Ateho  Elekma

Volvo XC90 2004 2.5T

  • 25 Vastauksia
  • 10258 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13556
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Volvo XC90 2004 2.5T
« Vastaus #15 : 01.07.2012, 10:25:22 »
Näkyykö noi kaikki kuvat muilla? Mulla ei näy ku ekan ja vikan postauksen kuvat?
Kuvat on linkitetty kuvablogista joka on ollut alhaalla nyt hyvän aikaa ja tuskin palaa linjalle enää koskaan
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa carbonvolvoxc90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC90 2004 2.5T
« Vastaus #16 : 27.07.2013, 19:41:26 »
No niin eipoä pitkään aikaan mitään kirjoitettu vaihdettu koiranluut eteen



takapyöränlaakerit kummaltakin puolelta tuli myös vaihdettua.

Vasen takaiskari olikin katsastuksessa osoittautunut entiseksi joten bilian kyselemään uutta Nivomatia..hinta muodostui 700€ paremmalle puolelle, joten sinne jäivät.Tilalle sachin kaasuiskarit 85€ kpl eli 170€ paukku. Kuulinpa myös etä jäykemmät jouset tarvitsee uusia, joten ruottalaiset jouset 90€ pari tuli hommattua.


aikamoinen savottavahan toi oli. Ruottalaiset kai ajatellu ettei volvoon noita nivomateja koskaan vaihdeta(?!)
(huonoja kuvia kännykästä johtuen)

No iskarin yläpää löytyy siis kolmannen penkkirivin maton alta


Siirretään matto sivuun MUTTA prkele,ulompi reuna olikin umpinainen, joten mattopuukkoa matolle ja nätti viilto sivuun.


pieni viilto äänieristemattoon ja löytyi tuo iskarin yläpää


Kumipeitteen alta löytyi muovinen kurkistusluukku


Ja kumipeitteen kun otti pois niin löytyin iskarin mutteri


Nyt tässä hieman virheellisesti on kuvaa kuskinpuoleisesta sisustasta vaikka vaihdoin oikean puolen takaiskarin ja jouset.
Noh rupesin vaihtamaan oikean puolen takaiskaria ja käytössä oli siis tuo kiintolenkkiavainsarja,18mm avaimella tuohan lähtisi,mutta perkeleen matto taas tiellä,suurempi siivu surutta pois edestä eipä se siellä näy.


mutta VITUT! tuo kiintolenkkiavain oli aivan liian matala vaikka olikin tuota "syvää" normimallia. Eli vinkkinä ketkä tota lähtee kiintolenkillä avaamaan niin on vittumaista. Jonkinlainen hylsy ja siihen puristin pihdit kiinni taikka oma työkalu tuohon DIY tapaan. Ite sain käyttämällä kiintolenkkiä ja vääntämällä miniräikällä torx päällä tuon mutterin irti.


Siinähän tuo vanha setti sitten makaapi..kaikki mahdolliset alatukivarret irti vaan ja kun iskari irti niin pikku tunkilla alatukea nostaen sain hivutettua iskarin pois alakautta. Käytin jousen puristamineen pirun kätevää kierrojousipuristin joka tulee jousen sisälle kun iskaria siellä ei ole. XC90:sen takaosa sen verta ahdas tuohon ulkopuolisiin puristimiin. mMaksoi 30€ Virtaselta nettikaupan kautta..

Asensin uuden kaasuiskarin nivomatissa olleeseen yläkiinnikelevyyn joka suotta edellisessä kuvassakin maassa näkyy.. käy ihan yhtä hyvin kaasuiskariin kuin nivomatiinkiin eikä omasta mielestä tarvitse vaihtaa. Uudet jouset puristin kasaan ja hivutin paikalleen akselin etupuolelta laskemalla taka-alatuennan niin alas kuin mahdollista..ja sinne upposi..

Valitettavasti ei ole noista kuvia koska aloin olemaan aika hapoilla 2 sairaala yön jälkeen eikä voimat ja kiinnostus kuvaamiseen riittänyt.



siinä uusi iskari/jousi viritelmä..paljon jäykempi kuin nivomat..vasemman puolimmainen jäi kesken kun iskarin torx pää antautui ja lukkopihtejä ei ollut saatavilla ja kaupat kiinni..joten vkoloppu menee nivomat/kaasuiskari yhdistelmällä..  :D

että tämmöistä..

Poissa carbonvolvoxc90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC90 2004 2.5T
« Vastaus #17 : 02.08.2013, 07:47:23 »
Tulipa vaihdettua vielä tuo vasemman puolen iskari ja jousi.. Kyllä tuo homma vaatii jokaisen alatukivarren aukaisun.


eli tuossa vielä kuvassa alkuperäinen nivomat iskari jousineen


Ja tässä kuvassa tämä ylläri, jonka iskarin yläpää teki eli torx-pää hajosi avattaessa. Onneksi muistin että itselläni sähköinen pulttipyssy. Lähti n. 5 min pyörittelyn jälkeen..


Jousen puristaminen lähti siis tällaisella kierrejousipuristimella


Siinä jo uusi jousi valmiina,puristimen irroittamista varten.


Hieman on eroa tuossa nivomatin jousessa ja jäykemmässä kaasuiskarin jousessa.
Kyllähän tuo perä on nyt huomattavasti jäykempi vaikkakin tuo mukavuus onkin poissa. Jenkeistä muuten löytyi kyseinen setti vähän päälle 600$ toimituskuluineen suomeen setti, jossa uudet nivomat iskarit,jouset ja joitain pultteja. tuohon mahdolliset tullit ja verot.


Paikalla Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13556
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Volvo XC90 2004 2.5T
« Vastaus #18 : 03.08.2013, 15:28:04 »
Moi. pystytkö elvyttämään nuo alkupään kuvalinkit, tai siis ladata jonnekkin uudellen kuvat?
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa carbonvolvoxc90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC90 2004 2.5T
« Vastaus #19 : 04.08.2013, 16:32:24 »
Täytyy yrittää,nykyiset linkittyy facebookin kautta :)

Poissa carbonvolvoxc90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC90 2004 2.5T
« Vastaus #20 : 09.08.2013, 18:53:56 »
Tulipa mieleen kokeilla vapaavirtaussuodattimen asennusta xc90:seen.
Hankin käsiini tämmöisen biltema setin



oli kyllä niin helvetin öljytty suodatin että tuoksahti koko kaappi jossa sitä jemmasin.


toihan vetää joka paikan tolla moskallaan tukkoon joten tilaukseen lähti Fujitan kuivasuodatin.


ja suodattimen kaulus täytyy olla 3" näin off topicina jos joku sitä miettii.

Tein tämmöisen asennuksen näin alkuun kun materiaalihukka iski,eihän tuo kovin otollisessa paikassa ole kun suoraan lämpöä saa konehuoneesta. Käytin hyväkseni bilteman letkua,joka tuo raitista ilmaa alkuperäisen imutorven kautta.
Aluksi vedin letkun vaan tuomaan jotenkuten sitä ilmaa. teinpä tommosen sovitteen hiilarikotelosta. Nyt ainakin tuo raitisilma kohdistuu suoraan suodattimeen. Kunhan tuo välilevy konehuoneen ja suodattimen välille saadaa tehtyä niin saadaan lopullinen kiinnitys turbon imuletkulle/suodattimelle.



Tällä hetkellä suodatin tuettu k-raudan kahdella isoimmalla nippusiteellä konehuoneeseen kiinni. Kyllähän tuossa mojovat imuäänet tuli ja suhahtelut..ja virkeyttäkin toi.

« Viimeksi muokattu: 16.08.2013, 17:59:35 kirjoittanut carbonvolvoxc90 »

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 298
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC90 2004 2.5T
« Vastaus #21 : 09.08.2013, 20:49:46 »
Mistäs hankit ton Fujitan? Siinä ei siis ole mitään noita öljyjä, jotka sotkee IMM:n toimintaa, joka kuulostais hyvältä.

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa carbonvolvoxc90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC90 2004 2.5T
« Vastaus #22 : 09.08.2013, 23:48:46 »
Tuolta noin
http://www.dnsf.org/showthread.php?23961-Nissan-osaa-Nardi-ratteja-ja-Fujita-ilmansuodattimia&highlight=fujita

Joo kuivia ovat ja pesu tapahtuu saippuavedellä ja huuhtelemalla vedellä..ja jätetään kuivumaan

Poissa carbonvolvoxc90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC90 2004 2.5T
« Vastaus #23 : 16.08.2013, 21:10:41 »
Täytyy kattoa kk jälkeen miten tuota likaa ja pölyä on kohdistunu yhteen kohtaan kartiossa.

Poissa carbonvolvoxc90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC90 2004 2.5T
« Vastaus #24 : 13.03.2017, 20:16:56 »
No niin..eipä ole tullut päiviteltyä hetkeen. Ei ole tosin mitään ihmeitä tehty tähän laitokseen. DVD niskatukinäytöt heivattiin sivuun. Tabletille aloitettiin kehyksen tekoa kunnes löysin kehyksen 2 osassa, joten se siitä. Tässä siis pieni projekti osio vapaavirtaus suodattimen asennuksesta alkuperäiseen ilmansuodatinlaatikkoon. Tässä siis tämä Teppo Tuunaaja asennus. Piti olla väliaikainen mutta venähti vähän pidemmäksi. Keräsi likaa oikein urakalla. Mietin alumiinista ihan laatikon rakentamista. Sitten sain ajatuksen suodattimen sovittamisesta alkuperäiseen laatikkoon. Ehkä ne imuäänetkin hieman hiljenisi.



Tilasin do88.se sivulta 90 asteen silikonimutkan 3" koossa, alumiini sovittimen suodattimen ja silikonimutkan välille.





Seuraavaksi otettiin sitten alkuperäinen laatikko ja siihen asennettii  tämä 90 mutka. 3" pätkä on tosi nafti joten saippua väliin niin sai hivuteltua sisään. Alkuperäinen tiivisterengas on sanomattakin selvää aivan turha.





Alumiinisovitin putsariin ja haettiin sopiva pituus, jotta saadaan putsari laatikon sisään.




Kuten kuvista näkee, aika paljon lähti pois letkua. Tarkalleen mutkan tasalle jotta saadaan vielä tiiviisti kiinni.  Tuossa saa hakemalla hakea oikeaa asentoa. Ongelmaksi muodostui laatikon pohjalla olleet ulokkeet, jotka estivät ärsyttävästi suodattimen mahtumisen.


Näistä päästiin dremelillä eroon.



Lopuksi sovitettiin kansi paikalleen. Liikaa tilaa ei ole mutta sinne se menee.




Laatikosta löytyi vielä jotain "happireikiä" jotka tukin kylmästi ilmastointiteipillä. Eipä niitä kukaan sieltä näe ja ehkä pysyy hieman puhtaampana ettei ime konehuoneen pölyjä







« Viimeksi muokattu: 13.03.2017, 20:37:59 kirjoittanut carbonvolvoxc90 »

Poissa carbonvolvoxc90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC90 2004 2.5T
« Vastaus #25 : 13.03.2017, 20:42:31 »
Ja tosiaan tuo MAFfille menevä letku siis  täytyy huomenna lyhentää sopivan pituiseksi. Tämmöinen pieni päivitys. Lähes alkuperäinen lookki mustan silikoniletkun ansiosta.

 

Futurez  Kulkukoira