Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

240 B230FT

  • 625 Vastauksia
  • 227252 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: 240 B230FT, ensiautosta rivakaksi kesäautoksi
« Vastaus #420 : 31.12.2018, 15:58:02 »
Postnordin ukko kiikutti pari pakettia oven taakse.  :nälkä:




Pitää kiikuttaa levyt sorvarille, niin saa keskireiän surauttaa 240 kokoon, sitten olisikin adapteri hommat edessä. Taidan vielä pitää auton liikuttelukuntoisena, ennen kuin käyttiksen saan leimattua, seisontajarrubon ainakin kiristettävä, ja taisi etu parkitkin olla palaneet.

Etulippa on pohjien tekovaiheessa. Väri on musta, mutta matta, vai kiiltävä, maalia, vai jotain joustavampaa, joustava voisi kestää paremmin. 3" katin hitsasin putkeen, tavallinen lättä malli joka on kiinni 2-pulttisella laippaliitoksella etuosasta, ja klemmarilla takapäästä. Taka-akselikin tuli siirrettyä keskelle sivuttaissuunnassa, kesällä oli pientä hankausta havaittavissa spacerien asennuksen jälkeen. ::)
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: 240 B230FT, ensiautosta rivakaksi kesäautoksi
« Vastaus #421 : 12.01.2019, 13:31:52 »
Höhöö, pikkupäivitys. Etulevyt kävi sorvissa, mutta en tajunnut kokeilla ennen sorvausta, että kuinka persiillään pultin reiät on, jako tottakai ihan muuta kuin vakio. En alkanut päästämään vingulla, vaan vein sorvarille, joka ottaa kalvaimella tarvittavan määrän pois. Aineet eli 10*100 lattaa kävin hakemassa sen verran, että on susi varaakin  ::)

Odotellessa aloin tekemään taakse osien vaihtoa, eikä siinä nyt mitään ihmeellistä sinänsä, kuskin puolelta löytyi käkkäristä kehinnän säätö, apparin ei. Levyt maalasin kuumankesto "alumiini" maalilla, tiedä sitten onko sävy alumiini, vai seassa metallia, hyvin tuo on pakoputken hitseissä pysynyt. Satulat pyyhin puhtaammaksi ja päälle tuttu ja turvallinen keltainen  :D
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: 240 B230FT, ensiautosta rivakaksi kesäautoksi
« Vastaus #422 : 19.01.2019, 07:56:47 »
Taas jotain pientä saatu aikaiseksi. Spoilerin aihion raavin kontin päältä pois, tuntui aikaa uppoavan enemmän ja enemmän enkä ollut enää varma mitä olin tekemässä ;D
Etulipan ruuvasin kiinni. Tällähetkellä pinnassa on Rubber comp. Tarkoitus oli paikottaa reiät, ja testata pohjien laatu, niissä riittää vielä tekemistä, mutta pääsipähän koittamaan miltä se näyttää ahtaassa tallissa kuvattuna

Kuvassa vielä paikan haku kesken, yhtään ruuvia ei vielä kiinnitettynä.

Tein 12mm lastuvevystä jarrulevyjen adaptereille sabluunat. Apuna toimi purkuautosta puretut etutolpat, joista pitäs saada mahdollisesti coilit joskus aikaiseksi ::) Off settiä satulalle tulee jarrulevyn halkaisija suunnassa 25.5mm levyn kasvaessa vakiosta 300milliseen.

Adapterin sabluuna muotoilu vaiheessa


Levyn ja satulan sovitus vanteen kanssa. Kuvassa satula ei ollut niin pohjassa kuin lopullisilla mitoilla


Latasin kuvat nyt imugr- sivuston kautta, imgbb tekee ainakin minun puhelimen näytöllä kuvista pieniä.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: 240 B230FT, +talvirassi
« Vastaus #423 : 23.01.2019, 20:19:01 »
Hain toisen auton akuuttiin puutteeseen 850 Volvon. Syy hankintaan on oikestaan topicin auton pelkkä kesäkäyttö.



1996 2.4 144hv karvalakki. Kilometrejä kohtuulliset 302tkm, eli vähiten koko pihassa olevista autoista. Hintaa oli huimat 150€, joka selittyy:
-ei leimaa
-ei ajokuntoisia renkaita
-ei penkkejä :2funny:
-paska akku

Auto tuli pihaan trailerilla kesäkumein, joissa huonoimmassa pinta nollassa, loputkin taisi olla sakoilla. Penkkien puute ei haitannut, sillä aikanaan tuli ostettua täysi setti harmaita kangas penkkejä 240 vaihdettavaksi. Takajakkarat jäi kuitenkin sovittamatta, ja tuskin ihan heti tuohon hommaan olisin alkanutkaan. Kaveri ojensi avokätisesti kuvassa näkyvät rujot S60 peräisin olevat alut, joille pyöräytettiin hyväksi todetut 195/65r15 Sailunin nastat.

Tänään käytin auton lämpimäksi, sisustan kuivattelun toivossa ja pahimpia vikoja peläten. Sisätilan lämppärin puhallin alkoi pitää ihmeellistä kiljumista auton lämmetessä. Kaikki jarrut tuntui olevan suht järissään pl. kässäri joka nousee n.6 napsua ja vain kuskin puolen pyörä lukittuu kunnolla. 
Tarkoitus kasata penkit autoon, leimata, lisätä bilteman 9" lisäpitkät keulille ja ajella talvi. Huolto jossain välissä ellei laukea ennen sitä :D
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: 240 B230FT, ensiautosta rivakaksi kesäautoksi
« Vastaus #424 : 30.01.2019, 18:44:18 »
Apparin puolelle sain tehtyä satulan siirto adapterin, tosin viimeistelyt tekemättä.





850 istutin kaikki jakkarat paikoilleen, nyt kun 240 on liikuteltavissa, voisi joku päivä ihmetellä käsijarrua, tööttiä ja poistaa ajovalojen pesurit. Sitten vaan konttorille pettymään :D
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa oh850

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 886
  • TDI POWER
Vs: 240 B230FT, ensiautosta rivakaksi kesäautoksi
« Vastaus #425 : 30.01.2019, 18:49:18 »
Kannattaisiko nuo holkit hitsata kiinni tuohon adapteriin? Ja laittaa 10.9 pultit ja nylock mutterit?

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: 240 B230FT, ensiautosta rivakaksi kesäautoksi
« Vastaus #426 : 30.01.2019, 18:55:07 »
Kannattaisiko nuo holkit hitsata kiinni tuohon adapteriin? Ja laittaa 10.9 pultit ja nylock mutterit?

Joo, jäi kirjottamatta, että holkki hitsataan kiinni. O0 Nylock mutterin lukituksen kesto mietityttää, paljonko lie kestää lämpöä? Aattelin kovinta locktiteä lukitteeksi. Sitkeemmät pultit on hankinnassa, vaikka nuokin tod.näk. kestää, M12 koko.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa oh850

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 886
  • TDI POWER
Vs: 240 B230FT, ensiautosta rivakaksi kesäautoksi
« Vastaus #427 : 31.01.2019, 09:35:50 »
Minkäs vehkeen nuo levyt olikaan? Voisi itsekin harkita joskus jarrujen päivitystä :)

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: 240 B230FT, ensiautosta rivakaksi kesäautoksi
« Vastaus #428 : 31.01.2019, 10:16:13 »
Minkäs vehkeen nuo levyt olikaan? Voisi itsekin harkita joskus jarrujen päivitystä :)

Takalevyt W212 E-sarjan mersusta, joku tehokkaampi diesel/bensa hybridi.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa juipp1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B230FT, ensiautosta rivakaksi kesäautoksi
« Vastaus #429 : 02.02.2019, 10:07:55 »
Takalevyt W212 E-sarjan mersusta, joku tehokkaampi diesel/bensa hybridi.

Pitikö käyttiksestä ottaa volvoon levyt :D Muuttuiko ET lukema paljon?
Drop it, pop it and burn em!

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: 240 B230FT, ensiautosta rivakaksi kesäautoksi
« Vastaus #430 : 02.02.2019, 10:10:04 »
Pitikö käyttiksestä ottaa volvoon levyt :D Muuttuiko ET lukema paljon?

No ehottomasti :D empäs muista ulkoa levyn vahvuutta pyörännavan kohdalta, ei mitenkään merkittävästi/silmin havaittavasti ELK
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: 240 B230FT kesäautoksi + talvirassi
« Vastaus #431 : 14.02.2019, 19:07:19 »
Et muutos tyyliin 0.5mm, eli ei kannata fitment mielessä lähteä isompia laikkoja vaihtamaan :D vanne kyllä täyttyy, ja jos sattuu olemaan jotain kivannäköistä 3-osaista, alkaa näyttämään jo varmaan mukavalta :)

150€ talviauto, johon ostin 260€ renkaat, putsasin töötin liu'un, kiristin käsijarrun ja poistin lampunpesurit, pomppasi alapallosta ja raidetangosta. Osat oli 124€. Vielä ollaan alle tonnin budjetissa, ja vähän ajettukin.  :) Alustaa tutkin naapurissa, eikä työkaluja tullut mukaan (eikä viitseiäisyyttä) jäi mokoma väljät huomaamatta. Tuon arvasinkin jo, kun ratti vatkasi katsastukseen mennessä kun raivotautinen piski. Tullessa ei mitään.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: 240 B230FT kesäautoksi + talvirassi
« Vastaus #432 : 09.03.2019, 16:08:21 »
Purin tankkilaitteen pois ja otin parit mitat ennen anturin ja pumpun irrotusta. Paineputkea piti lyhentää parikymmentä milliä, ja letkun halkaisijan kasvun takia päätä piti vähän levittää. Paksu pistepuikko putken sisään ja pari lyöntiä turvotti putken päätä 8mm->11mm. Purin alkuperäisen johtojen läpiviennin pois, ja pujotin laipan läpi 2.5mm2 johdot uudelle pumpulle ja anturille 1.5mm2 johdon. Joku kuminen läpivientikumi olisi ollut paikallaan hankauksen estoon, mutta töräytin vaan tiivisteainetta tukkeeksi. Pumpun telinettä piti hioa sen verran, että Walbro mahtui siirtopumpun paikalle. Polttoaine anturi tässä on ollut irto versio jo useamman vuoden vanhan hajottua, polttoainemittarin näyttämän saa kätevästi säädettyä haluttuun näyttövirheeseen kohon paikkaa siirtämällä :D.

Tankkilaite mahtui ihmeen hyvin uudella pumpulla tankin reiästä, pois ottaminen voi olla mielenkiintoista. Sähköt vielä pumpulle ja uutta letkua auton alle. Akun ollessa kontissa, ajattelin vähän että käytän orkkis johtoja herätteenä ja laitan erillisen releen pumpulle. Pitää vielä vähän miettiä.  ::)

Parit kuvat tankki laitteesta.

240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: 240 B230FT kesäautoksi + talvirassi
« Vastaus #433 : 16.03.2019, 08:05:22 »
Pumppu sähköistetty erillisellä releellä käyttämällä alkuperäistä siirtopumpun johtoa herätteenä. Poistin 044:sen auton alta. Ja aloin vetämään uutta letkua tankilta suodattimelle. 410tkm ja 27vuotta on tehneet kuitenkin paineletkun lähdölle tehtävänsä, ja letkua laittaessa putki vääntyi niin kevyen oloisesti, että taitaa olla valmis tapaus. Seuraavaksi saakin alkaa koko homman alusta, joko käyttämällä kaasarikoneen tankkilaitetta aihiona, tai rakentamalla uusi kierreliittimillä.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: 240 B230FT kesäautoksi + talvirassi
« Vastaus #434 : 18.03.2019, 18:02:15 »
Kasailin tankkilaite mysteerion kaasarimalliseen aihioon. Tämä olikin lopulta ehkä parempi ratkaisu, sillä sama letku kävi suotimelle ja lähtöön, eikä tarvinnut rueta kikkailemaan minkään adapterien tainuusien banjojen kanssa. Käytin pelkkää pumppua muutaman kerran, että sain paineet linjaan. Käyntiinkin lähti :o.

Huonosti tulee kuvia otettua, sori siitä :juhau:
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron