Carcom Oy  Ateho

S80 dieselin imusarjan puhdistus KUVIA

  • 21 Vastauksia
  • 23300 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: S80 dieselin imusarjan puhdistus KUVIA
« Vastaus #15 : 06.12.2011, 11:33:57 »
Et ole turhasta maksanut, koska volvon ohje on että ne on vaihdettava, kun ne irroitetaan... tai siis turhasta.. miten sen nyt ottaa..
Uusilla putkilla tiiveyden saavuttaminen on lähempänä 100% kuin käytetyillä.

Monissa asioissa voi oikoa ja säästää, kun vain tietää mitä tekee, jos ei ole itse asiasta varma, niin silloin on parempi mennä siten, kuten ohje kertoo.
(Ohje= Yksi tapa hoitaa asia oikein (ei tarkoita, että ainut tapa))

Onhan se näinkin.. Mites muuten, voiko näissä tulpata EGR:n kuten vanhemmissa?
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa pptalo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Volvoja vuodesta 1989
Vs: S80 dieselin imusarjan puhdistus KUVIA
« Vastaus #16 : 07.12.2011, 17:32:06 »
Suutinputket laitoin vanhat  tiukkasin ne niinkuin tuolla aiemmin neuvottiin. Suuttimien kiinnitys rautojen vaihdosta kyselin merkkiliikkeestä ja siellä ei niiden vaihtoa nähty tarpeelliseksi eikä niitä ollut paljon aikaisemmin myyty. Täytyy myöhemmin vielä kurkata kopan alle onko missään vuotoja.
BSR vikakoodilukia Kuusankoskella
V70N 2.4T AWD -01  S60 -01  / EX Volvot
Imperial -70  Royal -59 Firebird 5.7 tpi -80

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: S80 dieselin imusarjan puhdistus KUVIA
« Vastaus #17 : 08.12.2011, 21:56:59 »
Suutinputket laitoin vanhat  tiukkasin ne niinkuin tuolla aiemmin neuvottiin. Suuttimien kiinnitys rautojen vaihdosta kyselin merkkiliikkeestä ja siellä ei niiden vaihtoa nähty tarpeelliseksi eikä niitä ollut paljon aikaisemmin myyty. Täytyy myöhemmin vielä kurkata kopan alle onko missään vuotoja.

Mää olen nähnyt kaksi palanutta volvoa, jossa se injektorin klemmari on katkennut. Sen seurauksena sytytyksessä injektori pääsee melkein 2mm ylöspäin ja kuuma palava kaasu kuumentaa yläpuolen muovit liekkeihin. Kuski ei huomaa pientä vedonpuutetta vaan painaa lisää kaasua. Myös avk:lla on näkynyt volvo jossa konepellin palaneesta paikasta saattoi päätellä minkä sylinterin kohdalta on kuumentunut. Saattaa ne kestääkin ja olen ne vanhat omaan välillä jättänytkin.

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 dieselin imusarjan puhdistus KUVIA
« Vastaus #18 : 09.12.2011, 18:39:05 »
Onhan se näinkin.. Mites muuten, voiko näissä tulpata EGR:n kuten vanhemmissa?

Oman D5 "lastutuksen" yhteydessä tämä tuli Debilin edustajan kanssa puheeksi ja hän tiesi kertoa,että onnistuu mutta sen jälkeen kone alkaa käymään niin pihisti, että tyyliin "kesälläkin saa käyttää lisälämmitintä". Unohdettiin se idea sitten samointein.
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: S80 dieselin imusarjan puhdistus KUVIA
« Vastaus #19 : 09.12.2011, 18:49:01 »
Oman D5 "lastutuksen" yhteydessä tämä tuli Debilin edustajan kanssa puheeksi ja hän tiesi kertoa,että onnistuu mutta sen jälkeen kone alkaa käymään niin pihisti, että tyyliin "kesälläkin saa käyttää lisälämmitintä". Unohdettiin se idea sitten samointein.

No se siitä sitten..  >:(
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa pptalo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Volvoja vuodesta 1989
Vs: S80 dieselin imusarjan puhdistus KUVIA
« Vastaus #20 : 10.12.2011, 14:22:30 »
Oman D5 "lastutuksen" yhteydessä tämä tuli Debilin edustajan kanssa puheeksi ja hän tiesi kertoa,että onnistuu mutta sen jälkeen kone alkaa käymään niin pihisti, että tyyliin "kesälläkin saa käyttää lisälämmitintä". Unohdettiin se idea sitten samointein.

Kulutuksessa olisi kyllä varaa pienentyä.  :)

Minun reippaalla ajotyylillä menee 7.5 -8 l. / 100 km.

Edellinen auto MB samoilla tehoilla ja painolla vei ainankin litran vähemmän. Tosin ikävä sitä autoa ei ole.
BSR vikakoodilukia Kuusankoskella
V70N 2.4T AWD -01  S60 -01  / EX Volvot
Imperial -70  Royal -59 Firebird 5.7 tpi -80

Poissa Hapa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • V70 MY2012
Vs: S80 dieselin imusarjan puhdistus KUVIA
« Vastaus #21 : 17.06.2013, 20:15:16 »
Palautetaampas tämä vanha aihe taas esille.
Suoritin tässä joutessani lähes vastaavan puhdistuksen kuin pptalokin omaan 07 D5 s80'iini sillä erolla, etten purkanut imusarjaa, vaan putsasin ainoastaan sen kulmakappaleen, EGR'n ja sammutusläpän ja tietenkin imusarjan sisäänmenon.
Kilometrejä takana vasta 260t, mutta kulmakappale ja EGR olivat melkoisen täynnä töhnää.
Kun tuohon putsaus hommaan lähdin, niin ajattelin, ettei ainakaan huonommaksi tule, mutta kuinkas ollakkaan.
Kasaamisen jälkeen koeajolle lähtiessä tehot oli lähes täysin kateissa; aluksi oli lähes tunteeton kaasun painelulle, mutta eteenpäin pääsi. Vielä ei vikavalo palanut, mutta valtatielle päästyäni heitti moottorin vikavalon ja koodin P0409: "exhaust gas recirculation sensor A circuit".
Vikakoodin pystyy kyllä nollaamaan ja se pysyykin hetken pois, mutta syttyy pienen ajon jälkeen uudelleen.
Tehoja ei kuitenkaan löydy, kuin joskus satunnaisesti kaasupoljinta "härnäämällä".

Tässäkään topicissa ei kukaan ole maininnut mistään sensorista mitään?
Ilmeisesti tuo vikakoodin nimeämä sensori on jonkinmoinen optinen sensori, mutta onko kellään tietoa missä tuo sensori on?
Olenko kenties tietämättäni jotenkin tukkinut siellä EGR'n sisällä jonkun silmän?
PS.
Valitettavasti tuli taas "korjattua" toimivaa laitetta ym. seuraamuksella.

Lisää asiaa tutkittuani kysymys:
Olisko kuitenkin niin että venttiili vaan "jumittaa" kun sen pitäisi aueta enemmän kun ilmaa menee "vapaammin" ohi?
Nyt kun asiaa miettii, nii en sitä akselia erityisemmin hyvin tullut putsanneeksi.
« Viimeksi muokattu: 17.06.2013, 21:42:33 kirjoittanut Hapa »

 

KL-varaosat  Race.fi