Kulkukoira  Proturbo

Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)

  • 3120 Vastauksia
  • 844848 Lukukerrat

0 jäsentä ja 22 Vierasta katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #2730 : 25.07.2021, 12:00:21 »
Joo, lähinnä meinasinkin että mikä vaikutus tuolla kosteudella sitten käytännössä on?

Tiiviyden merkityksen nyt tietysti ymmärtää.
Vesi hapettaa.
Vesi ei puristu.
Siinäpä ne pääsyyt ainakin auton AC järjestelmässä, joka on pääpiirteiltään samanlainen.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #2731 : 25.07.2021, 12:15:06 »
Myöskään järjestelmässä ilma ei ole hyväksi
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #2732 : 25.07.2021, 12:23:05 »
Joo...

Eli onko nyt niin että tuon tyhjiöinnin merkitys ei käytännössä ole kovin kummoinen, lähinnä mahdollisesti lyhyempi elinikä laitteelle?

Mun aivoitus on siis tämä helle, joka on ampunut hinnat ja toimitusajat taivaaseen. Härveli ei loppujenlopuksi ole mitenkään erityisen vaikea asentaa, tiiviystestin voisi yhtähyvin tehdä tavallisella paineilmallakin, joten miksi noita ei asenneta itse?

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #2733 : 25.07.2021, 12:52:14 »
Sä et saa ostettua ilppiä kaupasta, jos sulla ei ole hyväksyttyä asennusfirmaa ilmoittaa. Firman tai hepun tulee löytyä Tukes on rekisteristä. Lisäksi laitteen takuut eivät ole voimassa. Tarvitsee tuossa asennuksessa olla jotain tietoa myös sähköturvallisuudesta  :) itse "tubolit-asennusputki" maksaa noin 5€ metri eli kunnon katteen tuolla 500-700€ maksavalla asennuksella saa.
« Viimeksi muokattu: 25.07.2021, 12:59:39 kirjoittanut jaskajokunen »
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #2734 : 25.07.2021, 12:59:20 »
Joo, eikä kaupassa myydä valmiita putkistojakaan, lähinnä siis mietin että miksei tuota ole valmiiksi tuotteistettu.

Tosin enpä usko että ne rautakaupassa sen kummemmin tarkastaa onko sitä asennusta oikeesti tilattu, vai ilmoittaako vaan pokkana minkävaan asennusfirman tiedot.

Kankikari

  • Vieras
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #2735 : 25.07.2021, 13:52:47 »
Nyt on tullut myyntiin valmiita paketteja joissa kaikki on kiinni valmiiksi. Ulkoyksikkö letkujen perässä. Ei asennuskuluja.
Joo, eikä kaupassa myydä valmiita putkistojakaan, lähinnä siis mietin että miksei tuota ole valmiiksi tuotteistettu.

Tosin enpä usko että ne rautakaupassa sen kummemmin tarkastaa onko sitä asennusta oikeesti tilattu, vai ilmoittaako vaan pokkana minkävaan asennusfirman tiedot.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #2736 : 25.07.2021, 14:19:31 »
Jos valmiiden pakettien myyjä on joku ultimaten jäännöksille perustettu firma, niin onnea ja menestystä, tuskin saatte ostoksianne. Edelleenkin pumpun asentajalla pitää olla Tukesin luvat
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Kankikari

  • Vieras
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #2737 : 25.07.2021, 14:32:03 »
Heti tarvi hermostua.

Googlettelin viime helteillä kerrostaloon vaihtoehtoja ja jenkkityylistä ikkuna mallia etsiessä löysin kotimaisen nettipuljun jossa plug & play malleja myytiin. Mun mielestä olis kaikista helpointa jos laitat ulkoyksikön parvekkeelle, johdon oven raosta, pistät sisäyksikön lattialle ja kytket johdon seinään. Helteiden loputtua tai jos vaikka muutat otat kylmästöinnin mukaasi kuten kahvinkeittimen tai tv ja stereot.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #2738 : 25.07.2021, 14:44:43 »
Sitten suosittelen ilmastointilaitetta. Johto seinään ja poistoputki ikkunasta pihalle. Putki kannattaa eristää kun se toimii lämpöpatterina
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #2739 : 25.07.2021, 16:46:42 »
Sitten suosittelen ilmastointilaitetta. Johto seinään ja poistoputki ikkunasta pihalle. Putki kannattaa eristää kun se toimii lämpöpatterina
Ilmaa ulos työntävät laitteet ovat melkoisia energiasyöppöjä, kun jostakin tulee kuumaa ilmaa sisälle yhtä paljon kuin sitä poistetaan kämpästä ulos. Toki viilentävätkin, mutta sähköyhtiö kiittää.

Pari ilppiä olen asentanut itse omaan käyttöön ihan menestyksekkäästi. Jos sattuu olemaan sen verran yritystoimintaa, että on tili esim. Onniselle, niin ei ne siellä paljon Tukesin lupien perään huutele. Tarttishan ilpin asennuksessa olla myös sähköurakointiluvat, vaikka laite on mahdollista liittää myös pistorasiaan.

Asialliseen asennukseen tarvitaan tyhjiöpumppu ja vähän enemmän osaamista kuin auton öljynvaihdossa. Jos osaa vaihtaa autoon ilmastoinnin kompressorin, laturin ja jarruputket, niin silloin ollaan jo lähellä onnistumista myös ilpin suhteen.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #2740 : 25.07.2021, 21:38:54 »
Aikoinaan melkein 10-vuotta sitten asennettu itse Ultimaten ilmalämpöpumppu ja on toiminut hyvin. Tosin alkaa olla sisäyksikön laakerit puhaltimessa kulahtanut koska nitisee jo. Alkuun oli hieman säätämistä kylmäainemäärän kanssa, että alkoi toimia oikein. Sen jälkeen ei ole tarvinnut tehdä mitään. Tuo vehje oli täysin ilmainen kun se jäi ylimääräiseksi yhdestä hallista, jossa oli lämmittimenä. Ei tarvinnut Tukes tai muita lupia, onnistui hyvin itse asennus.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #2741 : 26.07.2021, 12:30:42 »
Pitäisi kysyä onniselta tms suostuisiko ne myymään mulle pikkupullon R290 kylmäainetta.. todennäköisesti ei, se kun on kylmäaine ja siten luvanvarainen ostaa siellä onnisellakin.. Teboililta sitä kyllä myydään 11kg pulloissa mulle niin paljon kun mä sitä haluan ostaa, mutta se ei olekaan kylmäaine, kun se on tarkoitettu poltettavaksi. ;D

Jos valmiiden pakettien myyjä on joku ultimaten jäännöksille perustettu firma, niin onnea ja menestystä, tuskin saatte ostoksianne. Edelleenkin pumpun asentajalla pitää olla Tukesin luvat
Noita laitteita on kyllä myyty "aina", ja ne ovat ihan tehdastekoisia vehkeitä.

Siinä on kaksi salkkua ja niiden välillä paksuhko letku, jonka sisällä menee kylmäaineet ja sähkö. Yleensä nuo ovat melko tehokkaita vehkeitä, ja ne ovat tarkoitettu käytettäväksi joidenkin väliaikaisten tilojen (telttojen tms) jäähdytykseen / lämmitykseen, mutta voihan tuollaisen tietysti kotiinsakin kantaa, tosin mistään pienestä reijästä sitä letkua ei voi läpi tuupata, koska salkut ovat kiinteästi toisissaan kiinni... Tai ainakin tietääkseni ne ovat kiinteästi toisissaan.

Nuo ovat vaan suhteellisen kalliita.. tai ei ne kai sen kalliimpia ole kuin isot ilpitkään, mutta normaali kotikäytössä ne ovat melkoisia mörssäreitä.


Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #2743 : 26.07.2021, 20:24:57 »
Pitäisi kysyä onniselta tms suostuisiko ne myymään mulle pikkupullon R290 kylmäainetta.. todennäköisesti ei, se kun on kylmäaine ja siten luvanvarainen ostaa siellä onnisellakin..
Kylmäaineita Onninen ei myy ilman asianmukaisia lupia.

Kylmälaitteita tukkuri tietenkin myy. Kuluttajalle myyvän tehtävänä on varmistaa, että laiteen asentaa pätevä asentaja.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa uisteeelu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #2744 : 27.07.2021, 20:59:02 »
Olisko jako kohil kun nuoli ja nolla kohilla

 Mercury 25 vm04
karjala takaisin vaikka pullo kerrallaan

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy