KL-varaosat  Race.fi

V70 2.5T 2006 aut. Ocean Race täristää

  • 54 Vastauksia
  • 11260 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa s80mk2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
V70 2.5T 2006 aut. Ocean Race täristää
« : 06.03.2019, 18:52:59 »
Auto täristää koriin ja rattiin (pompotus, ei sivuttaissuunnassa), pahimmillaan 70-100km/h. Kaikkein pahimmillaan taustapeilistä ei saa selvää  :2funny: . Mittarissa 180tkm.

Renkaat tasapainoitettu (225/45-17), vanteet suorat ja renkaat hyvät (Bridgestone Blizzak nastat). Ohjauskulmat säädetty kuntoon, kaikki ok. Raidetangon sisäpäissä aivan lievä "toimintavälys", ei voi vaikuttaa tällä tavoin ? Oikea pitkä vetoakseli luultavasti vaihdettu joskus, näytti uudelta. Vasen on selvästi alkuperäinen, sisäpään nivelessä välystä, kuului ihan pyörittäessä rengasta ilmassa "naks,naks,naks", tuntui jopa koko maljakossa (vaihdelaatikon poskilaakerit ???  :buck2: ).

Kaikki muut nivelet ja pyöränlaakerit vaikutti ok. Kaikki jarrut ja etualatukivarret + etuiskareiden yläpäät vaihdettu 150tkm kohdalla 3 vuotta sitten.

Onko volvotietäjillä ajatuksia ?

Nimimerkillä : Epätoivoinen volvomies  :(

Poissa s80mk2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
Vs: V70 2.5T 2006 aut. Ocean Race täristää
« Vastaus #1 : 07.03.2019, 18:54:38 »
Päivitystä. Tarkemmalla tutkinnalla vasen etupyöränlaakeri oli sitten kuitenkin paskana, vaihdoin sen tänään samantien SKF osaan. Samalla tutkin vetoakselia tarkemmin, se on täysin morjens, lienee alkuperäinen. Sisäpään nivel on ns. "onnenpyörä" ja aina pysähtyy rosvosektoriin  ELK

Kusti polkee kovaa vauhtia SKF uutta vasenta vetoakselia mulle päin.

Ainut ero laakerin vaihdon jälkeen oli "jollotuksen" vaimeneminen. Luulen, että tässä keississä on monta vikaa samaan aikaan päällä. Vaihdetaan yksi kerrallaan niin pystyy vertaamaan. Moottorin ylätuki (se alumiiniklunssi) on myös täysin paskana, vulkanoinnit revenneet kauttaaltaan.

Seuraavaksi vaihdetaan se vetoakseli ja kokeillaan. Sen jälkeen jää enään aksiaalinivelet ja tuo moottorin tuki. Jos ei ala toimimaan niin mennään oikeuteen selvittelemään  :buck2:

Poissa Kraft

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: V70 2.5T 2006 aut. Ocean Race täristää
« Vastaus #2 : 08.03.2019, 19:44:21 »
Ettei olisi jossain renkaassa pystyheittoa kun noin pompottaa?
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa s80mk2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
Vs: V70 2.5T 2006 aut. Ocean Race täristää
« Vastaus #3 : 08.03.2019, 21:27:00 »
Ettei olisi jossain renkaassa pystyheittoa kun noin pompottaa?
Tasapainotin pyörät heti alkuun. Koitin kattoa tarkkaan ettei pompota, vanteet olivat ainakin suorat. Renkaat on tosiaan 2016 paistetut Bridgestone Blizzakit, aikalailla 8mm pintaa ja hyvän näköset..

Kohta voi tietty laittaa kesät alle ja kokeilla.

Poissa noviisivolvoilija

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T 2006 aut. Ocean Race täristää
« Vastaus #4 : 09.03.2019, 11:44:15 »
Tasapainotin pyörät heti alkuun. Koitin kattoa tarkkaan ettei pompota, vanteet olivat ainakin suorat. Renkaat on tosiaan 2016 paistetut Bridgestone Blizzakit, aikalailla 8mm pintaa ja hyvän näköset..

Kohta voi tietty laittaa kesät alle ja kokeilla.
Onkohan mahdollista että jonkun renkaan kudokset olisivat rikki, vaikka uudet ovatkin? Tasapainotus ei ymmärtääkseni ilmaise kudosvauriota?

Poissa s80mk2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
Vs: V70 2.5T 2006 aut. Ocean Race täristää
« Vastaus #5 : 09.03.2019, 15:32:34 »
Jaahas, lähdin aamukaffen jälkeen pajalle tutkimaan vielä lisää. Oikeanpuolen pitkä vetari, jota pikaisesti luulin vaihdetuksi, onkin alkuperäinen ! Tarrat vieläkin tallella, valmistuspäivä molemmissa kepeissä 08/2005  :)  Eli vetareilla vedelty 180tkm ja 14-vuotta. Molemmissa sisäpään vetonivelissä reipas välys joka suuntaan, ja nämähän ovat ns. "tyyppivikoja", varsinkin tuo pitkä keppi. Kuten aikaisemmin kirjoittelin, lyhyen kepin tilasinkin ruotsista (SKF). Tilataan tuo pitkä myös.

Kaikki muu vaikuttaa erittäin hyvältä ikäisekseen. Aksiaaleissa on minimaalinen välys, niinkuin aiemmin totesin.

Otin muutaman kuvan ja videon selventämisen vuoksi.

Pitkä vetari


Lyhyt vetari (valmistuspäivä 8.8.2005)


Volvo pukilla


Oikea puoli alhaalta


Vasen puoli alhaalta



Pikkuhiljaa saadaan volvo kuntoon. Uskomatonta, että ns. "perustallaaja" ei reagoi tämmöisiin ongelmiin lainkaan (laakerit,tärinä yms). Itse olen erittäin tarkka näiden kanssa, pääsee autot aina hyvään kotiin  ;) Nimimerkillä "monia yksilöitä pelastanut".



Tähän mennessä tehty ongelman selvittämiseksi:
-Renkaiden ja vanteiden tarkastus ja tasapainotus (pahimmillaan 60g heitto)
-Ohjauskulmien säätö (taakse 1,4mm aurausta , eteen 0,7mm , camberit aika lähellä nollaa , casterit tasan)
-Vasen etu pyöränlaakeri (SKF)

Seuraavaksi tosiaan molemmat vetarit uusitaan SKF merkkisillä ja moottorin ylätukikumi samaan syssyyn. Automaatista ei pitäisi tulla öljyä ulos, kun nyppää kepin irti. Maalaisjärjen mukaan pitäisi näillä tulla kuntoon ! Ja tietysti ohjauskulmat vielä kerran remontin jälkeen.

Poissa s80mk2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
Vs: V70 2.5T 2006 aut. Ocean Race täristää
« Vastaus #6 : 09.03.2019, 15:34:29 »
Ainiin unohtui tuo video vetoakseleista VETOAKSELIT VOLVO

Selkeesti näkee, että paskana on molemmat  :2funny:

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: V70 2.5T 2006 aut. Ocean Race täristää
« Vastaus #7 : 10.03.2019, 20:52:25 »
Tuohan se yleensä syynä tärinään.. Laatikon öljyt eivät tule auromaatissa ulos kun pitkän vetarin vaihtaa. Kokemusta entisestä T5:sta. Mistä muuten tilasit noi akselit ja paljon hintaa per kappale?
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa s80mk2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
Vs: V70 2.5T 2006 aut. Ocean Race täristää
« Vastaus #8 : 11.03.2019, 18:30:32 »
Tilasin autodoc.fi sivustolta (tulee ruotsista) molemmat SKF. Lyhyt keppi 144€ ja pidempi 165€.

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: V70 2.5T 2006 aut. Ocean Race täristää
« Vastaus #9 : 12.03.2019, 07:44:39 »
Tilasin autodoc.fi sivustolta (tulee ruotsista) molemmat SKF. Lyhyt keppi 144€ ja pidempi 165€.

Omg miten halpa hinta!!! Minä olen joutunut köyhtymään omistani 600-700euroa. Kerran päätin kokeilla ja tilasin lyhyen kepin Powerpartsilta. Tuli pkele väärillä booreilla oleva, ja kauhea vääntö että sain sen palautettua ja edes rahat takaisin. Kiitos tästä tiedosta sinulle ja pidän tämän autodocin mielessä jos tulee itsellä tarvetta.
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa s80mk2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
Vs: V70 2.5T 2006 aut. Ocean Race täristää
« Vastaus #10 : 12.03.2019, 19:09:59 »
Omg miten halpa hinta!!! Minä olen joutunut köyhtymään omistani 600-700euroa. Kerran päätin kokeilla ja tilasin lyhyen kepin Powerpartsilta. Tuli pkele väärillä booreilla oleva, ja kauhea vääntö että sain sen palautettua ja edes rahat takaisin. Kiitos tästä tiedosta sinulle ja pidän tämän autodocin mielessä jos tulee itsellä tarvetta.
Itsekin ihmettelin noita hintoja  :idiot2: Meillä maksaa Spidanin vetarit 350-450€ , ja ovat vaihto-osia. SKF tekeleet ovat uusia, ja yleisesti SKF tekee laadukkaita "vähän kalliimpia" osia. Saa nähdä miten sopii kun pääsee asentamaan.

Poissa pihlaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T 2006 aut. Ocean Race täristää
« Vastaus #11 : 12.03.2019, 19:43:36 »
Ja tässä linkissä omasta tapauksesta tarinaa, toivottavast ei oo vetarit yhtä tiukassa tässä vollessa  ;D

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=60950.msg1003027#msg1003027

Poissa s80mk2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
Vs: V70 2.5T 2006 aut. Ocean Race täristää
« Vastaus #12 : 13.03.2019, 19:24:33 »
^ Joo, tiukassa ne usein on. Erittäin hyvä kikka, kaksi tai kolme "hammastikkua" , tai rengasrautaa esimerkiksi. Samaan aikaan vääntää eri kohdista niin lähtee yleensä ekalla. Jos yhdestä kohdasta vääntää/kampeaa, ei lähde ikipäivänä. Nuo poskilaakerit ovat usein semmoisia, että hirvittää kun kokeilee välystä (maljakosta kiinni). Mutta tärinänaiheuttajaksi niistä ei ole, sisämaljakko on kuitenkin halkaisijaltaan niin pieni, että ei vaan pyörivät massat riitä täristämään koko koria. Sitten kun ampuu stefan välistä öljyt pihalle, rupee laakerit oikeasti olemaan morjens  :buck2:

Ensmäinen keppi saapuikin tänään  :)  SKF paketissa lukee "made in gothenburg" , "headquarters of the SKF". Aika jännä, että OEM vetareissa lukee "made in poland"  :o

« Viimeksi muokattu: 13.03.2019, 21:09:10 kirjoittanut s80mk2 »

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: V70 2.5T 2006 aut. Ocean Race täristää
« Vastaus #13 : 14.03.2019, 06:52:56 »
Onpa jännä että nämä ruotsalaiset ja alkuperäiset ei. Hyvä kikka tuo vähintään kahdella kampeaminen.
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa s80mk2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
Vs: V70 2.5T 2006 aut. Ocean Race täristää
« Vastaus #14 : 14.03.2019, 17:59:51 »
Vaihdoin lyhkäsen tänään. Koko homma n.30-40min. Tosiaan sisäpään irroitus, kaksi vääntörautaa ja leka. Hakkaa ekan vääntöraudan toisesta laidasta maljakon ja askin väliin, sitten toisesta äärilaidasta toinen perään niin irtoaa heti askista. Sisäpään rihlaus ja askinpää oli ruostepölyä täynnä, niinkuin näkyy.







Öljyä ei tule ulos. Uusi vain hollille ja hiukan "tönäisemällä" sisäpään niveltä hyväksi käyttäen napauttaa uuden pohjaan.

Uusi ja vanha


Erittäin simppeli homma


Uusi paikallaan


Tämä lyhyempi ei ollut niin väljä kuin tuo pidempi oikealla. Silti selvää välystä sisäpään nivelessä/maljakossa, ulompi nivel oikeastaan välyksetön. Odotetaan vielä, kunhan tuo oikeanpuolen keppi saapuu niin saadaan auto kuntoon  ;)

 

Samppasport  Futurez