Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Masa 58 - 16.04.2019, 14:51:06
-
Kylläpä on riittänyt ongelmia tuonS80:sen kanssa. Ostin vajaa vuosi sitten ja vaihdettiin kaasuläppäkotelo silloin merkkihuollossa. Nyt vaikutta siltä,että tuo alkaa taas temppuilla
Ei pyöri tasaseen vaan kierrokset humppaa,ja välillä meinaa sammua liikkeelle lähdettäessä. Toinen ongelma on tuo kytkin joka laitettiin pri kuukautta sitten kun alkoi kuulua taas kaksoismassavauhtipyörästä kilinää. Onneksi on vielä takuut voimassa noilla osilla,mutta kyllähän tuo vähän kyrsii viedä taas laitettavaksi. Alkaa pikkuhiljaa kadota luottamus noiden varaosien laatuun.
Kytkimen osat on merkiltään Luk ja Sach ja kaasuläppäkotelo tuli merkkiliikkeen kautta.
-
Jos se massapyörä kolisee voi olla sekin finaalissa eikä uudessa kytkimessä ole mitään vikaa. Tarkistivatko sen kunnon mitenkään? Kääntäessä pitäisi vastustaa mikäli kunnossa, jos kolahtaa suoraan pohjaan on entinen.
Onko takuuta kaasuläppäkotelolla voimassa? Vois ehkä saada uuden jos rikkinäinen osa.
Omassa S40 uusin molemmat kytkinrempassa kun massapyöräkin oli finaalissa kytkimen lisäksi. Luk kytkinsarja itsellä tuossa ja toimii hyvin.
-
Kytkinrempassa tuli kaikki osat uusittua paineasetelma,painelaakeri,levy ja massapyörä. Kaasuläppäkotelolla on vielä takuu voimassa. Soitin merkkihuoltoon ja lupasivat takuuseen uuden osan edellyttäen,että kotelon rikkoontuminen ei ole johtunut siitä,että autossa on jokin muu vika joka olisi aiheuttanut kotelon rikkoontumisen. :(
-
Ok, hyvä et tutkiivat jja ainakin osalla sekä työllä merkkihuollon takuu joka pitempi kuin muualla.
Omaan uusin myös sun listaamien lisäksi työsylinterin kun ainakin S40 se on muovinen rimpula.
Muissa vehkeissä mitä ollut on työsylkät metallisia olleet eikä ole koskaan vaihdettu, vain putsattu ja tiivisteet sekä letku uusittu.
-
Käytin tänään Volvon merkkihuollossa ja tuli asentaja siihen tulokseen,etää ei ole vika kaasuläppäkotelossa kun ei anna vikakoodia. Epäili käyntihäiriön syyksi bensapumppua tai kampiakselinasentoanturia.
Onko tuo pumpun vaihto kuinka hankala tehdä,onnistuukohan ilman bensatankin irroitusta?
-
Pumppu on takapenkin ja mattoverhoilun alla eli sitä kautta vaihto, noin ainakin S60,V70 ja S40 ollut. Pumppuja saa joko irtonaisena tai koko ämpäri mukana, eroa hinnassa yleensä melkoisesti..
Mitata bensapaineet voi suutintukin päästä nipalta joka näyttää rengasventtiililtä.
-
Eli siis samanlainen systeemi kuin Saabissa. Mistähän löytyisi noita käypäsiä pumppuja siihen ämpäriin?
Bensapaineet mittasivat huollossa ja oli ok. Tuon vian diagnosointia hankaloittaa lähinnä kun ei ole vika kokoaika päällä vaan esiintyy yleensä vain ajon aikana. Kun auto käy tyhjäkäyntiä muutaman minuutin ajon jälkeen,niin käy tasaisesti
-
Samanlainen ämpärisysteemi ja esiinotto kuin Saabis.
Mikä vm ja konetyyppi niin tietää minkälainen pitäs olla?
Pumppuja saa irtonaisena jos konemalliin löytyy tai ämpäreineen mm netistä Scandix, Autodoc, Alvadi, Aeromotors jne.
Tiskiltä Fixus kauttakin jos kyseiseen koneeseen tarjolla ja valikoitavana siellä useampia valmistajia. Myös halvempien tarvikepumppujen lisäksi saa laatumerkkiä Bosch tai Walbro.
Motonet ja Biltema voi löytyä, myös, tosin valmistajaa ei ennakolta näe netistä vaan vasta tiskillä.
S40 sovitin irto 255lpt walbro pumpun (90€) kun siihen ei saanut omaa walbron pumppua enää mistään ja kun muutossarja tuota korvaavaann boschin ämpäreineen ja johtoliittimineen oli tarvikkeenakin pyyntiä suolaiset 240€ .