Elekma  Autoracing

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 520612 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2085 : 02.03.2021, 22:36:01 »
Liekkö tuo sähkö nyt varmasti se tulevaisuuden ”polttoaine” autoihin? Polttomoottoriautoja on aikalailla paljon, ehkä niillä on vielä tulevaisuutta, jos ei muuten niin hybridinä? Tuntuu että sähköauto ei ole vielä tätä päivää, ehkä sitten kun akkuihin saa enemmän kilometrejä ladattua ja latauspaikat yleistyvät ja nopeutuvat?

Tuli mieleen kikka jolla sähköauton saisi nopeasti täyteen lataukseen: Autoihin nopeasti vaihdettavat akut. Auto "huoltoasemalle", konepelti auki, melkein tyhjä akku lataustelineeseen ja valmiiksi ladattu akku tilalle. Tässä ideassa vaan vaadittaisiin aika paljon ellei liikaa yhteistyötä autovalmistajilta että samat akut kävisi suunnilleen kaikkiin autoihin.

Monesti tuntuu unohtuvan monelta että ei se sähkö ilmaannu itsestään töpseliin, niitä päästöjä tulee sen tuottamisesta. Ja paljonko pitikään sähköautolla ajaa ennenkuin se muuttuu puhtaammaksi valmistaminen mukaan luettuna kuin polttomoottoriauto, noin 200 tkm?

Entäs jos joku keksii (tai on jo keksinyt ja pitää piilossa) polttomoottoreihin polttoaineen joka ei saastuta pahasti ja hinta on siedettävä?
« Viimeksi muokattu: 02.03.2021, 22:37:32 kirjoittanut Dimefield »
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2086 : 02.03.2021, 22:39:30 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2390
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2088 : 03.03.2021, 07:21:50 »
Volvo kans: https://www.is.fi/autot/art-2000007834859.html

Volvo Cars ilmoittaa, että se aikoo siirtyä valmistamaan pelkkiä sähköautoja vuoteen 2030 mennessä.

Käytännössä muutos tarkoittaa sitä, että Volvo poistaa vaiheittain mallistostaan autot joissa on polttomoottori, mukaan lukien erilaiset hybridimallit.

Volvon välitavoitteena on, että vuoteen 2025 mennessä 50 prosenttia yhtiön kansainvälisestä myynnistä koostuu täyssähköautoista loppujen ollessa hybridejä.

Vuoteen 2030 mennessä jokainen myytävä uusi Volvo onkin jo sitten täysin sähköinen.


(Aika nopsaan täytyy alkaa täyssähkömalleja julkistumaan jos meinaavat täyssähköjä myydä 50% neljän vuoden päästä.)

Autotehtailla ei ole oikeastaan vaihtoehtoja. Malliston keskikulutusvaatimukset tiukkenee kohti mahdotonta ja sijoittajat työntävät rahansa mielummin Teslaan. Operatiivinenen johto taipuu markkinoiden edessä.

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2089 : 03.03.2021, 07:54:14 »
Liekkö tuo sähkö nyt varmasti se tulevaisuuden ”polttoaine” autoihin? Polttomoottoriautoja on aikalailla paljon, ehkä niillä on vielä tulevaisuutta, jos ei muuten niin hybridinä?
Tämänhetkisen tulevaisuudenvision mukaan sähköautoja myytäisiin 700 000 vuoteen 2030 mennessä, mutta näistä vain 230 000 olisi täyssähköautoja ja loput lataushybridejä. Autokanta 2,7 miljoonaa, joten täyssähköautojen osuus olisi 2030 vajaat 9 % autokannasta. Ei ratkea päästöongelmat pelkästään täyssähköautoilla. Pakko olla käytössä kaikki mahdolliset keinot eli hybridit, biopolttoaineet ja ns. synteettiset polttoaineet.

Akun koon kasvattaminen loputtomiin on huono idea.
  • akkumineraaleista voi tulla entistä nopeammin pula
  • auton paino kasvaa ja jos useimpina päivinä ajetaan vain 50 km, niin 700 km ajomatkaan mitoitettu akku on valtaosin kuollutta painoa
  • latausajat pitenevät, enää ei saa akkua ladattua 30->80 % puoleen tuntiin

400 km nimelliset ja reaalimaailmassa heikoimmillaan 200-250 km ajomatkat alkaisivat jo olla riittäviä, jos olisi hidaslatausmahdollisuus kotipihassa JA pikalatausmahdollisuus matkan varrella myös muualla kuin 1-numeroisten valtaväylien varrella.

Akun vaihto on epätoivoinen idea. Sitä pyöriteltiin, kun akut olivat säälittävän pieniä. Vaihdettava akku pitäisi saada standadoitua niin, että samaa käytettäisiin monessa merkissä ja mallissa. Akku tai akut olisivat joka tapauksessa sen verran isoja ja painavia, että auton pohjaan ne pitäisi saada jemmattua eikä niitä sieltä käsin vaihdeltaisi. Pitäisi olla jonkinlainen vaihtorobotti, jonka päälle auto ajetaan. Renaultilla taisi jotain tämän kaltaista olla kehittelyssä aikoja sitten. Eipä ole enää. Syytä ei tarvi kauaa etsiä - lisää vaikka yhtälöön Suomen talvi...

Ja paljonko pitikään sähköautolla ajaa ennenkuin se muuttuu puhtaammaksi valmistaminen mukaan luettuna kuin polttomoottoriauto, noin 200 tkm?
https://www.ilmastopaneeli.fi/autokalkulaattori/

Entäs jos joku keksii (tai on jo keksinyt ja pitää piilossa) polttomoottoreihin polttoaineen joka ei saastuta pahasti ja hinta on siedettävä?
KVG synteettinen polttoaine tai power-to-X tai power-to-fuel tai E-fuel.
https://www.kemia-lehti.fi/sahkopolttoaineita-viedaan-kohti-kaupallistamista/
https://www.wartsila.com/fin/paikallisuutinen/02-03-2021-wartsila-vahvistaa-sitoutumistaan-hiilineutraaliin-yhteiskuntaan-sijoittamalla-lisaa-soletair-poweriin
https://qpower.fi/fi/synteettinen-metaani-miksi-miten-mita/

Valmistuksessa käytetään sähköä (jolla tehdään vetyä elektrolyysillä) + vaikka jonkin teollisuuslaitoksen päästöistä kaapattavaa CO2. Toistaiseksi hinta ei ole kilpailukykyinen, mutta tilanne muuttuu, jos ja kun fosiilisille laitetaan kovemmat verot. Lisäksi uusiutuvien tuotannon kasvaessa tulee välillä ylituotantoa ja sähkön hinta painuu lähes nollaan.

Toistaiseksi nämä lähinnä ideoiden asteella, mutta niin oli tuulivoima ja sähköautot 30 vuotta sitten.

Pari vuosikymmentä sitten ajateltiin, että homma ratkeaa tekemällä elektrolyysillä vetyä, joka tarpeen tullen muutetaan polttokennoissa takaisin sähköksi. Muuten kiva, mutta tässä hukkuu puolet energiasta. Enemmänkin, jos vetyä pitää varastoida suurempia määriä, mitä varten se on pakko nesteyttää.

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2090 : 03.03.2021, 09:55:15 »
Akun koon kasvattaminen loputtomiin on huono idea.
  • akkumineraaleista voi tulla entistä nopeammin pula
  • auton paino kasvaa ja jos useimpina päivinä ajetaan vain 50 km, niin 700 km ajomatkaan mitoitettu akku on valtaosin kuollutta painoa
  • latausajat pitenevät, enää ei saa akkua ladattua 30->80 % puoleen tuntiin

400 km nimelliset ja reaalimaailmassa heikoimmillaan 200-250 km ajomatkat alkaisivat jo olla riittäviä, jos olisi hidaslatausmahdollisuus kotipihassa JA pikalatausmahdollisuus matkan varrella myös muualla kuin 1-numeroisten valtaväylien varrella.

Akun vaihto on epätoivoinen idea. Sitä pyöriteltiin, kun akut olivat säälittävän pieniä. Vaihdettava akku pitäisi saada standadoitua niin, että samaa käytettäisiin monessa merkissä ja mallissa.

Akun vaihto autoon on kohtalaisen epätoivoinen idea, mutta standardoitu akkuperäkärry ei enää olekaan. Jos auton akku on jokaiselle ajoprofiiliin sopivalla rangella, mikä massoilla tarkoittaa luokkaa 100-200 km todellista rangea ja sitten niitä poikkeuksellisia reissuja varten huoltoasemilta vuokrattava akkuperäkärry kasvattamassa rangea, ongelma on oikeastaan sillä ratkaistu. Tämä yhtälö toimii tietenkin vasta, kun massoille on myös se koti- ja työlatausmahdollisuus, sekä pikalatauksia joka huoltoasemalla myös vaihtoehtona. Jokaviikonloppuisen mökkimatkan ratkaisuksi tuollaisesta kärrystä ei ole, mutta tasapaino löytyy liiketaloudellisesti "sieltä jostain väliltä", koska pikalaturi kaikille ei ole myöskään mahdollinen. Jos kaikki nykyiset polttomoottoriautot korvattaisiin patteriautoilla, karkeasti arvioiden pikalatureita pitäisi olla noin kymmenkertainen määrä siihen nähden, paljonko nyt on polttoaineen jakeluun pumppupaikkoja. Ja niistä jokaisesta siis pitäisi saada se pikateho, vaikka kaikki paikat olisi käytössä. Tuohon utopiaan on vielä melkoinen matka infran suhteen.

Toisaalta se on sitten ehkä poliittinen päätös, olisiko kaiken tuon ehdottomuuden sijaan järkevä vaan olla ajamatta täyssähköautoa kaikille kuin käärmettä pyssyyn. Eli pyrkiä vain siihen, että kaikilla on lopulta joko ladattava hybridi tai täyssähkö omien tarpeidensa mukaan. Plugarinhan EI tarvitse olla 300 hv:n bensarohmulla varustettu ja sähkön käyttöä motivoimaan polttoaineiden hinnan voi nostaa vaikka 5-10 euroon per litra, niin alkaa latailut kiinnostaa myös veronkiertohybridistejä. Tällä ei tietenkään autolla liikkumisesta syntyvät päästöt nollaudu (mitä ei toki tapahdu kivihiilitäyssähköilläkään), mutta tiheään asutuilla alueilla tupruttelu loppuisi samalla tavalla ja kokonaiskuvassa ero noiden vaihtoehtojen välillä on merkityksetön. Nykyisin polttishenkilöautoliikenne tuottaa jotain 10%:n luokkaa co2-päästöistä. Nämä luvut ihan stetson-harrison menetelmällä, mutta luultavasti hyvin lähellä totuutta, täyssähköillä jos osuus olisi 2% ja plugari-sähkäri vaihtoehdolla vaikka sitten 4% (ero voi olla pienempikin, täysin säädeltävissä polttoaineiden hinnoittelulla), niin tuolla parin prosentin erolla maailman c02-päästöistä ei ilmaston lämpenemisen suhteen ole minkäänlaista merkitystä.

Jossain määrin tuo tavoite olisi myös taloudellisesti järjellisempi. Ei tarkoittaisi niin nopeaa ja totaalista kuoliniskua valtavalle polttoaineteollisuudelle ja sen jakelulla. Niin ja myös sille teollisuudelle, joka öljynjalostuksen "sivutuotteista" elää. Sen vaikutus on monelle arvaamattoman laaja. Loppuisi mm. henkka-maukan halpis muovivaatteet. Mikä tietty sopii ainakin itselle, mutta saattaa surku tulla monelle "muka-kettutytölle", joka ilman omaa ajattelua on vaan täysillä mukana vastustamassa pahaa yksityisautoilua, koska se on nyt muotia. Jos nyt kuitenkin keskityttäisiin myös siihen 90%:iin päästöistä, toki sielläkin järki ja kohtuus mukana.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2091 : 03.03.2021, 11:51:23 »
IMO järkevin ratkaisu olisi se ~100km range akulla, ja sen kaveriksi sitten polttisgeneraattori, jolla saataisiin todella merkittävä osa arkiajosta sen sähköajon piiriin, samalla kun rajalliset akkujen valmistus- ja materiaalikapasiteetit käytetään harvojen sähköautojen mukana kuljetettavaksi jonkin poikkeustilanteen varalta.

Tuo on ilmeisesti vaan poliittisesti paheksuttu ratkaisu, jonka takia siihen ei kannata autovalmistajien panostaa, joten järkeviä ratkaisuja ei ole markkinoilla.

Poissa HiekkaHeikki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2092 : 03.03.2021, 17:31:58 »
Tuli mieleen kikka jolla sähköauton saisi nopeasti täyteen lataukseen: Autoihin nopeasti vaihdettavat akut. Auto "huoltoasemalle", konepelti auki, melkein tyhjä akku lataustelineeseen ja valmiiksi ladattu akku tilalle.

Tesla on tuota tehnyt , ainakin show-mielessä.

https://youtube.com/watch?v=HlaQuKk9bFg
XC60 D4 AWD -16

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2093 : 05.03.2021, 09:56:44 »
Melkein toivoisin, että joku perustaa sähköautovuokraamon. Sieltä sitten auto vuokralle, kun pitkälle matkalle lähdetään. Konttorit välille Helsinki - Rovaniemi ja auton (ja täyden akun) voi vaihtaa veloituksetta konttorin ohi ajettaessa. Konttorista kuppi kahvia ja vessakäynti.

Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2094 : 05.03.2021, 10:11:48 »
Melkein toivoisin, että joku perustaa sähköautovuokraamon. Sieltä sitten auto vuokralle, kun pitkälle matkalle lähdetään. Konttorit välille Helsinki - Rovaniemi ja auton (ja täyden akun) voi vaihtaa veloituksetta konttorin ohi ajettaessa. Konttorista kuppi kahvia ja vessakäynti.
Voishan tuo toimiakin, mutta yleensä kun ollaan pitkällä matkalla on tavaraakin jonkun verran ja oma riesansa tulee purkamisesta ja pakkaamisestakin. Tai sitten pitää olla kärry jonka voi vaan siirtää koukusta toiseen, ja sähköautot joilla voi kärryä vetää.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6024
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2095 : 05.03.2021, 12:56:37 »
Luulin että teslalla olis ollut jenkeissä akunvaihto 5 minuutissa matkalla, mut oliko se suunnitelma vaan.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2096 : 05.03.2021, 14:24:50 »
Luulin että teslalla olis ollut jenkeissä akunvaihto 5 minuutissa matkalla, mut oliko se suunnitelma vaan.
Muistaakseni Israelissa oli Renaultilla tällainen systeemi julkisessa kokeilussa..

Mikään Teslan tuotantomalli ei ainakaan tue tuollasita pika-akun vaihtoa, mutta protoja on varmasti ollut monellakin valmistajalla.

Mun perskohtainen uskomus on että henkilöautojen akunvaihtosysteemejä tuskin tullaan näkemään, mutta kuorma-autoihin se voi tulla.
« Viimeksi muokattu: 05.03.2021, 14:26:31 kirjoittanut Jule »

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2097 : 05.03.2021, 20:14:07 »
Teslan akunvaihto ei oli showtemppu - ei sellaisenaan sovellu laajempaan käyttöön, mutta akun kiinnityksiä muuttaen kyllä... Joskin koko homma pitäisi miettiä uudestaan, alkaen akun kiinnityksestä - kiinteäksi suunniteltua on hankala vaihtaa.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2098 : 06.03.2021, 12:27:25 »
Käytännössähän se akunvaihto täytyy tapahtua auton nokasta tai perästä, joka edellyttäisi melkoisen tunnelin rakentamista auton läpi, joka tietysti on teknisesti mahdollista, mutta edellyttää että koko korirakenne on suunniteltu sitä silmälläpitäen. Lattian kautta tapahtuva vaihto edellyttäisi turhan massiivista akunvaihtolaitosta, jonka lisäksi se kiinnitysmekanismi olisi pahasti alttiina säälle, tai vaihtoehtoisesti siellä pitäisi olla jokin luukkuhärveli, joka olisi puolestaan altiina pohjakosketuksille..

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2099 : 06.03.2021, 19:35:50 »
Kiinalaiset halpuuttavat sähköpakuja
https://www.is.fi/autot/art-2000007844987.html
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Futurez  Kulkukoira