Proturbo  Autodiagnoosi

960 -95 2,5 flekti pyörii turhan innokkaasti?

  • 5 Vastauksia
  • 4392 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
960 -95 2,5 flekti pyörii turhan innokkaasti?
« : 06.01.2011, 20:36:12 »
Eli auto siis 960 -95 eli uudempikorinen, moottori 2,5 eli joku b5254jotain? ja manuaaliloota m90, ei ilmastointia.

Vika on siis se että flekti pyörii liian innokkaasti, eli lähes aina kun lämmöt on noin normaalissa. Näin talvikelilläkin kun pakkasta on ollut parhaimmillaan yli 25astetta, flekti hurisee lähes kokoajan, myös ajon aikana ja oikeastaan kokoajan kun auto on parkissa.
Moottori ei siis ylikuumene, vaan lämmöt pysyvät tasaisesti siinä puolivälissä kuten pitääkin.

Vikaa on edellisen tai edellisten omistajien aikana yritetty selvittää mutta ongelma on edelleen sama.
Kuittien mukaan on tehty jo:
-flekti vaihdettu (vissiin kulunut loppuun, jota on varmasti edesauttanut se että pyörii niin usein)
-lämpöanturi vaihdettu
-ohjainrele uusittu
-jäähdytysjärjestelmä pesty
-syyläri uusittu
-termostaatti uusittu

Yhdessä korjaamolapussa luki "jos ohjainlaitevika, asennetaan kytkin markkivalolla" ja samassa lapussa "vikakoodit luettu, koodi 112:vika ohjainlaitteessa" Samassa lapussa myös että asennettu kytkin merkkivalolla mutta tämä ilmeisesti poistettu käytöstä koska ei ainakaan tee mitään.

Ohjaako näissä siis moottorinohjaus myös flektiä? moottorinohjauksen lämpöanturi vissiinkin on siinä termostaatin paikkeilla?
Ideoita mitä seuraavaksi?

Mielessä on käynyt että jos vikaa ei muuten saa korjattua niin alavesiletkuun biltemasta tai muusta liikkeestä adapteri johon lämpökytkin flektille ja sille omat johdot ja rele. Näinhän sen ainakin periaatteessa pitäisi toimia. Mutta jos tähän nyt joku helpompi konsti oli niin vinkkejä saa antaa?
Vai saisiko tuon lämpökytkimen ohjaamaan tuota omaa flektin relettä ilman uutta relettä ja virtajohtoja/sulakkeita? Kytkentäkaavioita mistä?
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 960 -95 2,5 flekti pyörii turhan innokkaasti?
« Vastaus #1 : 07.01.2011, 21:07:07 »
http://www.matthewsvolvosite.com/volvo-wiring-diagrams/

http://www.matthewsvolvosite.com/downloads/1995_960_wiring_diagram.pdf

-93 mallissa on ainakin 2- nopeutta ja ecu sitä ohjaa, sit siellä on jotku nopeusanturitkin jossain.
Oiskohan niissä vikaa? Ei mulla oo kyl hajuakaan missä sellaiset sijaitsee.
Voi olla tos -95 mallissakin sitten ihan sama, mutta en tiedä, kun kestää ladata tuo kaavio jonnin aikaa.


Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 960 -95 2,5 flekti pyörii turhan innokkaasti?
« Vastaus #2 : 07.01.2011, 21:27:13 »
No nyt se aukes.
Siellä on painekytkimet, jossain siellä keulassa, puhaltimen läheisyydessä.
Kaaviossa sivuilla 52 ja 53.
Oisko suuremman nopeuden painekytkin kokoajan, päällä. Selvinnee, kun repii tuolta sulakeboksista, sen liitinblokista 34/20 auki ja kokeilee ilman painekytkintä. Kannattaa toki mitata, kyseisen painekytkimen toimintakin piipperillä. Maatavasten näkee jo, että onko se anturi kokoajan päällä.

Poissa Juniku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: 960 -95 2,5 flekti pyörii turhan innokkaasti?
« Vastaus #3 : 19.01.2011, 21:41:52 »
No nyt se aukes.
Siellä on painekytkimet, jossain siellä keulassa, puhaltimen läheisyydessä.
Kaaviossa sivuilla 52 ja 53.
Oisko suuremman nopeuden painekytkin kokoajan, päällä. Selvinnee, kun repii tuolta sulakeboksista, sen liitinblokista 34/20 auki ja kokeilee ilman painekytkintä. Kannattaa toki mitata, kyseisen painekytkimen toimintakin piipperillä. Maatavasten näkee jo, että onko se anturi kokoajan päällä.

Etkai nyt tarkoita ilmastointilaitteen antureita? Ai niin mut sun autossahan ei ollut niitä...

ECU ohjaa flektiä, ja se kalkuloi tuuletuksen tarpeen monen muuttujan mukaan, yksi on ajoviima ja sen se tietää ajonopeudesta.
Myöskin ne ilmastointilaitteen kuumakaasuputken kaksi kolmesta anturista vaikuttavat siihen, flektille on kaksi nopeutta joista 1. on ilmastoinnin pyytämä lauhduttimen miedompi jäähdytys, ja 2. on joko syylärin jäähdytysnesteen viilentämistä / tehokkaampaa kylmäainekennon jäähdytystä varten. Se kolmas anturi kuumakaasuputkessa on ylipainekatkaisu.

Ellen väärin muista niin vanhalta foorumilta löytyy threadi jossa joku mainitsee jäähdytysnesteen jäähdytystarpeen olevan 105 asteen kohdalla, silloin flekti käynnistyy suoraan kakkosnopeudelle, toki se ECU voi olla sökö, varalaitteella kokeilemallahan se selviäisi nopeasti.
Volvo 965 -91 461tkm B6304F AW30-40 1041 3,73 - Ajossa.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 960 -95 2,5 flekti pyörii turhan innokkaasti?
« Vastaus #4 : 20.01.2011, 16:48:51 »
Etkai nyt tarkoita ilmastointilaitteen antureita? Ai niin mut sun autossahan ei ollut niitä...

ECU ohjaa flektiä, ja se kalkuloi tuuletuksen tarpeen monen muuttujan mukaan, yksi on ajoviima ja sen se tietää ajonopeudesta.
Myöskin ne ilmastointilaitteen kuumakaasuputken kaksi kolmesta anturista vaikuttavat siihen, flektille on kaksi nopeutta joista 1. on ilmastoinnin pyytämä lauhduttimen miedompi jäähdytys, ja 2. on joko syylärin jäähdytysnesteen viilentämistä / tehokkaampaa kylmäainekennon jäähdytystä varten. Se kolmas anturi kuumakaasuputkessa on ylipainekatkaisu.

Ellen väärin muista niin vanhalta foorumilta löytyy threadi jossa joku mainitsee jäähdytysnesteen jäähdytystarpeen olevan 105 asteen kohdalla, silloin flekti käynnistyy suoraan kakkosnopeudelle, toki se ECU voi olla sökö, varalaitteella kokeilemallahan se selviäisi nopeasti.

Tarkoitan painekytkimiä kaaviossa sivulla 52, komponentit 7/38 ja 7/40 jotain painekytkimiä ne on piirrosmerkin mukaan on ja näyttäis toimivan niin, että joko ecu kytkee ohjauksen maihin tai sitten ko. kytkimet. En tiedä missä ne sitten tarkaan ottaen siellä sijaitsevat, sivulla 53 näkyy, että ovat jossain putkessa kiinni. Todennäköisesti sitten ilmastoinnin putkissa.

Aattelin vaan, että jos tuo suuremman nopeuden kytkin on jumissa, niin täysiähän se flekti sitten pyörii ecusta mitään välittämättä.

Ai miten niin ei mun autossa niitä ole?
Kytkiksien mukaan molemmissa on.


Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 960 -95 2,5 flekti pyörii turhan innokkaasti?
« Vastaus #5 : 31.01.2011, 20:48:49 »
Niin ilmastointia tässä mun autossa ei tosiaan ole, enkä ole huomannut siellä mitään painekykimiä tms? Mutta täytyy tutkia tarkemmin samalla kun vaihtaa ton koneen, tossa onkin toisessa topicissa juttua tommosesta pienestä mukavasta yllätyksestä :D

Jos mitenkään muuten ei saa toimimaan niin täytyy varmaan sitten kytkeä se suosioilla erillisellä lämpökytkimellä toimimaan. Eiköhän tämä tästä pikkuhiljaa selkene.

Kiitoksia vaan avusta :)
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

 

Elekma  Autoracing