KL-varaosat  Race.fi

-09 V70 Sähköinen takaluukun avaus toimii kunnolla vain kahvasta

  • 5 Vastauksia
  • 1439 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Otsikon värkki on alkanut kiukuttelemaan. Luukun kahvasta avatessa aukeaa moottorin voimin kuten pitää, mutta kaukosäätimen napista usein miten aukeaa vähän ja imaisee itsensä takaisin kiinni.. Onko ajatuksia mikä voisi olla syynä?

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Minkälainen ohjauslogiikka luukulla on? Toiminta vaikuttaa menevän jostainsyystä sekaisin, kun se vätää luukun takaisin kiinni lukon avauduttua.

Poissa Maatti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
Itsellä oli sama ongelma vuosi takaperin. Kokeilin vaihtaa kaasujousia, kumitutteja jota vasten luukku makaa kiinni, lukon vastahakasen säätäminen jne. Kokeiluista oli apua aina hetkeksi tai ei ollenkaan.

Lukkolaitteesta löytyi vika, kulunut. Sähköisen avauksen jälkeen kulunut mekaniikka palaa liian nopeasti takaisin vapaaseen asentoon ja/tai ei avaa lukkoa tarpeeksi.

Avasin lukon (on sitten aika hyvin kiinni), poistin meknismin edessä olevan kumityynyn, jotta mekanismi pyörähtää enempi aukiasentoon. Tämän jälkeen toimi abaut kuukauden päivät.

Avasin lukon toisen kerran ja korvasin jäljelle jääneen poikki menneen muovisen vastakappaleen ruuvilla ja sitten lukko mahdollisimman tiukasti kasaan, että rattaille saadaan vastetta. Vaatii hitsauslaitteet, koska metalliset nastat piti alunperin rälläköidä auki.

Nyt luukku toiminut ainakin vuodenpäivät 99%. Ja meillä luukkua käytetään monta kertaa päivässä.

Autona 2008 v70 hydraulisella luukulla
« Viimeksi muokattu: 12.04.2019, 08:59:48 kirjoittanut Maatti »
V70 2.4d Summum aut. -08
V50 1.8 Kinetic -06

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Kiitos - vaikuttaa loogiselta. Luukku lokashtaa auki ja heti imaisee takaisin, jos lukko ei aukea kunnolla niin vastustus voisi aiheuttaa tuon. Kumma kyllä mulla toimii kahvasta, voiskohan siinä jotenkin alitajuisesti vähän nyppästä luukkua, että saa juuri sen verran enemmän voimaa, että lukkokin aukeaa.

Poissa Maatti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
Varmaan se pieni lisänykäisy auttaa sitä luukkua. Ja meneehän kahvasta vaijeri suoraan siihen samaan mekanismiin mitä se sähkömoottorikin pyörittää.

Mutta lopputulema meidän auton kanssa oli se, että avausmekanismi kerkeää vapautua ennen hydrauliikan toimintaa ja luukku jää jumiin toiseen lukitusasentoon. Jotenkin sain luukun semmoiseen tilaan missä pystyi testaamaan sen sähköavauksen, ja sen kuuli selvästi että mekanismi surraa heti takaisin avauksen jälkeen, vaikka se pitäisi tapahtua sähköisesti vasta siinä vaiheessa kun luukku on ylhäällä.  Nyt korjatulla lukolla sen kuulee selvänä kopsauksena kun sähkö pyöräyttää mekanismin takaisin vapaalle, nythän sieltä puuttuu se kuminen pehmuste ja vastakappaleena toimii pieni pultin pätkä.

En sitte tiedä mikä se vikaantuva osa sielä lopensa on, mutta kuluneisuudesta se varmaan johtuu.

Uuden ja käytetynkin lukkolaitteen hintalappu ohjasti minua purkamaan lukon, mutta en kyllä varsinaisesti sitä suosittele. Itsekkin raotin lukon puolikkaita vain sen verran että sain operoitua tarvittavat korjaukset. On aika pysyvästi niitattu kiinni.
V70 2.4d Summum aut. -08
V50 1.8 Kinetic -06

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Olisiko ollut ns. käytön vähyyttä, kun kaiken kokeilun yms. jälkeen luukku on alkanut toimimaan. Kahvasta avatessa, samalla luukkua kiinni painaessa se aukeaa moitteetta, eli nykäisyn apu on eliminoitu. Mutta selvitys on jäissä, kunnes oireilu taas alkaa.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy