tummuu ja käyttäjältä katkeaa kädet.

Mutta jos mietitään perus virittelijää joka yrittää alle 50 hv tehonlisäystä niin kallistuuhan se homma, se on selvä. Yleensä vaan noihin vehkeisiin on tehty se tehonlisäys, ostettu alustasarja ja stereot, ei oikein vastaa vielä sitä tehokkaampaa sisarmallia  :-\
S70 2,4 20V man 2000
Ex 960 II 2,5 man 1995

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Omavalmisteinen nimenomaan, jos tehtaan jäljiltä 0,1-0,3 bar niin mikäs siinä, silloin pata ei ole omavalmiste.


Tottapuhuakseni hieman ärsyttää että nähdään suuri vaiva kikkailuun jonka takana on ajatus että lappujen saamisen jälkeen voidaan kuristukset poistaa ja tehot "tuplata" jolloin palataan nollapisteeseen päästöjen kannalta, eli 0,4 bar ahdot vastaisivat edes hiukan todellisuutta. 0,1 bar ahdot ovat niin naurettavat että noin lapsellisen homman tajuavat trafissakin  ;)

Ymmärsin että kyse olisi nimenomaan moottorin virittämisestä siten että se viritettynä täyttäisi vähäpäästöisen speksit eikä esimerkiksi koneella ajeta katsastussäätöjä ja käyttösäätöjä erikseen.
Ilmeisesti et itse harrasta autojen rakentamista, koska näin mukavan mielipiteen olet muodostanut. Onko se sinulta pois jos joku rikkoo lakia. Vaikka minimi olisi 0.4bar, niin 99% nostaa paineita kun leimakonttori on jäänyt taustapeiliin. Poliis valvoo sitten näitä rikkomuksia, kunhan ylinopeuksilta kerkiävät. Lukeehan se ahtopaine otteessa.
Rangaistukseksi voitaisiin takavarikoida auto valtiolle ympäristöä tuhoavana ja henkeä vaarantavana laitteena.

Edit: Toki mielipiteitä saa olla, mutta ehkä tällaisella autofoorumilla tietyistä ei pidetä.
Mielestäni omavalmistemoottoriin pitää rinnastaa samoja ehtoja kuin muihinkin. Ja kaikki ylipaine on ylipainetta, joten 0.4bar rajassa ei ole mitään logiikkaa.
« Viimeksi muokattu: 10.06.2011, 09:00:06 kirjoittanut usu »

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Okei. Eli jos haluaa ajaa sporttisella autolla sekä liikenteessä että radalla, on hankittava:

- sporttiauto katukäyttöön
- auto jonka rakentaa radalle
- traileri jolla edellämainittu viedään radalle
- XC90 tai muu maasturi trailerin vetoon

Nyt ei ollenkaan kuulosta sellaiselta lainsäädännöltä joka sallii autojen virittelyn inhimillisin kustannuksin. Muistaakseni sellaista lähdettiin hakemaan. Ilman 0,4 bar minimejä ja muuta mielivaltaa saattaisi riittää yksi ainoa auto.

Virittelyharrastuksen kannalta järkevässä lainsäädännössä saisi kohtuukustannuksin kadulle leimaan vekottimen, jota on voinut aivan itse valituilla tavoilla muuttaa tehdastekoisesta, kunhan vehje on matkustajilleen ja muulle tieliikenteelle turvallinen ja päästöt ovat rajoissa (normaali vuositesti).

Mikään ei nytkään varsinaisesti estä ajamasta vehkeellä jota ei ole leimattu, on näitä "katsastusvarusteita" jotka vaihdetaan pois leimauksen jälkeen. Vähemmän natsi lainsäädäntö vähentäisi tarvetta tuohon kikkailuun, jolloin suurempi osa porukasta voisi nykyisen tosiasiallisen ajamisensa tehdä leimatulla kokoonpanolla. Tällöin olisi jokaiselle selvää, että jos ajetaan vehkeellä jota ei voi leimata niin siinä oikeasti on jotain vialla ja sillä ei kannata lähteä liikenteeseen. Tätä ideaalitilaa voi verrata nykyiseen, jossa vähäpäästöinen auto on yhtä paljon ajokiellossa kun vuotavan välijäähyn on uusinut Motonetin tarvikkeella alkuperäisen sijasta vs. että autosta puuttuu oikea etujarru.

"Jotkut eivät osaa" on huono argumentti säätää kaikkien elämää rajoittavia lakeja. Jotkut ajavat päissään joten kaikille alkolukko pakolliseksi?

Aamen.
Ei 600hv autolla kadulla ajaminen tarkoita automaattisesti että ajetaan reikäpäässä. Ja niitä varten on taas poliisi antamassa muistutuksia. No kaikkia ei voi saada kiinni, mutta kuinka monta kolaria on johtunut auton isoista tehoista?

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Lainaus
Aamen.
Ei 600hv autolla kadulla ajaminen tarkoita automaattisesti että ajetaan reikäpäässä. Ja niitä varten on taas poliisi antamassa muistutuksia. No kaikkia ei voi saada kiinni, mutta kuinka monta kolaria on johtunut auton isoista tehoista?
Jep,
samaa mieltä.

Noista kolareista, jotka on mahdollisesti aiheutuneet auton suuresta tehonmäärästä johtuen niin niistäkin 99,99% lienee sarjavalmisteisia laillisia virittämättömiä autoja.

Lainaus
Suurin osa varmaan pitäisi tehot määräysten mukaisena tieliikenteessä mutta se pieni joukko riittää hämmentämään taas pakan sekaisin ja mustamaalaamaan oikeiden harrastajienkin työn.
Jaa, vai on sitä oikeata ja väärääkin autoharrastusta olemassa. Aina oppii jotain uutta. :idiot2:

Nää on vaan mun henk.koht. mielipiteitä, eikä perustu yhtään mihinkään.
raw d

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2395
  • www.vrcf.fi
Ehkäpä olisi helpompaa harrastaa moottoriveneilyä?

Rakentaminen vapaata
Ei veroja
Ei pakollisia katsastuksia
Ei nopusrajoituksia
Ei ajokorttia
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Eikös lait kuitenkin hyväksytä eduskunnassa. Ministeriö kirjoittaa lait, eduskunta hyväksyy?

Et taida olla juristi.. ;D

Lakia alemman tasoisia määräyksiä sorvataan ihan virkamiestasolla kukkahattutätien ja -setien toimesta. Kyseessä on tässä määräystasoinen pykälä - ei lakitasoinen.

Toki laissa on oltava valtuutus säätää tällaisia "tarkempia" määräyksiä eri asioista.

Tämähän tässä on myös aidosti ongelma, kun näinkin "tärkeät" asiat livahtaa määräystasolla lävitse.
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Aamen.
Ei 600hv autolla kadulla ajaminen tarkoita automaattisesti että ajetaan reikäpäässä. Ja niitä varten on taas poliisi antamassa muistutuksia. No kaikkia ei voi saada kiinni, mutta kuinka monta kolaria on johtunut auton isoista tehoista?
Näimpä, jos joku vääntää "vinokoneesta 600hv" ja sen jälkeen ajaa samaan tapaan kuin lippalakki pojat -83 corollalla, on luultavasti yhtälössä tapahtunut virhe.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Tuke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Toivottavasti Suomeen saataisiin pian harrasteajoneuvoluokka, jossa myös vähäpäästöisten autojen rakentaminen olisi vapaampaa.

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=153211
http://fhra.fi/pdf/Loppuraportti_omavalm.pdf

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8940
  • Teiden tukko
Toivottavasti Suomeen saataisiin pian harrasteajoneuvoluokka, jossa myös vähäpäästöisten autojen rakentaminen olisi vapaampaa.

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=153211
http://fhra.fi/pdf/Loppuraportti_omavalm.pdf

Tossa FFP:n topicissa oli mielestäni erittäin hyvä idea. Toivottavasti tulee etenemään. Ja jos etenee, toivottavasti siinä on joku järki mukana.  ::)
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12503
Tossa FFP:n topicissa oli mielestäni erittäin hyvä idea. Toivottavasti tulee etenemään. Ja jos etenee, toivottavasti siinä on joku järki mukana.  ::)
Joo oli hyvä idea, mutta heti siellä joku keksi miten tuota ideaa voisi käyttää hyväkseen. Hommaa 4 harrastelija-autoa ja ajelee niillä vuorotellen.


Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Tuke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Joo oli hyvä idea, mutta heti siellä joku keksi miten tuota ideaa voisi käyttää hyväkseen. Hommaa 4 harrastelija-autoa ja ajelee niillä vuorotellen.
Sen takia se ei voi olla eikä tarvikkaan olla täysin verovapaata, mutta pääasia, että rakentelusäädökset muuttuisvat harrastajaystävällisempään suuntaan.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8940
  • Teiden tukko
Joo oli hyvä idea, mutta heti siellä joku keksi miten tuota ideaa voisi käyttää hyväkseen. Hommaa 4 harrastelija-autoa ja ajelee niillä vuorotellen.

Kuten Tuke jo totesi, ei harrasteautoilun tarvitse olla verotonta puuhaa. Kunhan joku saisi edes nuo rakentelusäädökset johonkin tolkkuihin niin hyvä olisi.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8990
  • Kartanoita kartano täynnä
Joo oli hyvä idea, mutta heti siellä joku keksi miten tuota ideaa voisi käyttää hyväkseen. Hommaa 4 harrastelija-autoa ja ajelee niillä vuorotellen.

Olisko se sit vähän kuin omistaisi 12 museoautoa ja jokaisella saa ajaa kuukauden vuodessa...?

Harrasteautojakin on moneen lähtöön. Toiset tekevät kruiserin kesähelteille, jotkut viilaavat varttimailiaikaa tai ratakierrosta, joillekin harrasteauto on käyttöpeli. Tämän topikin kannalta ehkä relevanteinta on tuo harrastekäyttis-suunta. Saa harrasteautolla liikenteessä ajaminen minun puolestani saman maksaa kuin tehdaskuntoisellakin, kunhan vaan saisi kohtuullisesti leimattua liikenteeseen.

 

Ateho  Elekma