Kulkukoira  Proturbo

Kesärengas pohdiskeluja...

  • 1899 Vastauksia
  • 570893 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa j_m_k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 166
  • www.vrcf.fi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1680 : 11.04.2020, 13:34:23 »
Otetaan esimerkiksi GY EGP renkaat koossa 225/55/16 ja 205/60/16, oletetaan että kantavuus ja nopeusluokka olisi molemmissa sama (en tarkistanut löytyykö just samoja). Asennus 7" leveälle vanteelle, mikä taitaa olla volvon 16" vanteiden leveys.
Onko leveämpi aina jäykempi, koska sen profiilisuhde on pienempi, vaikka kumi on yhtä korkea? Jos on, niin mikä on fysiikka sen taustalla? 

Poissa miklos

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 250
  • www.vrcf.fi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1681 : 11.04.2020, 14:23:36 »
Ei nykyrenkaissa ole sen enempää muillakaan rengasvalmistajilla. Esimerkiksi mun Michelineissä oli kans hädintuskin 7mm. Ostettu rengasliikkeestä eli ei ole ”Volvon spekseillä” valmistettu

joo, niinhän se taitaa sitten nykyään olla. rupesin vaan ihmettelemään kun pirellien vieressä varastossa omat neljänä kesänä alla käyneet GY ASY 3:set 245 leveänä ja niissä samat 7 mm.
uutena niitä en muistaakseni mitannut, kilsoja niillä ajettu ehkä about 5-7t eli varmaankin 8mm ollut uusissa.

mutta samapa tuo, jää niistä pirelleistä vielä kulutettavaa seuraavallekin omistajalle, noita kilsoja kun meille tulee kohtuu vähän. tullut tuohon uuteena 31.01 luovutettuun jo 560km.

Poissa Gazza

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 539
  • www.vrcf.fi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1682 : 11.04.2020, 15:09:01 »
onko kenelläkään täällä kokemuksia pirellin P7 kintturoista koossa 235/45r18 uuden S/V60 alla?
tuollaiset tuli vaimon uuden S60 T8 mukana, vaihdetaanko suoraan kokeilematta esim. misukoihin kun ei viitsisi pirellejä alle ruuvata turhan takia jos pilaavat muuten niin mukavan lupsakan ajopelin ominaisuudet.
talvirenkaina on contin seiskat samassa koossa ja niistä ei mitään negatiivista, hiljaiset ja rullaavat kyllä kohtuu hyvin.

mittasin muuten urasyvyyden pirelleistä ja nippanappa 7 milliä, kai se volvo säästää siinäkin :(

Kyllä ne on ihan rengasmerkkikohtaisia noi urasyvyydet (yleensä uutena 7,0-8,5 mm), eikä siitä sinällänsä voi vetää johtopäätöksiä kulumisesta tai esim. märkäpidosta. Monesti ns. halparenkailla saattaa tuota urasyvyyttä olla enemmän, kuin ns. premium-renkaissa,  jolla koetetaan mm. kompensoida huokeamman kumimateriaalin kulumista. Joskus on joidenkin rengasmerkkien toimesta koetettu enemmänkin saada renkaisiin tuota kulutuspintaa, mutta renkaan ajo-ominaisuuden ovat tämän jälkeen romahtaneet täysin.

Pirellit olivat jossain vaiheessa äänekkään renkaan maineessa, mutta nykyään melueroja ei renkaissa juurikaan ole. Kyse on enemmänkin siitä, mikä rengas sattuu johonkin merkkiin sopimaan. Se nyt on varmaa, että laittaa minkä merkkisen leveähkön kesärenkaan tahansa alle, niin kevään karkeilla asvalteilla melua on jopa enemmän kuin nastarenkailla.

Itse jos valita saisin, eikä tulisi kovin paljon taloudellista tappiota rengasmerkin vaihdossa, niin laittaisin kyllä Michelinit alle ennen Pirellejä, koska Michelinit nyt vaan taitavat tällä hetkellä olla markkinoiden parhaat kesärenkaat, kuten lukuisat testivoitotkin sen kertovat.
Tällä hetkellä tallista löytyy:
Volvo V90 D5 R-design 
Volvo S80 V8 
Volvo 240 GL ja Volvo C70 2.5T

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1683 : 12.04.2020, 11:15:44 »
Mitä itse mittaillut, niin 16" on ollut 7,4mm-8mm ja noissa 17-> isommissa 7.2mm-7.6mm.

Sinänsä asiakkaan kusetusta, kun aina ollut mielikuva, että uusissa renkaissa on 8mm pintaa.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1684 : 12.04.2020, 12:19:47 »
Se voi se puolen millin ero kulutuspinnassa maksaa yhden tähden rengastestissä..ja miljoonia $$$ menetettynä myyntinä. Ei ne nuukuuttaan tahi rengasmyyntiä vauhdittaakseen viilaa niitä syvyyksiä
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6582
  • 1% Hybridi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1685 : 12.04.2020, 17:29:46 »
Treadwear lukemaan kannattaa kiinnittää huomiota jos meinaa ajella pitempään , Landsail 588 :t on 500 lukemalla ja jopa hiljaiset
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa miklos

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 250
  • www.vrcf.fi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1686 : 12.04.2020, 17:33:10 »
Mitä itse mittaillut, niin 16" on ollut 7,4mm-8mm ja noissa 17-> isommissa 7.2mm-7.6mm.

Sinänsä asiakkaan kusetusta, kun aina ollut mielikuva, että uusissa renkaissa on 8mm pintaa.

tunnustan kuuluvani tähän mielikuvaryhmään. ensimmäistä kertaa tuli kiinnitettyä huomiota uuden renkaan kulutuspinnan paksuuteen, kun nyt sattuivat rinnakkain käytettyjen vieressä olemaan. ensimmäisenä tuli tietty mieleen että volvo niistäkin höylänny sen millin omiin taskuihinsa.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1687 : 12.04.2020, 18:02:08 »
tunnustan kuuluvani tähän mielikuvaryhmään. ensimmäistä kertaa tuli kiinnitettyä huomiota uuden renkaan kulutuspinnan paksuuteen, kun nyt sattuivat rinnakkain käytettyjen vieressä olemaan. ensimmäisenä tuli tietty mieleen että volvo niistäkin höylänny sen millin omiin taskuihinsa.

Kun on rengaspainemittari missä tuo urasyvyysmittari samassa, niin tulee aina renkaidenvaihdon yhteydessä mittailtua renkaiden kulutuspintoja.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1688 : 13.04.2020, 08:52:14 »
Minä ajan mieluiten pehmeillä renkailla.
Ovat vähiten meluisat ja mukavat ajettavat.

Kun käyttää maltilista rengaskokoa niin ovat suorastaan halvat, voi valita juuri miellyttävimmät merkkirenkaat.
Ja vaikka joka kesälle uudet.

Poissa ridgeforrester

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1689 : 13.04.2020, 16:07:26 »
Otetaan esimerkiksi GY EGP renkaat koossa 225/55/16 ja 205/60/16, oletetaan että kantavuus ja nopeusluokka olisi molemmissa sama (en tarkistanut löytyykö just samoja). Asennus 7" leveälle vanteelle, mikä taitaa olla volvon 16" vanteiden leveys.
Onko leveämpi aina jäykempi, koska sen profiilisuhde on pienempi, vaikka kumi on yhtä korkea? Jos on, niin mikä on fysiikka sen taustalla?
Lyhyt vastaus on, että ei se leveä käytännössä ole jäykempi jos profiilin korkeus on absoluuttisesti sama kuin kapealla renkaalla. Toki jos hifistelyyn mennään, niin leveä rengas ottaa erilaiset epätasaisuudet vastaan erilailla kuin kapea, ilmatilat on eri kokoiset jne. Mutta yleensä taitaa vaan mielikuvissa tuo suhteellinen profiililukema tulla liitetyksi pehmeyden/kovuuden indikaattorina ilman, että asiaa sen tarkemmin tullaan ajatelleeksi.
Volvo V90 T8 Inscription MY2019. Ex V70 2.5T Geartronic Summum MY2008. Ex V70 2.4 GLT Aut MY1998.

Poissa j_m_k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 166
  • www.vrcf.fi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1690 : 13.04.2020, 22:22:24 »
Näin vähän ajattekin. Nyt alka Nokian bluet, 225/55/16. Löysät ovat, mutta toisaalta hiljaiset ja rullaavat. Pintaa on sen verran että kesän menevät, varsinkin kun tuon koronan vuoksi kilometrejä tulee vähemmän.

Pohdinnassa on, että olisiko gy tai conti parempi, vai pitääkö alkaa etsimään tuumaa isompia vanteita. Isompia en mielellään laittaisi. Ulkonäölle en paljoa arvoa laita, joten jämäkämpi kummi riittäis

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1691 : 14.04.2020, 07:03:09 »
Itse kierrän nykyään nuo nokialaiset kesärenkaat kaukaa. Kolmella tutulla ruvennut halkeamaan keskiurista nuo renkaat alle kahdessa vuodessa. Kahdet meni takuuseen, mutta et saa uusia renkaita, vaan renkaat hyvitetään kuluneiden millien perusteella.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1692 : 14.04.2020, 21:33:53 »
Treadwear lukemaan kannattaa kiinnittää huomiota jos meinaa ajella pitempään , Landsail 588 :t on 500 lukemalla ja jopa hiljaiset
Miten paljon tuo korkeampi Treadwear luku vaikutta pito ominaisuuksia, vai onko mitään tekemistä sen kanssa?

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6582
  • 1% Hybridi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1693 : 14.04.2020, 21:58:33 »
Miten paljon tuo korkeampi Treadwear luku vaikutta pito ominaisuuksia, vai onko mitään tekemistä sen kanssa?
Eipä ole ainakaan mun "pappa-ajolla" ole tullut ulosmitatuksi noita pito-ominaisuuksia. Itselle sopii lompakon myötä hyvinkin nuo halpikset. Märällä tiellä oon hyvin pysynyt viivojen sisällä.
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1694 : 15.04.2020, 10:58:55 »
Miten paljon tuo korkeampi Treadwear luku vaikutta pito ominaisuuksia, vai onko mitään tekemistä sen kanssa?


Kulumiskestävyys noin yleisesti tarkoittaa kovaa kulutuspintaa ja kova kulutuspinta taas pitää huonommin kuin pehmeä, ja varsinkin viileissä ja/tai märissä olosuhteissa.
Ja näitä viileitä ja märkiä olosuhteita Suomessa riittää, keskellä kesääkin saati keväällä ja syksyllä.

Mutta varmasti kaikilla renkailla pärjää kun ajaa olosuhteiden mukaan.
Ihan kuten talvellakin.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy