Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70 2009 etummaisen lambdan vaihto

  • 0 Vastauksia
  • 150 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa oskuu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
  • Jeba
V70 2009 etummaisen lambdan vaihto
« : 14.09.2023, 22:24:53 »
Auto oli 2.5FT varmaa pätee muuhunkin bensa volvoon.

Lambda oli ko autossa
BOSCH 0 258 007 332 ja sellainen myös tuli uusi, en tiedä oliko alkuperäinen.
Alkuperäisnumero kuitenkin on 9487150
Suositeltu vaihtoväli boschin mukaan on 250tkm.

Lambdan kanta on 22mm.
-
Auto kannattaa käyttää lämpöiseksi, helpottaa hieman irtiottoa kun putki on lämmin.

Lambdan johto irti konehuoneen puolelta, otin ilmansuodattimen kotelolta lähtevän putken auki haitariosasta, jotta saa tilaa. Putki kuuluisi olla alapäästään myös pultilla kiinni, joka itseltäni puuttui kokonaan. Liitin sijaitsee ko. putken melkein alapuolella.
Liittimessä harmaa osa nousee kääntyen ylöspäin vapauttaen vastakappaleen. Anturin puolen liitin on kiinni korvassa joka lähti hennolla nyppäsyllä irti.

Autosta käsijarru päälle, keula ylös ja pukkien varaan.
Tämän jälkeen pohjapanssari irti, panssari oli itsellä 5 kappaleella torx 30 kannalla ja kaksi 10 millin kannalla olevilla ruuveilla. Varmaan tuo torx kannalla olevat on oikeat.

Vaihteiston pään vetoakselin lämpösuoja irti (2 kpl 13mm kannalla olevat pultit), alemman pultin lämpösuojan takana on myös kannake joka kannattaa kahta putkea.

Biltemasta hain alla olevan avaimen;




https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/moottorityokalut/sytytystulppatyokalut/lambda-avain-22-mm-2000040235

joka on oiva väline kyseiseen työhön. Normaalin lambdahylsyn saa sinne väliin räikän kanssa, mutta vääntäminen on lähes mahdotonta, koska joutuu yläkautta vääntämään ja vaarana on että hylsy luiskahtaa kannalta. Anturi osoittaa viistosti ylöspäin vaihdelaatikkoon päin.

Bilteman avain kiinni lambdaan alakautta ja vääntöä niin että aukeaa, tämän jälkeen voi vetää hyvillä mielin johdon alas, välissä yksi kannake joka pitää lambdan johtoa heilumasta, tämän saa alakautta hoidettua. Tämän jälkeen kiertää loput anturista pois pakoputkesta.
Hyvä puhdistaa kierteet ennen uuden anturin laittoa.

Uusi anturi tilalle päinvastaisessa järjestyksessä. Anturissa oli kierteissä tahnat valmiina.
Kiristysmomentti taitaa olla noihin noin ?50nm? ,joka onnistuu todennäköisesri esimerkiksi tämän näköisellä avaimella ja soveltuu todennäköisesti myös avaamiseen jos nivelletty räikkä;



https://www.tooloutlet.fi/product/37720/bgs-happitunnistimen-irrotushylsy-22mm-78-38-matala--1139

itse vedin surullisen kuuluisalla käsimonetilla kiinni.

Varovaisuutta koska pakoputki on kuuma.  :))

Menetelmä ei varmasti ole se oikein, mutta näin sain itse tehtyä eikä aikaa mennyt juurikaan.
Kantapään kautta

 

Elekma  Autoracing