Futurez  Kulkukoira

940 ohjauksessa jotain hämärää!

  • 19 Vastauksia
  • 10475 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Suiggi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • TMI Penkkimurheilijat
940 ohjauksessa jotain hämärää!
« : 25.01.2011, 21:59:54 »
Noniin auto on siis 940 sedan b230fk vuodelta -95. Ongelma ilmeni siis kun huomasin että aina silloin tällöin kääntäessä rattia tärisee ja paukkuu niin perkuleesti. Noh fiksuna jamppana sitten pihan puolelle kokeilemaan että miltä se rengas tuntuu kun sitä heiluttaa. Jonkinnäköistä välystähän siellä tuntui olevan. Ääni ja välys tuntui selvästi vasemmalta puolelta. Ensin epäilin tietysti raidetangon ulompaa päätä joka on se yleisin vaihtoehto. Autotallin lattialla sitten tuumasin että ei ole vika siinä mutta jossain välys tuntuu. Sitten kun sain auton kunnolla nosturille niin seuraava olettamus oli raidetangon sisemmän pään pallonivel. Kävin jopa paikallisesta volvoliikkeestä kyseisen palikan hintaa kyselemässä ja se olikin huikeat 85 euroa! huhhuh! Noh, jokataupksessa veikkaukseni oli jälleen väärin. Kummastakaan nivelestä ei ääni lähtenyt vaan välys tuntui olevan jotenkin hammastangossa ohjausvaihteen sisällä?!? En ole itse ikinä päässyt tuollaisia ohjausvaihteita paljoa tutkiskelemaan joten en niistä paljoakaan tiedä. Niin olisiko kenelläkään tietoa tai vaikka arvauksia että missä siellä tuollainen välys voisi olla ja onko sitä mahdollista korjata? Nimittäin katsastus lähenee ja uskoisin että katsari ei tuollaista hyväksy. Ja uudet (käytetytkin) ohjausvaihteet ovat niin perkuleen kalliita ja raha tuntuu joskus olevan suurikin ongelma näin opiskelijaelämässä. Vastaan mielelläni lisäkysymyksiin parhaan tietämykseni mukaan! Joten, nyrkkipajojen parrakkaat miehet ja volvovelhot, mitäs olette mieltä?

Kiitos jo etukäteen arvauksista, vastauksista ja kannanotoista! :)

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: 940 ohjauksessa jotain hämärää!
« Vastaus #1 : 25.01.2011, 22:15:37 »
Mites iskarin ylätuet?

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 940 ohjauksessa jotain hämärää!
« Vastaus #2 : 25.01.2011, 22:22:27 »
joo,kato iskarin yläpään laakerit ja tehostajanöljyt.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Suiggi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • TMI Penkkimurheilijat
Vs: 940 ohjauksessa jotain hämärää!
« Vastaus #3 : 25.01.2011, 22:39:05 »
Iskarin yläpäässä ei tuntus olevan mitään vikaa ja tehostimessa öljyä tarpeeksi eikä näyttäs olevan mitenkään kuralla se öljy. Ja hei kun otin raidetangon suojakumin sivuun ja pidin kättä siinä hammastangon päällä niin pyörää heilutellessa tunui päivänselvä välys jossain hammastangolla! Sitä en osaa ilman kunnon lisätarkasteluja sanoa että oliko klappia pitkittäin vai poikittain. Tää on kyllä hämärää!  :o
« Viimeksi muokattu: 25.01.2011, 22:43:29 kirjoittanut Suiggi »

Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 ohjauksessa jotain hämärää!
« Vastaus #4 : 25.01.2011, 23:50:49 »
Kyllä tuon diagnoosin perusteella välys on raidetangossa.Vaihto on viisasta tehdä joko vanha tanko kädessä tarviketiskilla tai VIN nro:n mukaan sinisellä. Ko. osan viimeksi syksyllä vaihtaneena niin tanko tuli siniseltä täydellisenä l. hammastanko,mahd.kumilieriö, raidetangonpää ja maksoi 74,50. Sen tangon etsintä on melkoista puuhaa sillä niitä on useita erilaisia ZF. Cam, joku japanilainen vielä valmistajana. Sitä suojakumia ei sitten siniseltä saa joten tarvikekauppaan.
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 ohjauksessa jotain hämärää!
« Vastaus #5 : 26.01.2011, 11:06:54 »
Jos välys tuntuu hammastangossa niin eihän se raidetangon vaihto auta... ::)

No voihan sitä tankoa koittaa kiristää. Joku velho on sen tehnyt ilman että on täysin irroittanut autosta... Onnistuu niinkin, pudottaa tankoa vain vähän alaspäin.
Itse oon pudottanut tangon pois, ei oo hirveä työ. Rattiakselin nivel löysälle ja öljyputkien banjot auki(astia alle), raidepäät irti tolpista.
Sitten vaan ne kiinnityspultit auki apurungosta ja tanko alas. Kannattaa vaikka jumittaa ratti paikalleen jollain niin ei tarvii asentaessa hakea asentoa niin paljoa, tai sitten vaan pitää sen suorassa.

Tuon voi tehdä auton ollessa vaikka pyörillään, tai sitten rampeilla, ei ne pyörät mihkään vinksahda.

Siinä hammastangossa on rattiakselin kohdalla sellainen muovimutteri jota voi sopivalla työkalulla, vaikka kärkipihtejä apuna käyttäen kiristää. Häviää ne turhat klopinat aika hyvin.
Varo ettet kiristä liikaa, ohjaus ei palauta.

Sitten vaan tanko takasin, tehostimeen uudet öljyt ja ilmaus.
Öljyä kannattaa laittaa säiliö täyteen ja sitten käynnistää auto, saatat nopsana ehtiä lisäämään öljyä ennen kuin horasee taas ilmaa.
Ilmaus tehdään kääntelemällä ohjausta hitaasti reunasta reunaan moottorin käydessä, mieluiten etupyörät ilmassa, olen itse toki tehnyt tuon pyörät maassakin liukkaalla alustalla(lumi,sora...).

Homman kustannukset ovat itse tehtynä 1 puteli atf:ää.

Poissa Suiggi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • TMI Penkkimurheilijat
Vs: 940 ohjauksessa jotain hämärää!
« Vastaus #6 : 26.01.2011, 18:57:37 »
No nyt tuli jo selkeää ohjeistusta! Mainiota! Niin ja vielä minkäslaista öljyä sinne ohjaustehostimeen pitää sitten tarkalleen laittaa? ?"atf"?

Niin ja kiitoksia avusta! 8)

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1961
  • S60 T6 AWD -11
Vs: 940 ohjauksessa jotain hämärää!
« Vastaus #7 : 26.01.2011, 19:16:16 »
No nyt tuli jo selkeää ohjeistusta! Mainiota! Niin ja vielä minkäslaista öljyä sinne ohjaustehostimeen pitää sitten tarkalleen laittaa? ?"atf"?

Niin ja kiitoksia avusta! 8)
ATF tarkoittaa automaattivaihteistoöljyä suomennettuna. Punaista  ;)
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa Suiggi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • TMI Penkkimurheilijat
Vs: 940 ohjauksessa jotain hämärää!
« Vastaus #8 : 26.01.2011, 22:52:43 »
Nonnih. Minkäs merkkinen öljy olisi sitten hyvä? Vai onko sillä niinkään väliä? Tuo korjausyritys menee ensiviikolle, mutta päivittelen heti lisätietoa kun saan urakan tehtyä. Siihen asti siis jännitys tiivistyy! :D

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 ohjauksessa jotain hämärää!
« Vastaus #9 : 27.01.2011, 08:35:46 »
Se nyt on melkein sama mitä atf:ä sinne laittaa. Esim Castrol suosittaa ATF TQ DIII  tai  TQ D.
Sanoisin että laita sitä mitä satut löytämään. Kyllä noita on monia merkkejä ja tyyppejä tullut laitettua tehostajaan ja aina on toiminut. :3/4 jättää sen:
   

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 ohjauksessa jotain hämärää!
« Vastaus #10 : 27.01.2011, 09:29:23 »
Paras kai oli kun minulla oli kolmen eri luokituksen ATF:ää yhtäaikaa GLT:ssä, eikä valittanut ;D. Tässä se toimii hydraulinesteenä, jolla ei juuri muuta vaadita kuin että on ATF:ää jotta se sopii vuoden ympäri.

Poissa Icharus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • A4 quattro
Vs: 940 ohjauksessa jotain hämärää!
« Vastaus #11 : 29.01.2011, 23:31:19 »
Mulla on vähän vastaavanlaista ongelmaa, eli melkosta "kolketta" pitää etupäässä ja ei tunnu käsin kummankaan puolen raidentangossa välijää, lähinnä ratissa se tuntuu. Alapallot ja tukivarsien puslat vaihdettu.
Itse rattiakseli ei käsin tunnu väljältä, mutta epäilen eniten sitä että ois välystä, ei vuoda kuitenkaan. Ohjaus toimii ihan normaalisti lukuunottamatta tuota ääntä joka korostuu pienissä moukuissa esim. lumipöperöä..voisko tuo ylläoleva kiristysohje auttaa tähän?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 ohjauksessa jotain hämärää!
« Vastaus #12 : 29.01.2011, 23:36:32 »
Mulla on vähän vastaavanlaista ongelmaa, eli melkosta "kolketta" pitää etupäässä ja ei tunnu käsin kummankaan puolen raidentangossa välijää, lähinnä ratissa se tuntuu. Alapallot ja tukivarsien puslat vaihdettu.
Itse rattiakseli ei käsin tunnu väljältä, mutta epäilen eniten sitä että ois välystä, ei vuoda kuitenkaan. Ohjaus toimii ihan normaalisti lukuunottamatta tuota ääntä joka korostuu pienissä moukuissa esim. lumipöperöä..voisko tuo ylläoleva kiristysohje auttaa tähän?
Jos se tuntuu siltä, kun rattiakseliassa olisi pieni välys, eli koko rattiakseli tuntuu helisevän kun pidät tyyliin yhdellä sormella ratista kiinni, on luultavasti välys tangossa, allekironneelta katosi tuo sepelissä ajaessa tuntunut "helinä" kun kiristi tankoa hitusen.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 ohjauksessa jotain hämärää!
« Vastaus #13 : 30.01.2011, 11:23:23 »
Paiskasin tonne faq- osioon ton saman jorinan minkä ylemmäs kirjoittelin, siellä ei vielä tuota näkynyt.
Sinnehän voi tarkentaa eri versioita jos haluaa.

Poissa Suiggi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • TMI Penkkimurheilijat
Vs: 940 ohjauksessa jotain hämärää!
« Vastaus #14 : 03.02.2011, 18:21:00 »
Noh, nyt tämän minun tapauksen selvitys jää myöhemmälle ajalle, sillä uhmasin yhteiskuntaa ja vein auton tänään katsastukseen ilmiselvästä viasta huolimatta. Katsuri ei sanonyt kyseisestä kolinasta ja väljästä yhtään mitään. Ja se meinaa kyllä että en välttämättä jaksa iha lähiviikkoina viel asiaan paneutua kun kerran herra insinöörillekkin kelpaa! :D

 

Ateho  Elekma