Tarkkanenäinen haistaa muokkaukset ihan ilman laitteita. Autoliikkeitä ei kiinnosta yhtään ellei laittomien autojen myyntiä kriminalisoida. Jutusta ei selviä olisiko laittoman auton sanktio omistajan, käyttäjän vai myyjän vastuulla. Tuskin kaikkien kuitenkaan.
Eiköhän se olisi auton haltija/omistaja jolle sanktio ensisijaisesti pamahtaisi.
Siitä sitten haltijalta/omistajalta vahingonkorvausvaatimukset myyjäliikkeille, kun on myyty auto joka ei ole lain tarkoittamalla tavalla tieliikennekelpoinen. Siitä sitten parhaillaan voi myyjäliikekkin syyttää auton myynyttä petoksesta, jos ei ole kerrottu tästä ”virheestä”.
Tuo dpf off on tosiaan aika helppo havaita, egr:nkin toiminnan pystyy aika monilla laitteistoilla kurkkaamaan ja fyysisen poiston/peitelevyt näkee kilometrin päähän. Ad-bluestakin on rahtareita saatu käräytettyä tien päällä, joten kai niidenkin syynäämiseen jotain keinoja löytyy.
Liikkeiden luulisi ryhtyvän karsimaan ainakin halvempien hintaluokkien dpf-off sisäänostoja, jos näitä oikeasti ryhdytään syynäämään. Tai sitten myytävä huutokaupat.comissa ei tieliikennekelpoisena maininnoilla ”ei tieliikennekelpoinen, hiukkassuodatin poistettu käytöstä”.
Toivotaan, että valvontamekanismit ovat sen verran järkeviä, ettei päästölaitteiden manipuloinnista joudu vastaamaan sellaiset auton omistajat, joilla on muun teknisen vian takia nox-päästöissä sanomista. Euro5 ja Euro 6 dieseleiden putkien pitäisi olla sisäpuolelta täysin puhtaita. Olenpa kuitenkin itsekin nähnyt sellaisia autoyksilöitä, joissa näin ei ole, esimerkiksi liiallisen öljynsyönnin tai jonkinlaisen käyntivian takia. Ja kai epäpuhdas palaminen värähtää aina päästöissä vaikka olisi mitä filttereitä.