Jos yhtään seuraat, niin autot joissa on jokin valo katolla on äärimmäisen harvoin talvisin kitkarenkain liikkeellä, samoin ne yleensä myös siirtyvät nastarenkaisiin ekojen joukossa, ja takaisin kesärenkaisiin vikana.
Syykin on kaikilla sama, oli sen valon alla, taksi, poliisi, ambulanssi tai kiinteistöhuollon pickup, niin kaikkien pitää olla liikkeellä juuri silloin kun on ne kaksi päivää - tai yötä kaudessa, kun se kitkarengas on totaalisen perseestä.
Sinänsä se että on ammattikuski ei tarkoita sitä että pitäisi olla ylimaalliset kyvyt hallita autoa liukkaalla, ammattikuskilta voisi odottaa sen sijaan keskivertoa parempaa arviointikykyä autoilun suhteen, yksi keskimääräistä paremman arviointikyvyn osoitus on se että ei kuvittele kuten suurin osa ihmisistä olevansa keskimääräistä parempi kuljettaja.
Itsekkin joudun ajamaan jokapäivä myös kiinteistönhoidon kera samoja reittejä, ja lisäksi mökkiteitä yms. Talvirenkaat on tallissa, jos olisi keli muuttunut, niin ne olisi alla. Toistaiseksi ainakin kanta-hämeessä ei talvikumeille ole ollut tarvetta. Nastat menee alle, kun tilanne vaatii. Toki jos tuo Sprinter olisi rekisteröity kuoirma-autoksi, saisi kesäkumeilla vetää koko talven.
Viime talvi meni lähes nastattomilla bridgestoneilla, ei ongelmia, kun pintaa oli noin 7mm, kitkoilla olisi pärjännyt vielä paremmin.
Omalla perstuntumalla ajaisin mieluummin kitkoilla vanhoilla autoilla. Uudemmissa kitkoilla menettää sen vähäisenkin tuntuman.
Ojassa olen ollut kerran noin 15vuotta sitten. lähellä oli viime talvena, kun emännän s80 uusilla kitkoilla nollakelissä ajoin.
Toki täytyy myöntää,m että kitkoilla ajomelu on sellainen, joka pitäisi 8kympissä olla kesäkumeillakin.