Ateho  Elekma

Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)

  • 3120 Vastauksia
  • 845041 Lukukerrat

0 jäsentä ja 24 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1350 : 27.04.2017, 15:36:32 »
1.3l, 4 syl turbodieselissä teki ainakin vaikutuksen, kun vaihtoi tyhjätyn hiukkaskiihdyttimen läpivirtaavalla. Hiukan ääni vielä kaikuu, mutta kaikuminen johtuu heti turbon jälkeen olevasta tyhjennetystä katalysaattorista.

Saa nähdä miten katastusinspehtööri huomenna reagoi.. ::)

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3620
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1351 : 27.04.2017, 15:48:38 »
Tekeekö läpivirtaavilla vaimentimilla mitään?

Eli onko niillä mahdollista saada siedettävää tai jopa hiljaista pakoputkea? Mutkathan vaimentavat myös ja tarkoitus olisi jokaisen vaimentimen jälkeen tehdä jyrkkä mutka. Vaimentimia tulisi käyttötarkoituksessa kolme ja moottori on nelisylinterinen pikkumoottori.
"läpivirtaava" suora vaimennin leikkaa ylä-ääniä. Googleta resonaattori. Matalat äänet tulee läpi siitä. Mutka vaimentaa ääntä jonkinverran, pappamutka esimerkiks on yllättävän hyvä vaimennin.
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1352 : 27.04.2017, 16:23:01 »
"läpivirtaava" suora vaimennin leikkaa ylä-ääniä. Googleta resonaattori. Matalat äänet tulee läpi siitä. Mutka vaimentaa ääntä jonkinverran, pappamutka esimerkiks on yllättävän hyvä vaimennin.
Pappamutka on todella hyvä esimerkki äänenvaimentimesta. Jos sen korvaa 10cm suoralla putkenpätkällä, on äänet ihan muuta.

Olen tässä koettanut äänenvaimentimista/putkiston suunnittelusta lukea netistä, mutta huonohkosti löytynyt varsinkin käyttäjäkokemuksia. Liian paljon "miten saan amispörinät että katsurille kelpaa" -kyselyitä.

Yksi vaihtoehto olisi tehdä vaimennin itse, mutten kyllä sitä ajatellut alkaa tekemään, valmiina saa parempia (kokemuksen puuttuessa).

Alkuperäinen putkisto maksaa yli 700€ ja nyt kun "itse tein ja säästin" -linjalle on lähdetty, voisi koettaa tehdä alkuperäistä paremman (=virtaavemman). Pikkupörinä ei tyhjäkäynnillä haittaa, saa parkua polkaistaessa, mutta normaalisti ajellen ei ole tarkoitus kuunnella amispörinää tai mökää.

Poissa Mattson

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1353 : 27.04.2017, 16:29:07 »
Nyt kun aiheeseen päästiin, tarkoitus itse askarrella moottoripyörään kollektorin ja suoraan läpi vaimentajan väliin väliputki joka tulee olemaan loivahko ässä. Onko vaikutusta ääniin teenkö sen kahdesta ysikympin mutkasta vai hitsaanko itse miljoonasta rinkulasta?

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3620
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1354 : 27.04.2017, 16:29:36 »
Pappamutka on todella hyvä esimerkki äänenvaimentimesta. Jos sen korvaa 10cm suoralla putkenpätkällä, on äänet ihan muuta.

Olen tässä koettanut äänenvaimentimista/putkiston suunnittelusta lukea netistä, mutta huonohkosti löytynyt varsinkin käyttäjäkokemuksia. Liian paljon "miten saan amispörinät että katsurille kelpaa" -kyselyitä.

Yksi vaihtoehto olisi tehdä vaimennin itse, mutten kyllä sitä ajatellut alkaa tekemään, valmiina saa parempia (kokemuksen puuttuessa).

Alkuperäinen putkisto maksaa yli 700€ ja nyt kun "itse tein ja säästin" -linjalle on lähdetty, voisi koettaa tehdä alkuperäistä paremman (=virtaavemman). Pikkupörinä ei tyhjäkäynnillä haittaa, saa parkua polkaistaessa, mutta normaalisti ajellen ei ole tarkoitus kuunnella amispörinää tai mökää.
tää onnistuu kätevästi tekemällä kuristuksen putken loppuosaan. Mun tdissä äänet pieneni paljon kun käytti putkea vähän pienempänä loppupäässä.
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1355 : 27.04.2017, 16:44:14 »
tää onnistuu kätevästi tekemällä kuristuksen putken loppuosaan. Mun tdissä äänet pieneni paljon kun käytti putkea vähän pienempänä loppupäässä.
Kyllä ja parhaassa tapauksessa oikein toteutettuna parantaa kaasunvirtausta.

Olenkin ajatellut tehdä ihan loppupäähän pienennyksen ja mutkan alaspäin (putki jää takapuskurin taakse näkymättömiin, lopussa kääntö alas ja poikkisahaus takahelman tasalla kuten alkuperäisessä)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1356 : 27.04.2017, 17:52:56 »
Turbokin vaimentaa aika paljon ääntä, varsinkin dieselissä.

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1357 : 27.04.2017, 18:52:14 »
kyllä simonnsin läpi virtaava on itselle sopinut ja jos ollut ääni liian kova lisätty yksi pönttö lisää ihan höpönetin osista nuita tehnyt  8)



kiitoos ja anteeks.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1358 : 27.04.2017, 18:54:42 »
kyllä simonnsin läpi virtaava on itselle sopinut ja jos ollut ääni liian kova lisätty yksi pönttö lisää ihan höpönetin osista nuita tehnyt  8)
Höpönetin osia itekkin kattellut, siellä halvinta. ;D

Moottorihan on ahtamaton 1.2 litrainen, jota saa risteyksistä lähtiessäkin viedä lähes aina 3-4krpm välille. 100km/h on 3200rpm ja ohitus/kiihdytys on aina 4500-6500rpm (tehoalue).

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1359 : 27.04.2017, 19:46:34 »
Höpönetin osia itekkin kattellut, siellä halvinta. ;D

Moottorihan on ahtamaton 1.2 litrainen, jota saa risteyksistä lähtiessäkin viedä lähes aina 3-4krpm välille. 100km/h on 3200rpm ja ohitus/kiihdytys on aina 4500-6500rpm (tehoalue).
:2funny:
No kun halvalla sai.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1360 : 04.05.2017, 06:44:30 »
Onko olemassa toimivaa ja edullista ratkaisua, jolla autoradion antenni olisi auton sisäpuolella ja radio kuuluisi?


Pioneerin soittimessa heikko viritin, muuten hyvä, mutta volvon originaali antenni jalastaan poikki. En ole sopivaa löytänyt tilalle, joten ajattelin toimisiko jos työntäiai D-pilarin sisälle antennin?

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1361 : 04.05.2017, 06:47:47 »
Onko olemassa toimivaa ja edullista ratkaisua, jolla autoradion antenni olisi auton sisäpuolella ja radio kuuluisi?


Pioneerin soittimessa heikko viritin, muuten hyvä, mutta volvon originaali antenni jalastaan poikki. En ole sopivaa löytänyt tilalle, joten ajattelin toimisiko jos työntäiai D-pilarin sisälle antennin?
Tuollaisia hainevä mallisia antenneja löytyy myös, jos sellainen muuten auton desingiin sopii 8)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1362 : 04.05.2017, 07:24:39 »
Onko olemassa toimivaa ja edullista ratkaisua, jolla autoradion antenni olisi auton sisäpuolella ja radio kuuluisi?


Pioneerin soittimessa heikko viritin, muuten hyvä, mutta volvon originaali antenni jalastaan poikki. En ole sopivaa löytänyt tilalle, joten ajattelin toimisiko jos työntäiai D-pilarin sisälle antennin?

Kaverilla on tuulilasiin liimattu antenni, en tiedä mistä sen hommannu mutta ihan OK toimii.
Itsellä oli vectrassa  10-15€ liuskat teipillä kiinnitettävä autotarvikelliikkeestä ostettu vahvistinantenni mutta se teholtaan ja herkkyydellään ei orkkispiiskalle pärjännyt mitenkään. Löyti jo asemia huonosti eikä jaksanut kunnolla seurata.
Tuo hainevä vois olla kokeilemisen arvoinen.
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1363 : 04.05.2017, 09:02:38 »
Joo, kuulemma tuulilasiin liimattava malli on ihan toimiva ollut useammassa autossa. Sellainen "kuparilanka", joka teipataan vaaka- sekä pystysuuntaan lasin reunoille.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1364 : 04.05.2017, 09:09:46 »
Hainevää en laita, koska joutuisi porailemaan reikiä.

 

Samppasport  Futurez