Kulkukoira  Proturbo

Äänestys

Tehdäänkö tästä...

GLT
107 (62.9%)
GLE
32 (18.8%)
muu, mikä
31 (18.2%)

Äänestäjiä yhteensä: 165

240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu

  • 404 Vastauksia
  • 174399 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« : 31.10.2011, 19:04:48 »
Auto: Volvo 240 "GLT"

Vuosimalli: Kori 1985, tekniikka 1983

Valmistenumero: YV1244233F1143321

Valmistusmaa: Ruotsi

Värikoodi: 214-3 - Tummanharmaa/grafiitin harmaa, metalliväri Mintunvihreä

Tekniikka: Alun perin 240 DL B200K+M45, nyt B23E+AW-71, A nokka-akseli, taka-akseli 1030

Mittarilukema: 300 400 km (2011) 307 000 km (2023)

Sisusta ja verhoilu: Beigeä, penkeissä kangasverhoilu nahkaverhoilu

Lisävarusteet: Keskuslukitus, ohjaustehostin, snowcap, heijastinpaneeli, lohkolämmitin, vetokoukku, lisämittareita (voltti- öljynpaine- öljynlämpötila- ulkolämpö- iso kierroslukumittari ja kello)

Omat muokkaukset: Korin väri, GLT-merkit takaluukussa, maskissa ja ratissa, sulakerasia vaihdettu BMW E39:n laattasulakerasiaan - koko auton sähköjärjestelmä käyty läpi ja samalla hieman muokattu, lisämittarit kytketty toimimaan, varoitussummeri valoille/avain virtalukossa (voisi olla alkuperäisvarustekin), Pioneerin 80-luvun mankka + Pioneerin kaiuttimet etuovissa ja hattuhyllyllä, lseat.com:sta tilattu uudet aitoa nahkaa olevat penkkien verhoilut, STP Black Gold äänieristeet lattioissa, alkuperäinen tankin täyttöpaikka poistettu - saranoitu oikea takavalo ja uusi tankin täyttöpaikka sen takana, kantta viritetty - pakokanavat ja palotilat kiillotettu, imukanavia hieman avarrettu, imuventtiilejä kavennettu, AEM seossuhdemittari - piilossa hanskalokerossa, kirkkaat vilkut edessä takana ja kyljissä, takavalojen valojärjestystä muutettu, jäähdytetyt etujarrut varaosa- -88 240:stä jäähdyttämättömien tilalle, konehuoneessa itsetehdyt iskarin yläpäihin kiinnittyvät tukiraudat, "munapussit" poistettu, asennettu Lesjöfors madallusjouset, tällä hetkellä Volvon 15" Aries vanteet + Dunlop SP Sport Fastresponse 195/65R15







Tässä on lyhyt kertaus siitä, mitä autolle on tapahtunut sen omistamiseni aikana.
Tarkemmat tiedot ja enemmän kuvia löytyy myöhemmistä postauksista.

2011
2011 vuoden syksyllä ostin auton Tampereelta hintaan 450€. Minulla ei oikein ollut mitään konkreettista suunitelmaa tätä autoa varten,
mutta takaraivossa varmaankin kajastivat nuorena nähdyt autojen entisöintiohjelmat televisiossa ja halu tehdä jotakin samanlaista itse.
Yhden kuukauden kerkesin ajella tällä kunnes katsastuksen hylkääminen ja tammikuussa alkava asepalvelus pakottivat laittamaan auton seisontaan.








2012
SA Sisu goes brrrr.

2013
2013 talven ja kevään aikana aloin enemmän purkamaan autoa mm. poistamalla sisustan ja tekniikan
ja puhdistin sekä entisöin vanhoja osia, mikä tietysti on jatkunut tähän päivään asti.








2014
2014 kesällä rakensin vanhaan liiteriin paikan auton laittoa varten.
Korista aloittelin ruosteiden korjausta.
Kannesta killotin palotilat ja pakokanavat, avarsin imukanavia hieman ja kavensin imuventtiilejä.










2015
2015 auto sai ensimmäiset kerrokset pohjamaalia.








2016
Suurin osa ruosteiden korjauksesta tehtiin tänä vuonna. Kesällä aloin myös rakentamaan saranoitua takavaloa tankkausta varten (kyllä, luit oikein).










2017
Koko kori on nyt maalattu pohjamaalilla.
Kävin ohjausvaihteen läpi ja asensin uudet tiivisteet ja viimeistelin uuden tankkausjärjestelmän osia.
Isäni kokosi taka-akselin kera uusien laakereiden ja tiivisteiden.






2018
Kori ja ovet saivat värin pintaansa, jotka sitten on vesihiottu ja kiillotettu.
Muutaman osan kerkesin asentamaan, mutta suurin osa kesästä meni korin kiillottamisessa.








2019
Moottorin shortblock laitettiin kasaan ja nostettiin sitten paikoilleen konehuoneeseen.
Siihen sitten päälle ja kylkiin osia pulttaamaan kiinni.
Takalasi asennettu uuden tiivisteen kanssa.
Etulokasuojat, ja takalunkka maalattiin tämän vuoden aikana.
Innostuin tänä vuonna myös sähkösinkityksestä, mikä heitti tämän projektin kategoriaan nut&bolt restoration ja pitkittänyt auton valmistumista entisestään.












2020
Konepelti on maalattu. Koriin asensin paljon bling-osia kuten listoja ja uudet merkit takalunkkaan sekä uuden tuulilasin.
Sisustan lattiat vuorasin ääni/lämpöeristeellä, kokosin sisustaa (kattopahvi, kojelauta, turvavyöt ym.) ja aloitin sähkötyöt.
Kaikkien ovien lukko- ja ikkunamekanismit laitoin paikoilleen.
Konehuoneeseen palikka kerrallaan osia paikoilleen.








2021
Alkukesä oli sähkötyö painotteinen koska sain ideaksi sovittaa E39 bemarin sulaketaulun tähän autoon.
Polttoaine- ja jarruputket tein uudet. Jarrut kasasin, asensin ja ilmasin.
Moottorin sain käyntiin ensimmäisen kerran sitten vuoden 2011.








2022
Keväällä siistin loput sisustan vanhat osat ja asensin ne paikoilleen.
Radiolle tein 1DIN kehyksen ja siihen ostin Ebaysta Pioneerin 80-luvun mankan.
Viimeinen maalattava korinosa oli etuspoileri ja se sai maalin pintaansa.
14.7. oli katsastuksen aika ja leima tuli ilman huomautuksia.








2023
Asensin Lesjöforsin madallusjouset.
Tilasin lseat.comista uudet verhoilut ja asensin paikoilleen. Oviin romulokerot.
Huolsin ja vaihdoin toisen raidetangon + uuden ohjaustehostimen pumpun.
Taka-akselin käytin irti ja säädin hammaskosketusta.








Jatkuu...
« Viimeksi muokattu: 28.01.2024, 14:39:37 kirjoittanut Pozoy »

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring
« Vastaus #1 : 31.10.2011, 19:59:27 »
Kone ei ole B230E, kansi on kymppisarjalaisesta ja kampuran hihnapyöräkin näkyy olevan kymppikoneesta, mahtaneeko olla siis kyseessä B23E? Ja perus 4-lovinen on M45.

Muok: hiano peli noin muuten, voimakeula on aina tyylikäs 8). Tähän vois sopia kromipokanen maski?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring
« Vastaus #2 : 31.10.2011, 20:01:23 »
Kone ei ole B230E, kansi on kymppisarjalaisesta ja kampuran hihnapyöräkin näkyy olevan kymppikoneesta, mahtaneeko olla siis kyseessä B23E? Ja perus 4-lovinen on M45.

Muok: hiano peli noin muuten, voimakeula on aina tyylikäs 8). Tähän vois sopia kromipokanen maski?
Olikos B23E:ssä muuten pulsairia, vai lienneekö jäänne orggis-koneesta ?

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring
« Vastaus #3 : 31.10.2011, 20:15:58 »
Ja perus 4-lovinen on M45.
Maatti  :juhau: Olisko se sitten AW-70  ???
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring
« Vastaus #4 : 31.10.2011, 20:20:14 »
Maatti  :juhau: Olisko se sitten AW-70  ???
Hupsis :-[. Joo näköjään onkin vammalaatikolla, joku AW-7x se on sitten.

B23E:ssäkin jossakin vuosimallissa on kyllä nähty pulsairia, ei tokikaan voimavuoden isokantisessa, mutta ainakin -84 autossa olen nähnyt B23E:n pulsairilla varustettuna. Toisaalta koneen alkuperäisyyttä ei voi täysin satavarmaksi sanoa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring
« Vastaus #5 : 31.10.2011, 20:57:27 »
Tuo on ollut runkonumeron perusteella alunperin B200K:lla ja M47:lla. Eli ei ole GLT.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring
« Vastaus #6 : 31.10.2011, 21:02:42 »
Samaa sanoisin sisustasta ja alustasta että ei ihan täytä GLT kriteerejä ::). Ja nimenomaan nää vanhemmat glt:eet oli vielä kisaisia pelejä. Uudemmissa glt meinaa galvanoitua listaa tuulilasissa :D.
Mutta hei, jos tehdään tästä se GLT? Tekniikka on jo kohdillaan ;)
« Viimeksi muokattu: 31.10.2011, 21:08:01 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

The moose

  • Vieras
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring
« Vastaus #7 : 31.10.2011, 21:16:07 »
Autoon vaihdettu teknikka eli moottori ja vaihdelaatikko vuonna 2003 ja prosenteissa 24,0%, merkintä rekisteriotteessa.

älkää ny heti miestä kiilatko ojaan. onha tuo jo plussaa et on kjetti ja tomaatti  :pomo: ja muuten siisti


Poissa ^Ankkuli^

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • Volvo
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring
« Vastaus #8 : 31.10.2011, 22:12:00 »
GLT malleissa ei mielestäni myöskään ole tuota puukiilaa tehostajan pumppua tukemassa, ei sillä, ei se kyllä muihinkaan kuulu  :P Mikä virka sillä?

Muuten kyllä ihan kätevän oloinen 200-sarjalaiseksi  :)
« Viimeksi muokattu: 31.10.2011, 22:13:47 kirjoittanut ^Ankkuli^ »

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring
« Vastaus #9 : 31.10.2011, 22:18:46 »
Vanha aloitusviesti siiretty tähän.
Eli hain uuden projektin, kun Mansikka rupeaa olemaan "valmis". Autoon vaihdettu tekniikka eli moottori ja vaihdelaatikko vuonna 2003 ja prosenteissa 24,0%, merkintä rekisteriotteessa.
  Edellinen omistaja, juuri kortin saanut, oli ajanut kolarin autolla joten oikean puolen etuovi sisässä. Autossa on uutta osaa edellisien omistajien toimesta: pakoputkisto, pissapojan syöttöjärjestelmä ja uudet Nokian kesärenkaat.
  Hintaa koko komeudelle tuli 450 €.






















Vanha aloitusviesti päättyy.

Kiitos, lisää tietoa vaan tulemaan jos keksitte :D Joo tiedossa olikin, että ei ole matching numbers tekniikka ja ainakin EGR:n putken taisin nähdä kun tähylin sinne puolelle.

Tälläinen keppi. Mikäs nappi tuossa sivussa on ???


Kello, toimii.


Ulkolämpömittari(ko), toimii.


Öljynpainemittari, ei toimi.


Öljynlämpömittari, ei toimi.


Volttimittari, tarvike, ei toimi.


Mikäs näiden vanteiden nimi on, Volvolaiset ne kuitenkin on.


Kertokaapas näiden toiminnoista kun on vähän hakusessa, siis puhaltimen kytkimen vasemmalla olevat.



GLT malleissa ei mielestäni myöskään ole tuota puukiilaa tehostajan pumppua tukemassa, ei sillä, ei se kyllä muihinkaan kuulu  :P Mikä virka sillä?

Edellisellä omistajalla ollut vissiin peukalo keskellä kämmentä, tänään kun kiristin yhtä pulttia niin ei tarvinnut puukalikkaa enää, pitää kuitenkin vilkaista mikä ollut vikana kun tuollainen väliin laitettu.
« Viimeksi muokattu: 29.06.2021, 22:28:50 kirjoittanut Pozoy »

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring
« Vastaus #10 : 31.10.2011, 22:30:25 »
Mitäs tälle tehdään? Perus-siistimistä vai isompaa? Tuo nappi tuossa kepin kyljessä saa koneen ottaan enempi kerroksia. En ole tuota sen enempää itsekkään kerennyt kokeilla että laittaako vain ns. "kytkimen pohjaan" vai meneeko sen hetkistä vauhtia mutta ottaa enemmän kierroksia.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring
« Vastaus #11 : 31.10.2011, 22:37:07 »
Ulkolämpömittarihan se, oikein arvattu. Itsellä on samanlainen joka ei toimi kun ei ole anturista tietoakaan. Jos keksit millainen se on niin kerro minullekin, voisin vaikka hankkia moisen jostain.

Ja ne vipulämppärin hantaakit menee suunnilleen siten että vasen ylempi säätää "ikkunasuulakkeista" tulevan ilman lämpötilaa, vasen alempi kojelaudan keskellä (ja kai kaikkialla muuallakin, katso oikeanpuoleisten selitykset) olevista suulakkeista tulevan ilman lämpötilaa kuitenkin siten että vaikka se on täysillä ilma ei koskaan ole lämpimämpää kuin mitä ikkunoille tulee - tai sitten minun on rikki. Ideana on ilmeisesti että saat ikkunoille kuumaa ja keskeltä raitista ulkoilmaa niin halutessasi ettet sula sinne autoon yrittäessäsi pitää ikkunoita auki huurusta. Oikea ylempi säätää tuulilasille ja sivuikkunoille, oikea alempi jalkatiloihin (ainakin farkussa on myös taakse putket etupenkkien alla) tulevan ilman määrää. Itsellä on yleensä kelistä riippumatta puhallus ikkunoille täysillä ja jalkatiloihin nolla, lämpötila sitten sen mukaan mitä haluaa eli kesällä lämmitys pois ja talvella täysillä kunnes ei enää pysty ajamaan ulkotakki päällä mikä yleensä tapahtuu noin kymmenen kilometrin jälkeen. Ihan tulipalopakkasilla tulee joskus käytettyä sitä jalkatilapuhallustakin ettei ole selkä hiessä mutta varpaat jäässä.

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring
« Vastaus #12 : 31.10.2011, 22:48:17 »
Hmm... mielenkiintoista, pitää huomenna kokeilla eri säädöillä.

Vaihteen valitsimen nappia painamalla ei kylläkään tapahdu mitään -> jossain vika.

Perus-siistiminen on vähintä mitä voin tehdä, vihaan likaisia autoja kuten mansikka projektista on voinut huomata :)

Ideoita voi laittaa tulemaan mitä tähän voisi laittaa, esim. huoranportaat olis aika :P sekä muuttaminen "oikeaksi" GLT:ksi, alkuperäistä tästä ei enää saa.

Lisää kuvia.

;D
http://www.youtube.com/watch?v=tKOVF1qwPzI&feature=BFa&list=PLC98D56DC543DE113&lf=mh_lolz

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring
« Vastaus #13 : 31.10.2011, 22:57:03 »
Tuo nappi tuossa kepin kyljessä tiputtaa 4. vaihteen pois pelistä,
ohjekirja ihan suosittelee kärryn vetoon tuota.
Ainakin mun kaikissa vehkeissä missä ollut tuo AW, niin sytyttäny nuolen
vielä mittaristoon merkiksi siitä.

Hupsis :-[. Joo näköjään onkin vammalaatikolla, joku AW-7x se on sitten.

Siis tässähän tapaus on niin että hyvää autoa ei ole menty pilaamaan teinivaihteistolla ;)
« Viimeksi muokattu: 31.10.2011, 22:59:49 kirjoittanut InlineFour »
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring
« Vastaus #14 : 31.10.2011, 23:06:49 »
Nappi kepissä on juurikin nelos vaihteen pois kytkentä.
Vikoja esim. rele ja mahdollisesti jopa solenoidi. Omassani oli siinä vikaa. Oli eri auto mutta sama laatikko.
Virrat päällä kun painaa napista pitäisi auton alta kuulua napsahdus. Vai oliko peräti niin että auton pitäis käydä.

 

Autoracing  KL-varaosat