Samppasport  Futurez

A/R luvuista.

  • 13 Vastauksia
  • 13116 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kowalski

  • Vieras
A/R luvuista.
« : 18.12.2010, 18:11:54 »
Elikkä mulla on kaks lähesi identtistä ahdinta joissa toisen kompurakotelossa on luku A/R 50 ja toisessa A/R 60. Kumpi näistä on ns. "isompi"?

Poissa connyl

  • Tinasotilas
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • Recycle Racing #08
Vs: A/R luvuista.
« Vastaus #1 : 18.12.2010, 18:54:05 »
Elikkä mulla on kaks lähesi identtistä ahdinta joissa toisen kompurakotelossa on luku A/R 50 ja toisessa A/R 60. Kumpi näistä on ns. "isompi"?
A/R 60

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: A/R luvuista.
« Vastaus #2 : 18.12.2010, 19:41:41 »
A tulee sanasta AREA ja tarkoittaa sisääntulonielun poikkipinta-alaa.
R tulee sanasta RADIUS ja tarkoittaa em. arean keskeltä mitattua etäisyyttä akseliin.
A/R on sit noihin suureiden suhde.



Poissa Puavo

  • Riimittelevä konsultti
  • Administrator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1609
  • Mafia Connections
Vs: A/R luvuista.
« Vastaus #3 : 19.12.2010, 00:41:13 »
Siirsin j_tapion tarjoaman tietopläjäyksen myös faqiin.
Volvo 244 DL -84 -> Volvo 245 GLi -87 -> Volvo 244 Turbo -81 -> Volvo V70 I Classic ->  Toistaiseksi Volvotta

Poissa rausku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: A/R luvuista.
« Vastaus #4 : 19.12.2010, 09:08:50 »
Kuinka tuo AR luku vaikuttaa turbon käytäytymiseen? Eli jos laittaa pienemällä AR luvulla olevan kotelon, niin herääkö turbo mahdollisesti alemmalta kierros luvulta?

Itselläni ois tulossa kiina ahdin jossa olis AR50, mutta mulla olis siihen pienempikin "kotelo". Tarkoitus olis saada mahdollisimman alaalta herävää ahdin ja max paineet noin 1bar.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: A/R luvuista.
« Vastaus #5 : 19.12.2010, 10:33:11 »
Kuinka tuo AR luku vaikuttaa turbon käytäytymiseen? Eli jos laittaa pienemällä AR luvulla olevan kotelon, niin herääkö turbo mahdollisesti alemmalta kierros luvulta?

Itselläni ois tulossa kiina ahdin jossa olis AR50, mutta mulla olis siihen pienempikin "kotelo". Tarkoitus olis saada mahdollisimman alaalta herävää ahdin ja max paineet noin 1bar.

Noihan se menee et pienemmällä A/R:llä (muuten sama turbo) lähtee spoolaan alempaa. Ja tämän kääntöpuoli on suoraan se että tukkeutuuko pieni pesä liian varhain, jolloin pakopaine ja lämpö alkaa nousta ahdoista saatavaa hyötyä suuremmalla kertoimella.

Tuo A/R luku on 0.50 vaikka yleisesti puhuttaessa noissa ei näe edes pistettä luvun edessä.

Tyyppillisesti A/R -luku on jotain .35 ja 1.50 välistä.


Edit:
Jos A/R -lukua ei ole painettu pesään, se on usein mitattavissa riittävän tarkasti. Sisääntulokohta mitataan juuri kuten kuvassa osoitettu (ei siis laipasta). Kätevä apuväline on kansitöissä käytettävä muottisilikoni jos sellaista vain on käytettävissä.



Esim. tuosta aiemmasta kuvasta ruudulta mittaamalla tehty laskelma:

A: Ø2,6cm -> 1,32*3.14 = 5.3066cm2
R: 5.0cm
A/R: 5.3066/5.0 = 1.06


Edit2:
Muokkasin vielä aiempaan kuvaan punaisella vaihtoehtoisen pakopesän koon.


Eli punaisien viivojen mukainen pesä:

A: Ø2,2cm -> 1,12*3.14 = 3.7994cm2
R: 5.6cm
A/R: 3.7994/5.6 = 0.68

Eli päällepäin täysin samannäköinen pesä voi ollakin ihan eri spekseillä.
« Viimeksi muokattu: 20.12.2010, 11:14:35 kirjoittanut j_tapio »

Poissa tomant

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • Mersumies
    • MB190E turboprojekti
Vs: A/R luvuista.
« Vastaus #6 : 25.12.2010, 15:31:09 »
Suhdeluvun A/R yksikkö on tuumaa (inch). Mitta A on neliötuumaa ja mitta R on tuumaa, jolloin suhteen A/R yksikkö on tuumaa. Jos mitta A lasketaan neliösenttimetreinä ja mitta A senttimetreinä, pitää osamäärä jakaa luvulla 2,54, jotta päästään oikeaan A/R-suhdelukuun.
« Viimeksi muokattu: 25.12.2010, 15:34:18 kirjoittanut tomant »
W201 190E 2.3 Kompressor +  Turbo 1,951 - 13,077 / 171,51

Poissa sitkuura

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
    • Kaikki timantit ei oo ikuisia...
Vs: A/R luvuista.
« Vastaus #7 : 26.12.2010, 17:53:06 »
Jos kyse on kerran suhdeluvusta ni mitä merkitystä on yksiköllä? Eikö vastaus oo sama vaikka yksiköt olis omenoita  :juhau:
Köyhän on pakko yrittää...

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8904
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: A/R luvuista.
« Vastaus #8 : 26.12.2010, 18:39:05 »
Suhdeluvun A/R yksikkö on tuumaa (inch). Mitta A on neliötuumaa ja mitta R on tuumaa, jolloin suhteen A/R yksikkö on tuumaa. Jos mitta A lasketaan neliösenttimetreinä ja mitta A senttimetreinä, pitää osamäärä jakaa luvulla 2,54, jotta päästään oikeaan A/R-suhdelukuun.

Oikea ja oikea. Kuten totesit niin yksiköksi jää pituuden yksikkö. Oikeastaan siis A/R voisi olla yhdellä tavoin laskettuna 1,0 tuumaa ja toisella tavoin laskettuna 2,54 cm. Kumpikaan numero ole toista oikeampi vaan mittayksikkö pitää kuljettaa mukana.

Turbomiehillä on varmaan vakiintunut tapa mitä pituusyksikköä käytetään... Tai ehkä jenkit mittaa peukalolla ja japanilaiset sentteinä niin saa isommat luvut  :D

sitkuura, yksiköllä on väliä koska yksiköt eivät supistu kokonaan pois. Pinta-ala jaettuna pituudella ei ole dimensioton luku vaan siihen jää pituuden dimensio.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: A/R luvuista.
« Vastaus #9 : 27.12.2010, 10:40:15 »
Ok. Minä olen pitänyt et noin se menee ja saanut muka jokus aika järkevän tuloksenkin tuosta  :-\


sitkuura, yksiköllä on väliä koska yksiköt eivät supistu kokonaan pois. Pinta-ala jaettuna pituudella ei ole dimensioton luku vaan siihen jää pituuden dimensio.

Tosiaan itsekin olisin sitkuuran kanssa samoilla linjoilla et tossa ois vain tolla suhdearvolla merkitystä, mutta eihän se yksikkö tosiaan mihinkään  *karkuun-> Missään en kuitenkaan ole tavannut A/R:n perässä mittayksikköön? vai onko jossain?

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8904
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: A/R luvuista.
« Vastaus #10 : 27.12.2010, 14:11:13 »
Automiehillä ei ole aina niin nöpönuukaa yksiköiden kanssa. Muun ohella vääntöä ja painetta näkee ilmaistavan kiloina eli massan yksikössä...  >:(

Jos vaikka nielun poikkipinta A on 1 neliötuuma niin se on 2,54 x 2,54 == 6,4516 neliösenttiä. Jos samalla etäisyys R on kaksi tuumaa eli 5,08 cm niin tuumina laskien A/R on 0,50 in, mutta sentteinä laskien 1,27 cm eli juurikin puoli tuumaa.

Ei pikagooglauksella löytynyt wirallista määritelmää missä yksikössä noita yleisesti ilmaistaan. Melkein veikkaisin tuumia...

Poissa _NepandeR_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 880
  • Team RR
Vs: A/R luvuista.
« Vastaus #11 : 31.01.2018, 09:22:26 »
Mitenkäs nuo (esim. 0.64a/r) on sitten Holsetin pesissä, kun niissä on ilmoitettu aina 8#,12#,14# jne?
Team RR
Volvo V70 -09
Volvo 850 T5-R ”The Reaper”
Volvo 850 T5-R ”Tuutikki”

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 550
Vs: A/R luvuista.
« Vastaus #12 : 01.02.2018, 08:13:44 »
Mitenkäs nuo (esim. 0.64a/r) on sitten Holsetin pesissä, kun niissä on ilmoitettu aina 8#,12#,14# jne?

mitsu ja ymmärtääkseni myös holset ilmoittaa nielun pinta-alan cm2 (eli A:n A/R:stä)
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: A/R luvuista.
« Vastaus #13 : 01.02.2018, 19:12:38 »
mitsu ja ymmärtääkseni myös holset ilmoittaa nielun pinta-alan cm2 (eli A:n A/R:stä)



Luonnollisesti eri turbojen pakopesiä on huono verrata toisiin... Mutta ehkä jotain osviittaa voi tehdä.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy