Kulkukoira  Proturbo

Äänestys

Tehdäänkö tästä...

GLT
107 (62.9%)
GLE
32 (18.8%)
muu, mikä
31 (18.2%)

Äänestäjiä yhteensä: 165

240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu

  • 404 Vastauksia
  • 175319 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Katriina
« Vastaus #255 : 29.03.2016, 23:16:51 »
Toinen kuva alhaalta peilistä heijastuu.

Jälleen kerran vanhasta tuli uuden veroista :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Eldor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • -
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Katriina
« Vastaus #256 : 29.03.2016, 23:22:34 »
Toisiks viimesestä kuvasta peilistä peilaa liesituuletin.

Huolellista tekemistä. Seurantaan 8)
E: Hidas
« Viimeksi muokattu: 29.03.2016, 23:24:30 kirjoittanut Eldor »
945 95vm
240 DL 89vm
240 GL 85vm

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Katriina
« Vastaus #257 : 14.06.2016, 20:53:55 »
Tässä menneen kevään mittaan olen kunnostanut varaosa lankusta tulleen kannen. Ammattikoululla on pätevät vehkeet kannen kunnostukseen, joten ajattelin joutessani rakentaa vara kannen, jos joskus tulevaisuuden projektissa tai hätätilanteessa tarvitsee ehjää kantta.

Kansi on tuttu ja turvallinen 530, B200K moottorista ilman pulsairin reikiä. Nokka- akselina oli joku todella lepsu nokka, joten kun näen kuikan, heitä sitä sitten tuolla nokka- akselilla :D






Ennen venttiilien irroitusta mittasin koululla olevalla alipainemittarilla venttiilien pitävyyden. Laiteen imuletku laitetaan kunkin mitattavan venttiilin kanavan päähän ja mittari näyttää kuinka paljon venttiilissä on "ohivuotoa".

Laitteen mittarin vihreä alue, ns. "sallittu alue" on alueella 550-750, mitä isompi lukema, sitä suurempi alipaine -> venttiili vuotaa vähemmän.
Imu              Pako
1   675         1   675

2  650         2   500

3  350         3   675

4  700         4  675

Kolmos sylinterin imuventtiilissä on luvattoman paljon vuotoa ja lähemmässä tarkastelussa kävi ilmi, että kyseinen venttiili on joskus vaihdettu ja ei ole luultavasti läpätty kunnolla. Samalla kävi ilmi, että koko kansi on joskus kunnostettu.

Kun kansi oli purettu, putsasin sen öljystä ja lasikuulapuhalsin sekä kannen, että venttiilien "paljaat" pinnat. Kuvassa kakkos sylinterin venttiilit, venttiileissä lyöntimerkit, näistä, sekä kolmosen vaihdetusta venttiilistä päättelin sen, että kansi on joskus kunnostettu.


Kun kansi oli purettuna, läppäsin venttiilit oikein huolella.


Alipaine testin tulokset läpätyillä venttiileillä.

 Imu             Pako
1   710         1   710

2  715         2   710

3  715         3   715

4  710         4  710

Hioin kaikki kanavat sileiksi ylimääräisestä valusta.

Imukanavat ennen, kuvat saattavat oli eri kanavista, mutta periaate on kuitenkin kaikissa sama.




Pakokanavat ennen.


Kanavat jälkeen.








Kannen sisäpuolen putsasin Fairylla ja karhunkielellä.










Isä on auttanut hieman korin peltitöissä, seuraavassa kuvia niistä.








Oikean puolen vekin suoristaminen näyttäisi onnistuvan aika hyvin. Kuva ennen.


Etsi SA- laukku.

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Tuomas-89

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Miekka Kirves Hakku Lapio
    • V70 D5 -04
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Katriina
« Vastaus #258 : 14.06.2016, 22:11:37 »
Kuva 17?  ???

Volvo Pro & iCarsoft i906 Volvo vikakoodinlukua Ylöjärvi-Tre sarankulman alueella

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Katriina
« Vastaus #259 : 14.06.2016, 22:54:23 »
Kuva 17?  ???
Kyllä, SA- laukku hyllyllä.

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Katriina
« Vastaus #260 : 19.06.2016, 00:36:16 »

Täällä näkyy samanlaista linjausta olevan kanavatöissä  O0 Nimimerkillä Toimii!
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Katriina
« Vastaus #261 : 06.07.2016, 12:16:26 »
Yksi päivä tuli villi ajatus siirtää bensatankin täyttöputkenpää oikean takavalon taakse piiloon.
Tänne oli alkanut kertyä jonkin verran ruostekukkasta ja jonkun aikaisemman omistajan tekemät korjaukset ajoivat täyttöputkenpään siirtämiseen.


Takavalo on samalla tasolla kuin alkuperäinen täyttöputki, joten vaikka uudesta täyttöputkesta tulee hieman pidempi, tulee siihen kuitenkin tarpeeksi laskua tankille, jottei bensaa jää putkeen. Viime kesänä leikkasin munapussit irti ja paikkasin suoralla pellillä nyt on kuva niistäkin :)






Kun nykyaikaiset keskihintaiset rälläkät ei kestä enää vuottakaan (viime kesänä ostettu rälläkkä (Ford merkkinen) hajosi vuodessa) ajateltiin tänä vuonna koettaa tämmöistä Hitachia. Oli tarjouksessa Hong Kongissa hintaan 40 €.


Ajatuksena oli se, että takavalo kääntyisi ~ 90° ja jotta takavalo ei osuisi takapaneliin ja naarmuittaisi maalia tai valon muovit eivät halkeaisi, oli tehtä tälläiset liu'ut, jotta valoa saa vedettyä ulospäin.








Kaikki itse tehtyjä custom osia :)








Aion hankkia tähän autoon punakirkkaat takavalot, joten halusin tehdä telineestä/saranasta tarpeeksi jykevän, jotta 100 € maksava takavalo sitten pysyy varmasti paikoillaan.


Takavalo auki, liu'ut sisässä.


Takavalo hieman enemmän auki, liu'ut ulkona.


Takavalon lukitsimen avausvivun tekoa.




Osia romuautosta, samasta autosta otin myös avausvaijerit. Vasen palikka on alunperin ollut takaluukun lukitsin ja oikean puoleinen tankinluukun lukitsin. Tähän autoon aion käyttää tuota takaluukun lukitsinta, tuo tankinluukun lukitsin on sen verrainen heppoinen, että ei välttämättä jaksa pitää takavaloa paikoillaan. Luovutusautona Toyota Celica, valitettavasti joutuu laittamaan japsi auton osia Volvoon :-\


Avausvivuksi valikoitui tälläinen Shimano 600 polkupyörän jarruvipu, jouset on otettu Celican avauskahvoista.


Telineen reunat.




Kestääköhän tuo pultti ::)


Valmiista telineestä ei ole nyt tähän hätään kuvia.


Kahvan kiillotusta.




Kahvan pinnalla oli pinnoite jonka hioin pois ja alta paljastuvan alumiinin hioin tasaiseksi, papereina 320-2000.




Lopullinen kiilto hiomatahnalla.




Sitten sain idean maalata nuo reiät mustiksi ja kyllähän se on vähän hienompi noin.


Etsi tulppa.

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Katriina
« Vastaus #262 : 06.07.2016, 12:28:34 »
Sytytystulppa?  ???

Kuvassa 12

On kyllä omalaatuinen ratkaisu tuon takavalon kanssa :o  O0

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Katriina
« Vastaus #263 : 06.07.2016, 19:55:20 »
hauska idea toi saranoitu takavalo :)
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Katriina
« Vastaus #264 : 06.07.2016, 20:17:42 »
Aivan jäätävän hienoa työnjälkeä ja mitä ideoita. Loistavaa, jatka samaan malliin. O0

Aivan liian vähän tulee näitä eri projekteja seurattua ja mitä siinä menettää. Paljon.  :-[
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Katriina
« Vastaus #265 : 07.07.2016, 16:14:41 »
Tässä vielä muutama kuva takavalosta auki asenossa (tuntuupa hölmöltä kirjoittaa noin).
Liu'ut sisässä.


Liu'ut ulkona.


Liu'ut ulkona, valo kokonaan käännettynä, puoliksi arvalla heitin mittoja noihin liukuihin, aika hyvin se kuitenkin osui kohdalleen :))
Kyllä tuossa varmaan on tarpeeksi tilaa tankkaamista varten. Lukitsin tulee oikeaan reunaan ja vie tilaa noin 20-40 mm ja täyttöputkenpää tulee luultavasti hieman vinoon, eli osoittaa keskelle päin.


Avauskahvan kotelo paikoillaan.


Laatu on sellaista, että näyttää itse tehdyltä :D


Alareunan pellissä on tuo reikä ja kolo juuri sen kokoiset, että avausvaijerin muovi kohta luiskahtaa siihen paikoilleen.


Kotelo maalattuna. Kuvissa kahva on ilman jousia. Kun kahva on paikoillaan autossa, tulee sen etureuna olemaan jäpäkästi lattiaa vasten.




Kuvan mutteri vaihtuu vielä nyloc- malliseen.


Kahva yläasennossa.


Etsi askelpora.

Sytytystulppa?  ???

Kuvassa 12

On kyllä omalaatuinen ratkaisu tuon takavalon kanssa :o  O0

Kyllä sytytystulppa ja kuva nro. 12.

hauska idea toi saranoitu takavalo :)
Aivan jäätävän hienoa työnjälkeä ja mitä ideoita. Loistavaa, jatka samaan malliin. O0

Kiitos kehuista!
Ei niistä V8 Magazinen lukemisisita näköjään haittaa ole ollut :) Sieltä sain tuon idean kun jossain jenkki autoissa on tuollainen piilotettu tankinluukku, eli olisiko tästä autosta tulossa USA- vientimalli ??? :)
Niin ja ideaa saa kopioida O0

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1175
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Katriina
« Vastaus #266 : 10.07.2016, 12:51:30 »
kaverin veljen caprices oli tankinkorkki rekkarikilven takana, se kilpi käänty siitä alas

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Katriina
« Vastaus #267 : 12.07.2016, 01:17:22 »
Takavalon lukituksesta kuvia.






Tähän lukon telineeseen tulee vielä vahvistuksia, kuvassa vain heppailtu kiinni.




Kun lukon pääty oli saatu muotoonsa, piti ruveta pohtimaan miten saisin toisen päädyn pysymään paikoillaan. Kun takavalo on saranoita lähes keskeltä valoa, jää toiseen reunaan likaa väljää.

Mietin pääni puhki siitä, että miten lukitus onnistuisi ja lopulta päädyin tälläiseen ratkaisuun. Eihän se (vielä) kaunis ole, mutta tuntuu toimivan.




Kuvia telineestä valon kanssa.






Kuvia telineestä ilman valoa.








Kaikkea sitä "metritavarasta" saa tehtyä :) Tästä lähes kaikki on kerran ollut suoraa peltiä.


Etujalkatilojen hitsatuille paikoille vedetty ylä- ja alapuolelle nyt kaksi kerrosta Rostex- ruosteenestomaalia.




Pellit kummallekkin puolelle, että lattiasta saa tasaisen, tämä kuskin puoleinen tehty rosterista. Syvennyksen kohdalla on alustan poikkipalkki/nostokohta joten lattiaa ei voinut korvata kokonaan suoralla pellillä. Paikkahitsauksiin käytetty pelti on kaksi millistä, viime kesänä ostettu Kuusakoskelta (vai mikä nyt onkaan) yksi kokonainen arkki. Mahtuu muuten koko arkki farkku seiskan kyytiin lappeelleen ;D


Helmapelti eksynyt paikoilleen.






Sitten vielä yleisilmettä tallilta.






Etsi pakosarja.

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1175
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Katriina
« Vastaus #268 : 12.07.2016, 16:41:23 »
että sellanen pellepeloton :D on muuten hienot tallivalot :D

E: joskus kuullu juttua että rosteri ei oikeen tykkää normi pellistä ja hapettuu omia aikoijaan irti, voi toki olla vaan puhetta  ???
« Viimeksi muokattu: 12.07.2016, 16:42:55 kirjoittanut Mursu »

Poissa Joukor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Katriina
« Vastaus #269 : 13.07.2016, 08:54:05 »
Onhan tosiaan hienoa jälkeä ja mahtavaa luovuutta.
Rst ei tosiaan oikein sovi tavan pellin kanssa. Hapettaa mokoma, mutta haittaako se sitten, on toinen juttu.

Jk. Ikean lampuille on monta käyttöpaikkaa :)

 

KL-varaosat  Race.fi