Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: Mata76 - 29.12.2014, 13:31:05
-
Moro,onkos nuissa fk/ft männissä miten paljon eroja,esim.montun syvyyksissä?
Mittasin oman koneen männät ja niissä oli monttu n.2mm syvä!
-
Samat männät niissä tietääkseni on ???
-
niin on minunkin mielestä. ;)
-
Eikös b230f männissä ole monttu 2.2mm ja turbon männissä sitten enemmän?
-
Tuo 2.2mm oli kun kävin mittaamassa uudestaan,olin siinä uskossa että koneessa ois ollut turbon männät kun koneessa oli ollut aikaisemminki ahdin ja öljynpaluu oli lohkossa valmiina!
Onkohan nuissa turbon ja vaparin männissä taasen eroa muuten kuin montun syvyys,elikkä voisko vaparin männistä sorvata tarpeeksi materiaalia pois?
-
Eikös b230f männissä ole monttu 2.2mm ja turbon männissä sitten enemmän?
b230f ei ole turbokone.
tommoset on äffän männät:
http://s21.photobucket.com/user/lassimies/media/Myynti/P5070353_zpsc9456f1d.jpg.html?sort=3&o=8
-
230F männästä voi tehdä "FT" männän sorvaamalla monttua 4 milliä syväksi, mutta lakipaksuus on sillon jo varsin ohut, 2 milliä tarttee ottaa poies että montut on yhtä isot ja lähtöjäänkin 230F männässä on laessa hiukka vähempi tavaraa niin tuon 2 millin poiston jälkeen laki on jo aika isolti FT mäntää ohuempi. Myös männänrengasurat on ylempänä vaparin männässä.
-
viikko pari sitten sahasin vannesahalla ft:n ja f:n tasalakiseksi sorvatun männän halki että näkee rakenteen ja laen vahvuuden. ft:n männänlaki oli 8mm paksu, F:n sorvattu tasalakinen oli n.6mm paksu. nämä kyllä vielä tallessa jos joku haluaa kuvia.
kuopan syvyydet muistaakseni n.2mm äffässä ja ft n.4mm. rengasurat oli muistaakseni samanlaiset ja samalla kohtaa koska dekkikorkeus kuitenkin sama.
kaveri on tuollaisilla f:n tasalaki sorvimännillä ajanut useammassa ahtokoneessa ilman ongelmia vaikka männän laki jää sen 2mm dekkitason alle. tästähän toiset sitä mieltä että palotapahtuma tulee epämääräiseksi kun sylinterin seinämää jää näkyviin. pitäis kysyä asiaa joltakin moottoripoppamieheltä jolla oikeasti tietoa....kipinä kyllä annetaan männän päälle siten että sylinterinseinämää on näkyvissä enemmän tai vähemmän riippuen ennakosta.
kikkaile puristussuhdelaskuriin arvoja ja mieti mitä haluat
http://www.kolumbus.fi/badluck/puristussuhde.htm
-
Mites onko fb koneessa f koneen männät?
-
Nostanpa taas vanhaa ketjua.
Vaikka keskustelu koskee B230 mäntiä, saanen silti kysyä että onko B200 vaparin männissä varaa sorvata turbokäyttöä ajatellen, siten että ne kestäisi vielä ainakin 200hp?
Vai kannattaako suosiolla etsiä et:n männät?
-
viikko pari sitten sahasin vannesahalla ft:n ja f:n tasalakiseksi sorvatun männän halki että näkee rakenteen ja laen vahvuuden. ft:n männänlaki oli 8mm paksu, F:n sorvattu tasalakinen oli n.6mm paksu. nämä kyllä vielä tallessa jos joku haluaa kuvia.
kuopan syvyydet muistaakseni n.2mm äffässä ja ft n.4mm. rengasurat oli muistaakseni samanlaiset ja samalla kohtaa koska dekkikorkeus kuitenkin sama.
kaveri on tuollaisilla f:n tasalaki sorvimännillä ajanut useammassa ahtokoneessa ilman ongelmia vaikka männän laki jää sen 2mm dekkitason alle. tästähän toiset sitä mieltä että palotapahtuma tulee epämääräiseksi kun sylinterin seinämää jää näkyviin. pitäis kysyä asiaa joltakin moottoripoppamieheltä jolla oikeasti tietoa....kipinä kyllä annetaan männän päälle siten että sylinterinseinämää on näkyvissä enemmän tai vähemmän riippuen ennakosta.
kikkaile puristussuhdelaskuriin arvoja ja mieti mitä haluat
http://www.kolumbus.fi/badluck/puristussuhde.htm
Ainakin noissa, mitä mulla oli kädessä, rengasurien korkeus oli aivan selkeästi eri, turbossa renkaat oli useita millejä lähempänä tappia kun vaparissa. Harmi kun en yhtään muista turbon mäntien ikää, mutta FT männät ne oli, ja vaparin vertailukohta oli FB -91, mutta sehän on sama kun F.