Ateho  Elekma

EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04

  • 72 Vastauksia
  • 60160 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #15 : 15.07.2013, 23:14:55 »
Sellaista jäin miettimään, että nyt kun siinä ei henki kierrä, onkohan mahdollista, että sinne virattomaan EGR:n jäähdyttäjään tiivistyisi vettä. Halkeamista pakkasella pelkään.

Lämpimän ilman kosteus tiivistyy kylmää pintaa vasten. Eikö tuossa tule nyt tulppauksen jälkeen juuri toisinpäin, eli jäähdytäjän pinta on lämpimämpi mitä ilma mikä siellä liikkuu.
V70 D5

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #16 : 15.07.2013, 23:38:57 »
Niin, toisesta päästä sinne voi päästä pakokaasuja. Onhan siinä moottorin nesteen lämpötila joka lämpimällä koneella on noin 90 °C, siis selkeästi yli pakokaasujen kastepisteen. Jospa pelkoni olisi aivan turha. Ulostulo reikä jäähdyttimestä sinne imutkeen oli kuivassa paksussa noessa.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #17 : 16.07.2013, 20:28:28 »
Jep. Nyt on sitten ajeltu ilman pakokaasujen kierrätystä ja koodit tutkittu. Hyvin pelittää mutta pukkaa siis todellakin vikakoodin "ECM-4406 EGR Valve, Flow too low, Permanent fault". Mikään merkkivalo ei vilkunut. Ilmeisesti kaikki hyvin ja sielu lepää kun mokoma putki on tukittu. Auto siis V70 D5 2001.

Voisikohan tämän tulkita positiivisessa mielessä niin, että imupuolella henki edelleen kulkee kohtuullisen hyvin, kun moottori siis ilmeisesti saa haukottua ilmaa sisäänsä suunnitellun määrän ja vähän ylikin? Pohjimmiltaanhan tuon koodi kai täytynee tulla liian ahnaasta ilman sisäänotosta suhteessa kierroksiin ja ahtopaineeseen. Jos moottori olisi imupuolelta pahasti tukkoinen ja tehot jo hiipumassa, mahtaisikohan tuota virheilmoitusta tulla ollenkaan. Kierrätetyn pakokaasun määräähän ei millään mitattane vaan ECM:n tulee ymmärtääkseni päättellä asia ilmamassamittarin lukemien perusteella.

« Viimeksi muokattu: 16.07.2013, 20:30:25 kirjoittanut Vollemies »

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #18 : 17.07.2013, 21:56:23 »
Vaihtelin öljyt ja samalla ei malttanu olla kurkkaamatta miltä näyttää omassa autossa tuo imusarjalle tuleva putki. Tämä oli tarkoitus tehdä myöhemmin ja olisi nyt kannattanut jättää koskematta, koska putkea tonkiessa se piti lopulta putsata perusteellisesti ettei tonkimisesta irronneta kokkareita pääse käytön aikana kulkeutumaan imusarjaan.

Ihan puukolla kaivettavaa moskaa. Puuilosta ostettu NOXWAX liuotin puri sitten "loppusiivouksena" hyvin siihen pikeen.

Imusarjassahan se tosiaan on samanlainen moska sisässä, mutta eipä sille taida mahtaa mitään paikallaan ollessa.








V70 D5

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #19 : 17.07.2013, 22:20:08 »
Ristus missä mössössä on:o
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #20 : 17.07.2013, 23:05:09 »
Kierrätetyn pakokaasun määräähän ei millään mitattane vaan ECM:n tulee ymmärtääkseni päättellä asia ilmamassamittarin lukemien perusteella.

Periaatteessahan se sillä ilmamassamittarilla mitataan.
Kun egr avataan, ilmamassamittarin läpi virtaavan ilman määrä pienenee sen verran, kuin mitä pakokaasuja otetaan moottoriin egr:n kautta.
Kyseessä on siis egr:n avaamisen/sulkemisen vaikutuksen näkyminen ilmamassamittarin signaalissa, ei oo merkitystä, että kuinka tukkoinen putkisto on.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #21 : 17.07.2013, 23:14:25 »
Vaihtelin öljyt ja samalla ei malttanu olla kurkkaamatta miltä näyttää omassa autossa tuo imusarjalle tuleva putki.

Minulla ei ollut aivan noin paha. Mitäs olet mieltä EGR:stä ?

Mitenkähän jos imettäisi koneeseen jotain, joka irrottelisi imusarjan sattumia. Öljyä, dieseliä johon sekoitettu esim tuota Nox wax pesuainetta. Kuuluu itsellänikin vakiovarustukseen. Siinä puhdistuisi kaikki muutkin ilmaputket ja turbo ilmanputsarin jälkeen. Lopuksi moottoriöljyä perään....

Mietin muuten että tokko sitä EGR:n välijäähyä voisi paikoillaan pestä paineilman ja liuottimen kanssa. Ottaisi sen kuuman puolen putken irti ja siitä letku astiaan. EGR-venttiili pitäisi vaan saada auki jotenkin, jotta saisi puhallettua sieraimet auki liuotin pesun ja paineilman kanssa. Samaa litkua voisi tunkea siitä usempaan kertaan. Kun tekisi hyvät letkut ja litkut, olisi ihan siisti homma. Puhtaan jäähyn voisi sitten valaa vaikka betonia täyteen.

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #22 : 18.07.2013, 11:07:03 »
Minulla ei ollut aivan noin paha. Mitäs olet mieltä EGR:stä ?

Mitenkähän jos imettäisi koneeseen jotain, joka irrottelisi imusarjan sattumia. Öljyä, dieseliä johon sekoitettu esim tuota Nox wax pesuainetta. Kuuluu itsellänikin vakiovarustukseen. Siinä puhdistuisi kaikki muutkin ilmaputket ja turbo ilmanputsarin jälkeen. Lopuksi moottoriöljyä perään....


Joo tähän mennessä olin ollu semmosessa luulossa että moottoriin ei sais polttoilman seassa laittaa mitään epäpuhtauksia ???

Itekki mietiskelin tuota liuotushoitoa, mutta sitä liuotinta pitäs varmaan laittaa niin tautinen määrä että sais edes osan mönjästä pois imusarjasta. Jos ilmanputsarin kautta laitaa niin kärsiikö massamittari/ turbo/ välijäähy? Vai mistä sitä sais laitettua? Ja jotenkin se pitäs sinne varmaan sumuttaa että leviää tasaisesti... Jospa ne suunnittelijat ois osanneet ottaa tuon karstottumisen huomioon ja mitottaneet imukanavan sen mukaan. Iteltä ainaki jää imusarja irrottamatta tuon takia, mutta oishan tuo mukava toisaalta nähä onko toimintaa/ tehoihin/ herkkyyteen vaikutusta, jos tuon sais kokonaan auki ja ilman liikkumaan niinku uutena.

Mietin sitten vielä tuota tulppaamista... Jos tuon linjan tulppaa egr:n jälkeen niin siitähän tulee tosiaan semmonen umpisuoli mihin voi sitä vettä tiivistyä ja karstaa ja öljyä kertyä. En kyllä usko että jäätymisongelmaa tulee tuommosesta piestä, mutta jumittuuko se itse venttiili jossain vaiheessa ja tuleeko siitä lisää vikakoodeja? Mikä tuota ohjasi tuota EGR:ää? Siis tuliko siihen alipainetta? Että jos ottaa letkun/ liittimen irti niin olisko lopputulos sama- EGR linja tulpattu ennen itse venttiiliä ja "näkymätön" vikakoodi? Sehän olis helpompi toteuttaakkin.. Kokemusta?
V70 D5

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #23 : 18.07.2013, 12:17:05 »
Ehkä ei massamittarin läpi mutta vaikka heti sen jälkeen. Tosin puhdistus varmaan ilmamassamittarillekin voisi tehdä hyvää mutta se tuskin saa jäädä öljyiseksi.

Mönjä voisi liueta ainakin osittain ja hiljalleen öljyyn jos sitä tulisi vähän enemmän. Noissa kuvissa tuo kerrostunut tavara oli aika kuivan oloista. Minulla se oli enemmän sellaista mustaa mönjää, mutta paikka paikoin oli hiukan tuota mustaa jäkälääkin.

Yritin etsiä Forten ihmeaineiden käyttöohjeita Forten sivuilta mutta en parempaa löytänyt: "Forté Diesel Intake Cleaner on erikoispuhdistusaine, joka suihkutetaan dieselmoottorin imusarjaan. Se poistaa palamisjätteet ja karstakerrostumat, jotka ovat päässeet likaamaan imusarjan EGR-venttiilin ja kampikammiotuuletuksen kautta. Forté Diesel Intake Cleanerin oikea käyttömäärä voidaan ratkaista vain tarkistamalla likaantumisaste ja sovittamalla käsittely sen mukaiseksi."
Tecalemitin sivuilla taas puolestaan samasta aineesta: "Forté Diesel Intake Cleaner on dieselmoottorien erikoispuhdistusaine, joka suihkutetaan imusarjaan 2500 min-1 käyntinopeudella. Se poistaa palamisjätteet ja karstakerrostumat, jotka ovat päässeet likaamaan imusarjan EGR-venttiilin ja kampikammiotuuletuksen kautta." Sitten on olemassa sellainen aine kuin Forten diesel turbo cleaner joka ei näköjään ole spray pullossa vaan kuin konsanaan öljypullo. Kuinka tuota turbocleaneria sitten lie ajateltu käytettävän. Kaadetaanko vitamiinit vain moottoriöljyn sekaan vai juotetaanko jotenkin suoraan turbolle ilmavirran mukana? Enemmän kuin nuo aineet minua kiinnostaisi noiden tarkemmat käyttöohjeet, sillä aineet ovat ihan sikamaisesti hinnoiteltuja-

Jos moottoriin vain saisi jotenkin syötettyä hiukan enemmän öljyä ilman mukana, öljy ajan oloon pehmittäisi noita kökköjä ja mönjät menisivät ilman ja öljyn mukana koneesta vähitellen läpi. Ehkä välijäähdyttimeen voisi noista putken liitoksista kaataa hiukan moottoriöljyä (luokkaa puoli kahvikupillista) mistä ilmavirta kuljettaisi sen hiljalleen moottoriin.

Niin tuli vieä mieleen, että kuinkahan kone kävisi, jos ilmaputken irrottaisi ilmamassamittarilta. Siis niin että massamittari jäisi kuiville ja näyttäisi nollaa. Menisiköhän kaikki sekaisin? Jos niin sitten pitää injektoida kumiputken läpi tai on porattava pieni avattava ja tulpattava reikä johonkin sopivaan paikkaa massamittarin ja turbon välille.
« Viimeksi muokattu: 18.07.2013, 12:32:40 kirjoittanut Vollemies »

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #24 : 18.07.2013, 12:31:18 »
Joo siinä letkussa oli siellä mutkan pohjalla semmoinen öljyinen kuona joka melkein valui. Ja sitä oli muuten huomattavasti vähemmän kuin esim yläpuolella. Eli siinä se öljy kyllä on liuottanut sitä/ estänyt mönjän kertymisen. Tuossa yhdyskappaleessa se oli kyllä pinnalta tuommoinen kova, mutta siitäkin kun paperilla kaapaisin niilla pinnan alla oli semmoinen notkean sitkeä piki.

Öljyhoito voisi kyllä auttaa ja se välijäähy kyllä tuntuisi kaikkein turvallisimmalta paikalta laittaa sitä, mutta kuinka kauan siinä prosessissa menee...

Oulussahan tuo Linnanmaan autohuolto mainostaa Fortekäsittelyillä. Vois töistä tullessaan kävästä kysäsemässä kyseistä ainetta, myyvätkö/ ovatko halukkaita neuvomaan mihin tuota laitetaan- tosin tätä neuvonta osiota epäilen :D
V70 D5

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #25 : 18.07.2013, 12:41:52 »
Öljyhoito voisi kyllä auttaa ja se välijäähy kyllä tuntuisi kaikkein turvallisimmalta paikalta laittaa sitä, mutta kuinka kauan siinä prosessissa menee...

Kauan ! Se pitäisi saada jotenkin tapahtumaan in situ ajon aikana - samalla kun on puhallusta ja ilma liikkuu. Eli aina välillä pieni öljylisäys ja sitten normaalia ajoa. Tärkeintähän tuossa olisi oikea suunta. On aivan eri asia jos paikat olisivat puhdistumaan päin kuin että ne jatkavat vääjäämätöntä tukkeutumista. Jos paineelisesta moottoriöljystä saisi pienen tiputushaaran niin sittenhän öljytys tapahtuisi ihan automaattisesti.... Tippahoito luokkaa 2 l/5000 km. 1000 km merkitsee yleensä noin 20 tunnin ajoa eli kaksi litraa sadassa tunnissa. Motakohan tippaa minuutissa tuon sitten oikein pitäisi ollakaan?

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 946
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #26 : 19.07.2013, 11:18:57 »
Minä olisin sitä mieltä, että imusarja puhdistuu itsestään ajan mittaan kun uutta moskaa ei tule jos EGR on tulpattu. Itse en tuota kuvassa näkyvää putkea jaksanut kiiltäväksi saakka puhdistaa, mutta muutama kymppitonni ajoa ja kiilsi kuin uusi. Siihen "umpisuoli" näkökulmaan jossa EGR venttiiliin ja laippaan saakka kertyisi pidemmän päälle paljonkin lisää materiaalia koska sitä ei syötetä edelleen moottorille; minusta sinne ei liiemmin pääse uutta materiaalia, voihan jokainen yrittää puhaltaa pulloon.. Jokuhan voisi avata laipan jolla on ajettu jonkin aikaa, esim. vuosi pari ja raportoida.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #27 : 19.07.2013, 12:14:36 »
Minä olisin sitä mieltä, että imusarja puhdistuu itsestään ajan mittaan kun uutta moskaa ei tule jos EGR on tulpattu.

Jep, en minäkään usko että sinne jäähdyttimeen nokea lisää kertyy. Kai se sen verran kuumakin on ettei sinne vettäkään pitäisi tiivistyä. Tuo pullo saattaa tietysti hiukan vuotaa. Mieleen tulisi ensimmäiseksi se EGR venttiilin toimilaitteen kaula ja sitten tämä umpilaipalla suljettu jäähdyttäjän loppupää. Siellähän on melkoinen paine, vähän enemmän kuin ahtopaine, jotta se noki on päässyt sinne ilmaputkeen.

Tuo on mielenkiintoinen havainto, jos tuo EGR:n tuoma noki lähtee putkista itsestäänkin ajan oloon pois. :) Ainut mikä sitä voi pestä on käytännössä ahtimelta vuotava öljy, jota ilmavirta kuljettaa. Periaatteessa noissa putkissahan pitäisi olla ohut öljykalvo, joka kulkee ilmavirran viemänä moottoriin päin. Ehkä se hitaasti saattaisi noita kerrostumia liuottaakkin. Tapahtuisi vaan nopeammin, kun sitä öljyä olisi enemmän ja mieluummin vielä ihan puhdasta ja tuoretta.

Kuinkas tämä EGR oli muuten toteutettu vanhemmissa nokivasaroissa, joissa nokipilveä tuli koko tien täydeltä. D5:n ulospuhalluksessa en ole peiliin katsomalla voimasavua havainnut ja silti tuo EGR saa tuommoista jälkeä aikaiseksi. Arvelisin että EGR:n välijäähy pahentaa likaantumista, vaikka auttaakin päästöpolitiikassa ja lisää tehoa. Jenkkivehkeissä tuo EGR reitti oli vain 3" mittainen kanava heat riserilta suoraan kaasarin alle. Ainakin bensavehkeissä polttoaineen pesevä vaikutus piti imukanavat täysin puhtaina ja kuuma ja lyhyt EGR kanava pysyi myös puhdistamatta auki sen 200 000 mailia minkä kone saattoi tuurilla ja taidolla kestää.

Muissa keskusteluissa on ollut puhetta VNT ahtimen jumiutumisesta ja toimintahäiriöistä. Jos öljyä antaisi imuilman mukana niin varmaan ne johdinsiivet saisi myös hyvän pesun ja voitelun. Kuinkahan heikosti öljyä kestävästä materialista se ahtimelle johtava imuilmaputki on rakennettu. Siellähän ei normaalisti ole koskaan öljyä sisäpuolella.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 946
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #28 : 19.07.2013, 16:21:20 »
Tuosta ahtimelle ilmaa tuovasta putkesta on kokemusta. Se originaali pehmenee, joillakin on haljennut. Kun vaihtaa uuden, maksaa noin satasen, on ainakin aluksi ihan eri tuntuinen.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #29 : 19.07.2013, 17:20:01 »
Omassa 2001:ssä on alussa yksi kuminen osa joka muodostaa pari käyrän tapaista ja sitten on metallinen pätkä ahtimen suuntaan. Ahtimen päässä kanssa visiin kumiputken pätkä. Siitä ilmamassamittarin liitoksesta sinne olisi helpoo kaataa vähän droppia....

 

KL-varaosat  Race.fi