Ateho  Elekma

sähköruiskullisen vinokoneen tyhjäkäynnin säätö

  • 0 Vastauksia
  • 10247 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

The moose

  • Vieras
Ongelmat liian korkean tai matalan tyhjäkäynnin tapauksessa voivat sähköruiskullisen vinokoneen tapauksessa johtua kaasuläppäkytkimen väärästä säädöstä, tai jopa kaasuläpän väärästä perussäädöstä. Ensimmäisenä on syytä testata, naksahtaako kaasuläpän akselin päässä oleva kytkin heti kun kaasuun kosketaan. Kytkimen voi lisäksi varmuuden vuoksi mitata yleismittarin vastusmittauksella, se on on/off tyyppinen, keskimmäinen on toinen, ja toinen pinni selviää kokeilemalla, ja tyhjäkäynnillä pitää olla 0ohm, joka muuttuu äärettömäksi heti kun kaasuun kosketaan.

Jos kytkin ei naksahda, sen säätö on pielessä. Löysää kytkintä kiinni pitävät 3mm kuusiokoloruuvit, ja säädä kytkimen asento siten, että kaasuläpän likahtaessa kytkin naksahtaa heti. Kiristä ruuvit.

Jos kytkin naksahtaa, ja tyhjäkäynti on silti pielessä, luultavasti liian korkea, on syytä tarkistaa kaasuläpän perussäätö. Suositeltavaa on irroittaa ainakin ahto/imuletku kaasuläpän juuresta, ja putsata läpän ympärystä, tai vaikka koko kotelo ja putsata se. Tarkista samalla, että läppä on tiukasti kiinni akselissa, parissa tapauksessa läppää pitävät ruuvit ovat löystyneet, ja aiheuttaneet täten satunnaista läpän jäämistä raolleen. Jos tämäkin on kunnossa, seuraava vaihe on suorittaa läpän asennon perussäätö. Itse olen havainnut toimivaksi säädöksi seuraavan: Aja moottori aivan kuumaksi, ja tuki jompikumpi tyhjäkäyntiluistille menevistä letkuista(lyttäämällä sopivalla puristimella tms), ja säädä tässä vaiheessa kaasuläpän akselin vieressä olevasta ruuvista tyhjäkäynti noin 500-600rpm luokkaan, ja tämän jälkeen tyhjäkäyntikytkin aiemman ohjeen mukaiseksi. Tällä säädöllä ainakin 3 autoa käy tyhjäkäyntiä hyvin tai ainakin paremmin kuin ennen.

copyt tvs

 

KL-varaosat  Race.fi