Carcom Oy  Elekma

740 nopeusmittari korjattu, ei vieläkään toimi...

  • 14 Vastauksia
  • 13398 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa csell

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Moi taas :-[
Eli nopeusmittari oli irti ja asiantuntija korjasi juotokset ja vaihtoi jotain pikku elektroniikka juttuja. Mittari ja matkamittari eivät kuitenkaan vieläkään toimi >:(
Eli missä mahtaa olla vika? Takapäässä vasemmalla (745, 1990) luukun alla on joku pieni musta laatikko(ehkä 5 cm x 8 cm). Liittyykö se nopeusmittariin? Voiko sen siinä tapauksessa mitata? Vai onko jokin muu paikka/keino/vempain mistä kannattaa lähteä liikkeelle? Kierroslukumittari toimii.... Miten mitataan jos signaali tulee takapäästä etupäähän? Miten mitataan anturin toimivuutta? Miten mitataan onko vika kuitenkin mittaristossa? Kuvia olis kiva nähdä jos joku on napsinut niitä näitä mysteerejä selvittäessä...

Kiitos taas etukäteen!

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 nopeusmittari korjattu, ei vieläkään toimi...
« Vastaus #1 : 13.02.2011, 17:17:18 »
Ryömipä auton alle takaapäin ja katso peräkopasta se anturin johdotus, aika yleinen vika että johdot katkenneet välillä kori-anturi  :)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa csell

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 nopeusmittari korjattu, ei vieläkään toimi...
« Vastaus #2 : 13.02.2011, 17:25:38 »
Kuulostaa järkevältä! Minä mahdun auton alle (vielä) :2funny: se ei ole ongelma, mutta mistä löydän anturan ja minkä näköinen sen kuuluu olla ja miltä se näyttää jos se johdotus katkennut ja missä se johdotus on?
Kuten huomaat, tunnistan auton etupään ja takapään, löydän jopa lambdan. Ja...no bensatankin korkkikin on tullut valitettavan usein avattua ;) Mutta muut taitaa löytyä vain jos opaskoiralla mennään... :-[

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 nopeusmittari korjattu, ei vieläkään toimi...
« Vastaus #3 : 13.02.2011, 17:46:29 »
Kuulostaa järkevältä! Minä mahdun auton alle (vielä) :2funny: se ei ole ongelma, mutta mistä löydän anturan ja minkä näköinen sen kuuluu olla ja miltä se näyttää jos se johdotus katkennut ja missä se johdotus on?
Kuten huomaat, tunnistan auton etupään ja takapään, löydän jopa lambdan. Ja...no bensatankin korkkikin on tullut valitettavan usein avattua ;) Mutta muut taitaa löytyä vain jos opaskoiralla mennään... :-[
Tuosa yks kuva perästä

http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/Volvo%20740/IMG_1292.jpg?t=1297611947

Eli tuossa takapuolella semmonen liitin, ei siellä ole niitä kuin yksi  :)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa csell

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 nopeusmittari korjattu, ei vieläkään toimi...
« Vastaus #4 : 13.02.2011, 22:55:24 »
No nyt on katsottu peräpäätä (auton) :2funny: ja siellä johdot vaikuttavat olevan kunnossa, tai siis ainakin kiinni, ja seurasin piuhaa aina läpiviennille saakka. Mahtaisko olla että suojaputken sisältä olis piuhat poikki?? No, mittari ei vieläkään toimi vaikka ruuttasin crc:tä reilusti ja otin piuhan irti ja nastojakin ruuttasin.
Mitäs seuraavaksi kokeiltais?? :)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 nopeusmittari korjattu, ei vieläkään toimi...
« Vastaus #5 : 13.02.2011, 23:11:31 »
Tuon anturin johdotuksen kunnon voit mitata kun nappaat mittariston irti, nopeusmittarin perään tulee 4-pinninen liitin, jossa on viher-valkea ja valkoruskea johto, niiden välistä vastusmittauksella pitäisi löytyä jotakin kilo-ohmiluokkaa oleva vastus. 89 auton tapauksessa siellä osoittautui olemaan noin 1kOhm, mutta minusta tyypillisempi lukema on noin 3kOhm.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 nopeusmittari korjattu, ei vieläkään toimi...
« Vastaus #6 : 14.02.2011, 19:49:18 »
Tuon anturin johdotuksen kunnon voit mitata kun nappaat mittariston irti, nopeusmittarin perään tulee 4-pinninen liitin, jossa on viher-valkea ja valkoruskea johto, niiden välistä vastusmittauksella pitäisi löytyä jotakin kilo-ohmiluokkaa oleva vastus. 89 auton tapauksessa siellä osoittautui olemaan noin 1kOhm, mutta minusta tyypillisempi lukema on noin 3kOhm.

Juuri noin sen saa ihan vastusmittarilla tarkistetuksi. Sanoisin että anturi on lähes ikuinen ja johtojakin katkovat "asentajat", jotka eivät tiedä että siellä on johtoja :D. Arvelisin että korjaus ei ole kuitenkaan ihan onnistunut siellä mittaripäässä, vaika asiantuntija onkin sen korjannut. Anturilla on kyllä itsepäinen taipumus juuttua paikalleen vaikka pyöriikin. Osakuvista en ainakaan löytänyt mitään syytä tuolle - ehkä siellä on sitä peräöljytahmaa kiinni anturissa ::). VDO:n mittarille oli joskus korjausohje ja siina samassa mittarin testauslaite. Mittarin sain korjatuksi, mutta testilaitetta en saanut toimimaan ;D.

Poissa csell

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 nopeusmittari korjattu, ei vieläkään toimi...
« Vastaus #7 : 16.02.2011, 22:53:47 »
Mittasin tänään ohmeja mittarin takaa. Siellä oli 1.234 k ja takaluukun sivukotelossa olevan pikkuboksissa olevassa liittimessä mittasin saman arvon. Nämä kaikki arvot tulivat vaikka virrat ei edes ollut päällä... :( En ymmärrä... Olen taas priitannu niin pirusti crc:tä sinne anturin liittimeen ja putsannut mittarin takaa olevan liittimen.. Ja ei sitten millään >:(
Minun on niin vaikea uskoa että vika olisi vieläkin mittarissa, kun kerran vein elektroniikka pajaan sen missä vaihtoivat rikkinäiset pikkuosat ja juottivat kaikki juotokset uudestaan. No, tiedä sitten. Nolo viedä takaisin valitusten kera jos vika onkin muualla.

Poissa ryydis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 nopeusmittari korjattu, ei vieläkään toimi...
« Vastaus #8 : 16.02.2011, 23:16:24 »
Mittasin tänään ohmeja mittarin takaa. Siellä oli 1.234 k ja takaluukun sivukotelossa olevan pikkuboksissa olevassa liittimessä mittasin saman arvon. Nämä kaikki arvot tulivat vaikka virrat ei edes ollut päällä... :( En ymmärrä...

Vastusmittaukset tehdään yleensäkin ilman virtoja joten elä ole huolissas siitä.

Pitäis jostain saada siihen mittariin signaalia pöydällä sisään jotta näkis sen toiminnan varmaksi. Eli vaateis signaaligeniksen. Tai sit jos löytyy volttimittari jossa taajuuslaskin niin karvat kii anturijohtoon ja baanalle. Pitäis näkyy jotain. Toki tollasii viisareita ei oo jokaisella.
ex:121 122S 121 142 745 744 now: 745-90 945t-96, Varadero XL1000V, Ford 245CID XLT-96
Ford = Fix Or Repair Daily

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: 740 nopeusmittari korjattu, ei vieläkään toimi...
« Vastaus #9 : 16.02.2011, 23:21:18 »
Tuon anturin johdotuksen kunnon voit mitata kun nappaat mittariston irti, nopeusmittarin perään tulee 4-pinninen liitin, jossa on viher-valkea ja valkoruskea johto, niiden välistä vastusmittauksella pitäisi löytyä jotakin kilo-ohmiluokkaa oleva vastus. 89 auton tapauksessa siellä osoittautui olemaan noin 1kOhm, mutta minusta tyypillisempi lukema on noin 3kOhm.

Aloittajan tapauksessa juurikin näin. Mutta olikohan -87 ja vanhemmissa joissa nopeusmittarin liitin on vain 3-pinninen.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 nopeusmittari korjattu, ei vieläkään toimi...
« Vastaus #10 : 16.02.2011, 23:26:16 »
Aloittajan tapauksessa juurikin näin. Mutta olikohan -87 ja vanhemmissa joissa nopeusmittarin liitin on vain 3-pinninen.
Kyllä ainaskin -85 Volvossani on tuollainen 3 piikkinen.

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 nopeusmittari korjattu, ei vieläkään toimi...
« Vastaus #11 : 17.02.2011, 00:09:42 »
Aloittajan tapauksessa juurikin näin. Mutta olikohan -87 ja vanhemmissa joissa nopeusmittarin liitin on vain 3-pinninen.
Juu, kommentti oli juurikin aloittajalle. Mulla on omassa, ja suurin osa muutenkin seiskasatasista on 3-pinnisellä, 4-pinninen tuli uuden anturikehän myötä 89 vuosimalliin, eli 12-piikkinen anturikehä oli vielä -88, ja tällöin oli myös 3-pinninen liitin. 3-pinnisten mittaristojen ristiinvaihtaminenkaan ei olisi ylipääsemätön homma, liittimet ovat fyysisesti soviteltavissa kuoret auki ja pinnijärjestykset kohdilleen, suuri osa taitaa jopa olla kohdallaan. Kuitenkin ne ovat hyvin samantyylisiä ratkasuja, ja nuo sakemannin ....läjät ei olisi mitenkään kauhean hankala korvata kohtalaisesti toimivalla japanilaisvalmisteella. Sorry OT :P

Muoks: laitetaan nyt asiaakin: Tuo vastusarvo kuulostaa aika tutuhkolta uuden mallin anturille, jotenka johdotus ja anturi meleko lailla varmasti ovat kunnossa. Sun tarttis saada jostakin testiin toinen mittaristo, sillähän asia selviäisi, mutta tuo VDO tuntuu olevan äärettömän arka särkymään ihan mistä vaan ulkoisesta tai sisäisestä ärsykkeestä, joten kallistun veikkaamaan vikaa itse mittarissa. Itse sain kahdesta tuollaisesta nelipinnisestä kasattua juuri ja juuri yhden toimivahkon(niiltä osin kun auton johtosarja ei ollut tärvelty), ja sekin oli tuskainen taival.

Muoks2: Jos elektroniikkaexpertti vaihtoi tuota laitetta testaamatta osia, on hän luultavasti nopalla vaihtanut pahiten palaneen näköiset osat ja elkot, tämä ei vielä ole tae laitteen toimivuudesta. Nuissa on joskus aika pahastikin palaneen olosia piirilevyjä, jotenka vika voi olla tekemätön paikka korjata jos ei oikeasti ole perehtynyt juuri tuohon kyseiseen laitteeseen. Ja vaikka olisikin...
« Viimeksi muokattu: 17.02.2011, 00:15:04 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa csell

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 nopeusmittari korjattu, ei vieläkään toimi...
« Vastaus #12 : 18.02.2011, 10:30:02 »
Vein mittarin takaisin pajaan, ja totesimme että mittarin ollessa purettuna ja niin viidestä "pinnistä" yksi oli vääntynyt. Eli jos mittari on pöydällä niin että nollausnuppi on alhaalla vasemmalle päin, niin piirilevy on ylöspäin. Ja piirilevyn oikeassa yläkulmassa lähtee viisi pinniä oikealle yli piirilevyn reunan. Ja näistäalin pinni oli vääntynyt alespäin eikä luultavasti osunut taustalevyn vastakappaleeseen. Tämä on siis teoria, mutta ajattelin kokeilla uudestaan pinnin suoristettua, ettei turhaan ruveta tarkistamaan elektroniikka uudestaan...

Mahtaako teoriani pitää paikkansa??

Poissa csell

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 nopeusmittari korjattu, ei vieläkään toimi...
« Vastaus #13 : 20.02.2011, 01:56:33 »
Juuei!
Ei ollut siitä kiinni...
Maanantaina mittari irti taas...

Poissa csell

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 nopeusmittari korjattu, ei vieläkään toimi...
« Vastaus #14 : 21.02.2011, 21:33:04 »
Vein mittarin takaisin pajaan ja kaveri tsekkas sen uudestaan. Hän meinas että siellä oleva musta litteä mötikkä voi olla ongelma, mutta että siitä ei saa mitään tietoa ja näinollen ei voi vaihtaa. Ja tämä siis meinaa että ei voi mittaria korjata  :(
Sitten hän kyseli mistä mittari saa impulssin ja kerroin että mittariin tulee kaksi johtoa aina takapään anturasta asti. Mutta en osannut kertoa muuta kun että sieltä mittasin k ohmeja luokkaa 1,2 k ohmia tai jotain. Taisin jossain aikaisemmin mainita mikä se luku oli...??
Noh, lupasin palata asiaan otettuani selvää siitä pulssijutusta. Hän varmaan meinasi että jos ei pulssi tuu mittariin asti...? ???

 

Proturbo  Autodiagnoosi