Meinasin ensin sanoa, että alkupäässä voisi katsastusta harventaa entisestään ja myöhemmin kerran vuoteen ok. Mutta vaikka itse olis sitä mieltä, että eka katsastus 10 v kohdalla ja sitten kahden vuoden välein, ei se vaan keskimäärin toimi. Kaikki autot ei ole Toyotia, kuskit ei tiedä autoista mitään ja ajo-olosuhteet sekä -määrät vaihtelee. Miettii miten vaan, tuo nykyinen on varmasti aika hyvä kompromissi. Omasta mielestä ärsyttävän tiheä, mutta tiedän paljonkin tapauksia, jotka vain katsastus poimii pois pommittamasta ja hyvä niin. Useammin ei kyllä missään nimessä tarvitse katsastaa minkään ikäistä kuin kerran vuoteen. Saa vaikka päivittäin tutkailla pari miljoonaa autoa vuodessa ja silti joltain lähtee rengas tangentin suuntaan kesken ajon. Kerran vuoteen riittää kyllä, jos katsastus tehdään kunnolla ja autoilijalla on edes vähän järkeä. Ei niitä yksittäisiä idiootteja tuolta saada koheltamasta siten, että ne miljoonat ajoneuvot tarkastetaan vähän väliä. Olen mä nähnyt sellaisenkin kuskin, jonka alusta oli nyykähtänyt ja takarengas laahasi pyöränkoteloon niin, että savuvana haittasi näkyvyyttä vielä satojen metrien päässä. Kun menin ohi, yritin huitoa ja tööttäillä, että lieskoja lyö jo, mutta ei reaktiota. Toivottavasti paloi koppiinsa. Tollasten yksittäisurpojen takiako sitten pitäisi miljoonat autot katsastella vähän väliä? No olis ainakin kovin suomalainen ratkaisu.
Tuosta ilmanpaineenlisääjä-isistä tuli mieleen, että eikös autokoulussa opeteta edes välttämätön määrä autoteknisiä juttuja ainakin teoriatasolla? Itse en muista, kun en ole koskaan pelkkää B:tä hankkinut, mutta jos ei, niin on kyllä niin persiillään tonnien hintainen ajokoulutus, kuin olla vaan voi.