RallyBaron  Samppasport

Volvo 740 16v Turbo -88 perus 7h farkku

  • 405 Vastauksia
  • 204974 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 740 16v Turbo -88 perus 7h farkku
« Vastaus #375 : 12.09.2016, 19:47:14 »
Koneen kasausta aloiteltu.







sunnuntaina illalla aloittelin ja tässä mennään tällähetkellä joten varmaan huomenna pääsee jo nostamaan koneen keulalle takaisin.
« Viimeksi muokattu: 12.07.2017, 20:44:30 kirjoittanut Xuppo »
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 16v Turbo -88 perus 7h farkku
« Vastaus #376 : 13.09.2016, 10:22:35 »
Onko sulla normaalia kapeammat veivit vai miksi on nuo keskitysholkit männäntapilla?

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 740 16v Turbo -88 perus 7h farkku
« Vastaus #377 : 13.09.2016, 10:34:29 »
Onko sulla normaalia kapeammat veivit vai miksi on nuo keskitysholkit männäntapilla?

Kyllä nuo ihan perus h-profiileilta vaikuttavat. Wisecolla ilmeisesti tuo yläpään väli hieman leveähkö niin vaatii keskitysholkit.

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 16v Turbo -88 perus 7h farkku
« Vastaus #378 : 13.09.2016, 10:42:58 »
Kyllä nuo ihan perus h-profiileilta vaikuttavat. Wisecolla ilmeisesti tuo yläpään väli hieman leveähkö niin vaatii keskitysholkit.

Mutta miksi? Kuitenkin välystä holkeissa on oltava mäntään ja kankeen nähden, yhteensä enemmän kuin porausvälys? joten keskittävää funktiota ei ole.

Mulla on ainakin wisecot std kokoisilla h-profiileilla ilman holkkeja. Muistan tuota wisecon ohjetta lukeneeni ja siitä jäi semmonen käsitys että jos mäntään nähden kanki pääsee liikkumaan liikaa niin sitten holkit, mutta eihän se liiku kun kampuran kaula pitää sen aloillaan.

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: Volvo 740 16v Turbo -88 perus 7h farkku
« Vastaus #379 : 13.09.2016, 15:41:22 »
Mutta miksi? Kuitenkin välystä holkeissa on oltava mäntään ja kankeen nähden, yhteensä enemmän kuin porausvälys? joten keskittävää funktiota ei ole.

Mulla on ainakin wisecot std kokoisilla h-profiileilla ilman holkkeja. Muistan tuota wisecon ohjetta lukeneeni ja siitä jäi semmonen käsitys että jos mäntään nähden kanki pääsee liikkumaan liikaa niin sitten holkit, mutta eihän se liiku kun kampuran kaula pitää sen aloillaan.
Mutuilua mutta kun yhdistetään suurehko porausvälys+ joku pieni vikatilanne niin siinä saattaa joutua kiertokangen alapää koville, kun kangen yläpäässä ei ole holkkeja tukemassa, kaikki välykset tolta akselilta yhteen niin kyllähän siellä voi päästä koko paketti käymään vähän vinossa. Ei pitäisi päästä elämään pahemmin mutta kai tuo on lähinnä varmistelua :idiot2:
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 740 16v Turbo -88 perus 7h farkku
« Vastaus #380 : 13.09.2016, 17:18:35 »
Mäntien mukana tulleet kanget olivat alasilmältä hieman kapeammat kuin kuvissa näkyvät spm:n kanget.
Jos olisin kasannut koneen niillä pääsisi kanki liukumaan edestakaisin ~4mm ilman holkkeja
« Viimeksi muokattu: 13.09.2016, 21:16:32 kirjoittanut Xuppo »
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 516
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 16v Turbo -88 perus 7h farkku
« Vastaus #381 : 13.09.2016, 21:18:52 »
h-profiileja tyrkytetään kahdella eri leveydellä alasilmän kohdalta, 29,5mm ja toiset 24,8mm. jälkimmäinen eikös ole vakio kangen alapään leveys? kiertarin laakereita eikös ole vain yhtä leveyttä? osaako joku kertoa miksi näin, ja onko jompikumpi parempi?

tällainen 24,8mm levyinen liikkuu kampuran kaulalla ainakin wisecoilla niin että holkit on pakolliset. eikös joku jossakin topicissa kasannut koneen ilman holkkeja yläpäähän ja kone ääntelehti epäilyttävästi, vai muistanko väärin?

meilläkin 16v kone kasautumassa wisecoilla ja alasilmästä 24,8mm leveillä kangilla, ja holkit yläpäähän.

http://www.ahtoja.com/product/329/volvo-b230-h-profiili-kiertokanget

http://janicolracing.fi/tuote/maxspeed-kiertokanget-152-00mm-volvo-b230-7874

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 740 16v Turbo -88 perus 7h farkku
« Vastaus #382 : 13.09.2016, 21:28:43 »
h-profiileja tyrkytetään kahdella eri leveydellä alasilmän kohdalta, 29,5mm ja toiset 24,8mm. jälkimmäinen eikös ole vakio kangen alapään leveys?

29.5mm on vakio alasilmän leveys, 24.8mm taasen on vakio yläsilmän leveys

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo 740 16v Turbo -88 perus 7h farkku
« Vastaus #383 : 13.09.2016, 21:38:29 »
29.5mm on vakio alasilmän leveys, 24.8mm taasen on vakio yläsilmän leveys

Oliko tämä nyt ns varma tieto.

Olisin kyllä voinut vannoa, että vakio 13 mm veivi on ala- ja yläpäästä yhtekapeat, eli tuo vajaa 25 mm.

Kangen ohjaus on toteutettu yläpäästä mäntään ja kangessa on kampiakselin laakerikaulaan nähden tuo noin 4 mm välys.

Leveillä h-profiilikangilla saadaan ohjaus alapäähän ja sopivat silti vakiomäntiin, kun yläpää on std leveydellä.
« Viimeksi muokattu: 13.09.2016, 21:46:43 kirjoittanut JuHaU »

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 740 16v Turbo -88 perus 7h farkku
« Vastaus #384 : 13.09.2016, 22:05:47 »
Oliko tämä nyt ns varma tieto.

Ainakin silloin kl-racingin kimpassa tilaamani alapäästä 29.5mm leveät meni heittämällä paikoilleen std b2x0 sarjan kampuraan

edit: omaan korvaan kuulostaa hiukka hullulle että alapäässä olisi 4mm välys..  :idiot2: Pitänee mittailla tavan kankia jos löydän jostakin jemmasta sarjan

edit2: klracingki tarjoaa myös tuota 25mm leveää vaihtoehtoa STD:nä. Ihme salaliitto
« Viimeksi muokattu: 13.09.2016, 22:14:31 kirjoittanut razori »

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 516
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 16v Turbo -88 perus 7h farkku
« Vastaus #385 : 14.09.2016, 06:55:57 »
työpöydällä kaksi sarjaa 13mm vakio kankia, toinen srj. B234F ja toinen B230F -94 öljyruutta kellarista. molemmissa alasilmän leveys 24,8mm.

se tässä laittaa miettimään että onko kangen sivuttaisliikkeen haltuunotto männän puolelta kuinka pitkäikäinen ja luotettavuutta virimoottorissa ?

toivottavasti ei xuppon topicci häiriinny pienestä sivujuonteesta....

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8913
  • Teiden tukko
Vs: Volvo 740 16v Turbo -88 perus 7h farkku
« Vastaus #386 : 14.09.2016, 10:02:03 »
toivottavasti ei xuppon topicci häiriinny pienestä sivujuonteesta....

Jos nähdään aiheelliseksi, siirretään tai tehdään toinen topic. Erittäin hyvää pohdintaa kiertokankien mitoista. Tulee itselläkin tässä eteen laittaa H-profiilit Wisecojen kanssa.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo 740 16v Turbo -88 perus 7h farkku
« Vastaus #387 : 14.09.2016, 14:14:40 »
työpöydällä kaksi sarjaa 13mm vakio kankia, toinen srj. B234F ja toinen B230F -94 öljyruutta kellarista. molemmissa alasilmän leveys 24,8mm.

se tässä laittaa miettimään että onko kangen sivuttaisliikkeen haltuunotto männän puolelta kuinka pitkäikäinen ja luotettavuutta virimoottorissa ?

toivottavasti ei xuppon topicci häiriinny pienestä sivujuonteesta....

Mun mielestä kannattaa ehdottomasti hankkia leveällä alasilmällä olevat kanget, kun niitä kerran on saatavilla.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 740 16v Turbo -88 perus 7h farkku
« Vastaus #388 : 14.09.2016, 14:32:48 »
Mun mielestä kannattaa ehdottomasti hankkia leveällä alasilmällä olevat kanget, kun niitä kerran on saatavilla.

Ehdottomasti, hintakin kun sama.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 740 16v Turbo -88 perus 7h farkku
« Vastaus #389 : 21.09.2016, 15:43:18 »
toivottavasti ei xuppon topicci häiriinny pienestä sivujuonteesta....

Ei ainakaan minua haittaa ja liittyy ihan olennaisesti aiheeseenkin...


Hieman laiskanpuoleiseksi muuttunut tämän projektin dokumentointi mutta auto on ollut nyt viikon kasassa ja noin 300km tullut ajoa.
Motin nostossa keulalle ei ollutkaan sen ihmeempiä kommelluksia mutta ensimmäinen käynnistys aiheutti sen perinteisen että joku neste valuu lattialle.
Tälläkertaa se oli etanoli jota valui uuden tankin päältä norona.
Tankinvaihdon yhteydessä meni bensalinjat uusiksi tankin kohdalle lukuunottamatta sitä että käytin vanhaa paluuputkea kun se mahtui mielestäni kivasti jäämään tankin ja pohjapellin väliin  :idiot2:
No ei tarvitse kahtakertaa arvata oliko paluuputkessa sitten yksi ainoa hapero kohta jäänyt huomaamatta vaikka tarkastinkin sen kunnon.
4 tuntia kiroilua ja silmät täynnä hiekkaa ja vanha paluuputki oli poistettu ja uusi paikallaan. Pariin kertaan jo harkitsin koko tankin tiputtamista alas mutta onneksi sitä ei tarvinnut tehdä.


Lohkolämppäriä tämä mylly ei tarvitse koska talvella ardic hoitaa lämmityksen joten tulppaa reikään lukitteen kera.


Öljynpaine anturi siirtyi tasapainoakselin öljylähtöön niin nyt näkee kätevästi mikä on öljynpaine keskimmäisessä runkolaakerissa kun sieltä tulee öljykanava tuohon.


jakopäähän tuli luonnollisesti kaikki uutta ja vesipumppukin vaihtui uuteen vaikka vanhassa ei ollutkaan mitään vikaa.
Ennnen jakopäänkasausta pyöritin porakoneella öljynpaineet ylös niin kone saa heti kunnon voitelua.






Oranssi pakosarjamaali muuttui jostain syystä lämmetessään keltaiseksi  :idiot2:




Kattoverhoilusta ei tullut ihan näyttelukuntoinen mutta eipähän roiku silmillä enää



Ardic:in kello löysi paikkansa radion alle.

Pieni videopätkä käynnistä
https://youtu.be/Kxn-9bw4QQc
Jostainsyystä puhelimen kamera voimisti suuttimien naksutuksen paljon kovemmaksi kuin luonnossa.
« Viimeksi muokattu: 15.07.2017, 17:01:36 kirjoittanut Xuppo »
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

 

KL-varaosat  Race.fi