11
S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 / Vs: Alapallon irroitus
« Uusin viesti kirjoittanut anssi68 18.05.2024, 20:43:45 »Joskus tullut vastaan niin juuttunut osa, että irroituksessa tarvittu paineilmatalttaa..
Etuvedoissa vaihtui aiemmin tuo vitoskone pois VEA-moottorin tieltä ja siitä johtuu ilmoitettu pienempi kulutus. Nelivedothan on sitten korimallin loppuun asti vitoskoneella. Tuo 8-vaihteinen laatikko mikä uudemman koneen perässä on, on kyllä paljon fiksumpi käytökseltään, mutta pitäisi löytyä erittäin hyvällä huoltohistorialla oleva yksilö että uskaltaisin tuollaisen alkupään VEA-koneisen ostaa.Hmm..luotettavuus edellä ois tarkoitus kuitenkin edetä eli tuo neliveto D4 saattais sittenkin olla viisaampi vaihtoehto
Kannattaa testata PCV:n kunto. Ne usein tukkeutuvat.
Tässä lyhyt versio muovikäsine-testistä :
https://www.youtube.com/watch?v=cFnt_yGhYj4
Tässä vähän enemmän aiheeseen liittyen :
https://www.youtube.com/watch?v=FIRoc0VxLd4
Noissa testattiin käsineen kanssa, mutta mikä hyvänsä muovikalvo kelpaa. Lämpöisenä terve moottori imee muovia sisään voimalla.
Tukkeutunut PCV tekee ylipainetta ja aiheuttaa kaikenlaista ongelmaa, öljyvuodot mukaan lukien.
Kuulostaa yhteensattumalta, mutta eihän sitä tiedä mitä siellä on tapahtunut.
Silloin kun olin nuori kossi ja vaihtelin itelleni 240iin nuo samat puslat. Niin käytin paksuinta kierretankoa mikä puslan läpi mahtuu. Kahta isoa laattaa prikkoina, ehkäpä sopivaa hylsyä väliin. Sitten silmukoiden väliin rälläköin lattaraudan palaset pitämään silmukat paikallaan. Rälläkällä yms vanha laho pusla pois.Tuollainen setti lähtee tilaukseen:
Täällä XC70 vm 2011, sama vika.
Sillä poikkeuksella että kylmää tulee sen noin yhden minuutin ajan, jonka jälkeen ehkä viiden minuutin ajan tulee lämmintä ja taas yhden minuutin ajan kylmää. Ihan äsken kävin ilmastoinnin täyttöhuollossa, reipas 500g tuli ulos ja 820g meni.
Täyttöhuollon jälkeen auto käyntiin ja tuulettimet nokalla alkoi pyöriä, hetken aikaa meni ja tuulettimet pyöri kovempaa, tänä aikana (auto paikallaan tyhjäkäynnillä) tuli viileää / kylmää. Lähdin ajamaan ja kappas alkoi puhaltaa taas lämmintä. Pysäytin auton ja flektit lähes seis.
Pyyntinä vaihtelevasti 21, 20 tai 19. Ei vaikutusta puhalluksen viileyteen silloin kun puhallin puhaltaa lämmintä.
Mikä vika ja missä...?