Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: adrock - 31.01.2011, 22:17:15
-
240-Volvo ollut pari-kolme viikkoa ajamattomana ja ajattelin vähän liikuttaa sitä. Oli useamman tunnin tolpassa kiinni, eikä aamulla ollut pakkastakaan kun pari astetta, jos sitäkään. Käytiin lähtö oli tosi vaikeaa ja ihme kyllä lähti käyntiin. (Tyhmänä) sitten ajelin töihin ja 8h kuluttua yritti todella laiskasti startata, sitten ei enää edes yrittänyt. Kaverin autosta virtaa ja kotiin.
Kysymys kuuluukin: jos haen uuden akun Motonetista tai Biltemasta niin onko ne valmiiksi miten ladattuja vai pitääkö ostaa laturi myös? Jos pitäisi ostaa akun ohella laturikin, niin taidan ostaa ensin pelkän laturin ja kokeilla elvyttää. Tosin taitaa akku olla finaalissa.. ehkä...
Ja entä jos laturin ostaa, niin kai pihalla voi latailla tolpan sähköllä vai pitäisikö olla ehdottomasti paljon plusasteita, eli kantaa koko akku sisälle? -H-
-
Bilteman huoltovapaat tais olla käyttövalmiit jos muistan oikein. LEDi ainakin näytti vihreätä. Entiseen ysiin laitoin ainakin illalla kiinni vain ja seuraavana aamuna ajoa.
-
On niissä sevverta, että jyrähtää tulille. Tarkistele nyt eka lataus, 240 omituisuus kun on kadottaa laturin maat jollonka lataus hyytyy tosi onnettomaks tai lakkaa kokonaan, katkoksen perusteellisuudesta riippuen. Tuohon viittaisi että aamulla lähti, mutta iltapäivästä enää ei.
-
Okei, eli jos haenkin pelkän laturin ja käytän sitten auton akkufirmassa näytillä (kun on luottoa, että sillä pääsee vielä kotiinkin).
Kiitos.
-
Kyselisin vielä akun lataamisesta.
Eli hain Biltemasta peruslaturin ja ohjeessa mainitaan, että täyttökorkki pitäisi ottaa latauksen ajaksi pois. No tuossa akussa oli 5 sellaista "korkkia", mutta en kyllä saanut niitä auki kun ei taida löytyä tarpeeksi isoa meisseliä (todella iso ristipää korkeissa. iso talttapäinenkin sutii tyhjää). Miten tärkeä tuo korkkien poisottaminen on? Vai voiko ladata tuollaisenaan.
Akku on 60ah ja laturi 5a niin sitäkö pitäisi 12h pitää latauksessa? En kyllä yöksi jätä vaan jospa saisi illalla sen verran virtaa, että saan auton aamulla käynnistettyä ja käyn akkukaupassa niin ammattilaiset saavat mittailla.
Mutta siis nyt on lataus päällä ja noita täyttökorkkeja mietin, ettei ala räjähtelemään? :-\
-
Kyselisin vielä akun lataamisesta.
Eli hain Biltemasta peruslaturin ja ohjeessa mainitaan, että täyttökorkki pitäisi ottaa latauksen ajaksi pois. No tuossa akussa oli 5 sellaista "korkkia", mutta en kyllä saanut niitä auki kun ei taida löytyä tarpeeksi isoa meisseliä (todella iso ristipää korkeissa. iso talttapäinenkin sutii tyhjää). Miten tärkeä tuo korkkien poisottaminen on? Vai voiko ladata tuollaisenaan.
Akku on 60ah ja laturi 5a niin sitäkö pitäisi 12h pitää latauksessa? En kyllä yöksi jätä vaan jospa saisi illalla sen verran virtaa, että saan auton aamulla käynnistettyä ja käyn akkukaupassa niin ammattilaiset saavat mittailla.
Mutta siis nyt on lataus päällä ja noita täyttökorkkeja mietin, ettei ala räjähtelemään? :-\
Älylaturi(CTEK, se 30e nobrand o syvältä) olis ollu 50e mopot netissä, ei semmosta älytöntä ees kannata tänäpäivänä ees ostella.
5? kyllä 12v akussa on 6kpl korkkeja jos ne on oikeesti korkkeja eikä koristeita. Josta päästäänkin siihen että jos ne on koristeita, niin sillon on huoltovapaa jota ei saa ees yrittää avata.
-
Älylaturi(CTEK, se 30e nobrand o syvältä) olis ollu 50e mopot netissä, ei semmosta älytöntä ees kannata tänäpäivänä ees ostella.
5? kyllä 12v akussa on 6kpl korkkeja jos ne on oikeesti korkkeja eikä koristeita. Josta päästäänkin siihen että jos ne on koristeita, niin sillon on huoltovapaa jota ei saa ees yrittää avata.
Totta joo 6 kpl. Saako ne olla kiinni?
Hitto kun mietin, et laturi vai heti uus akku. Varmaan se uus olis kannattanu kuitenkin ostaa vielä kun oli toinen auto käytössä. Nyt vaimo meni Helsinkiin, joten olen tän onnettoman akun varassa, että starttaako aamulla vai ei.
-
Akku on 60ah ja laturi 5a niin sitäkö pitäisi 12h pitää latauksessa? En kyllä yöksi jätä vaan jospa saisi illalla sen verran virtaa, että saan auton aamulla käynnistettyä ja käyn akkukaupassa niin ammattilaiset saavat mittailla.
Laturi lataa tyhjää akkua enemmän kuin lähes täyttä joten noin suoraviivaisesti ei asiaa voi laskea. Aikaa pitää pidentää jos haluat ladata akun täyteen. Onkos tuossa pika/hidas valintamahdollisuus? Hidashan on parempi akun kannalta. Lisäksi "älykkämmäät" laturithan osaavat mennä ylläpitotilaan kun akku on täynnä mutta sellainen ei ostamasi laite taida olla.
-
Laturi lataa tyhjää akkua enemmän kuin lähes täyttä joten noin suoraviivaisesti ei asiaa voi laskea. Aikaa pitää pidentää jos haluat ladata akun täyteen. Onkos tuossa pika/hidas valintamahdollisuus? Hidashan on parempi akun kannalta. Lisäksi "älykkämmäät" laturithan osaavat mennä ylläpitotilaan kun akku on täynnä mutta sellainen ei ostamasi laite taida olla.
Juu, täs laturissa ei ole älyä eikä valintoja. Hmph, tyhmästä päästä kärsii koko mies. Palkkapäiväkin, että olis sen älyllisen sitten voinut ostaa.. tai sen akun... hiton hitto.
Mutta ne korkit? Eiköhän uusi akku osteta huomanna jos päästään kauppaan.
-
Mitä itse olen joutunut joskus lataamaan niin käsitys on että ne korkit pitää aukasta, vähintäänkin löysätä. Talttapääruuvimeisselillä sain ite ihan ok auki kuitenkin kun ne ei loppupeleissä ole kovin kireeesti kiinni. Eikä itellä tarvinut olla montaa tuntia latauksessa kun iloisesti jaksoi starttia pyörittää. Lähtötilanne oli että ei jaksanut kertaakaan pyörittää starttia. Laturi saman kokoinen kuin viestin aloittajalla.
-
Hyvältä näyttää :(
Sain korkit nyt auki ja jos sitä vettä pitäisi olla sellaisen pienen metallipalikan yli, niin ei muuten ole.
Noh, jos nyt jatkan lataamista illan ja aamulla sormet ristiin...
Kiitos teille. Jotenkin tällaiset saa itseni lähes kauhun valtaan kun ei ole tietoa, mitä tekee ja miten :-[
-
anna olla se akku koko yön latauksessa korkit löysällä ja jos saat haettua akkuvettä niin sit olis vielä parempi. itsekkin olen monta kertaa ladannut akkuja yön yli 12v 8a laturilla ilman mitään ongelmaa!!!
-
Ja akkuvesi ei oo sen kummempaa tavaraa ku tislattua vettä.
-
Kiitos teille kovasti! -H-
Vettä ei ole ja kauppaan ei ehdi.
Jospa pidän tuota nyt illan ainakin ja katsotaan, josko ihan aamuun asti. Herätys aikaisin ja heti kun kauppa aukeaa niin akkukauppaan.
Toivotaan, että aamulla starttaa.
-
Kiitos teille kovasti! -H-
Vettä ei ole ja kauppaan ei ehdi.
Jospa pidän tuota nyt illan ainakin ja katsotaan, josko ihan aamuun asti. Herätys aikaisin ja heti kun kauppa aukeaa niin akkukauppaan.
Toivotaan, että aamulla starttaa.
Anna olla aamuun asti vaan, akun varauksen parantuessa sen sisäinen vastus kasvaa ja latausvirta pienenee itsestään vaikka olisi älytön laturi.
-
Jos hyvin käy niin akkunesteen täydentämisen jälkeen akku toimii niinkuin aina ennenkin eikä tarvi hommata uutta akkua. Tosin voi olla hyvä mittauttaa se akun kunto sit jossain jos vaivaa että toimiiko vai ei.
-
lisää huomenna sitä akkuvettä ja sit vielä lataus päälle. akku kertoo kyllä aikas pian kuntonsa,onko loppu vai kunnossa. anna olla se nyt yön yli latauksessa,älä menetä yöunia sen takia et se posahtaa tai jotain!
-
Anna olla aamuun asti vaan, akun varauksen parantuessa sen sisäinen vastus kasvaa ja latausvirta pienenee itsestään vaikka olisi älytön laturi.
Jos hyvin käy niin akkunesteen täydentämisen jälkeen akku toimii niinkuin aina ennenkin eikä tarvi hommata uutta akkua. Tosin voi olla hyvä mittauttaa se akun kunto sit jossain jos vaivaa että toimiiko vai ei.
Asiantuntija saa aamulla katsoa jos yön aikana tulee riittävästi virtaa :)
Akun iästä en tosiaan tiedä mitään, kun auton ollut minulla loppukesästä ja en ole koko härveliä katsonut (eikä kukaan muukaan kun vedet tuossa tilanteessa). On kyllä aikaanähneen näköinen...
lisää huomenna sitä akkuvettä ja sit vielä lataus päälle. akku kertoo kyllä aikas pian kuntonsa,onko loppu vai kunnossa. anna olla se nyt yön yli latauksessa,älä menetä yöunia sen takia et se posahtaa tai jotain!
Ei ehdi huomenna enää latailemaan :(
Se on joko lataaminen tai akkukaupassa käynti (pari tuntia ehtii ajella)
-
Anna olla aamuun asti vaan, akun varauksen parantuessa sen sisäinen vastus kasvaa ja latausvirta pienenee itsestään vaikka olisi älytön laturi.
Latausvirran pieneneminen ei liity akun sisäiseen vastukseen.
-
Osta uusi akku vaan, ei vanhan kanssa kannata tapella. Mikään ei rassaa niin kun epävarmuus siitä että lähteekö auto käyntiin silloin kun sitä tarttee.
-
Latausvirran pieneneminen ei liity akun sisäiseen vastukseen.
Ei ;)