Carcom Oy  Ateho

Tyhjäkäynti korkealla B200F

  • 6 Vastauksia
  • 4331 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jyryytin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
Tyhjäkäynti korkealla B200F
« : 30.01.2011, 17:40:12 »
Onpa näköjään iskenyt toiseen 940 tuollainen vaiva, että tyhjäkäynti jää korkealle moottori lämpöisenä. Käynnistettäessä tyhjäkäynti on siellä 1000rpm korvilla, mutta kun auton ajaa lämpöiseksi, niin tyhjäkäynti ei tahdo laskea alas, vaan jää 1500-1600 rpm paikkeille. Nuo kierrosluvut katsottu vain kierroslukumittarista, ei siis millään tarkemmalla mittarilla.

Samalla on tullut myös toisenlainen ongelma "puolilämmintä" konetta käynnistettäessä, on tullut tavaksi, että moottoria saa starttata kolmekertaa peräkkäin ennenkuin jää käyntiin. Eli motori kyllä lähtee käyntiin, mutta sammuu lähes välittömästi. Tätä sitten kolmekertaa tehden moottorin saa jäämään käyntiin.

Onko noilla kahdella ongelmalla vaikutuksia toisiinsa?
Volvot aikojen saatossa: 244-79, 244-80, 240-87, 740-89, 740-90 "Pitkälohko" , 940-90, 940-92,  V70-06 D5

Poissa rokkiarska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: Tyhjäkäynti korkealla B200F
« Vastaus #1 : 31.01.2011, 02:57:59 »
Vois olla jumissa se alipainekello mikä on imusarjan päällä.
amazon B20 - 71
Entisiä: xc90 D5 - 04, S80 B5204T4 - 99, 960 B6254 -96
V70 B5244S classic -00, Amazon B20 -69, 945 B230F -95, 945 B230FK -96, 960 B6304 -95, 945 B230F -94, 740 B200E -88, 245 B230F -92 940 B230FT classic -98, 240 B200K -87 145 B20 -74, 144 B20 -71,740 B200K -84, 740 B230FB -90, 145 B20 -71,  745 B200ET -88

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: Tyhjäkäynti korkealla B200F
« Vastaus #2 : 31.01.2011, 10:02:44 »
Tyhjäkäyntinopeutta säätää laite jota joskus sanotaan "tyhjäkäyntimoottoriksi". On tavallaan imusarjan ohittava laite, jota ECU säätää sähköisesti. Saattaisi olla paras ottaa irti ja puhdistaa esim lakkabensiinillä sisäpuolelta. Tuo käynnistyshäriö voi johtua monestakin syystä. Ehkä aluksi kannattaa tutkia lämpöanturi.  Siihen menee kaksi johdinta joista voi mitata vastukset maata vasten. Molempien arvojen pitäisi olla yhtä suuret. Tätä ei pidä sekoittaa siihen toiseen anturiin, joka ruokkii vain lämpömittaria. Jos arvot ovat samat, vika on ilmeisesti muualla.

Poissa Jyryytin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
Vs: Tyhjäkäynti korkealla B200F
« Vastaus #3 : 02.02.2011, 22:04:59 »
Tyhjäkäyntinopeutta säätää laite jota joskus sanotaan "tyhjäkäyntimoottoriksi". On tavallaan imusarjan ohittava laite, jota ECU säätää sähköisesti. Saattaisi olla paras ottaa irti ja puhdistaa esim lakkabensiinillä sisäpuolelta. Tuo käynnistyshäriö voi johtua monestakin syystä. Ehkä aluksi kannattaa tutkia lämpöanturi.  Siihen menee kaksi johdinta joista voi mitata vastukset maata vasten. Molempien arvojen pitäisi olla yhtä suuret. Tätä ei pidä sekoittaa siihen toiseen anturiin, joka ruokkii vain lämpömittaria. Jos arvot ovat samat, vika on ilmeisesti muualla.
Joo, tuo tyhjäkäyntimoottorihan se voisikin olla syy kierrosten seilaamiseen...   Kyllä se pitää taas kerran todeta: Auton moottorissa pitää olla metalliset putkesta tehdyt "tulpanjohdot"  ;) Ei olisi tuollaisia "härövikoja"

No kun saa sen "ykkösauton" kuntoon, niin tämä joutaa seisomaaan. Koko ajan tuntuu löytyvän erilaisia vikoja moottorista. >:(
Volvot aikojen saatossa: 244-79, 244-80, 240-87, 740-89, 740-90 "Pitkälohko" , 940-90, 940-92,  V70-06 D5

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Tyhjäkäynti korkealla B200F
« Vastaus #4 : 02.02.2011, 22:08:55 »
Väittäisinpä että silloin kun tyhjäkäynti on korkealla, saat laskettua sen normaaliksi käyttämällä virtoja pois päältä.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Tyhjäkäynti korkealla B200F
« Vastaus #5 : 02.02.2011, 23:57:40 »
tyhjäkäynti jää myös vähän korkealle jos kaasuläpän asentotunnistimesta liitin pois paikoiltaan ;)

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: Tyhjäkäynti korkealla B200F
« Vastaus #6 : 03.02.2011, 10:01:49 »
"Seilaaminen" johtuu juuri likaisesta tyhjäkäyntimoottorista. Se on juuri aina joko edellä tai jäljesssä ECU:n arvioista ja tapahtuu tuota seilaamista, koska moottori on tavallaan aina jäljessä ECU:n virrantarpeen laskelmista. Eli eräänlainen resonassi-ilmiö säätöjärjestelmässä. Tyhjäkäyntimoottorihan toimii ihan "moottoriperiateella", vaikka ei pyörikään ympäri - ECU antaa "lisää ytyä = moottori kääntyy enemmän.

Moottori ei tosiaan saa tätä säätöä jos tyhjäkäyntikytkin on irti tai väärin saaädetty - se käy tyhjäkäyntiä ihan omillaan :).
« Viimeksi muokattu: 03.02.2011, 10:05:20 kirjoittanut pikatraktori »

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy