Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 729864 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa RoniV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2205 : 01.03.2021, 21:44:29 »
Pienennä tulpan kärkiväliä

Pitää kokeilla tätäkin! Onko suosituksia kärkivälille?

e. Löysinkin jotain keskustelua noista ja joku 0.55mm hyvä?
« Viimeksi muokattu: 01.03.2021, 21:50:09 kirjoittanut RoniV »
-91 940 B230FK, HX35, 531, V, E85, M90+G80, 870cc
-05 S80 2.5T Classic

Poissa RoniV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2206 : 02.03.2021, 18:40:24 »
Noniin tuunattu lisää eli tarkistin nykyset tulpat jotka on 100km ajetut NGK GR5 joiden kärkiväli oli vakiona 0.9mm. Säädin ne noin 0.55-0.6mm eikä juurikaan vaikutusta. Edelliset tulpat oli BPR7ES joilla auto toimi vielä syksyllä. Näiden kärkiväli oli vakiona 0.75mm jotka säädin myös 0.55-0.60mm mutta näitä en kerennyt vielä koeajamaan.

Sekä aika tukkoinen bensansuodatin on vaihdettu josta ei juuri puhaltamalla mennyt ilmaa läpi ja vieläkin samat oireet jatkuu..

Muutaman videopätkän sain otettua mistä vähän näkee miten pätkii. Juurikin kolmosella taitaa olla pahin mutta tekee myös 1 ja 2 vaihteilla

https://youtu.be/jaohJuTppRs

https://youtu.be/vCJj76_lPY0
-91 940 B230FK, HX35, 531, V, E85, M90+G80, 870cc
-05 S80 2.5T Classic

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2207 : 02.03.2021, 19:21:34 »
Mitähän on moottorin ohjaukselle tehty? Ettei vaan nakuttais..

Poissa RoniV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2208 : 02.03.2021, 19:46:23 »
Mitähän on moottorin ohjaukselle tehty? Ettei vaan nakuttais..

Vanhan omistajan mukaan on jonin/tonin täys viina ja sytkälastu. Ja tosiaan tällä setupilla toimi syksyllä moitteettomasti. Tai no niin hyvin kun LH:lla voi toimia. Laajakaistaa ei ole vielä tullut laitettua mutta hankitalistalla seuraavana.

Ja sano vielä vanha omistaja että autossa on korkeemmat männät joten bensaa ei sais käyttää ollenkaan.
-91 940 B230FK, HX35, 531, V, E85, M90+G80, 870cc
-05 S80 2.5T Classic

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2209 : 02.03.2021, 23:06:58 »
Jos olis yhtään kärryllä, ettei tommosta voi millään bulkkisetillä ajaa, niin vois huomata että ei se oo ruiskusta kiinni miten se pelaa, vaan siitä että täysi hattusäätö on hatusta vedetty ja täysin mettässä  :2funny: . Ei varmastikaan ole toiminut moitteettomasti, sen verran monta noita bulkkilastutettuja ranetuksia on nähty  :D

PS: riippuen, mitä tarkottaa korkeammat männät, niin ainakin F koneen 9.7 rutuilla voi tommosella setillä ajaa bensalla nakuttamatta 1.5bar 100rpm/s sweepillä dynossa kierrosalueen läpite n+monta kertaa. Ja kadulla sitten lisää.
« Viimeksi muokattu: 02.03.2021, 23:09:24 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa RoniV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2210 : 02.03.2021, 23:13:41 »
Jos olis yhtään kärryllä, ettei tommosta voi millään bulkkisetillä ajaa, niin vois huomata että ei se oo ruiskusta kiinni miten se pelaa, vaan siitä että täysi hattusäätö on hatusta vedetty ja täysin mettässä  :2funny: . Ei varmastikaan ole toiminut moitteettomasti, sen verran monta noita bulkkilastutettuja ranetuksia on nähty  :D

PS: riippuen, mitä tarkottaa korkeammat männät, niin ainakin F koneen 9.7 rutuilla voi tommosella setillä ajaa bensalla nakuttamatta 1.5bar 100rpm/s sweepillä dynossa kierrosalueen läpite n+monta kertaa. Ja kadulla sitten lisää.

Uusista vaparin männistä on ollu puhetta kun kysellyt mitä autoon tehty. Jos on ideaa miten saadaan paremmat kartat ajeltua sinne sisään niin otetaan vastaan :D
-91 940 B230FK, HX35, 531, V, E85, M90+G80, 870cc
-05 S80 2.5T Classic

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2211 : 02.03.2021, 23:56:03 »
Paa vaikka YV jollei joku orivesi/tampere-seutua lähempänä halua säätää tuommosta.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa RoniV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2212 : 03.03.2021, 17:55:30 »
Paa vaikka YV jollei joku orivesi/tampere-seutua lähempänä halua säätää tuommosta.

Laittelin.
-91 940 B230FK, HX35, 531, V, E85, M90+G80, 870cc
-05 S80 2.5T Classic

Poissa Wagonrock

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 84
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2213 : 12.03.2021, 18:28:28 »
Osaisko joku neuvoa miten ahtopainemittarin paineletku vedetään -95 b230fk moottorista sisätiloihin ja mihin sen pitäisi kiinnittää moottoripuolella?
Pitää myös asentaa rajapaineventtiili niin jos se vaikuttaa asentamiseen niin saa mielellään neuvoa koska itse olen pikkasen pihalla tästä asiasta. Autossa ei ole painemittaria mittaristossa joten pitää moottoritilasta vetää.



Pitäiskö jostain noista vetää letku? Tuossa yhdessä on T pala mutta se johtaa johonkin mohkäleeseen ja sieltä ei sitten minnekkään ellen ole missannut jotain.




Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2214 : 12.03.2021, 19:18:06 »
Osaisko joku neuvoa miten ahtopainemittarin paineletku vedetään -95 b230fk moottorista sisätiloihin ja mihin sen pitäisi kiinnittää moottoripuolella?
Pitää myös asentaa rajapaineventtiili niin jos se vaikuttaa asentamiseen niin saa mielellään neuvoa koska itse olen pikkasen pihalla tästä asiasta. Autossa ei ole painemittaria mittaristossa joten pitää moottoritilasta vetää.



Pitäiskö jostain noista vetää letku? Tuossa yhdessä on T pala mutta se johtaa johonkin mohkäleeseen ja sieltä ei sitten minnekkään ellen ole missannut jotain.




Ei ole niin tarkkaa, kunhan se on kaasuläpän jälkeen. Voit vaikka vetää haaran siitä toisen kuvan letkusta joka menee alaspäin (ja jatkuu EGR säätimelle). Siitä saa kätevästi vietyä sisään kuskin puolen läpiviennistä (iskaritornin takana). Rajapainevena ei vaikuta tähän, se tulee ahtimen kompurakotelon ja hukkaportin kellon väliseen letkuun.

Poissa Wagonrock

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 84
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2215 : 12.03.2021, 20:58:12 »
Ei ole niin tarkkaa, kunhan se on kaasuläpän jälkeen. Voit vaikka vetää haaran siitä toisen kuvan letkusta joka menee alaspäin (ja jatkuu EGR säätimelle). Siitä saa kätevästi vietyä sisään kuskin puolen läpiviennistä (iskaritornin takana). Rajapainevena ei vaikuta tähän, se tulee ahtimen kompurakotelon ja hukkaportin kellon väliseen letkuun.


Kiitos vastauksesta!
Eli periaatteess tuohon voisi laittaa haaran ja viedä sisätiloihin?





Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2216 : 12.03.2021, 22:50:59 »
Kyllä.

Poissa HTVR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • Voiko autoja olla liikaa
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2217 : 13.03.2021, 09:37:53 »
Alkuperäisen ahtopainemittarin letku menee tuosta imusarjassa EGR portin vieressä olevasta paikasta sisään missä on tuo pultti pystyssä.
Joskus ehkä vielä käytössä: 945 Turbo B230FK+M90 1996

Kankikari

  • Vieras
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2218 : 13.03.2021, 17:43:46 »
En onnistu löytämään googlesta enkä täältä hakemalla ohjetta ja osalistaa diy bleed valvelle jota voidaan ohjata +12v on/off ja painetta saa säätää nupista joka tuhkiksen alla.

 

Poissa Wagonrock

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 84
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2219 : 13.03.2021, 19:13:24 »
Alkuperäisen ahtopainemittarin letku menee tuosta imusarjassa EGR portin vieressä olevasta paikasta sisään missä on tuo pultti pystyssä.

Niin meinaat tuota pulttia josta ei mee yhtään letkua?

Pitäs varmaan siitä vetää letku kun just laitoin kiinni haaran tuohon letkuun missä sormi on aiemmassa kuvassa ja kiinnitin mittariin ja pistin käyntiin niin mittari näytti negatiivista lukemaa tyhjällä ja enemmän negatiivista kaasuttelemalla  :o

 

Carcom Oy  Ateho