Varmaan normaalissakin tieliikenteessä voi tulla tilanne, jossa pitää tehdä esim. hätäjarrutus. Olen kuullut puhuttavan esim. tielle yllättäen hyppäävistä eläimistä (mm. hirvi, peura jne). Ja nyt ei kannata sanoa, että pitää olla oikea tilannenopeus, jos se elukka hyppää puskasta auton eteen, niin siinä tehdään täysjarrutus käytännössä nopeudesta riippumatta, ja nopeammin pysähtyvä rengas on kerran kerrasta parempi kuin hitaammin pysähtyvä.
Olen toki tästä ihan samaa mieltä. Usein vain unohtuu, että kesärenkaiden erot ovat aika olemattomat suhteessa kelin ja nopeuden vaikutukseen.
Esim. Paras kesärengas pysähtyy 100 km/h nopeudesta 40 metrin matkalla ja halvin kesärengas tyyliin 45 metrin matkalla. Jos samassa kelissä käytetään talvirenkaita, pysähtymismatka on 60-100 metriä. Jos sattuu olemaan vielä talvikeli, pysähtymismatka onkin 100-400 metriä talvirenkailla, kesäsillä vielä enemmän.
Hirviä ja lapsia liikkuu talvellakin. Kuolemaanjohtavia onnettomuuksia tapahtuu silti vähemmän talvella. Sitä voi sitten pohtia, mikä on renkaiden ja mikä tilannenopeuden rooli näissä onnettomuuksissa.