Futurez  Kulkukoira

940 pyöränpultin vaihto

  • 27 Vastauksia
  • 13062 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jurpe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
940 pyöränpultin vaihto
« : 02.01.2011, 23:13:11 »
Joku vääntänyt mutterit sen verran kireälle, että jengat oli entiset avatessa.
Jaksaisko joku kirjoittaa pikaohjeen pultin vaihtoon etupäähän?

exät: 340GL B172K -88, 740GL D24t -89, 760GLE B280f -90, 940 B230FK -95

nyk: 945 B230FK -95

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 940 pyöränpultin vaihto
« Vastaus #1 : 03.01.2011, 00:16:18 »
Satula irti, kannakerauta irti, jarrulevyn se 10mm pultti irti, jarrulevy irti ja sillon sulla on siinä napa näkyvillä, abs jarrullisissa en tiedä onko kehä tiellä mutta periaatteesa nyt se siitä hakkaamalla sisäänpäin(moottoria kohti) lähtee, saattapi olla lujassa että ei välttämättä kannata laakeria ruveta rikkomaan. Napa lähtee irti avaamalla rasvakuppi ja sieltä alta iso pultti auki, saa prässissä puristettua pultit irti.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Jurpe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 pyöränpultin vaihto
« Vastaus #2 : 03.01.2011, 06:54:43 »
Kiitokset. Koitetaanpa naputella.

exät: 340GL B172K -88, 740GL D24t -89, 760GLE B280f -90, 940 B230FK -95

nyk: 945 B230FK -95

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: 940 pyöränpultin vaihto
« Vastaus #3 : 03.01.2011, 17:01:41 »
Kyllä ne pultit voi ihan moskalla napauttamallakin saada irti. Ja uuden sitten kiristää mutterin ja jonkin sopivan aluslevyn tms kanssa kiinni.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Vs: 940 pyöränpultin vaihto
« Vastaus #4 : 03.01.2011, 23:04:06 »
Kyllä ne pultit voi ihan moskalla napauttamallakin saada irti. Ja uuden sitten kiristää mutterin ja jonkin sopivan aluslevyn tms kanssa kiinni.
Näin tehtii isä ukon voyageriin.
Mutta kuten hemba kertokin niin voi olla viisainta prässissä irrottaa jos ei muutamalla napautuksella lähe liikkeelle...

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 pyöränpultin vaihto
« Vastaus #5 : 03.01.2011, 23:14:53 »
Tekohengitystä voi yrittää m12x1.5 kierrepakalla, jos löytää oikean jengan. Tämä siis mikäli pultti ei sovinnolla lähde irtoamaan, tämänhän voi testata irrottamatta satulaa yms, ja jos pultti on sitä mieltä että sen on hyvä siinä, niin pakkaa kannattaa testata, mikäli semmosen jostakin saa esim. lainaan.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 pyöränpultin vaihto
« Vastaus #6 : 04.01.2011, 14:27:03 »
Kyllä se pultti voimalla lähtee, jos ei heti, laita kylmäsprayta pulttiin. Yksikään ei oo jääny lähtemättä.
Ota huomioon että etu ja takapultit on erilaisia. ;)

Jos kierteet on matkanneet manan majoille, ei siinä pakka auta, ehkä jotain hienosäätöä voi tehdä mutta en alkais kokeilemaan pyöränpulteissa mitään voodoo juttuja. *taavih->

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 pyöränpultin vaihto
« Vastaus #7 : 04.01.2011, 15:44:22 »
Onkos tuossa mahdollista tehdä navasta kiero? Tulee kallis moskan napautus / lekan mäjäytys / prässin puristus :o

Etunapojen maksimiheitto oli jotain aivan naurettavan pientä. Jos tuo ylittyy, niin jarrut alkaa täristää rattia.

Poissa Jurpe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 pyöränpultin vaihto
« Vastaus #8 : 05.01.2011, 00:19:06 »
Tekohengitystä voi yrittää m12x1.5 kierrepakalla, jos löytää oikean jengan. Tämä siis mikäli pultti ei sovinnolla lähde irtoamaan, tämänhän voi testata irrottamatta satulaa yms, ja jos pultti on sitä mieltä että sen on hyvä siinä, niin pakkaa kannattaa testata, mikäli semmosen jostakin saa esim. lainaan.

Tämä kävi mielessä, mutta pahiten kärsinyt pultti on siinä kunnossa, että mutteria ei millään saa lähtemään jengalle. Osalle pulteista tuo käsittely voisi toimiakkin.

Hyviä vihjeitä kuitenkin. Tämän takia näistä kannattaa aina etukäteen vähän kysellä, vaikka suurinpiirtein tietäisikin, miten homma tehdään.
exät: 340GL B172K -88, 740GL D24t -89, 760GLE B280f -90, 940 B230FK -95

nyk: 945 B230FK -95

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 pyöränpultin vaihto
« Vastaus #9 : 05.01.2011, 10:26:17 »
Minä oon laiskana tehny parikin korjausta tuommoseen, missä on lähteny mutteri väärälle jengalle, siten että hionu dremelillä jonkun 3mm matkalta päästä kierteen kokonaan poies, niin jää se vaurioitumaton osa käyttöön. Toki jos kierre on koko matkan aivan förbi niin ei siinä auta mikään, mutta jos se on vaan se pää niin tuo pieni pätkä jenkaa poies ja pakalla läpi helpottaa. Samalla kannattaa käydä kaikki pultit ja vaikka vielä mutteritkin läpi, sitten saa taas pyöritellä mutterit sormin kiinni ja vain kiristys jää avaimella tehtäväksi.

Siksi siis kutsuinkin tuota tekohengitykseksi, jos jenka on tosiaan död, ei auta kun vaihtaa. Usein tuhottuna on vaan se uloin muutama milli, ja loppujenka on normaalissa kunnossa, tällaisen saa elvytettyä toimivaksi.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 pyöränpultin vaihto
« Vastaus #10 : 05.01.2011, 11:29:42 »
Minä oon laiskana tehny parikin korjausta tuommoseen, missä on lähteny mutteri väärälle jengalle, siten että hionu dremelillä jonkun 3mm matkalta päästä kierteen kokonaan poies, niin jää se vaurioitumaton osa käyttöön.

 Usein tuhottuna on vaan se uloin muutama milli, ja loppujenka on normaalissa kunnossa, tällaisen saa elvytettyä toimivaksi.
Tuota on tullut kanssa tehtyä, oon ihan vaan rautasahalla laskenut pätkän päästä poies, on siinä varaa... :juhau:
Tuo on tosi että siitä päästä ne useimmiten menee huonoksi.
Näistä takavedoista menee nuo pultit tosi helposti, joku rengasmestari vetää pyssyllä 30 kiloon... *tumppuun->

Poissa Jurpe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 pyöränpultin vaihto
« Vastaus #11 : 05.01.2011, 23:59:39 »
Näistä takavedoista menee nuo pultit tosi helposti, joku rengasmestari vetää pyssyllä 30 kiloon... *tumppuun->

Nyt oli sen verran kireällä, että ei ainakaan auennut pyssyllä.
exät: 340GL B172K -88, 740GL D24t -89, 760GLE B280f -90, 940 B230FK -95

nyk: 945 B230FK -95

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 pyöränpultin vaihto
« Vastaus #12 : 06.01.2011, 16:01:56 »
Nyt oli sen verran kireällä, että ei ainakaan auennut pyssyllä.
Jepulistajuu. Omalle kohdalle on tullut sellaisia ettei taval.pyssyllä mitään asiaa. Ristikkoavain ja reilu metrinen varsi, vääntövoima varmaan jotain 30-40 kg ennenkuin pamahtaa auki...
Joskus oon omistanut myös sellaisen ristikkoavaimen jonka keskiö on niitattu yhteen kahdesta puoliskosta, sellainen avain on alkanut pyörimään liitoksestaan eikä ole voima riittänyt. :buck2:
Tommonen paska:

 

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 940 pyöränpultin vaihto
« Vastaus #13 : 06.01.2011, 16:25:40 »
Jepulistajuu. Omalle kohdalle on tullut sellaisia ettei taval.pyssyllä mitään asiaa. Ristikkoavain ja reilu metrinen varsi, vääntövoima varmaan jotain 30-40 kg ennenkuin pamahtaa auki...
Joskus oon omistanut myös sellaisen ristikkoavaimen jonka keskiö on niitattu yhteen kahdesta puoliskosta, sellainen avain on alkanut pyörimään liitoksestaan eikä ole voima riittänyt. :buck2:

Bilteman ristikkoavain menee solmuun kun vääntää  ;D Kokemusta on..
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 pyöränpultin vaihto
« Vastaus #14 : 06.01.2011, 16:39:40 »
Bilteman ristikkoavain menee solmuun kun vääntää  ;D Kokemusta on..
Joo, ja ilman jatkovarttakin... :knuppel2:

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron