Autodiagnoosi  Carcom Oy

LH 2.4:n säätäminen

  • 1111 Vastauksia
  • 424862 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #990 : 01.11.2018, 19:02:24 »
Silloin pitää olla ilmavuoto turbon ja koneen välissä jos tuo vaikuttaa tai sitten on se kuuluisa dumppi asennettuna.

Kartta on alueella 12-90. Onko toi hyvä?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Paikalla Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1110
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #991 : 01.11.2018, 19:03:53 »
Ei ollut tuosta kyse eikä dumppia.
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #992 : 01.11.2018, 19:34:56 »
Vahvalla mutulla raskasinertiainen ahdin, iso ahtoputkisto ja turhan kireä bypass tuntuisi tekevän samaa efektiä, ilmeisesti jokin painepulssiasia jossa ahtoputkiston paine seilaa eestaas ahtimen vielä puhaltaessa saa tuontyyppistä ilmiötä aikaiseksi. Ei ollenkaan tavaton efekti, varsinkin jos perussopitus on hitusenkin pielessä ja eletään ns lambdakorjauksen varassa. Tuommosessa se ei millään pysy mukana ja homma kusee eli sammuu.

Silloin pitää olla ilmavuoto turbon ja koneen välissä jos tuo vaikuttaa tai sitten on se kuuluisa dumppi asennettuna.

Kartta on alueella 12-90. Onko toi hyvä?
Kartta on kyllä tosi ohuella, veikkaisin että map multiplier sais laskea hiukan ja suutinvakiota nostaa hiukan. Sillä saisi startti/kylmäkäyntijuttuihin tolkkua kun sais suutinvakiolta vähän laihemmalle asioita. Lähtökohtasesti LH kanssa on tosi vaikeeta saada vermeet käymään laihalla  :D
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #993 : 01.11.2018, 22:18:52 »
Silloin pitää olla ilmavuoto turbon ja koneen välissä jos tuo vaikuttaa tai sitten on se kuuluisa dumppi asennettuna.

Kartta on alueella 12-90. Onko toi hyvä?

Ei tarvitse olla kuin isompi ahdin ja bypass (kireällä tai ei) ja saat efektejä aikaseksi. Pidemmällä imuputkistolla pystyy hieman pelaamaan mutta tilanpuute on aika iso ongelma yleensä.
« Viimeksi muokattu: 01.11.2018, 22:20:31 kirjoittanut sekokupu »

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #994 : 02.11.2018, 02:06:18 »
Mikä on sitten se "isompi"? mörkö holsetti vai 19t? ???
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa stid_ai

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #995 : 02.11.2018, 12:54:49 »
Edellisellä sivulla oli speksejä, ei nyt mikää mörkö turbo, gt3071 r kuulalaakeri  ahdin. Pienemmät siivet siinä on kuin hx35.

Pelaa näppärästi ilman lambda korjausta. Ilman sitä ajellutkin kun halusi hoikentaa ahdoilla liikaa soppia enkä koskenut vielä sen säätöön. Matka-ajo ja tyhjäkäynti 15 ja 15,7 hujakoissa mikä on riittävä mielestäni.  Enempi hoikalla on pien kuormaiset alueet.

Kylmäkäynnistyksestä voi suoraan lähteä ajamaan en nää että olisi sen puoleen hirveän pielessä.  Hitusen olisi pitänyt pienentää vielä suutinvakiota enemmän kun karttaa nyt katsoo?

Tarkistan ainakin uudelleen putkitukset ja letkuliitokset. Voihan sen immun siirtää painepuolelle kokeilua varten. By passissä on ehkä hitusen jäykkä jousi, tahtoo pitää meteliä jos ei kiihdytä niin että ahdot ylittää 0,5bar. By passin lähtö on ~10cm päässä immusta 90° asteen kulmassa imuputkeen. Mutuilin itsekkin tuota ilman pyörteilyä että jos se sekoittaa mittaustulosta. Kaikki ideat otetaan vastaan  :D

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #996 : 02.11.2018, 21:10:40 »
Edellisellä sivulla oli speksejä, ei nyt mikää mörkö turbo, gt3071 r kuulalaakeri  ahdin. Pienemmät siivet siinä on kuin hx35.

Pelaa näppärästi ilman lambda korjausta. Ilman sitä ajellutkin kun halusi hoikentaa ahdoilla liikaa soppia enkä koskenut vielä sen säätöön. Matka-ajo ja tyhjäkäynti 15 ja 15,7 hujakoissa mikä on riittävä mielestäni.  Enempi hoikalla on pien kuormaiset alueet.

Kylmäkäynnistyksestä voi suoraan lähteä ajamaan en nää että olisi sen puoleen hirveän pielessä.  Hitusen olisi pitänyt pienentää vielä suutinvakiota enemmän kun karttaa nyt katsoo?

Tarkistan ainakin uudelleen putkitukset ja letkuliitokset. Voihan sen immun siirtää painepuolelle kokeilua varten. By passissä on ehkä hitusen jäykkä jousi, tahtoo pitää meteliä jos ei kiihdytä niin että ahdot ylittää 0,5bar. By passin lähtö on ~10cm päässä immusta 90° asteen kulmassa imuputkeen. Mutuilin itsekkin tuota ilman pyörteilyä että jos se sekoittaa mittaustulosta. Kaikki ideat otetaan vastaan  :D
Löysää bypassin jousta selkeästi, mulla on ulkonen pässi omassa evomitsun ahtimellisessa, ja siinä on jousi mallia kantta kiristäessä lähtee juuri löysät poies, ja ei vaikuttanut ahtojen nousuun mutta nyt käyttäytyy tosi paljon nätimmin osakuormilla kaasua nostaessa, ja kaasuvaste tasottui muutenkin hyvin miellyttävän tasaiseksi, sillä on helppo ajaa myös rauhallisesti. Ja ilmeisen paljon se bypassin paluu vaikuttaa käytökseen, parissa omavalmisteputkistolla olevassa laitteessa on täälä säädellessä ollut melkosia murheita siitä pyypässistä. Riittävän kauas immusta ja suunnata mahdollisimman suoraan ahtimellepäin.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #997 : 04.11.2018, 20:23:56 »
Ei tarvitse olla kuin isompi ahdin ja bypass (kireällä tai ei) ja saat efektejä aikaseksi. Pidemmällä imuputkistolla pystyy hieman pelaamaan mutta tilanpuute on aika iso ongelma yleensä.

Onko Hx40 isompi ahdin?

Sen saa toimimaan oikein hyvin bypassilla, kuten 19t, 05HL16G ja monta muutakin...

Vastaavasti vakion FK:n saa dumppaamaan kireällä pässillä automaatin perässäkin.

Ennenkaikkea kannattaa tarkastaa se IMMun linearisointi kippurasta, ettei se mene nopeassa tyhjäkäynnille tiputtamisessa ns. nollille, eli niille riveille, jossa kippurassa on soluun kirjoitettu 0.
Kosta se tarkoittaa polttoaineensyötön katkaisua.

Ja tuo TVS:n maininta tuosta pässin sijoituksesta kannattaa ottaa vakavasti. Koska se usein aiheuttaa juurikin tuon polttoaineensyötön katkaisun. Siihen riittää pienikin hetki, niin kone dumppaa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #998 : 06.11.2018, 10:33:18 »
Ai hitto, unohdin etten ole sertifioitunut vastaamaan tähän aiheeseen.

Poissa stid_ai

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #999 : 06.11.2018, 18:19:14 »
Hei jumalautsi,  sota on päättynyt voitokkaasti  :D  Tein  uusiksi bypässin paluun, niin lähelle turboa kuin sain ja viistosti vielä sinneppäin osoittamaa. Oli kyllä riemussa pidättelemistä kun jäikin käyntiin kiihdytyksen päätteeksi 8) Suuret kiitokset avusta  :) Nyt ei muuta kuin etsimään lisää hankaluuksia ja ezk:oota säätämään  ;)

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #1000 : 06.11.2018, 19:13:51 »
Mitenkä porukka on säätänyt ezk:ta? Löytyy tytärkortti että saa muokattua kun vaan asennan sen. Lh:n säätäminen on helppoa kun tuijottaa vaan seosmittaria mutta ennakoiden kanssa pelkkä persdyno ja nakuledi ei tunnu riittävältä. Vai onko?

Mikan säätäny oskilloskoopilla mutta siihen sopiva mittari ja käppyrän tulkitseminen ei ole vielä tuttua.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #1001 : 07.11.2018, 01:03:29 »
Ai hitto, unohdin etten ole sertifioitunut vastaamaan tähän aiheeseen.

Voi sinua pientä mielesi pahoittajaa....    :-\
Ja kyllä, kommenttisi LH:n säätämisestä ovat ohuita, koska kokemuksesi/tietosi asiasta ovat kovin pientä....

Mitenkä porukka on säätänyt ezk:ta? Löytyy tytärkortti että saa muokattua kun vaan asennan sen. Lh:n säätäminen on helppoa kun tuijottaa vaan seosmittaria mutta ennakoiden kanssa pelkkä persdyno ja nakuledi ei tunnu riittävältä. Vai onko?

Mikan säätäny oskilloskoopilla mutta siihen sopiva mittari ja käppyrän tulkitseminen ei ole vielä tuttua.

Veikkaan muiden hullujen olevan hyvin varovaisia, sillä EZK:n säätäminen on sitten rakettitieteen puolella.

Jos jossain rapsahtaa, niin ennakkoja pienemmälle. Niiden lisimistä on turha tehdä pers-dynolla.
Penkissä sitä voi ruuvata, mutta kadulla se EZK:n ruuvaaminen vaatii skooppia ja ymmärrystä moottorin toiminnasta hitusen enemmällä tasolla, kuin amiksessa opetetaan.

Bensalla säädöt suoraan penkkiin, wiinalla kelpaavat bensan säädöt, kunhan seokset ovat kohdallaan, eivätkä "siellä" päin.

Lyhyt oppimäärä ilman mittalaitteita:
Jos rapsahtaa jossain kohdin, niin aste pari pienemmälle. Muuten ei muutoksia, ellei veto ole ns. "vaikeata", jolloin todennäköisesti ollaan väännön kippi-pisteen nurkissa, jolloin ennakkoa parisen astetta vähemmälle.

Summanmutikassa ei kannata ruuvata, ellei halua rakentaa moottoria uudelleen alusta asti sen poksahtamisen jälkeen.

Jos joku haluaa toisintaa tekemäni työn, niin voi varautua vuoteen, tai pariin ajankulutuksessa skoopin keralla. Hetkessä sitä ei tehdä ilman vakiokierrospenkkiä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #1002 : 07.11.2018, 01:13:17 »
Tuohon tulokseen tulinkin ja sillä en ole koskenutkaan enkä koske ennakoihin vielä.

Sinällään jos joskus menis sinne penkkiin säätämään. Katselin hintoja niin ei ne aivan älyttömiä. Sitä ennen pitää vaan kaikki aiotut muutokset olla muutettuna ettei mene hukkaan.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #1003 : 07.11.2018, 21:04:28 »
Ihan vaan sivusta huutelemaan, kun en harrasta autoeletroniikkaa (mega) tai vintage ohjelmointia (LH), niin vinokone tykkää ennakoista pienillä kuormalla. Helposti maistuu 40 astetta, mutta HC päästöt menee korkeiksi ja leima jää haaveeksi. Vääntöä löytyy kyllä hyvin lisää. Päästöjä varten piti tiputtaa ennakko 15 @ 2000 rpm, voi toki johtua Bilteman katista? RE85::sella näyttää toimivan paremmin kuin bensalla.

Tutkimusvälineinä  B230F, A nokka, 16T, kiinacooleri, Maxxecu Street, EV14 613 ccm suuttimet, 435Nm tuli vääntöä ja 285 HP tehoa. Maksimipaineet 1,4 Bar. Bensalla vähemmän, kun naku tuli vastaan tosi helposti ja ennakkoa piti laskea rajusti.

Mutta tulin vaan huutelemaan kun vinokonesäätötopikkia ei ole.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #1004 : 08.11.2018, 14:57:42 »
Oikea topiccihan tämä siihen on, sillä LH:ta löytää vain vinokoneista volvoissa.

Ja kyllä vinokas tykkää noista ennakoista pienillä kuormilla. Tästä syystä vakiovinokkaassa on se EZK:n alin rivi hyvin pienillä kuormilla (paikallaan kierrättäessä) melko pienillä ennakoilla. Jotta bensalla pysyy HC:t kurissa, wiinalla kestää huomattavasti paremmin ennakoita.

Vinokas tykkää kilistellä aika herkästi isommilla kuormilla ja ennakoilla, jopa wiinaksilla.
Kun sopitus on kohdillaan, pärjää bensan kartoilla viinaksillakin aika rajuille ahdoille asti.
Ylärekisterissä pontikkapäät voivat lisätä hitusen ennakoita +4000rpm jälkeen. Koska vakiokartoissa siellä on 25 astetta +4000rpm-> rajoitin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

RallyBaron  Samppasport