RallyBaron  Samppasport

Automaailman outoudet

  • 109 Vastauksia
  • 47818 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Automaailman outoudet
« : 07.03.2013, 05:55:07 »
Ei sattunut samansuunstaista topikkia silmään niin tekasinpa tämmösen.
Tänne voitaisiin kerätä kuvia ja faktaa autojen oudoista ratkaisuista.

Aloitan tällaisilla eli Audin Ufo jarrut:






Ja W124 neliveto Mersun etujouset:


Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #1 : 08.03.2013, 22:10:41 »
Tuosta OOOO:n jarrusta tuli mieleen et jossain rahamiesten rata-autosarjassa kokeiltiin joskus samantyyppisiä puristimia ja levy oli pultattuna vanteen sisäkehään. 18" vanteeseen saa ainakin riittävän suuren laikan. Äkkiseltään en löytänyt kuvia kuin moottoripyörien vastaavista.


Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #2 : 08.03.2013, 22:17:58 »
Toi jarru systeemi vaikuttaa aika nerokkaalta. Toteuttaja ei tosin vakuuta minua
Neliveto mersun vieteri näyttää siltä että katketessaan vie vetarin mennessään

Missä autossa oli jarrut vetarien sisäpäissä?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa JL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 229
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #3 : 08.03.2013, 22:19:55 »
Missä autossa oli jarrut vetarien sisäpäissä?

Oliko Jagge?

Paikalla Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #4 : 08.03.2013, 22:22:02 »
Alfa Romeo 75:ssa ainakin ja joitain muitakin saman valmistajan.

Pitääkö tähän topicciin tulla massatuotantoon päässeet outoudet vai kelpaako myös kehitteillä olleet/olevat? ???
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #5 : 08.03.2013, 22:24:11 »
Missä autossa oli jarrut vetarien sisäpäissä?

Ainakin 75 alfassa, jageissa ja muistaakseni jossain rangeissa laikat on ihan perämurikan kupeessa.

Yks kummajaisuushan on vanhan rangen käsijarru joka on yhdellä levyllä ja sijoitettu kardaanin varteen. Eipä ainakaan käsärissä ole suuria heittoja puolelta toiselle. 

edit. näköjään myös land-rovereissa.
« Viimeksi muokattu: 08.03.2013, 22:33:04 kirjoittanut j_tapio »

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1610
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #6 : 08.03.2013, 22:28:31 »
Toi jarru systeemi vaikuttaa aika nerokkaalta. Toteuttaja ei tosin vakuuta minua
Neliveto mersun vieteri näyttää siltä että katketessaan vie vetarin mennessään

Missä autossa oli jarrut vetarien sisäpäissä?

Sehän tuossa Audin tarkoituksena oli saada isompi jarrulevy mahtumaan vanteen sisään.

2CV Sitikassa oli rumpujarrut vetareiden sisäpäissä, muutaman kerran aikoinaan tullut kaverin kanssa autostansa jarruja korjailtua.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Paikalla Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #7 : 08.03.2013, 22:32:38 »
Yks kummajaisuushan on rangen käsijarru joka on yhdellä levyllä ja sijoitettu kardaanin varteen. Eipä ainakaan käsärissä ole suuria heittoja puolelta toiselle.
Sama ratkaisu myös Zil 131:ssä
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #8 : 08.03.2013, 22:49:58 »
Etuveto on yksi ihmeellisimpä viritelmiä joita on perusteltu kustannussäästöillä

90-luvulla ounastelin että tulevaisuudessa (abaut näinä aikoina) autoissa on ainoastaan kolme eteenpäin vievää vaihdetta ja kytkintä ei tarvitse kenenkään polkea. Olin osittain väärässä: kytkin poljin löytyy edelleen hinnat-alkaen-malleista mutta vaihteita on vähintää viisi, monesti kuusi.
Oletin että DSL tekniikan kehitys tuo moottoreihin niin laajat vääntöalueet että kolmea useampaa vaihdetta ei tarvita
Bensiini moottoreihin tuli muuttuvat venttiilin ajoitukset, sekventaaliruiskus, suorasytkät jne

Mutta mutta; ilmeisesti on halvempaa valmistaa kapealla alueella toimiva moottori ja sen perään moniportainen vaihteisto
Kapealle alueelle toimiva moottori on myös hyötysuhteeltaan aavistuksen parempi

Taitaa nykyään taloudellisimmissa autoissa polttomoottori toimia yhdellä ainoalla käyntinopeudella ja vain ladatakseen akkuja
Outoa vai mitä?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3057
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #9 : 08.03.2013, 23:37:29 »
Etuveto on yksi ihmeellisimpä viritelmiä joita on perusteltu kustannussäästöillä


 :facepalm:

Ja tuonne voit sitten jatkaa tätä:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1342.0

Poissa JL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 229
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #10 : 08.03.2013, 23:49:19 »
Etuveto on yksi ihmeellisimpä viritelmiä joita on perusteltu kustannussäästöillä

90-luvulla ounastelin että tulevaisuudessa (abaut näinä aikoina) autoissa on ainoastaan kolme eteenpäin vievää vaihdetta ja kytkintä ei tarvitse kenenkään polkea. Olin osittain väärässä: kytkin poljin löytyy edelleen hinnat-alkaen-malleista mutta vaihteita on vähintää viisi, monesti kuusi.
Oletin että DSL tekniikan kehitys tuo moottoreihin niin laajat vääntöalueet että kolmea useampaa vaihdetta ei tarvita
Bensiini moottoreihin tuli muuttuvat venttiilin ajoitukset, sekventaaliruiskus, suorasytkät jne

Mutta mutta; ilmeisesti on halvempaa valmistaa kapealla alueella toimiva moottori ja sen perään moniportainen vaihteisto
Kapealle alueelle toimiva moottori on myös hyötysuhteeltaan aavistuksen parempi

Taitaa nykyään taloudellisimmissa autoissa polttomoottori toimia yhdellä ainoalla käyntinopeudella ja vain ladatakseen akkuja
Outoa vai mitä?

Joo, niin kuin tuossa jo mainitaan - vetotapajutuille löytyy oma topicci.
Mutta, mielestäni vetotavalla ei ole merkitystä, mikäli ajoneuvoa ei ole tarkoitusta kuljettaa "pitoalueen" ulkopuolella.
Kuivalla alustalla (tai ainakin sulalla) se tarkoittaa normaalin liikenteen / norminopeuksien ulkopuolella operointia.
Tavallisessa ajossa on yksi v*tun maku, mistä päästä kinneriä ne vetävät (tai työntävät) pyörät löytyvät  ;)

Suomen (tai laajemmin "pohjoisen") olosuhteisiin ei juurikaan autoja suunnitella, etuveto (sorry, sorrun vetotapoihin)
on kätevämpi ratkaisu, ei tarvitse varata kardaanille tilaa, perämurikkakaan ei vie tavaratilalta litroja jne.


Poissa simojet

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #11 : 09.03.2013, 06:06:49 »

Missä autossa oli jarrut vetarien sisäpäissä?
Tiedä sitte onko autoja ;D,mutta jonkinmoisia kulkuneuvoja
Alfa Romeo Alfasud, Citroen GS
MB E200 cdi-08 ,V70 -04 ,340 -89
Honda  1000  cbf   -07  kesämopo
Polaris   600   edge -05 talvimopo

Poissa Mariini

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 240
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #12 : 09.03.2013, 09:35:12 »
Ja E-type Jaguar
BMW 530xd Touring -15
Ducati 999S
Ex:Volvo S80 D5 AWD Executive -11
Ex:Volvo S80 D5 AWD Summum -08

Poissa motocykler

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #13 : 10.03.2013, 10:40:40 »
Ensimmäisenä tulee mieleen rättisitikan vinkkarit joihin voima otettiin nopeusmittarin vaijerilta. Myös muita ihmeellisyyksiä citikoista löytyy esim. noiden hydraulilaitteiden saralla mm. Diravi-ohjaus.
Volvo v70 d5 -07, 855 t5 -95

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #14 : 10.03.2013, 19:35:10 »
Tää on kyllä vanha ja ennen aikaan yleinen mutta laitetaan kun on mun silmissä vähän outo:
-Alipaine toimiset pyyhkijät
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

 

Elekma  Autoracing