KL-varaosat  Race.fi

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T", muut 245 puuhastelut ja D5

  • 1446 Vastauksia
  • 602391 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1215 : 02.05.2020, 22:40:55 »
Tänään oli jynssäyspäivä, molemmat 245:t ja neljä sarjaa pyöriä. Piti käytössä olleiden lisäksi pestä Galaxyt jotka on maanneet varastossa likaisena aivan liian kauan. Tuli kokeiltua Sonax Beastia ja aika hyvin sillä lähti.

Ensimmäisten pesujen jäljiltä englantilaisen pinnoite vaikuttaa toimivalta. Esipesun jäljiltä ei jäänyt juurikaan mitään likaa pintaan sen perusteella miten puhdasta huuhteluvesi oli ämpärissä. Vanteissakin Q2M Wetcoat on pitänyt pintansa, ratavanteistakin lika lähti todella helposti. Katu-Polariksiin vedin Q2M vannepinnoitteen jos se helpottaisi puhtaanapitoa vielä lisää. Tietysti siitä huolimatta joka pesun jälkeen tulee sumutettua Wetcoat ympäriinsä.

Englantilaisen semislikseissä on pintaa jäljellä yhden ratapäivän verran ja sen jälkeen viimeistään vaihtoon. Etupyörät hieroivat myös tolppien suojapussit puhki, kadulla laakeri elää vähemmän ja ongelmaa ei ollut. Jousen alapää on jo hyvin liki vanteen tasalla eli lyhemmällä jousella ei välttämättä tarvitsisi miettiä asiaa. Tolppia kasatessa otin juuressa olevan pienen välyksen pois kääntämällä lisää camberia ja tätä ajatellen se oli virhe. Toiseen suuntaan kääntämällä olisi voinut jäädä juuri ja juuri riittävästi tilaa. Nyt pitäisi radalla käyttää 2-3mm spaceria ja mahdollisesti paksumpaakin, koska mietin 225 rengasta eteenkin.

Mjt:n kuvaa ulkopuolelta, jossa on englantilainen ja sitten muuta kalustoa: https://www.youtube.com/watch?v=4KsD5e94Xwk
Ja varmaankin kännykällä otettua pätkää jossa on valkeakin mukana: https://www.youtube.com/watch?v=8yWeb-jDDs0
« Viimeksi muokattu: 02.05.2020, 23:19:16 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1216 : 14.05.2020, 21:02:11 »
Viime perjantaina tein englantilaiseen tehostimen öljyjäähylle lisätuen, katselin paikkoja läpi ja pesaisin. Ratailun jäljiltä öljypohjan vasemmalla takanurkalla oli moottoriöljyä ja levinnyt siitä vähän taaksepäinkin. Putsasin ja jätin seurantaan. Viikonlopulla tuli vain noin 850km ajoa ja tässä viikon aikana höylännyt työmatkaa. Alkuviikosta aloitin sähköjen tarkastelun ja katselin vähän mahdollisia kehityskohteita. Alkuunsa tein painepumppujen virransyöttöjä uusiksi ja nyt molemmat on täysin omilla virroillaan jakoblokilta lähtien. Voisi vaihtaa paksumpaa piuhaa sulakkeelta pumpuille, sehän olisi ollut liian helppo tehdä kun lattiamatot oli pois.

Tiistaina oli taas pesun vuoro, sen verran kuraa päällä viikonlopun ja alkuviikon ajeluiden jäljiltä. Käytin eilen ylhäällä ja moottoriöljyä oli tullut taas öljypohjannurkalle. Tarkemmalla tiirailulla tikunputki oli pikkaisen liian ylhäällä ja tiiviste noussut osittain pois paikaltaan. Löysäsin kiinnityspultin ja painoin pohjaan. Onko jäänyt konetta kasatessa ylös vai asentaessa jotenkin kammennut ylös. Eilen tarkastin puolien johtosarjan(ei vikoja), teippasin sen uudestaan ja tänään vaihdoin uudet tulpat.

Muistin kuvata öljyjäähynkin:
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1217 : 23.07.2020, 22:58:51 »
Englantilainen ja valkea on olleet pois liikenteestä keväästä asti, pihassa kävi tässä välissä kääntymässä muutama 945 ja facelift 965, joita on tulli rassattua ja ajettua(F350:n lisäksi). Aloittelin juuri yhden vääränmerkkisen kamppeen koritöitäkin ja korjausta katsastukseen kun ei parempaakaan tekemistä ole ollut ::)

Valkean otin kumminkin ajoon viikko sitten, eipähän seiso pihalla. Vähän aikaa sitten tilasin valkeaan uudet Ferodot eteen eli samat kuin nytkin. Koko ajan käytössä joten alkavat olemaan lopussa. Vastaavasti englantilaiseen koko setti Redstuffeja ja Mteciltä uudet levyt joka nurkkaan. Kokeeksi C-hookit ja saapuivat tänään. Olisin mustan pinnan ottanut, muttei ollut saatavilla minkäänlaista ja valkean takalevyt unohtui tottakai tilata.

Näyttävät kohtuullisen kokoisilta Pringles-purkkiin verrattuna. Koko on toki sama kuin ennenkin.


Valkeata varten ostin foorumilta melkein uudet vakiota lyhemmät Gazit taakse. Kaverina tuli jotkut yhtä uudet perusjousetkin, mutta ajattelin kokeilla iskareita ensin. Ensiajojen perusteella toimii BC:n 4kg jousen kanssa paljon siivommin kuin niiden oma iskari. Säädin ensin 7 naksua, tuntui turhan kovalta ja siitä löysempään. Neljä naksua on mukava tyhjällä autolla, viisi ehkä radalle sopiva ja kuormattunakin. Vapaapituus molemmissa sama.
« Viimeksi muokattu: 24.07.2020, 00:09:24 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa TomppaT4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1218 : 25.07.2020, 23:00:56 »
pihassa kävi tässä välissä kääntymässä muutama 945 ja facelift 965, joita on tulli rassattua ja ajettua(F350:n lisäksi). Aloittelin juuri yhden vääränmerkkisen...
Tekemisen meininkiä kyllä, pakko arvostaa :) Ja pakko arvostaa myös dokumentointia, hyvää tekstiä ja tarkkoja kuvia!
Ajossa Audi A5
S40 T4 -98, V40 1.9D -03, V40 T4 -99,
S60 2.4 -02, V40 T4 -98

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1219 : 28.08.2020, 01:03:30 »
Otin englantilaisen illalla ajoon, vaihdoin kaikki levyt ja palat sekä huuhtaisin katoksessa seisoessa tulleet pölyt pois. Vasemmalla oli hävinnyt kitkapinta toisesta kengästä. Toissavuonna vaihdoin oikealle samasta syystä, laitettava kaikki uutta. Vanhat palat oli kyllä ajetun näköiset ja hajuiset, etulevyissä oli näkyvissä hyvin pientä halkeamaa. Josko nyt pysähtyisi taas paremmin ainakin vähän aikaa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1220 : 28.08.2020, 23:10:52 »
Eipä riittänyt englantilaiselle tälle illalle vain käsijarrukenkien vaihto. Meinasin vaihtaa painelaakerin, koska se on satunnaisesti pitänyt kylmänä ääntä. Kytkimellä on kuitenkin ajettu sen verran, että tilaan ennen avausta levyn valmiiksi jos/kun keskiö on kulunut. Vaihde päällä kardaaninlaipasta nytkyttelemällä tuntuu jo reilunpuoleinen välys.

Koska "joutoaikaa" jäi, rasvasin kaikki pyöränlaakerit, vaihdoin perään kardaanilaipan stefan ja uudet marjapuurot eli Redline Heavy Shockproof. Poistin välyksiä vaiheensiirrosta, muutin keppitelinettä jämäkämmäksi ja laitoin pidemmän jatkon kepin alapäähän. Nyt kepin tuntuma on sopivan tiukka ja liikerata kohtuullinen. Kytkimen liikkeen mieluusti puolittaisi tai jos saisi edes vähän pois.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1221 : 17.09.2020, 22:46:07 »
Englantilaisen uusilla paloilla ja levyillä satulat menee taas vanteita hipoen. Lisäksi on jo keväällä Motoparkissa todettu hyvin kevyt eturenkaiden hierominen jousiin, koska BC:n jousi on isommalla halkaisijalla kuin vanhat. En haluaisi laittaa spacereita, mutta pakko se on kun tarvikevanteitakaan ei "voi" käyttää. Siitä syystä sorvari pyöräytti eteen 3mm teräslätyt ja taakse tuli pultattava spacer ohennettuna. Keskitysolake lähti ohentaessa, joten sisälle on krympätty teräsholkki jossa on keskitys napaan ja vanteeseen. Lätyssä ja spacerissa on sama ulkohalkaisija kuin vanteen keskiössä jotta asennus näyttää suht siistiltä ja vanne saa täyden tuen.

Tottakai takana tulee nyt selvästi esiin miten kaaren muoto ei istu nätisti sen kanssa millä kohtaa pyöräkoteloa rengas on. Vähän tekisi mieli korjata tilanne siirtämällä kaarta taaemmas. Tai jos oikein hurjaksi lähtee, vaihtaa 700/900 taka-akselin ja levittää takakylkiä vähän reilummin ::) Helpommalla pääsisi tukivarsien kanssa pelaamalla, mutta sinällänsä ei houkuttaisi ja siinä vaiheessa pakoputkisto vaatii muutoksia. Jo nyt putki kääntyy aika jyrkästi etupöntön jälkeen eikä tilaa ole liikaa. Eihän se ole kuin 3,5".

Tänään tuli muutama uusi pusla ja vaihtelin ne paikalleen. Ajattelin kokeilla Powerflexin jäykempää versiota eli mustaa, tosin vain etutukivarsiin ja panhardille. Etutukivarsien takahelat olen vaihtanut jo kerran aiemmin. Jätin keskiholkit tukivarsiin ja vaihdoin vain uudet ulkoholkit. Panhardilla helat on olleet jo vuosia ja toinen hela ei lähtenyt ehjänä irti. Ei ihmekään, koska pesä oli ruostunut sisäpuolelta aika rankasti.



Kytkintä varten tuli yleismallin 0,813" pääsylinteri. 1,65mm isompi halkaisija kuin vakiossa. Varmasti tulee jäykempi kytkin, mutta eipä polkimella tarvitse olla koko aikaa ja pääasia, että liikkeen saa lyhemmäksi.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1222 : 21.09.2020, 19:54:45 »
Eilen otin muuhun käyttöön purkuautosta yhden T6:n ja purin sen alakertaa lukuunottamatta. Sen jälkeen tuumasin vaihtaa englantilaiseen kytkimen koska lauantaina sain uuden levyn haltuun. Satunnaisen ääntelyn syypää ei ollutkaan painelaakeri vaan täysin hajonnut silmälaakeri. Samasta syystä myös viikon sisään muutaman kerran oli kytkin ei halunnut muka irrottaa kunnolla liikkeellelähtiessä vaikka tuntuma oli normaali. Ei ihme jos neulat pyörii välissä. Ehti se aika pitkään olemaankin jo käytössä. Piti hakata ruuvari ulkoreunan väliin ja kammeta ulos. Kuori on niin ohut, ettei siitä saanut muuten millään otetta, murtui vaan.




Romina oli aika perus kuluneen keskiön kuuloinen, mutta oli siinä vähän ekstraakin. Keskiön boorikin kyllä täysin loppu. Ns. normikilsat sillä ehti taas ajamaan. Uutta osaa ja taas on hiljaista. Silmälaakerin takia joutui tottakai tekemään 75km lenkin kun muistikuvista poiketen ei ollutkaan töissä jemmassa.



Pinjonin stefaa vaihtaessa tunnustelin takaristikon väljyyttä ja vaihdoin sen tänään. Edellinen nivel kesti monta vuotta, tämän taisin vaihtaa viime vuonna. Mutta entinen olikin ns. hyvää merkkiä ja tämä oli perus valkeassa pahvissa. Nyt on taasen GMB:n nivel jos se kestäisi vähän pidempään. Perän asentokaan ei toki ole aivan kohdallaan nivelen elinikää ajatellen ja on ollut jo pitkään mielessä muuttaa kulmaa ihan vähän.

« Viimeksi muokattu: 21.09.2020, 19:58:13 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2380
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1223 : 21.09.2020, 20:17:56 »
Paljonko tullu tolle levylle ajoa että mennyt tuohon kuntoon? Ei nuo kovalla keskiöllä olevat levyt hirveän pitkäikäisiltä tunnu...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1224 : 21.09.2020, 21:23:12 »
10-15tkm väliin ne on kaikki olleet tähän asti. Enimmäkseen lähempänä 10tkm. Tuohonkin vaihtaa uuden keskiön ja taas menee aikansa kunhan nykyinen väljistyy.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa V70 2.5

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1225 : 21.09.2020, 23:07:54 »
10-15tkm väliin ne on kaikki olleet tähän asti. Enimmäkseen lähempänä 10tkm. Tuohonkin vaihtaa uuden keskiön ja taas menee aikansa kunhan nykyinen väljistyy.

Sarlin mulle joskus sanoi kun omia booreja ihmettelin, että tuo boorien kuluminen johtuu siitä, että joku heittää, vauhtipyörä tai askin sovitushitsaus.

Itse näistä mitään tiedä, mutta sarlinilla luulisi olevan tietoa.
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Vauxhall viva Deluxe-71  -Transhit -08

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1226 : 21.09.2020, 23:12:20 »
Ihan normaali ilmiö katukäytössä. Kaikissa jäykällä sintterillä varustetuissa autoissa on ollut itsellä kulumaa keskiössä käytön myötä, ihan sama mikä laatikko tai kone. Varsinkin pintakaasulla ja joutokäynnillä boorit hakkaa yhteen. Vedossa ja moottorijarrussa painattaa taasen toisiaan vasten tasaisemmin. Boorissa on aina väljää ja hiljalleen keskiö väljistyy lisää. Siitä syystä keskiö kuulemma myös on pehmeämpi, ettei se kuluta kytkinakselia niin paljoa.
« Viimeksi muokattu: 22.09.2020, 00:11:32 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1227 : 24.09.2020, 21:39:29 »
Mulla kävi niin että keskiö oli liian kova ja söi myös laatikon poorit.

Siitä tosin selvittiin ja nyt on 42mm poori. Se ei sutaa.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1228 : 28.09.2020, 22:42:13 »
Eilen tuli pieni maantielenkki ja paluumatkalla kiihdytyksessä tiputti kutosen pois. Jatkoin ajoa ja vähän ajan kuluttua palasi toimintaan. Kesti kiihdyttämistä mutta muutaman kerran röpelti silloinkin. Aamulla töihin mennessä taas kiihdytyksessä kutonen lopetti käymästä ja palasi hetken päästä. Olin hommannut tulpat jo aiemmin ja töiden jälkeen vaihdoin ne. Ei näkynyt mitään erikoista ja koeajolla vika tuli todella herkästi. Toinen puola paikalleen eikä eroa. Nyt tuli kaikissa reilummissa vasureissa eli johtosarjavika. Samalla tietysti selvisi miksi keväällä Motoparkissa alkoi pitkissä vasureissa käyttäytymään samalla tavalla.

Vikakohde löytyi äkkiä johtojen heiluttelulla suuttimien etuvastuksien luota. Yhdestä vastuksesta oli jäänyt johto tinaamatta toisesta päästä ja vastuksen reiän läpi koukkaamisen lisäksi sitä piti paikallaan vain teippi :buck2: Tullut kierrettyä ilmeisesti tarpeeksi kireälle aikanaan, taisi olla 2016 syksyllä. Tarkastin kaikki etuvastuksien johdot ja ajelun perusteella toimii jälleen normaalisti.

Enää ei ole pitkä matka 200000 mailiin(nyt yli 199tml) ja 10 vuoden omistusaikakin pyörähti reilu kaksi viikkoa sitten täyteen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1229 : 04.10.2020, 23:37:55 »
Englantilaisella päivän maantielenkki tavarankuskausta ja vähän muutakin ajoa noin 730km ja samalla meni 200t mailia rikki. Kahteen viikkoon tullutkin lähemmäs 1900km.

Tavaraa oli kyydissä sen verran, että oikean takarenkaan sivu hipoi isommissa töyssyissä kaaren reunaa eli pientä säätöä tehtävä panhardin kanssa. Milli-kaks riittää eikä enempää voikaan ennen kuin vasemmalta ottaa kiinni. Jäähdytysnestettä on hävinnyt hiljalleen ja muuten katsellessa Tarmo_L huomasi syylärin vuotavan vasemman päädyn ja ripojen välistä. Yleensä tuollainen vuoto tuoksahtaa lämpimänä, mutta ei nyt. Olipa heikkolaatuinen, 2018 kesäkuussa vaihdoin. Vanha kesti kuitenkin useamman kannentiivisteen hajoamisen aiheuttamat paineet ja on käytössä valkeassa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron