Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Offtopic => Yleiset autojutut => Aiheen aloitti: Juke-Maza - 07.03.2013, 05:55:07
-
Ei sattunut samansuunstaista topikkia silmään niin tekasinpa tämmösen.
Tänne voitaisiin kerätä kuvia ja faktaa autojen oudoista ratkaisuista.
Aloitan tällaisilla eli Audin Ufo jarrut:
(http://www.spannerhead.com/wp-content/uploads/2011/10/UFO_Brake_3.jpg)
(http://ranwhenparkeddotnet.files.wordpress.com/2009/11/ufo_diagam.jpg)
Ja W124 neliveto Mersun etujouset:
(http://i284.photobucket.com/albums/ll4/pwogaman/1990%20Mercedes%20300TE/100_4023.jpg)
-
Tuosta OOOO:n jarrusta tuli mieleen et jossain rahamiesten rata-autosarjassa kokeiltiin joskus samantyyppisiä puristimia ja levy oli pultattuna vanteen sisäkehään. 18" vanteeseen saa ainakin riittävän suuren laikan. Äkkiseltään en löytänyt kuvia kuin moottoripyörien vastaavista.
(http://thekneeslider.com/images/2009/11/cwb4.jpg)
-
Toi jarru systeemi vaikuttaa aika nerokkaalta. Toteuttaja ei tosin vakuuta minua
Neliveto mersun vieteri näyttää siltä että katketessaan vie vetarin mennessään
Missä autossa oli jarrut vetarien sisäpäissä?
-
Missä autossa oli jarrut vetarien sisäpäissä?
Oliko Jagge?
-
Alfa Romeo 75:ssa ainakin ja joitain muitakin saman valmistajan.
Pitääkö tähän topicciin tulla massatuotantoon päässeet outoudet vai kelpaako myös kehitteillä olleet/olevat? ???
-
Missä autossa oli jarrut vetarien sisäpäissä?
Ainakin 75 alfassa, jageissa ja muistaakseni jossain rangeissa laikat on ihan perämurikan kupeessa.
Yks kummajaisuushan on vanhan rangen käsijarru joka on yhdellä levyllä ja sijoitettu kardaanin varteen. Eipä ainakaan käsärissä ole suuria heittoja puolelta toiselle.
edit. näköjään myös land-rovereissa.
(http://www.remlr.com/photos/pics9/ceremonial15.jpg)
-
Toi jarru systeemi vaikuttaa aika nerokkaalta. Toteuttaja ei tosin vakuuta minua
Neliveto mersun vieteri näyttää siltä että katketessaan vie vetarin mennessään
Missä autossa oli jarrut vetarien sisäpäissä?
Sehän tuossa Audin tarkoituksena oli saada isompi jarrulevy mahtumaan vanteen sisään.
2CV Sitikassa oli rumpujarrut vetareiden sisäpäissä, muutaman kerran aikoinaan tullut kaverin kanssa autostansa jarruja korjailtua.
-
Yks kummajaisuushan on rangen käsijarru joka on yhdellä levyllä ja sijoitettu kardaanin varteen. Eipä ainakaan käsärissä ole suuria heittoja puolelta toiselle.
Sama ratkaisu myös Zil 131:ssä
-
Etuveto on yksi ihmeellisimpä viritelmiä joita on perusteltu kustannussäästöillä
90-luvulla ounastelin että tulevaisuudessa (abaut näinä aikoina) autoissa on ainoastaan kolme eteenpäin vievää vaihdetta ja kytkintä ei tarvitse kenenkään polkea. Olin osittain väärässä: kytkin poljin löytyy edelleen hinnat-alkaen-malleista mutta vaihteita on vähintää viisi, monesti kuusi.
Oletin että DSL tekniikan kehitys tuo moottoreihin niin laajat vääntöalueet että kolmea useampaa vaihdetta ei tarvita
Bensiini moottoreihin tuli muuttuvat venttiilin ajoitukset, sekventaaliruiskus, suorasytkät jne
Mutta mutta; ilmeisesti on halvempaa valmistaa kapealla alueella toimiva moottori ja sen perään moniportainen vaihteisto
Kapealle alueelle toimiva moottori on myös hyötysuhteeltaan aavistuksen parempi
Taitaa nykyään taloudellisimmissa autoissa polttomoottori toimia yhdellä ainoalla käyntinopeudella ja vain ladatakseen akkuja
Outoa vai mitä?
-
Etuveto on yksi ihmeellisimpä viritelmiä joita on perusteltu kustannussäästöillä
:facepalm:
Ja tuonne voit sitten jatkaa tätä:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1342.0
-
Etuveto on yksi ihmeellisimpä viritelmiä joita on perusteltu kustannussäästöillä
90-luvulla ounastelin että tulevaisuudessa (abaut näinä aikoina) autoissa on ainoastaan kolme eteenpäin vievää vaihdetta ja kytkintä ei tarvitse kenenkään polkea. Olin osittain väärässä: kytkin poljin löytyy edelleen hinnat-alkaen-malleista mutta vaihteita on vähintää viisi, monesti kuusi.
Oletin että DSL tekniikan kehitys tuo moottoreihin niin laajat vääntöalueet että kolmea useampaa vaihdetta ei tarvita
Bensiini moottoreihin tuli muuttuvat venttiilin ajoitukset, sekventaaliruiskus, suorasytkät jne
Mutta mutta; ilmeisesti on halvempaa valmistaa kapealla alueella toimiva moottori ja sen perään moniportainen vaihteisto
Kapealle alueelle toimiva moottori on myös hyötysuhteeltaan aavistuksen parempi
Taitaa nykyään taloudellisimmissa autoissa polttomoottori toimia yhdellä ainoalla käyntinopeudella ja vain ladatakseen akkuja
Outoa vai mitä?
Joo, niin kuin tuossa jo mainitaan - vetotapajutuille löytyy oma topicci.
Mutta, mielestäni vetotavalla ei ole merkitystä, mikäli ajoneuvoa ei ole tarkoitusta kuljettaa "pitoalueen" ulkopuolella.
Kuivalla alustalla (tai ainakin sulalla) se tarkoittaa normaalin liikenteen / norminopeuksien ulkopuolella operointia.
Tavallisessa ajossa on yksi v*tun maku, mistä päästä kinneriä ne vetävät (tai työntävät) pyörät löytyvät ;)
Suomen (tai laajemmin "pohjoisen") olosuhteisiin ei juurikaan autoja suunnitella, etuveto (sorry, sorrun vetotapoihin)
on kätevämpi ratkaisu, ei tarvitse varata kardaanille tilaa, perämurikkakaan ei vie tavaratilalta litroja jne.
-
Missä autossa oli jarrut vetarien sisäpäissä?
Tiedä sitte onko autoja ;D,mutta jonkinmoisia kulkuneuvoja
Alfa Romeo Alfasud, Citroen GS
-
Ja E-type Jaguar
-
Ensimmäisenä tulee mieleen rättisitikan vinkkarit joihin voima otettiin nopeusmittarin vaijerilta. Myös muita ihmeellisyyksiä citikoista löytyy esim. noiden hydraulilaitteiden saralla mm. Diravi-ohjaus.
-
Tää on kyllä vanha ja ennen aikaan yleinen mutta laitetaan kun on mun silmissä vähän outo:
-Alipaine toimiset pyyhkijät
-
SISUn kuorma-autoissa noi oli vielä kai 80-luvullakin, mersuissa oli ainakin vielä 80-luvulla alipainetoiminen keskuslukitus.
Alipainetoiminen keskuslukitus löytyy myös vielä 90-luvun volkkareista ja seateista ja vähemmän yllättävästi toimii enää harvemmin :D
-
Alipainetoiminen keskuslukitus löytyy myös vielä 90-luvun volkkareista ja seateista ja vähemmän yllättävästi toimii enää harvemmin :D
Jos oikein muistan, niin alipaineella toimivia keskuslukituksia löytyy vielä ihan 2000-luvun vag konsernin tuotteista. Toimivuus ei vain taida olla muuttunut yhtään paremmaksi :D
-
Tuo alipainetoiminen keskuslukitus taitaa olla vanhempi keksintö kuin sähköllä täysin pelaava.
W210 Mersusta ainakin löytyy vielä tämä äänetön ja ainakin Mersussa hienosti toimiva järjestelmä.
-
Tuo alipainetoiminen keskuslukitus taitaa olla vanhempi keksintö kuin sähköllä täysin pelaava.
W210 Mersusta ainakin löytyy vielä tämä äänetön ja ainakin Mersussa hienosti toimiva järjestelmä.
On se W220:kin. Ja toimii, kaikkien muiden alipaineella toimivien juttujen ohella.
-
SISUn kuorma-autoissa noi oli vielä kai 80-luvullakin, mersuissa oli ainakin vielä 80-luvulla alipainetoiminen keskuslukitus.
Oliko kuorma-autoissa muka alipaineella toimivia? Kuullostaa vaan tyhmältä jos paineilma-systeemi olemassa niin kehitetään vielä erikseen negatiivinen ilma pyyhkijöille. :idiot2:
-
Oliko kuorma-autoissa muka alipaineella toimivia? Kuullostaa vaan tyhmältä jos paineilma-systeemi olemassa niin kehitetään vielä erikseen negatiivinen ilma pyyhkijöille. :idiot2:
Zil:issä oli ainanki paineilma toimiset :)
-
Zil:issä oli ainanki paineilma toimiset :)
Sama myös isossa veljessä Kraz:issa..
-
Zil:issä oli ainanki paineilma toimiset :)
Voi olla, mutta itse muistelin, että hydrauliset.
-
Ventossa taisi olla ilmalla toimiva keskuslukitus. Muistan kun kesällä -96 hankitusta uudesta autosta ei saanut takakonttia auki keskuslukituksen kautta. Takaluukun ilma letku oli liitetty työtämällä joustava letku auton korissa olevan joustavan letkun päälle. Tätä sitten liimailtiin useampaan kertaan kunnes joku keksi jatkaa letkun metallipillillä ja parilla klemmarilla
-
Krazissa on hytti puuta ja hytin kulmissa koukut riippumatolle :2funny:
Kyllähän noissa neukkuvehkeissä ainakin intti puolella oli melkoisia aivopieruja. Kaz-69 :ssä oli käynnistyspoljin, jolla bendix poljettiin manuaalisesti päälle.
Ja alunperin puutyökalu setti mukana jos vaikka tarvittee hyttiä korjata. Lämppärin säätö jolla säädetään tuleeko sisäkennolla kierto vai ei on konetilassa tulipellissä, käytännössä se hana on joko täysillä tai täysin kiinni. Käsijarrun virkaa toimittaa kardaanissa pikkunen levy, ja käyttöjarru systeemihän niissä semmonen että jos paine loppuu niin jarruja ei vain ole. Vinssi on mekaaninen eli saa käyttövoiman moottorilta, jakovaihteisto vapaalle, vinssi päälle ja pakilla purkaa/eteenpäin vetää jos en väärin muista. Yks varuste mikä löytyy kraz:ista sekä Zil:istä on semmoinen mikä Kraz:issa ei ehkä niin vaarallisen kuuloinen, ole mutta Zil:issä kyllä. Nimittäin avoliekki lämmitin tankin ja koneen alla, Kraz on diesel niin ei paha mutta Zil kun on bensa koneella.. :idiot2:
-
Kun nyt kerta tuli nuo intin vehkeet puheeksi niin yksi hienous löytyy ihan suomalaisten tuotekehittelystä eli sisu XA-180 esilämmitin... eli tämä sisältää alumiinisen pöntön joka täytetään jäähdytysneesteellä sitte töhötin jossa 95e bensaa paineistettuna senki sytyttäminen oma lajinsa eli spriillä lämmitetään sen suutin että palaa sitten laietaan töhötin lämmittämään alukattilaa laitetaan jäähdytysneste letkut kiinni moottoritilan kyljessä oleviin lähtöihin ja sähkönen kiertovesipumppu päälle ja kaikki tämähän tietysti tapahtuu ulkona ja sellasella perus kirpeellä talvipakkasella ottaa aikaa pari tuntia että saadaan vehkeet tulille :D :D Onneksi tämä tuli vain kokeiltua XA-Kurssilla kesällä ja talvella olikin sitte Moska87M pasi jossa Eberi :D Luojankiitos
-
Ja alunperin puutyökalu setti mukana jos vaikka tarvittee hyttiä korjata. Lämppärin säätö jolla säädetään tuleeko sisäkennolla kierto vai ei on konetilassa tulipellissä, käytännössä se hana on joko täysillä tai täysin kiinni. Käsijarrun virkaa toimittaa kardaanissa pikkunen levy, ja käyttöjarru systeemihän niissä semmonen että jos paine loppuu niin jarruja ei vain ole. Vinssi on mekaaninen eli saa käyttövoiman moottorilta, jakovaihteisto vapaalle, vinssi päälle ja pakilla purkaa/eteenpäin vetää jos en väärin muista. Yks varuste mikä löytyy kraz:ista sekä Zil:istä on semmoinen mikä Kraz:issa ei ehkä niin vaarallisen kuuloinen, ole mutta Zil:issä kyllä. Nimittäin avoliekki lämmitin tankin ja koneen alla, Kraz on diesel niin ei paha mutta Zil kun on bensa koneella.. :idiot2:
Juuri tämänkaltaisten seikkojen takia nämä neukkuvehkeet on niin pirun hyviä. Ei sotalaitteessa tarvita lämppärin säätöön mitään hienouksia. XA-180:ssa on ihan samanlainen systeemi, kuulaventtiili moottoritilan puolella, eli lämppärillä on kesä- ja talviasento. Ja nuo jarrut. Oletetaan, että vihollisen pommikonelaivue lentää kohta yli ja marssirivistö pitäis saada ilmasuojaan. Autosta häviää paineet. Ajatko mieluummin sinne puun alle piiloon ilman jarruja, vai jäätkö keskelle tietä veivaamaan kelloja auki? Tommonen puhalluslamppulämmitin löytyy muuten MASI ja RASI -kalustostakin.
Kun nyt kerta tuli nuo intin vehkeet puheeksi niin yksi hienous löytyy ihan suomalaisten tuotekehittelystä eli sisu XA-180 esilämmitin... eli tämä sisältää alumiinisen pöntön joka täytetään jäähdytysneesteellä sitte töhötin jossa 95e bensaa paineistettuna senki sytyttäminen oma lajinsa eli spriillä lämmitetään sen suutin että palaa sitten laietaan töhötin lämmittämään alukattilaa laitetaan jäähdytysneste letkut kiinni moottoritilan kyljessä oleviin lähtöihin ja sähkönen kiertovesipumppu päälle ja kaikki tämähän tietysti tapahtuu ulkona ja sellasella perus kirpeellä talvipakkasella ottaa aikaa pari tuntia että saadaan vehkeet tulille :D :D Onneksi tämä tuli vain kokeiltua XA-Kurssilla kesällä ja talvella olikin sitte Moska87M pasi jossa Eberi :D Luojankiitos
On muuten pirun hyvä systeemi se salkkulämmitin, kun ei uivan koneen alle oikein kannata nuotiotakaan väsätä. En kyllä koskaan joutunu mokomaa tosipaikassa käyttämään, 611 Valumötti on senverran hyvä syttymään kylmiltäänkin. Muuta kun pakkosyöttö päälle, lämä tiskiin ja siitä se vaan räjähtää pytty kerrallaan tulille. >:D Tietysti ei tee hyvää akuille, eikä paljon muullekaan. Mut voi helevetti, että on ikävä noita vaunuja, aivan mahtava laite, eikä tartte jäädä liikenteen seassa jalkoihin, kun on sitä kulkua.
Ja ettei ihan menis ohi aiheen, mainittakoon PASIn Rockwell -jakolaatikon vapaalle kytkentä. Vähän semmonen pielavetinen "tein itse ja säästin" -tyyppinen ratkasu. Laatikon päälle on vaijerinpätkällä ripustettu palikka, siis paksu prikka, johon on leikattu hahlo. Homma menee niin, että kytketään loota hitaalle, asetetaan em. pala siirtäjän päälle ja kytketään nopeat, jolloin palikka jää siirtäjän ja laatikon kuoren väliin. Varppi kiinni ja vaunu hinaukseen.
-
On muuten pirun hyvä systeemi se salkkulämmitin, kun ei uivan koneen alle oikein kannata nuotiotakaan väsätä. En kyllä koskaan joutunu mokomaa tosipaikassa käyttämään, 611 Valumötti on senverran hyvä syttymään kylmiltäänkin. Muuta kun pakkosyöttö päälle, lämä tiskiin ja siitä se vaan räjähtää pytty kerrallaan tulille. >:D Tietysti ei tee hyvää akuille, eikä paljon muullekaan. Mut voi helevetti, että on ikävä noita vaunuja, aivan mahtava laite, eikä tartte jäädä liikenteen seassa jalkoihin, kun on sitä kulkua.
Ja ettei ihan menis ohi aiheen, mainittakoon PASIn Rockwell -jakolaatikon vapaalle kytkentä. Vähän semmonen pielavetinen "tein itse ja säästin" -tyyppinen ratkasu. Laatikon päälle on vaijerinpätkällä ripustettu palikka, siis paksu prikka, johon on leikattu hahlo. Homma menee niin, että kytketään loota hitaalle, asetetaan em. pala siirtäjän päälle ja kytketään nopeat, jolloin palikka jää siirtäjän ja laatikon kuoren väliin. Varppi kiinni ja vaunu hinaukseen.
Sama homma hienoja laitteita :) olis pähee omaan huvittelukäyttöön menee lukkoja kytkemättäkin melkein puuhun ja lukot kytkettynä sitten latvaan asti tai oikeastaa se puu kaatuu ;D on muuten olemassa taulukot minkä kokosta honkaa milläkin panssari vehkeellä voi kaataa ;D ;D juu kyllähän tuo Valmet 611 käynnistyy ihan hyvin kylmänäkin mutta juu nimenomaan pytty kerrallaan ottaa kyllä tovin että käy kuudella ja se valkosen savun määrä :D kirvelee muuten silmissä hyvin ikävästi...
Ja asiaan hätäjarrutuksessa allisonin 4 pykäläinen automaatti mikä näissä laitteissa on niin ei pysy mukana ja moottori sammuu ja loput voi sitten arvatakkin :buck2:
-
Sama homma hienoja laitteita :) olis pähee omaan huvittelukäyttöön menee lukkoja kytkemättäkin melkein puuhun ja lukot kytkettynä sitten latvaan asti tai oikeastaa se puu kaatuu ;D on muuten olemassa taulukot minkä kokosta honkaa milläkin panssari vehkeellä voi kaataa ;D ;D juu kyllähän tuo Valmet 611 käynnistyy ihan hyvin kylmänäkin mutta juu nimenomaan pytty kerrallaan ottaa kyllä tovin että käy kuudella ja se valkosen savun määrä :D kirvelee muuten silmissä hyvin ikävästi...
Höh. Miten niin muka savu kirvelee silmissä. Naftan löyhkähän on vaunumiehen suosikkihajuste. Ja kyllähän sitä alapilveä kehitty aika nopeesti, kun Valmetin löi pakkasesta raakana tulille pilttuussa. Ajajan jakkaralta näytti maisema varsin pimeeltä, vaikka oli katoksessa valot päällä. :D
Tuo puun kaato kyllä on koitettu. Maa-ajoleirillä ylil. Luukkainen ajatti vaunun keulan melkeen kiinni pystykuivaan näreeseen, tyvihalkasijaltaan ehkä 20-30 cm. Kysy meiltä, että mitäs tästä oppitunnilla puhuttiin ja kyllähän myö tiiettiin, ettei rauhan aikana saa vaunulla puita kaataa. Ukko vastas, että oikein ja vaunu mars. Kepeesti rysähti kuusi nurin.
Pitäsköhän näille jutuille laittaa joku oma topikkinsa, kun menee taas offin puolelle...
-
jottei totuus unohdu valmetin koneista :2funny:
(http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/4434_90928163362_2120146_n.jpg)
Ja asiaan
Bx sitikan hydrauliikka ::) putki poikki ja ei jarruja, ei jousitusta :buck2: olipa turvallinen ja mukava kyyti :idiot2:
-
Juuri tämänkaltaisten seikkojen takia nämä neukkuvehkeet on niin pirun hyviä. Ei sotalaitteessa tarvita lämppärin säätöön mitään hienouksia.
Nimenomaan.
Ne on tarkoitettu sotimiseen, eikä mihinkään sunnuntaiajeluun.
-
Höh. Miten niin muka savu kirvelee silmissä. Naftan löyhkähän on vaunumiehen suosikkihajuste. Ja kyllähän sitä alapilveä kehitty aika nopeesti, kun Valmetin löi pakkasesta raakana tulille pilttuussa. Ajajan jakkaralta näytti maisema varsin pimeeltä, vaikka oli katoksessa valot päällä.
Tuo puun kaato kyllä on koitettu. Maa-ajoleirillä ylil. Luukkainen ajatti vaunun keulan melkeen kiinni pystykuivaan näreeseen, tyvihalkasijaltaan ehkä 20-30 cm. Kysy meiltä, että mitäs tästä oppitunnilla puhuttiin ja kyllähän myö tiiettiin, ettei rauhan aikana saa vaunulla puita kaataa. Ukko vastas, että oikein ja vaunu mars. Kepeesti rysähti kuusi nurin.
Pitäsköhän näille jutuille laittaa joku oma topikkinsa, kun menee taas offin puolelle...
tuli nyt tehtyä oma ketju näille jutuille
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=31162.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=31162.0) tässä vielä linkki erikseen kun ei Lumialla pysty copy pastee kun yhden jutun ;D
-
Jossain citikassa tilatessa pysty valitsemaan vahvuudet mittariston lasiin. Tiedä sitte kuinka moni tilas kaikenkaikkiaan.
-
Toki rallin B-ryhmän vehkeet voidaan laskea outoudeksi jo ihan kokonaisuutenakin mutta miltäs kuulostaisi Ford RS200:n voimansiirto. Moottori kuskin takana pitkittäin, kardaani auton keskilinjan vasemmalla puolella eteen vaihdelaatikolle (suunnilleen samassa paikassa kuin etumoottorisessa) jonka etupäästä veto etupyörille ja takapäästä toisella kardaanilla moottorin vierestä takapyörille. :idiot2: Hakivat 50/50 painonjakaumaa ja onnistuivat.
-
Toki rallin B-ryhmän vehkeet voidaan laskea outoudeksi jo ihan kokonaisuutenakin mutta miltäs kuulostaisi Ford RS200:n voimansiirto. Moottori kuskin takana pitkittäin, kardaani auton keskilinjan vasemmalla puolella eteen vaihdelaatikolle (suunnilleen samassa paikassa kuin etumoottorisessa) jonka etupäästä veto etupyörille ja takapäästä toisella kardaanilla moottorin vierestä takapyörille. :idiot2: Hakivat 50/50 painonjakaumaa ja onnistuivat.
Kuulostaa työläältä :D
(http://www.awdwiki.com/images/ford-rs200-transmission.jpg)
Myös Sierra Cosworth 4x4 öljypohja on mallia outo.
(http://www.super7thheaven.co.uk/images/Sierra-Cosworth-4x4-Sump-Diff.jpg) (http://is01.thegumtree.com/image/big/157330797.jpg)
Vetari menee öljypohjan läpi.
-
Toi cossun öljypohja on tosiaan aika hupaisa. :buck2:
99 -saabeissa perämurkula oli kokonaan sulautettu öljypohjan sisään.
(http://i12.photobucket.com/albums/a237/jpekkala/saab%2099/turbomoottori/Dsc00096.jpg)
-
Aikanaa mitsun käyttämä 8-speed vaihteistoki melko erikoinen, vaikka eihän se ole ku 4 vaihteinen kertojalla.
-
Kytkemällä hyppylangan Volvon sulakerasiaan tulee M46 vaihteistostakin 8 portainen. Tosin yli kolmonen on lähes sama kuin suora nelonen
-
Jep, niin oli. Muistaakseni puhuttiin 14,5" vanteista.
-
Meinaatteko sitä Trx pakettia? Sitä sai ainakin Saabbiin ja foxbody Mustangeihin. Isällä oli -80 Mustang ja siihen ne kolmipuolaset trx vanteet renkaineen.
-
Tuli mieleen sellainen muistikuva, jotta saabilla olis ollu joku oma rengaskokonsa (390) tms. 900-sarjalaisten aluvanteissa, onkos kellään varmenpaa tietoa ?
Millikoon TRX renkaat/vanteet, joko R390 (tuumissa 15.35") tai R415 (tuumissa 16.34).
Oli aikanaan Michelin kehittämä matalaprofiilinen huippurengas suorituskykyisiin autoihin (mm. Ferrari 308 GTS, Pösö 205T16, 604, 505, BMW E23/745iA, E24/M636CSi, E28/M535, Rellu 5 Turbo, Alpine A310 V6, Audi Quattro, Citikka CX GTi, Saab Turbo).
Ja noille millikoon vanteille ei sovi mikään tuumakoon kummi, renkaan jalka on erimallinen.
-
Toi cossun öljypohja on tosiaan aika hupaisa. :buck2:
99 -saabeissa perämurkula oli kokonaan sulautettu öljypohjan sisään.
(http://i12.photobucket.com/albums/a237/jpekkala/saab%2099/turbomoottori/Dsc00096.jpg)
Jossei oma muisti heitä kuperskeikkaa mersähallituksen puolelle... niin samassa paketissa oli vielä laatikkokin noissa saappaiss... nimim yhden irroittanut kouluaikana.
-
Jossei oma muisti heitä kuperskeikkaa mersähallituksen puolelle... niin samassa paketissa oli vielä laatikkokin noissa saappaiss... nimim yhden irroittanut kouluaikana.
Eikös tuo tuossa kuvassa näy? ::)
-
Eikös tuo tuossa kuvassa näy? ::)
Koko helahoitohan se siinä... öp, perä, ja vaihdelaatikko... aika viritys mutta tehty mikä tehty.
-
Muumikeula Passatin raidetangonpäät. :idiot2:
(http://www.biltema.no/ProductImages/72/large/72-0034_l.jpg)
Säätövarret on vulkanoitu tuohon nivelrunkoon kiinni. Yritä siinä sitten säätää asiakkaalle "tarkka ohjaustuntuma", muuten madallettuun ja jäykistettyyn alustaan. Sama ku oisivat tehneet koko raidetangon puutarhaletkusta, Prkl.
-
Citroën GS:ssä nopeusmittarin kohalla suurentava suurentava linssi mittaristossa. 2CV:ssä ei ole virranjakajaa vaan katkoja joka antaa kipinänä kummallekkin kynttilälle samalla, eli joka toinen kipinä on turha sylinterissä.
-
Erikoista öljypohjaratkaisua käytetty myös ainakin nelivetoisissa mersuissa ja bemareissa.
Moottorin irrotukseen muutama työvaihe lisää :buck2:
(http://www.benzworld.org/forums/attachments/x204-glk-class/344886d1291130501-oil-change-4-matic.jpg)
-
Joissain citikoissakin oli jarrulaikat vetarin sisäpäässä. Kuinkahan murros kestää tuon lisääntyneen kiertokuorman hätäjarrutuksessa ? Eikai tuolla jarrujen "sisäänvedolla" ole haettu kuin jousittamattoman massan keventämistä ::)
Ja samassa autossa laajakulmat nivelet vetoakseleissa. Sekä hydraulikkalla toimivat adaptiiviset ajovalot. Tämä siis 70 luvun alussa.
-
Ja samassa autossa laajakulmat nivelet vetoakseleissa. Sekä hydraulikkalla toimivat adaptiiviset ajovalot. Tämä siis 70 luvun alussa.
Miten muistissa olisi kuva citikan jarrujenkin olleen jossain mallissa hydrauliikan perässä? ???
-
Miten muistissa olisi kuva citikan jarrujenkin olleen jossain mallissa hydrauliikan perässä? ???
Bx sitikalla tultiin Kuusankoski Elimäki väli ilman jousitusta ja jarruja... Tai no käppäri oli ja sekin tais viel eteen ottaa :idiot2:
-
Miten muistissa olisi kuva citikan jarrujenkin olleen jossain mallissa hydrauliikan perässä? ???
Kaikissa, joissa on tuo kaasu/nestejousitus. Ohjaustehostinkin on vielä samoissa letkuissa...
-
Kaikissa, joissa on tuo kaasu/nestejousitus. Ohjaustehostinkin on vielä samoissa letkuissa...
Toimii se oma muisti sittenkin, kouluajoilta muistin jarrupolkime alla olleen venttiilihässäkän.
-
Citikan outouksista tulee heti mieleen tämä:
http://yle.fi/uutiset/poliisi_selvittaa_mahdollisen_rajahteen_loytymista_kemissa/5348444
-
Kaikissa, joissa on tuo kaasu/nestejousitus. Ohjaustehostinkin on vielä samoissa letkuissa...
Poislukien C5 jossa on käsittääkseni ns. normaalit jarrut.
-
Poislukien C5 jossa on käsittääkseni ns. normaalit jarrut.
En ole sähkövikasimulaattoriin perehtynyt. Tilaisuus kyllä ois...
-
SORI OT: Tuosta tulikin mieleen että kaverilla OLI tuollainen C5.
Oli leppoinen ajella. Muutenkin vaikutti ok autolta. Luulin jo että ranskalaiset ovat parantaneet laatua.
VÄÄRÄSSÄ OLIN! ;D
Samoinen C5 paloi lunostus kuntoon. Oli syttynyt itekseen, ilmeisesti joku pumppu oli mennyt oikoseen yön aikana. :idiot2:
(https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/304745_400673353326948_236409781_n.jpg)
-
sitikoista kun nyt on jauhettu niin tuli mieleen maseratin v6 missä on "ulosottoakseli" apulaitteille.
(http://blog.hemmings.com/wp-content/uploads//2011/08/1972CitroenSM_04_700.jpg)
-
V6:sesta tuli mieleen ettei taida kovin montaa semmoista olla toteutettu sillä optimaalisella kulmalla että käy tasapainosesti. Alfaromeohan on kehittänyt omaansa aika pitkälle, ja koneessahan ei tasapainoakseleita ole.
-
V6:sesta tuli mieleen ettei taida kovin montaa semmoista olla toteutettu sillä optimaalisella kulmalla että käy tasapainosesti. Alfaromeohan on kehittänyt omaansa aika pitkälle, ja koneessahan ei tasapainoakseleita ole.
VAG:n VR6 käy kyllä aika tasaisesti vai lasketaanko sitä V koneeksi ?
-
VAG:n VR6 käy kyllä aika tasaisesti vai lasketaanko sitä V koneeksi ?
Nii en tiedä sitte, taitaa jakaa V kone missä yhtenäine kansi aika hyvin porukkaa. Tostahan on tehty VR5:nenki, onkohan se kuinka tasapainonen konstruktio kun vertaa ihan rivivitosee.. ???
-
Nii en tiedä sitte, taitaa jakaa V kone missä yhtenäine kansi aika hyvin porukkaa. Tostahan on tehty VR5:nenki, onkohan se kuinka tasapainonen konstruktio kun vertaa ihan rivivitosee.. ???
Kyllä se VR5:n käy tosi nätisti ja on mukavan ääninen kone melkein voi kyllä verrata volvon vitoseen äänimaailmassa
-
Kaveriki sano että VR5 vedättäessä mukavan kuulonen, ja harva osaa sanoa äänestä monta mukia. Ei kovin yleinen kone taida olla, liekkö kaikki Suomessa olevat uitettuja?
-
Eikös nuo vr-koneet oo toiminnaltaan ihan samanlaisia kuin suoratkin koneet. Eli periaatteessa suora kone josta tehty vaan kompaktimpi laittamalla sylinterit hiukan limittäin. :P
-
Eikös nuo vr-koneet oo toiminnaltaan ihan samanlaisia kuin suoratkin koneet. Eli periaatteessa suora kone josta tehty vaan kompaktimpi laittamalla sylinterit hiukan limittäin. :P
Näin olen itsekkin käsittänyt.
-
Jogiin löyti hämmentäviä kuvia VAG 2.3l neljäsylinterisestä dieselistä 80-90 luvulta
(http://www.ibiblio.org/tkan/audi/audi-misc/oval1.jpg)
(http://www.ibiblio.org/tkan/audi/audi-misc/oval2.jpg)
Kuka haluaa porata sylinterit ylikoon männille alakerta remontoinnin yhteydessä? ;D
-
Ja minunkin golfin kytkin jossa vauhtipyörä on vasta kytkimen jälkeen.
(http://workshop-manuals.com/volkswagen/golf-mk1/images/golf-mk1-309.png)
-
Jogiin löyti hämmentäviä kuvia VAG 2.3l neljäsylinterisestä dieselistä 80-90 luvulta
(http://www.ibiblio.org/tkan/audi/audi-misc/oval1.jpg)
(http://www.ibiblio.org/tkan/audi/audi-misc/oval2.jpg)
Kuka haluaa porata sylinterit ylikoon männille alakerta remontoinnin yhteydessä? ;D
Tuohan muistuttaa vähän 1.9 litraista 1Y moottoria...
-
VAG:n VR6 käy kyllä aika tasaisesti vai lasketaanko sitä V koneeksi ?
vanha, mutta kommentoidaan silti.
VW:n vr koneet ovat pienellä kulmalla olevia v-koneita yhdellä lohkolla ja kannella. Näin on vissiin säästetty sekä kustannuksissa että painossa vähän kun esim nokka-akseleita tarvii vain kaksi(imu ja pako), kansia ja lohkoja vain yhdet kun taas perinteiset v koneet tarvii kaikkia tuplat sekä enemmän tilaa konehuoneeseen.
-
Ilmastoinnin esi-isä :2funny:
(http://www.kaeferblog.com/wp-content/uploads/2011/09/vw-kafertreffen-karnten114.JPG)
http://m.tori.fi/vi/24515458.htm
-
Vanhassa BX Citroenissa on kojelauda päällä kolmitoiminen keinukytkin ajamassa vilkkukytkimen virkaa :facepalm:
-
Renaultin 21-mallia (joka muuten taitaa olla melkoisen harvinainen näinä päivinä) on valmistettu hämmentävän monella akselivälillä.
Pienet koneet ovat poikittain, isommat pitkittäin. Voimamallit tunnistaa siitä, että etupyörät ovat liki kiinni ovissa:
(https://s1.cdn.autoevolution.com/images/gallery/RENAULT21Sedan-2048_1.jpg)
(https://s1.cdn.autoevolution.com/images/gallery/RENAULT-21-Sedan-2048_8.jpg)
Eikä tarina siihen pääty - farmareissa on tietty pitemmät akselivälit, ja kaiken lisäksi nelivetoversiot tuovat omat muutoksensa. Sitten kun aletaan laskea kaikkien em. yhdistelmiä niin meneekin jännäksi (?) - miten lie noita ollut saatavana. Luulisi, että tuotannonohjauksellisesti tuo malli on ollut melkoinen katastrofi :idiot2:
Toinen merkin erikoisuus eli tipparellun (Renault 4) eri akseliväli vasemmalla ja oikealla puolella on tuohon 21-mallin akselivälisekoiluun pelkkää lasten leikkiä ja poikain puuhastelua :P
-
Ainakin 75 alfassa, jageissa ja muistaakseni jossain rangeissa laikat on ihan perämurikan kupeessa.
Yks kummajaisuushan on vanhan rangen käsijarru joka on yhdellä levyllä ja sijoitettu kardaanin varteen. Eipä ainakaan käsärissä ole suuria heittoja puolelta toiselle.
edit. näköjään myös land-rovereissa.
(http://www.remlr.com/photos/pics9/ceremonial15.jpg)
Tuo kardaanikässäri oli aikanaan melko yleinen erityisesti raskaammissa ajoneuvoissa. Siinä on se etu että käsijarru tarvitsee voimaa peravälityksen verran vähemmän, mutta huono puoli on juurikin suuret voima erot renkaiden välillä. Jos sen pysäköi mäkeen jossa toinen rengas on jäällä ja toinen asfaltilla, niin se lähtee välittömästi liikkeelle, pitävä renags pyörii, ja liukkaalla oleva sutii takaperin. Mekaaninen tasauspyörästön lukko tietysti korjaa tuon.
Mulla on melkein 60 vuotta vanha kuorma-auto jossa on paineilmajarrut ja kardaanikässäri. Tuon käsijarrun teho ei oikein riitä mihinkään, niin että paikallaanpysymisen haluaa varmistaa jättämällä vaihde päälle.
Siinä on tosin pari negatiivista seikkaa.
1. Jos se kuitenkin liikahtaa, niin moottori käynnistyy, ja se vaihde on päällä. Vanha mekaanisella rivipumpulla toteutettu diesel moottori sammutetaan vetämällä sammutinta joka vaan katkaiseen polttoaineen syötön. Kun se on sammutettu ja sammuttiemsta päästetään irti, syöttö palautuu, ja on heti valmiina kun kone liikkuu. Tietysti sammuttimen voisi kiilata päällekin, mutta käytännössä se saattaa jumiutua päälle jos niin tekee. Ei suositeltavaa.
2. Jos sen jättää kuitenkin vaihteen varaan sammutin päällä, niin kun paineilmajärjestelmän ilma on kadonnut (minkä se väistämättä jossain kohtaa tekee), auton jarrupolkimella ei ole enää mitään vaikutusta jarruihin. Ja jos kytkimen painaminen saa auton välittömästi valumaan liikkeelle, ollaan taas ongelmissa. Pitää olla siis varma kun sen pysäköi, että se on sellaisessa paikassa että se varmasti pysyy paikallaan pelkän onnettoman tehoisen käsijarrun varassa.
Sinänsä nuo ei ole varsinaisia outouksia, vaan silloisen tekniikan rajoituksia joita on pyritty parhaan taidon mukaan ratkaisemaan.
Yhden ainakin melko erikoisen ratkaisun olen tuosta kuorkistani löytänyt. Imuventtiilien varsissa on hahlo joka pakottaa venttiilin tietyyn asentoon (eli se ei voi pyöriä seetiä vasten), ja venttiililautasessa on yläpuolella pieni kieleke jonkinlaisen ilmavirran ohjaimena.
Bx sitikalla tultiin Kuusankoski Elimäki väli ilman jousitusta ja jarruja... Tai no käppäri oli ja sekin tais viel eteen ottaa :idiot2:
Kyllähän se liikkuvassa autossa on parempi että jarrut ovat vain etuakselilla, kuin että ne olisivat vain takana, jos nelipyöräjarrutus ei ole vaihtoehto.
-
BMW:llä on ilmeisesti jossain välissä ollut moottorikummajainen jossa käyntiä ohjattiin venttiilien aukeamista säätämällä perinteisen annostelun sijasta. Näinkin moisen moottorin hylättynä taivasalla muttei ollut mahdollisuutta tutkailla. Taisi olla ihan V8. Kuulemma varsinainen murheenkryyni. Onko kukaan perehtynyt? Bullshittiä koko juttu?
-
Oliko kuorma-autoissa muka alipaineella toimivia? Kuullostaa vaan tyhmältä jos paineilma-systeemi olemassa niin kehitetään vielä erikseen negatiivinen ilma pyyhkijöille. :idiot2:
Samalla systeemillä saa alipaineenkin tarvittaessa. Ei tarvi erillistä alipainepumppua
-
BMW:llä on ilmeisesti jossain välissä ollut moottorikummajainen jossa käyntiä ohjattiin venttiilien aukeamista säätämällä perinteisen annostelun sijasta. Näinkin moisen moottorin hylättynä taivasalla muttei ollut mahdollisuutta tutkailla. Taisi olla ihan V8. Kuulemma varsinainen murheenkryyni. Onko kukaan perehtynyt? Bullshittiä koko juttu?
Siis tälleen niinkuin Fiatin koneessa? https://en.wikipedia.org/wiki/MultiAir
-
Bmw valvetronic. Siinä on erillinen säädettävä keinuvivun tapainen nokka-akselin ja venttiilin välissä.
https://youtu.be/BWsRSfe7K4M
-
Eikös nuo kaasuläpättömät bensakoneet ole ihan arkipäivää nykyisin, vasta luin Toyotan Valvematicista jonkin artikkelin.
-
Eikös nuo kaasuläpättömät bensakoneet ole ihan arkipäivää nykyisin, vasta luin Toyotan Valvematicista jonkin artikkelin.
Olen näköjään pudonnut kehityksen kelkasta. Ennen valvematic oli vain VVT. Nykyäänkö tosiaan kierroksia säädellään täysin venttiilien nousua säätämällä :o
-
Olen näköjään pudonnut kehityksen kelkasta. Ennen valvematic oli vain VVT. Nykyäänkö tosiaan kierroksia säädellään täysin venttiilien nousua säätämällä :o
Nokka-akselit, jakopää ja hukkaportit jäävät myös historiaan kaasuläpän lisäksi.
https://www.youtube.com/watch?v=H2mTriy9oQM
https://www.youtube.com/watch?v=S3cFfM3r510
https://www.youtube.com/watch?v=XdEhg9JDuEw
-
Mitäs sille Saabin muuttuvapuristeiselle koneelle tapahtui? Eikö siitä ollut olemassa ihan toimivat protot?
Ja Saabeista puheen ollen pitää tämä kotimainen kummajainen tietysti mainita:
(https://www.saabisti.fi/wp-content/uploads/2012/02/Saab-V8-side.jpg)
-
Samalla systeemillä saa alipaineenkin tarvittaessa. Ei tarvi erillistä alipainepumppua
Se alipainepyyhkijä toimii myös ylipaineella yhtälailla. Tai itseasiassa ylipaineella ne pyrkii olemaan aika vikkeliä, kun sitä ylipainetta on vähän reilunpuoleisesti aina tarjolla.
Vanhempien autojen vaihdekaaviot ovat myös aika mielenkiintoisia.
-
Onhan näitä. Esim. 2004 meganen yms. "avain" on minusta typetä (se muovikortti).
-
Onhan näitä. Esim. 2004 meganen yms. "avain" on minusta typetä (se muovikortti).
Samanlaiset "avaimet" on Volvoissakin ollut monta vuotta :)
-
Samanlaiset "avaimet" on Volvoissakin ollut monta vuotta :)
Paitsi että sen renun avaimen voi laittaa tarvittaessa lompakkoon.
-
kaipa tämänkin voi linkata tänne :Dhttp://www.is.fi/autot/art-2000000820418.html (http://www.is.fi/autot/art-2000000820418.html)
1. BMW:n näädänkarkotin
Ylivoimaisesti erikoisin varuste on ainakin BMW:n lisävarustelistoilta löytyvä näädänkarkotin. Joissain maissa näätien suurimmaksi tai ainakin kalleimmaksi herkuksi on osoittautunut autojen johtosarjat. Jyrsijän narskuttamat johtoniput maksavat satoja tai tuhansia euroja. Niiden purkaminen ja vaihtaminen auton uumenista voi olla todella kallista.
BMW on ratkaissut ongelman näädänkarkottimella, jota on ollut saatavana ainakin vuoteen 2002 saakka. Saksassa muiden muassa Lidl myy edelleen karkotinta. Se on ikään kuin sähköpaimen, jonka johto kiertää auton konehuonetta ja rankaisee sinne eksyviä jyrsijöitä sähköiskulla. Järjestelmä on tietysti varmistettu niin, että konepellin avaaminen katkaisee siitä virran.
Jos vaikka automekaanikko sattuisi olemaan hieman näätämäinen. :D
-
Uuden renöö Megane RS:n sumu/päivävaloumpioista tulee väistämättä MotoGP:n logo mieleen.
(https://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/2018-renault-megane-rs-masterfully-rendered-production-model-on-the-way_7.jpg)
(http://www.motogp.com/themes/default/css.motogp.com/img/logos/motogp.svg)
-
Uuden renöö Megane RS:n sumu/päivävaloumpioista tulee väistämättä MotoGP:n logo mieleen.
(https://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/2018-renault-megane-rs-masterfully-rendered-production-model-on-the-way_7.jpg)
(http://www.motogp.com/themes/default/css.motogp.com/img/logos/motogp.svg)
:nohnoh
Se on Renault Sport:n logo!
(https://cdn.thingiverse.com/assets/dc/62/7a/8e/ac/renault-sport.jpg)
-
:nohnoh
Se on Renault Sport:n logo!
(https://cdn.thingiverse.com/assets/dc/62/7a/8e/ac/renault-sport.jpg)
Voi noita patonkimaan sankareita. Eivät osanneet asentaa valoja oikeaan kulmaan, vaan meni 45 astetta pieleen ja siitö tuli motogp-logo :facepalm: ;D
-
Saab 96!
En vaan ymmärrä tuota polkimien sijoittelua...
(https://farm2.staticflickr.com/1921/43684014710_0e2cedd7e5_b.jpg) (https://flic.kr/p/29ycZDq)
En ole kyllä kokeillut, voihan tuo toimiakin... Eipä ole ainakaan minkäänlaista keskikonsolia haitoilla. Näyttää kyllä ihan siltä, että joutuu aika vinossa istumaan.
Ja putkiston tekoon ei mutkia tarvitse ostaa:
(https://farm2.staticflickr.com/1909/30560785407_d40aa335c5_b.jpg) (https://flic.kr/p/Nyy1Me)
(https://farm2.staticflickr.com/1927/43684014630_e97cfd5434_b.jpg) (https://flic.kr/p/29ycZC3)
En tiedä onko tuossa ihan alkuperäismalliset röörit, mutta jousto-osat näyttäisivät olevan erikoisesti takana (vai mitkä nuo lienee, kuva voi hämätä)... Ja nuo downpaippien kummalliset kävyt ovat aika tyrkyllä ottamaan vastaan kaiken, minkä suomalainen tieverkosto niille tarjoaa:
(https://farm2.staticflickr.com/1911/30560785597_0fe397b1cf_b.jpg) (https://flic.kr/p/Nyy1Qv)
Tämä ihmetykseni alkoi tällä kertaa tuosta ilmoituksesta:
https://www.tori.fi/etela-pohjanmaa/Saab_96_GL_V4_Super_50722966.htm
-
Näyttää kyllä ihan siltä, että joutuu aika vinossa istumaan.
Ihan normaali Saab. Vanhaan ysisataseenkin kun istuu ja laittaa kaasujalan lihasmuistilla samaan paikkaan kuin Volvossa niin se on kytkimen ja jarrun puolivälissä.
-
Polkimia ei oikein voinut muualle laittaa.
Eiks toi musta ole pyörän kotelo ?
-
Ihan normaali Saab. Vanhaan ysisataseenkin kun istuu ja laittaa kaasujalan lihasmuistilla samaan paikkaan kuin Volvossa niin se on kytkimen ja jarrun puolivälissä.
Joskus kun OG900 ajelin niin tuohon tottui äkkiä. Mukavaa kun sitten kaverin autoa ajaessa olin vaihdetta vaihtamassa ja polkasin jarrut pohjaan ::)
-
Ihan normaalilta se itsellekin tuntui kun ajoin kortin Saabilla. Sittemmin Volvoon tottuneena piti nypätä samaisella Saabilla traileri luiskasta ylös kun isä lähti viemään venettä laituriin niin ihmettelin että mikä mättää, miksei kierrokset nouse tyhjäkäynniltä yhtään, no ei varmaan kun oikea jalka on jarrulla.
-
Faija kehui joskus että 96 oli hyvä ajaa ja ajoasento oli hyvä, mutta se piti vaan tajuta että sillä kuuluu ajaa kokoajan kylki edellä. :)
-
Mikä auto?
Tänään bongattu Redin edustalla.. eihän tämä nyt kai mikään niin outo ole mutta mun silmään vähän erikoisempi ilmestys.. ja ihan suomikilvissä.
(https://thumb.ibb.co/joossf/2018-10-31-12-15-34.jpg) (https://ibb.co/joossf)
(https://thumb.ibb.co/nb0SQ0/2018-10-31-12-16-15.jpg) (https://ibb.co/nb0SQ0)
-
Nissan Figaro:han se siinä. Litranen I4 turbo, painaa alle 900kg :D
-
Nissan Figaro:han se siinä. Litranen I4 turbo, painaa alle 900kg :D
Sehän se.. Itsellä ei mitään hajua.. oli pakko tsekkaa trafista...
(https://thumb.ibb.co/gcd6k0/20181031-120515.jpg) (https://ibb.co/gcd6k0)
-
Daewoo/Chevrolet Matizin etujarrulevy näyttää kummalliselta:
(http://www.itn-parts.eu/uploaded/article_images/223904.jpg)
Näköjään kiinnitetään etunavan taakse omilla pulteillaan:
(https://teon-files.s3.amazonaws.com/uploads/slide/image/56df726533441c00030018ec/watermarked_large_BR_-069.jpg)
:idiot2: Mikähän idea tuossakin rakenteessa on?
-
Tais vanhoissa mitsuissakin olla vastaavaa systeemiä?
-
Eikös takaveto-Fordeissa ja Toyotissa ollut levyä navan takana kanssa :P
-
Eikös takaveto-Fordeissa ja Toyotissa ollut levyä navan takana kanssa :P
Transiteissa oli vielä vitos korissakin ja siinä on hyvä olla erikoistyökalut laakerivaurion minimoimiseks, toyota dynassa on sentään napa tehty ihmisen purettavaks ilman ylimäärästä väkivaltaa laakerille :D
-
Mazda harrasti samaa 323:ssa ja 626:ssa aikanaan. Katsastuksessa kun alettiin mittaamaan levyjen paksuuksia niin moni 626 omistaja yllättyi kun kuuli levyjen vaihdon käytännössä tarkoittavan myös laakereitten uusintaa, hinta vähän pompsahti ( levyt ~50kpl, laakerit ~150 kpl ) ;D
-
Mazda harrasti samaa 323:ssa ja 626:ssa aikanaan. Katsastuksessa kun alettiin mittaamaan levyjen paksuuksia niin moni 626 omistaja yllättyi kun kuuli levyjen vaihdon käytännössä tarkoittavan myös laakereitten uusintaa, hinta vähän pompsahti ( levyt ~50kpl, laakerit ~150 kpl ) ;D
Vivarossa on taka-akselilla pyörän laakerit prässätty jarrulevyyn, joka toimii samalla takanapana. Vaikka sen laakerin nyt periaatteessa voikin vaihtaa sieltä, käytännössä laakerin irtisaaminen ehjänä on aika epätodennäköistä, jonka lisäksi homma ei käy leiville, jos omalle työlleen laskee mitään arvoa.
-
Vivarossa on taka-akselilla pyörän laakerit prässätty jarrulevyyn, joka toimii samalla takanapana. Vaikka sen laakerin nyt periaatteessa voikin vaihtaa sieltä, käytännössä laakerin irtisaaminen ehjänä on aika epätodennäköistä, jonka lisäksi homma ei käy leiville, jos omalle työlleen laskee mitään arvoa.
Muitakin PSA konsernista tuttuja ominaisuuksia/osia on ilmestynyt Opeleihin lähivuosina... Eli tuo nykyinen PSA konsernin Opel osto on mahdollisesti tiedetty jo vuosia Saksassa etukäteen.
-
Muitakin PSA konsernista tuttuja ominaisuuksia/osia on ilmestynyt Opeleihin lähivuosina... Eli tuo nykyinen PSA konsernin Opel osto on mahdollisesti tiedetty jo vuosia Saksassa etukäteen.
Se Vivaro on sama kulkuneuvo kuin Renault Trafic tai Nissan Primastar.
Mut takanapa on siis vähän kuin VW:n rummullinen takanapa (Golf mk1-mk3 ja monet muut)? Ihan ok rakenne, etenkin jos merkkilaakerit maksaa 15 e per puoli, kuten Golfiin.
-
Se Vivaro on sama kulkuneuvo kuin Renault Trafic tai Nissan Primastar.
Mut takanapa on siis vähän kuin VW:n rummullinen takanapa (Golf mk1-mk3 ja monet muut)? Ihan ok rakenne, etenkin jos merkkilaakerit maksaa 15 e per puoli, kuten Golfiin.
Joo, Vivaro on siis muutamaa logoa ja radiota lukuunottamatta Renault Trafic.
Motonetissä OE laatuinen laakeri maksaa 89,90e. Ja OE laatuinen jarrulevy laakerilla 89,90e. :)
-
Tiedän, että Vivaro on lähes täysin Rellu pohjanen. Lähinnä vaan 2012 ollut viitteitä jo lähemmästä ranskalaisuudesta (mm. astra), samoja/erittäin lähelle olevia osia PSA:n kanssa ja vuosi vuodelta enemmän made in france osia.
Mutta tämä nyt on täysin offtopic. ::)
-
Tiedän, että Vivaro on lähes täysin Rellu pohjanen. Lähinnä vaan 2012 ollut viitteitä jo lähemmästä ranskalaisuudesta (mm. astra), samoja/erittäin lähelle olevia osia PSA:n kanssa ja vuosi vuodelta enemmän made in france osia.
Mutta tämä nyt on täysin offtopic. ::)
No en mä nyt tiedä onko tämä offtopikia, onhan se tavallaan outoa että PSA myy vihollisen valmistamaa autoa. :) PSA ja Renault ei ole tietääkseni tehnyt mitään yhteistyötä PRV moottorin jälkeen.
Ja se vivaro ei ole "lähes täysin" rellu, vaan ihan täysin. Aiemminhan Fiat Scudo oli PSA valmiste, eli esim Peugeot Expert, nykyään Fiat myy Talentoa, joka on siis Renu Trafic, joten eiköhän ole piakkoin näkyvissä Vivaron muuttuminen Pösö Expertiä vastaavaksi autoksi, vaikka Vivaro käytännössä onkin muutaman sentin isompi.
Yksi outous tuli mieleen lisää. PSAn isommissa pakuissa (Jumper, Boxer) ei ole PSA:n omaa moottoria vaan Fordin valmistama saman tehoinen kuin PSA:n oma diesel. Ducatossa esim on Fiatin oma moottori.
-
Viittasin vaan siihen kun PSA osti Opelin ja jo ennen ostoa ranskassa tehtyjen osien määrä oli yllättävä ollakseen saksassa tehty auto...