Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Jasu80 - 25.04.2019, 11:21:50
-
Auto on rullannut 10/06 ulos, joten tässäkin lienee vielä vanhan mallin venttiilikoneisto. Mistäs sen nyt sitten tunnistikaan?
Autolla on nyt ajettu reilu 270tkm. Haldexiin ja perään vaihdettu öljyt 35tkm ja laatikkoon 24tkm sitten.
Mites tuo jakolaatikko, miten se ilmoittaa kuluneisuudestaan?
Pienestä nopeudesta (alle 80km/h) kovempi kiihdytys aiheuttaa välillä kohtuullisen pamauksen, en ole varma tarkalleen mistä tulee ja millä vaihteella.
Parkkihallista noustessa lievää vasenta ylämäkeä, silloin kuuluu pientä napinaa edestä (joskus vähän kovempaa, riippuu vedätyksestä). Vetonivel? Oikea vetonivel ainakin edellisellä heittänyt rasvat mäkeen ja kumi uusittu. En tiedä onko muuta tehty.
Muutenkin sellaista hiljaista ja tasaista ajaessa, kuuluu pientä erikoista kahinaa (vaikea kuvailla sitä ääntä)?
1. Venttiilikoneiston tunnistus?
2. Miten näissä on toteutettu vaihteiston jäähdytys?
3. Jakolaatikon huolto milloin ja miten?
4. Heikot kohdat?
-
Osaakos joku vastata kohtiin 2-4?
-
Vaihteiston jäähdytys on samalla tavalla kuin muissakin. Jäähdyttimen vasemmassa päädyssä oleva lämmönvaihdin hoitaa asian.
Jakolaatikolle ei oikein öljynvaihtoa kummempaa huoltoa pysty tekemään.
Pamaus vedättäessä on muutamassa autossa johtunut viallisesta Haldexin pumpusta. Saattaa olla hetkellisesti pyörimättä ja äkillisesti lähtee päälle. Vikakoodinluku voisi kertoa jotain. Pumpussa on myös karkeasuodatin, johon kertyy kuonaa ja se on ollut joissain aika tukossa.
-
Pamaus vedättäessä on muutamassa autossa johtunut viallisesta Haldexin pumpusta. Saattaa olla hetkellisesti pyörimättä ja äkillisesti lähtee päälle. Vikakoodinluku voisi kertoa jotain. Pumpussa on myös karkeasuodatin, johon kertyy kuonaa ja se on ollut joissain aika tukossa.
XC70:ssä paukahteli muutaman kerran, ja sitten pimeni kokonaan. Yllättävän ison pamauksen aiheutti. Tuli itselläki heti mieleen oirekuvauksesta. Paukahteli myös matkavauhdissa talvella jäisellä tiellä liukkaassa ylämäessä.
-
Olikos näihin saatavana isompaa lämmönvaihdinta?
Takaa pamaus ei tullu, vaan epäilen laatikkoa. Jossain vaiheessa pitäisi tuo venttiilikoneisto vaihtaa, kun tässä on se niin kutsuttu viallinen (ainakin harrastajien mukaan).
Kulmavaihteen boori ja öljyt. Missä tuo remontti kannattaa teettää ja minkä hintainen operaatio keskimäärin on?