Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 300 => Aiheen aloitti: olli - 02.12.2011, 00:21:36

Otsikko: Volvo 360 GL B200K sytytys
Kirjoitti: olli - 02.12.2011, 00:21:36
Tuollainen otsikon mukainen vuoden 87 automalli kyseessä, jolla ajettu 240tkm.

Ostin auton 1.5 vuotta sitten ja olen ajanut ilman suurempia murheita sillä kohta 30tkm. Tein autoon tänään vähän talvihuoltoa ja vaihdoin mm. öljyt + suodattimen, bensansuodattimen, tulpat, virranjakajan kannen ja pyörijän.

Virranjakajan kannen vaihdoin muistaakseni joskus alkuvuodesta viimeksi ja pyörijän myös. Näillä oli siis tähän mennessä ajettu joku 10tkm kenties. Tulpilla ehkä 5000km.

Tulpat näyttivät hyviltä ja kaikki samanlaisilta, ei karstaa tai muuta, mutta virranjakajan kansi oli aivan valmis. Tässä kuva: http://olli1.1g.fi/kuvat/Volvo%20360%20GL/PC010039-1.JPG

Mikä tuollaista aiheuttaa? Itse pyörijä oli suht. ok-kuntoinen. Jakajan kannesta on tuo koko nyppylä keskeltä kadonnut ja kuten kuvasta näkee, ei se muutenkaan ihan uutta vastaa. Tällä ajettu siis max. 10tkm.

Sen verran vielä muistan että viimeksi en muistanut tarkistaa tulpista kärkiväliä, mutta taitaa ne aika lähelle sitä Volvon n. 0.7mm suositusta olla jo valmiiksi.

Autoon tuntui tulleen reilusti lisää potkua perstuntumalla "remontin" jälkeen. Varmaan pitkälle toistakymmentä hevosta oli laitumilla.
Otsikko: Vs: Volvo 360 GL B200K sytytys
Kirjoitti: Pyssy - 04.12.2011, 14:07:24
Pyörijän kontakti on ehkä ottanut huonosti kiinni kannen hiileen, ja kipinöinti on pöllyttänyt sen ympäriinsä.  Kannen sisäpuolen hiilipölykerros on johtanut kipinän vääriin sylintereihin ja jakajan runkoon.  Jonkinlaisen kipinän ovat kaikki pytyt kuitenkin saaneet, kun tulpat ovat saman näköiset.  Jos autoon on vaihdettu tehokkaampi puola, ovat alkuperäiset sytytyslaitteet lujilla.
Otsikko: Vs: Volvo 360 GL B200K sytytys
Kirjoitti: olli - 04.12.2011, 15:15:08
Pyörijän kontakti on ehkä ottanut huonosti kiinni kannen hiileen, ja kipinöinti on pöllyttänyt sen ympäriinsä.  Kannen sisäpuolen hiilipölykerros on johtanut kipinän vääriin sylintereihin ja jakajan runkoon.  Jonkinlaisen kipinän ovat kaikki pytyt kuitenkin saaneet, kun tulpat ovat saman näköiset.  Jos autoon on vaihdettu tehokkaampi puola, ovat alkuperäiset sytytyslaitteet lujilla.

Ok. Puola ja kaikki muukin autossa on pakoputkea lukuunottamatta originaalia.

Täytyy tarkkailla kuluuko tämä uusikin virranjakajan kansi samalla tavalla. Ei tuo onneksi maksa kuin 4,50e, joten sellaisen voi ostaa vaikka varalle hanskalokeroon :)