Proturbo  Autodiagnoosi

V70 1,6 diesel 2010

  • 4 Vastauksia
  • 1127 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa axor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
V70 1,6 diesel 2010
« : 15.10.2019, 18:19:44 »
Hetkellisen kulutuksen mittari näyttää 40 km:n välein, että polttoainetta menee n 3 ltr enemmän. Toisinaan myös dieselin hajun tuntee. Tämä kestää n 10 min. Pdf on uusittu jossain vaiheessa, veikkaan 120-140 tkm:ssä. Nyt ajettu 195 tkm. Volvon merkkihuollossa tutkittiin asiaa ja pdf:n mittaus antoi ristiriitaista tietoa, paine oli aivan tapissa mutta massa (=tukkoisuus) näytti aivan alakanttiin. Eivät osanneet suoralta kädeltä sanoa missä vika, eikä ehdotettu pdf:n vaihtoa. Vikakoodeja ei näkyvissä. Olisko arvauksia/kokemuksia?

Toinen asia, jota yritettiin saada kuntoon, on oikealle puoltaminen. Nelipyöräsuuntaus on tehty kahdella korjaamolla yht.6 kertaa ja ei korjaannu. Nyt sanottiin, että kun pyörissä ei ole pystykulmien säätömahdollisuutta, pelkkä aurauksen säätö ei auta. Ja tähän olisi tyytyminen. Pitäisikö säätää perstuntumalla hieman lisää aurausta oikealle tai haritusta vasemmalle pyörälle tai vähän molempia. Nyt on vain tehty just niinkuin kone näyttää.

Poissa petriko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 251
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 1,6 diesel 2010
« Vastaus #1 : 15.10.2019, 19:11:00 »
Volvon ohje ennen mittausta

Huom! Pyöränkulmia tarkastettaessa ja säädettäessä pitää noudattaa tarkoin valmisteluohjeita. 
Koska myös auton takapyörissä on säädettävä aurauskulma, pitkää etupyörien aurauskulma aina säätää suhteessa auton ajogeometriseen akseliin (thrust-linjaan). Näin saadaan mahdollisimman hyvä vakaus ja minimoidaan renkaiden kuluminen.
Kaikki mittaukset tulee suorittaa neljän pyörän suuntaukseen tarkoitetulla laitteistolla.
Kaikki mittaukset pitää suorittaa auton ollessa tyhjänä.
Kaikki mittaukset suoritetaan polttonestesäiliö täynnä.
Tarkasta kaikkien pyörien rengaspaineet ennen mittausta.

Huom! Etuakselilla voi säätää vain aurauskulman. Sitä vastoin Camber-kulma tarkastetaan.
Tarkasta, että väljyyttä ei esiinny:
ohjausvaihteessa tai raidetankojen nivelissä
pyöränlaakereissa
ylemmässä joustintuen kiinnityksessä
pallonivelissä tai tukivarren holkeissa.
Jos jossakin näistä osista on väljyyttä, se pitää poistaa ennen pyöränkulmien tarkastusta ja säätöä.

Tuolla hyvää tietoa https://www.suomentyokalu.fi/tekninen-tuki/pyoran-asentokulmien-perusteet.html

Volvo XC70 D4 AWD Summum 2014, Volvo V50 1.6D DRIVe 2012, S60 2.4D Summum 2008

Poissa axor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 1,6 diesel 2010
« Vastaus #2 : 16.10.2019, 19:11:35 »
Tosiaan nelipyöräsuuntaus on tehty kuuteen kertaan. Mutta osaakkos sanoa tuohon toiseen ongelmaan jotain, kun allekirjoituksessasi sulla ilmeisesti ollut samanlainen auto.

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1617
Vs: V70 1,6 diesel 2010
« Vastaus #3 : 16.10.2019, 19:49:41 »
Tuohon puoltamiseen: kokeile vaihtaa etupyörät keskenään puolelta toiselle, niin saattaa lopettaa puoltamisen, aikoinaan omaan autoon näin tehty Michelineille ja kulki tämän jälkeen suoraan.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa petriko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 251
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 1,6 diesel 2010
« Vastaus #4 : 19.10.2019, 17:07:01 »
Tosiaan nelipyöräsuuntaus on tehty kuuteen kertaan. Mutta osaakkos sanoa tuohon toiseen ongelmaan jotain, kun allekirjoituksessasi sulla ilmeisesti ollut samanlainen auto.

Kulutukseen en valitettavasti osaa sanoa, yrittäiskö tuo regeneroida hiukkassuodatinta mutta jostain syystä polttoa ei tapahdu. Ajeletko lyhyitä pätkiä? myös polttoa voi tapahtua tuossa ajossa.
Itse ajelen pitkää työmatkaa moottoriliikennetiellä ja aina silloin tällöin huomaan kun poltto alkaa, (rullatessa vapaalla hetkellinen ei men nolliin vaan pyörii 2 - 3 l:ssa.
Ei volvolla tehny pakkopolttoa?
« Viimeksi muokattu: 19.10.2019, 17:09:04 kirjoittanut petriko »
Volvo XC70 D4 AWD Summum 2014, Volvo V50 1.6D DRIVe 2012, S60 2.4D Summum 2008

 

RallyBaron  Samppasport