Carcom Oy  Ateho

Vähäpäästöisen moottorin muuttaminen ja virittäminen katsastuskelpoisesti

  • 214 Vastauksia
  • 102900 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Mitä järkeä tässä kokoonpanossa on kun ei sieltä voimaa tule paljoa enempää kuin että nostaisi paineet tappiin? HX40 kokoluokka, kiinakuuleri, 3" putkisto ja sitä rataa ja sitten niitä päästöjä arvuuttaan  ;)
Miksi siellä HX40 pitäisi olla? Tehorajahan on sen +20%. Joku mitsun 15g riittä aivan mainiosti.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Miksi siellä HX40 pitäisi olla? Tehorajahan on sen +20%. Joku mitsun 15g riittä aivan mainiosti.
Tuo on totta. Tuota tehorajaahan ei saa ylittää vaikka päästöistä menisi läpi.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Miksi siellä HX40 pitäisi olla? Tehorajahan on sen +20%. Joku mitsun 15g riittä aivan mainiosti.
No eikö B230FT + 20% riitä jo ihan vakioahdin, lastut ja paineet tappiin, ehkä kuuleri ja putkisto. 
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
No eikö B230FT + 20% riitä jo ihan vakioahdin, lastut ja paineet tappiin, ehkä kuuleri ja putkisto.
Voi olla että piikitehoa etsittäessä yltääkin samaan.  Mutta vääntö ja tehokäyrä lienee laakeampi 15g:llä, sekä tekniikka puoli pääsee helpommalla.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa HP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Autoalalla jo vuodesta 2000
Tietysti matalalla rajalla olevan riman alittaa helpommin ja siihen rahaa helpommin tietysti löytyy, se on selvä se. Tulevaisuuden suhteen laajempi mielenkiinto kohdistunee vääjäämättä uudempiin malleihin. Volvojen laittamisen suhteen siirrytäneen jollain aikataululla vääjäämättä 70, 80, ja 90 -luvuilta tälle vuosituhannelle. Jostain on luonnollisesti aloitettava ja hyvä että jostain aloitetaan.

Jep, olen kanssasi samaa mieltä.  O0

Jos foorumilla on muiden merkkien harrastajia, niin ehkä heidän kannattaisi puhua ideasta muiden toisen merkin harrastajien kanssa ja levittää tietoa sekä kysellä mielipiteitä? Mieleen tulee ainakin Audi-, VW-, Saab- ja Nissan-harrastajat.   

Kuitenkin kyseessä on sellainen asia josta olisi apua autoharrastajille merkistä riippumatta.
Ajoneuvoasentaja ´03, AMK-Ins. ´09
Autot:
164 ´69, 242 L ´75, 760 Turbo ´85, 940 GLT ´90, BMW 325 Cabrio ´86

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Mutta kertokaas mitä hyötyä siitä on että yhdelle autolle suoritetaan nuo mittaukset? Onhan suoritettu hyväksytysti, mutta kun ne pitää tehdä joka autolle erikseen.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Mutta kertokaas mitä hyötyä siitä on että yhdelle autolle suoritetaan nuo mittaukset? Onhan suoritettu hyväksytysti, mutta kun ne pitää tehdä joka autolle erikseen.
Varmaan inspiroisi muitakin tekemään kun saatu yksi läpi ja avautusi "suurelle" yleisölle tuo homma vähän tarkemmin.. Nythän on sellainen myytti tavallaan tuo VTT.N testi.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Miksi siellä HX40 pitäisi olla? Tehorajahan on sen +20%. Joku mitsun 15g riittä aivan mainiosti.
Toisaalta jos testauttaisi isommalla ahtimella niin voisi sitten tehdä rata ohjelman erikseen, ilman että tarvisi osia muuttaa kun lähtisi radalle ajelemaan.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Menee ainakin omalla kohdalla puntaroinniksi:

-Ajaisko liikenteessä vakio Volvolla, oli siinä sitten 120 taih 220hv?
-Tekisikö erikseen kevyen rataVollen jossa on riittävästi paukkua...

-Vai yrittäisikö yhdistää nuo kaksi omaan käyttin 940 turboon jolla tulee kohta täyteen 20v...
...sit jos se ei olekkaan kaikkien ponnistelujen jälkeen laillinen eikä edes nopea


Mutta rakentavaa keskustelua ollut täällä
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa HP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Autoalalla jo vuodesta 2000
Varmaan inspiroisi muitakin tekemään kun saatu yksi läpi ja avautusi "suurelle" yleisölle tuo homma vähän tarkemmin.. Nythän on sellainen myytti tavallaan tuo VTT.N testi.

Ja antaisi jollekkin järjestölle syyn lähteä ajamaan asiaa eteenpäin ja neuvottelemaan mittauksen hintaa halvemmaksi, joka puolestaan toisi mittauksessa käynnin helpommaksi harrastajille, mikä puolestaan madaltaisi kynnystä mennä mittaukseen, mikä puolestaan kartuttaisi harrastajien tietotaitoa siitä, mitä saa läpi, mikä ei mene läpi ja miten asiat vaikuttavat toisiinsa.

Lisäksi tuo lisäisi asiaa ajavan tason uskottavuutta korkeampien tahojen silmissä, mikä puolestaan antaisi edellytyksiä neuvotella muista eduista autoharrastuksen helpottamiseksi.
Ajoneuvoasentaja ´03, AMK-Ins. ´09
Autot:
164 ´69, 242 L ´75, 760 Turbo ´85, 940 GLT ´90, BMW 325 Cabrio ´86

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8987
  • Kartanoita kartano täynnä
Ja antaisi jollekkin järjestölle syyn lähteä ajamaan asiaa eteenpäin ja neuvottelemaan mittauksen hintaa halvemmaksi, joka puolestaan toisi mittauksessa käynnin helpommaksi harrastajille

Voisiko tätä lähestyä sellaisesta suunnasta, että jossain vaikka VTT:n mittauslabran lähiseudulla olisi säätölabra, jossa voitaisiin virallisia mittauksia vastaavissa olosuhteissa hakea säädöt kondikseen ja sitten käydä vain leimaamassa VTT:llä?

Vähän samaan tapaan kuin autokorjaamot myyvät katsastushuoltoja, eli ensin huolletaan ja lopuksi käytetään leimalla. Näissähän on joskus takuukin että auto myös saa leiman. Tää säätöpaja vaan voisi olla enemmän TI (tee itse) kuin keskimääräinen korjaamo.

Kallista kalustoahan tuollaiseen tarvitaan eikä se tilakaan ilmainen ole, mutta jos kimppaan saataisiin nippu autoharrastajien järjestöjä...? Säätölabra-aikaa voisi ostaa jäsenet jollain hintaa per tunti ja muut isommalla hinnalla per tunti.

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Hinta taitaa selittyä testiin kuluvalla ajalla. Pitäis kaivaa direktiivi missä kuvataan ko. testi. Overdrive foorumilta löyty tämmöinen juttu aiheesta.
Lainaus
Testissä simuloidaan rullien päällä normaalia kaupunkiajoa kolme sykliä, ja viimeinen matka ajoa, jokainen sykli on ~12min pitkä, päästöt kerätään pusseihin ja määrät mitataan mg/km tai jotain sinne päin.

Ennen testiä auton pitää seistä hallissa vähintään 12h jonka aikana anturit laitetaan kiinni ja muut valmistelut tehdään.

Parhaiten selviää kun lukee tuota direktiivihässäkkää ja sieltä tuo testiprosessin kuvaus
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa HP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Autoalalla jo vuodesta 2000
Hinta taitaa selittyä testiin kuluvalla ajalla. Pitäis kaivaa direktiivi missä kuvataan ko. testi. Overdrive foorumilta löyty tämmöinen juttu aiheesta.

Oisko sulla linkkiä tuohon ketjuun, jossa aiheesta on puhetta? TOK, hyvä idea sulla, kustannukset tosiaan vaan on vähän haasteelliset.  :-\
Ajoneuvoasentaja ´03, AMK-Ins. ´09
Autot:
164 ´69, 242 L ´75, 760 Turbo ´85, 940 GLT ´90, BMW 325 Cabrio ´86

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Oisko sulla linkkiä tuohon ketjuun, jossa aiheesta on puhetta? TOK, hyvä idea sulla, kustannukset tosiaan vaan on vähän haasteelliset.  :-\
Muutaman vuoden vanha topic, esim. linkit ei enää toimi. http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=80248
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa J-VP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
Jos yhtään vielä kaikkia lohduttaa niin VTT:ä ei kiinnosta pätkääkään lähteä alentamaan hintoja ts lähteä tekemään businesta persaukisten virittäjien rahoilla. Parempi vaihtoehto olisi perustaa tai etsiä sellainen firma jota kiinnostaa tuo ala.
S70 2,4 20V man 2000
Ex 960 II 2,5 man 1995

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy