Samppasport  Futurez

Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC

  • 40 Vastauksia
  • 25944 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ekkoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« : 31.10.2011, 22:19:26 »
Morjesta volvofoorumilaisille. Tarttis saada vapari tiisseli 240 muutettua papereihin turbolle ja välijäähyttimelle. Eli miten tuo onnistus?? Kone on otettu 740 volvosta. Teholaput mutta mille tehoille? Missä kaikissa on alustan osat samat? Eli mikä vertailukohteeksi? Kiitos niille jotka viitsii auttaa.
2kpl Volvo Amazon -70
Volvo 240 TDIC
Volvo 740 TD jäärata-autona
Volvo 760 B28E Volvo 760 B230et

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« Vastaus #1 : 25.12.2011, 12:58:39 »
Tää on vissiin menny jo vähän ohi mutta vastataansilti.

Alle 150hepan teholapulla ei tarvii mitään muutoksia tehdä.

Nimimerkillä 240 otteessa lisätiedoissa:
Asennettu välijäähdytin 450x300
Ahtopaine 1.0 bar
Teho todettu mittaamalla

Ja sitten tehokohdassa 105kW
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

kowalski

  • Vieras
Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« Vastaus #2 : 26.12.2011, 18:36:05 »
Lakipykälien mukaan sinun täytyy todistaa alustanosien olevan samat kun tehokkaimmassa vertailumalissa eli B21ET. Ja teholappu korkeintaan 186hv. Jos temppuilee sen volvon lapun kanssa on homma täysin inssi kohtaista.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« Vastaus #3 : 26.12.2011, 19:19:01 »
Lakipykälien mukaan sinun täytyy todistaa alustanosien olevan samat kun tehokkaimmassa vertailumalissa eli B21ET. Ja teholappu korkeintaan 186hv. Jos temppuilee sen volvon lapun kanssa on homma täysin inssi kohtaista.
Ei tarvitse verrata tehoikkaimpaan jossei teho ole lähelläkään sitä.

Esimerkiksi jos pysyy alle 140hepan niin riittää että auto vastaa GLTtä.

Mutta Volvon lapulla ei tosiaan tarvii muutoksia alle 150hepan. Ja se ei ole inssikohtainen asia, vaan täysi fakta että se volvonlappu kelepaa todisteena vaadittavista muutoksista.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

kowalski

  • Vieras
Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« Vastaus #4 : 26.12.2011, 22:08:22 »
Ei tarvitse verrata tehoikkaimpaan jossei teho ole lähelläkään sitä.

Esimerkiksi jos pysyy alle 140hepan niin riittää että auto vastaa GLTtä.

Mutta Volvon lapulla ei tosiaan tarvii muutoksia alle 150hepan. Ja se ei ole inssikohtainen asia, vaan täysi fakta että se volvonlappu kelepaa todisteena vaadittavista muutoksista.

Todistelemaan jokatapauksessa joutuu pykälien mukaan. Lapun laillisuudesta en tiedä, mutta sillasella itsekkin muutoskatsastin volvon.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« Vastaus #5 : 26.12.2011, 23:04:27 »
Tää on vissiin menny jo vähän ohi mutta vastataansilti.

Alle 150hepan teholapulla ei tarvii mitään muutoksia tehdä.

Nimimerkillä 240 otteessa lisätiedoissa:
Asennettu välijäähdytin 450x300
Ahtopaine 1.0 bar
Teho todettu mittaamalla

Ja sitten tehokohdassa 105kW

Mitäs muutoksia sitte joutuu tekeen ja mitä todisteita pitää olla jos haluaa tehä siitä yhtä tehokkaan (papereissa) mitä B21ET koneella varustettu volvo...?

Eikös kaikissa 240 volvoissa oo sama alusta ja 4 x levyjarrut (satulat samanlaisia) vakiona..? ainaki suunnilleen.

Itelläki tulossa todennäköisesti 240 D24 vapari ja turbolle + coolerille tarttis paperit.
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

kowalski

  • Vieras
Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« Vastaus #6 : 26.12.2011, 23:56:25 »
Mitäs muutoksia sitte joutuu tekeen ja mitä todisteita pitää olla jos haluaa tehä siitä yhtä tehokkaan (papereissa) mitä B21ET koneella varustettu volvo...?

Eikös kaikissa 240 volvoissa oo sama alusta ja 4 x levyjarrut (satulat samanlaisia) vakiona..? ainaki suunnilleen.

Itelläki tulossa todennäköisesti 240 D24 vapari ja turbolle + coolerille tarttis paperit.

Joissain malleissa ei ole välttämättä mitään eroa B21ET malliin, mutta minusta se todistaminen onkin suurin ongelma. AKE.n esimerkki todisteille on merkkiliikkeen varaosavertailu mallien väliltä. Mutta osatkun voi olla kahdessa samassa autossa täysin erit tehtaalta lähtiessä. Tästä syystä keskarista ei ainakaan annettu mitään apua kyseiseen hommaan. Silloin kuin näitä lappuja http://www.lintsi.info/wx/volvo/turbo/turbolupa.jpg vielä sai tilasin omaan autoon tollasen ja sillä todistin, että volvon mukaan vaadittavat varusteet 220hp asti on parasta mitä volvolta on tehtaalta lähtenyt. Joten nämä olisi silloin yhtä hyvät varustelut kuin tehoikkaimmassa vertailu mallissa.
Jotkut on vaan kopioinu ton tonin lapun ja käyttäny sitä todisteena ja kuulemma riittänyt.
« Viimeksi muokattu: 27.12.2011, 00:00:22 kirjoittanut kowalski »

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« Vastaus #7 : 27.12.2011, 04:22:15 »
http://dl.dropbox.com/u/4630705/kallisA4.jpg

Tossa vielä oma versio, mikä tosiaan oli omien speksien, mukaan, niin en tarvinnu ku 150heposeen asti, jäi paljon selkeämmäksi. :buck2:
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« Vastaus #8 : 27.12.2011, 09:26:26 »
Jos muutoskatsastaa vakion D24TIC, jossa on muistaakseni 127hv, niin eihän siinä tavita penkkilappua, eikä mistään alustan osista dokumentteja. Tavallisessa vinokoneessa on varmasti sen verran tehoa, että kun siihen lisätään se sallittu 20%, niin tuo 127hv menee helposti rajojen sisään. Tarvitaan siis tiedot uudesta moottorista (teho, tilavuus ja paino), sekä jonkun sopivan tehoisen vinokoneen tiedot.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« Vastaus #9 : 27.12.2011, 13:20:21 »
122hv vakio tdicissä.

Eli vetailumalliksi kelpaisi vaikkapa b200ellä varustettu.
2.0i (B200E) 1986 cm³ 118 hv (1985-90)

Tai vaikkapa muutama muukin.
2.0i (B19E) 1986 cm³ 117 hv (1977-84)
2.0i (B200F) 1986 cm³ 109-111 hv (1989-93)
2.1 (B21A) 2127 cm³ 97-107 hv (1975-84)
2.3 (B23A) 2316 cm³ 112 hv (1981-84)
2.3i (B23E) 2316 cm³ 131-140 hv (1979-84)
2.3 (B230A) 2316 cm³ 110 hv (1985-86)
2.3i (B230E) 2316 cm³ 131 hv (1985-90)
2.3i (B230F) 2316 cm³ 114-116 hv (1985-93)
2.3 (B230K) 2316 cm³ 116 hv (1989-93)

Tossa valikoimaa. B200K ei taida ihan riittää vakiotehoiseen d24ticiin kun siinä ei oo ku 101hv, niin jää 0.8hv vajaaksi
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

kowalski

  • Vieras
Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« Vastaus #10 : 27.12.2011, 20:39:15 »
122hv vakio tdicissä.

Eli vetailumalliksi kelpaisi vaikkapa b200ellä varustettu.
2.0i (B200E) 1986 cm³ 118 hv (1985-90)

Tai vaikkapa muutama muukin.
2.0i (B19E) 1986 cm³ 117 hv (1977-84)
2.0i (B200F) 1986 cm³ 109-111 hv (1989-93)
2.1 (B21A) 2127 cm³ 97-107 hv (1975-84)
2.3 (B23A) 2316 cm³ 112 hv (1981-84)
2.3i (B23E) 2316 cm³ 131-140 hv (1979-84)
2.3 (B230A) 2316 cm³ 110 hv (1985-86)
2.3i (B230E) 2316 cm³ 131 hv (1985-90)
2.3i (B230F) 2316 cm³ 114-116 hv (1985-93)
2.3 (B230K) 2316 cm³ 116 hv (1989-93)

Tossa valikoimaa. B200K ei taida ihan riittää vakiotehoiseen d24ticiin kun siinä ei oo ku 101hv, niin jää 0.8hv vajaaksi

Jos vertaa niin miksei vertaa saman tien tehokkaimpaan vertailumalliin, jos joskus tekee vielä tehoja nostattavia näkyviä muutoksia.

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« Vastaus #11 : 27.12.2011, 20:41:39 »
Jos vertaa niin miksei vertaa saman tien tehokkaimpaan vertailumalliin, jos joskus tekee vielä tehoja nostattavia näkyviä muutoksia.
Tätä mietin itsekin. Miksi edes maksaa tuollaisesta 110kw lapusta kun sitä ei mihinkään tarvitse  :idiot2:

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« Vastaus #12 : 27.12.2011, 22:07:28 »
2.0 Turbo   R4 OHC MPi Turbo   B19ET   1986 cm3   107 kW (145 hv) @ 5000 r/min   226 Nm @ 3750 r/min   1982–1984
2.0 Turbo   R4 OHC Turbo IC   B19ETIC   1986 cm3   125 kW (170 hv) @ 5400r/min   250 Nm @ 3000 r/min   1984
2.1 DL / 2.1 GL   R4 OHC   B21A   2127 cm3   71 kW (97 hv) @ 5000 r/min   173 Nm @ 2500 r/min   1974–1975
2.1 DL   R4 OHC   B21A   2127 cm3   74 kW (100 hv) @ 5000 r/min   173 Nm @ 2500 r/min   1975–1979
2.1 Aut.   R4 OHC   B21A   2127 cm3   79 kW (106 hv) @ 5000 r/min   173 Nm @ 2500 r/min   1982–1984
2.1 GL   R4 OHC MPi   B21E   2127 cm3   90 kW (123 hv) @ 5750 r/min   173 Nm @ 3500 r/min   1975–1983
2.1 Turbo   R4 OHC MPi Turbo   B21ET   2127 cm3   114 kW (155 hv) @ 5500 r/min   240 Nm @ 3750 r/min   1981–1984

Tehokkain 240-mallisarjan volvo on tämän mukaan B19ETIC, 170hp..joten sillonhan jos alustan todistaa vastaamaan samaa niin siitä saa ottaa 20% yli sen eli 204hp... No lupaan tehdä tähän tällä viikolla selvityksen jos vaan saan sen konttorilta. Ostin tänään itekki Volvo 240 D24 orkkis..(volkkarinkone) joten kysäsen sieltä sit. Ja jos alusta ei vastaa vakiona riittävää niin siitä voi tehdä vastaavan..? Kysehän on yleensä vain jarruista ja tukivarsista/nivelistä.

Saahan mersun 300D koristaki 300 E mersua (188hp) vastaavan ku vaihtaa vaan bensamersusta jarrut dieseliin.
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« Vastaus #13 : 27.12.2011, 22:12:02 »
Joissain malleissa ei ole välttämättä mitään eroa B21ET malliin, mutta minusta se todistaminen onkin suurin ongelma. AKE.n esimerkki todisteille on merkkiliikkeen varaosavertailu mallien väliltä. Mutta osatkun voi olla kahdessa samassa autossa täysin erit tehtaalta lähtiessä. Tästä syystä keskarista ei ainakaan annettu mitään apua kyseiseen hommaan. Silloin kuin näitä lappuja http://www.lintsi.info/wx/volvo/turbo/turbolupa.jpg vielä sai tilasin omaan autoon tollasen ja sillä todistin, että volvon mukaan vaadittavat varusteet 220hp asti on parasta mitä volvolta on tehtaalta lähtenyt. Joten nämä olisi silloin yhtä hyvät varustelut kuin tehoikkaimmassa vertailu mallissa.
Jotkut on vaan kopioinu ton tonin lapun ja käyttäny sitä todisteena ja kuulemma riittänyt.

Onko tuo se ns. "vastaavuustodistus"..? Ku sitähän ei tarvi, konttorilla PITÄÄ riittää varaosaluettelo, teholappu ja sit ehkä vaatii jtn muuta muttei tuota! Tosta on keskusteltu ennenkin ja sitä ei ilmeisesti lue lakipykälissä, että vastaavuustodistus pitää olla. Rahastusta..ainakin ollu..en tiiä onko sitte ihan viime vuoden aikana muuttunu asiat.

Ainakin tämmöstä puhetta on ollu lähiaikoina täällä forumilla, mutta vain eri topicissa.

"Alustan osien vaihtotarve voidaan selvittää esim. merkkiliikkeen antamalla varaosavertailulla." http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Katsastus+ja+yksitt%C3%A4ishyv%C3%A4ksynt%C3%A4/Muutoskatsastus/Ajoneuvon+rakenne++ja+varusteet/Henkil%C3%B6-+ja+pakettiautojen+rakennemuutokset/Moottori/Moottorin+muuttaminen.htm

« Viimeksi muokattu: 27.12.2011, 22:29:10 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« Vastaus #14 : 28.12.2011, 04:43:17 »
Jos vertaa niin miksei vertaa saman tien tehokkaimpaan vertailumalliin, jos joskus tekee vielä tehoja nostattavia näkyviä muutoksia.
Miksi verrata? Tarvii tehdä turhia muutoksia, millä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, kuten tonin volvolapusta huomaa.

Tätä mietin itsekin. Miksi edes maksaa tuollaisesta 110kw lapusta kun sitä ei mihinkään tarvitse  :idiot2:
Jollain tarvittavat muutokset tai niiden puute tarvii kuitenkin todistaa, ja yksinkertaisinta se on volvon lapulla, ei tarvii vääntää rautalangasta.

Tehokkain 240-mallisarjan volvo on tämän mukaan B19ETIC, 170hp..joten sillonhan jos alustan todistaa vastaamaan samaa niin siitä saa ottaa 20% yli sen eli 204hp... No lupaan tehdä tähän tällä viikolla selvityksen jos vaan saan sen konttorilta. Ostin tänään itekki Volvo 240 D24 orkkis..(volkkarinkone) joten kysäsen sieltä sit. Ja jos alusta ei vastaa vakiona riittävää niin siitä voi tehdä vastaavan..? Kysehän on yleensä vain jarruista ja tukivarsista/nivelistä.
B19ETIC ei kelpaa vertailumalliksi, koska sitä ei ole virallisesti koskaan ollut olemassa, vaikka jenkeissä myyty.
Tästä on kohta 10v väännetty, tehokkain vertailumalli on 155hv B21et, eli tehoraja on 186hv.

Onko tuo se ns. "vastaavuustodistus"..? Ku sitähän ei tarvi, konttorilla PITÄÄ riittää varaosaluettelo, teholappu ja sit ehkä vaatii jtn muuta muttei tuota! Tosta on keskusteltu ennenkin ja sitä ei ilmeisesti lue lakipykälissä, että vastaavuustodistus pitää olla. Rahastusta..ainakin ollu..en tiiä onko sitte ihan viime vuoden aikana muuttunu asiat.
Ei lue ei, mutta tolla kaikkein YKSINKERTAISINTA todistaa, koska ei ne volvoliikkeessäkään osaa arpoa mitä varusteita jonkun autoyksilöön on laitettu, kun volvolla ei sillä DL, GL tjsp. lätkällä oo ollu hirveesti vaikutusta, sitä on tehtaalla laitettu mitä on hyllyssä ollut.

242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

 

Carcom Oy  Ateho