Carcom Oy  Ateho

760 -85 aut.ilm. puhallus hukassa

  • 6 Vastauksia
  • 3170 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8956
  • Kartanoita kartano täynnä
760 -85 aut.ilm. puhallus hukassa
« : 23.12.2010, 19:02:11 »
Vinkkejä saa kertoa mistä aloittaisi vian haun. Auto on siis 760 -85 automaattisella ilmastoinnilla (ACC). Ongelma on se, että kun lähtee ajamaan ei vehje suostu puhaltamaan ollenkaan muussa kuin huurteenpoistoasennossa. Vaikka lämmöt nousevat normaaliin ja huurteenpoistoasento työntää kuumaa ilmaa tuulilasille, niin käännettäessä puhallus esim. "naamaan ja lattialle" (siihen viereiseen asentoon) loppuu puhallus kokonaan. Myöskään missään muussa moodissa puhallusta ei tule, ainoastaan huurteenpoistolla.

Kun autolla ajaa "pitkään", jossain vaiheessa löytyy puhallus myös muissa moodeissa. Tämä tapahtuu vasta kymmeniä kilometrejä sen jälkeen kun moottori on normilämmin.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 760 -85 aut.ilm. puhallus hukassa
« Vastaus #1 : 23.12.2010, 23:46:04 »
Lohkon kyljessä oleva lämpöanturi ACC:lle on rikki. Tulee sieltä lämppärin alipaineletkujen seasta, mallista riippuen yhdestä kolmeen johtoa. Yksi menee lohkon kupeeseen, anturiin joka maadottuu lohkoon. Se johto maihin ja puhaltaa, tosin tämä kadottaa sen featuren että puhallus herää henkiin vasta koneen lämmettyä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8956
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 760 -85 aut.ilm. puhallus hukassa
« Vastaus #2 : 24.12.2010, 01:37:52 »
Löysin jenkkimallin korjausoppaasta selostuksen, jonka mukaan ACC:ssä on yhteensä neljä lämpöanturia ja kaksi näistä ovat "coolant thermal switch" ja "control panel sensor". Jälkimmäinen on ilmeisesti lämppärin säätimien yhteydessä ja ensimmäinen mittaa syylärinesteen lämpöä.

Sitten: jos lämppärin paneelin anturissa on alle +18 ja syylärineste on alle +35, niin puhaltimen toiminta on estetty muissa moodeissa kuin huurteenpoisto. Voisi olla siis tuon syylärinesteanturin vika aivan kuten TVS ehdotit. Nyt sitten tämän paikallistaminen: tämä taitaa olla se pieni mutikka joka on lämppärin kennolle tulevassa letkussa koneen takana. Luulin ensin että tässä on sähköinen lämppärin hana, mutta nähtävästi hanan on vain joku jättänyt letkun välistä kokonaan pois.

Mielestäni pistin tuohon mutikkaan kaksi piuhaa paikalleen konetta takaisin asentaessa mutta tarkistetaan tämän komponentin toiminta ja piuhoitus. Kiitos  -H-

(Olen kyllä sitä mieltä että jos autossa sisällä on esim. -25 astetta ja syylärineste on 0-asteista, niin olisi ihan kiva saada jo puhallusta lattialle ettei varpaat jäädy. Nythän ilmeisesti laitteen suunniteltu toiminta on semmoinen että puhallin suostuu pyörimään tuossa tilanteessa vain huurteenpoistoasennossa ja se tarkoittaa puhallusta vain tuulilasille.)

hevonen

  • Vieras
Vs: 760 -85 aut.ilm. puhallus hukassa
« Vastaus #3 : 24.12.2010, 16:18:43 »
Lohkon kyljessä oleva lämpöanturi ACC:lle on rikki. Tulee sieltä lämppärin alipaineletkujen seasta, mallista riippuen yhdestä kolmeen johtoa. Yksi menee lohkon kupeeseen, anturiin joka maadottuu lohkoon. Se johto maihin ja puhaltaa, tosin tämä kadottaa sen featuren että puhallus herää henkiin vasta koneen lämmettyä.
Näin. Muistaakseni noin 30 asteessa. (35?) Ei näin vanha pelaa enää muutaman asteen tarkkuudella... :2funny:
« Viimeksi muokattu: 24.12.2010, 16:20:56 kirjoittanut hevonen »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 760 -85 aut.ilm. puhallus hukassa
« Vastaus #4 : 25.12.2010, 00:50:31 »
Ainiin, perhana, unohinkin mainita, nuissa "ihme" moottoreissa on sitä letkuun laitettua anturia käytetty. Kato että se rautapala saa maita, ja jos saa ja ei silti pelaa, on tuo anturi särki ja sen voi korvata suoralla johdolla maihin, tosin sillon sitä pientä ropelinkuvaa tulee tarvitsemaan...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8956
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 760 -85 aut.ilm. puhallus hukassa
« Vastaus #5 : 27.12.2010, 16:18:31 »
Ärh, korjausoppaan skemassa on vissiin nimikoitu väärinpäin osat 82 ja 83. Noista 82 on sellainen johon tulee valkoinen ohut johto ja lähtee musta maahan, ja 83 on ei-minkään-väristen johtojen välissä ACC:n säädinhässäkässä kiinni. Taitaa olla tuo 82 siellä syyläriletkussa ja 83 säädinpaneelissa eikä päinvastoin niinkuin osaluettelo väittää.

Koneen kyljestä tulee musta johto joka on ollut tuossa kytkimessä kiinni, sitten on toinen joka siinä oli myös... ehkä valkoinen, ei ota pimeässä selvää. Nämä koetin kytkeä suoraan toisiinsa, ei auttanut puhalluksen löytymiseen. Saattaa olla liitinvika tuossa toisessa johdossa, oli aika lailla saanut happea sen liitin.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8956
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 760 -85 aut.ilm. puhallus hukassa
« Vastaus #6 : 28.12.2010, 18:20:00 »
Puhallus löytyi, ilmeisesti löytyi kosketus tuohon liittimeen kun hiukan hieroin maajohtoa siihen. Näillä mennään kunnes tarkenee tutkia paremmin. Kiitokset -H-

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo