Minä olisin sitä mieltä, että imusarja puhdistuu itsestään ajan mittaan kun uutta moskaa ei tule jos EGR on tulpattu.
Jep, en minäkään usko että sinne jäähdyttimeen nokea lisää kertyy. Kai se sen verran kuumakin on ettei sinne vettäkään pitäisi tiivistyä. Tuo pullo saattaa tietysti hiukan vuotaa. Mieleen tulisi ensimmäiseksi se EGR venttiilin toimilaitteen kaula ja sitten tämä umpilaipalla suljettu jäähdyttäjän loppupää. Siellähän on melkoinen paine, vähän enemmän kuin ahtopaine, jotta se noki on päässyt sinne ilmaputkeen.
Tuo on mielenkiintoinen havainto, jos tuo EGR:n tuoma noki lähtee putkista itsestäänkin ajan oloon pois.
Ainut mikä sitä voi pestä on käytännössä ahtimelta vuotava öljy, jota ilmavirta kuljettaa. Periaatteessa noissa putkissahan pitäisi olla ohut öljykalvo, joka kulkee ilmavirran viemänä moottoriin päin. Ehkä se hitaasti saattaisi noita kerrostumia liuottaakkin. Tapahtuisi vaan nopeammin, kun sitä öljyä olisi enemmän ja mieluummin vielä ihan puhdasta ja tuoretta.
Kuinkas tämä EGR oli muuten toteutettu vanhemmissa nokivasaroissa, joissa nokipilveä tuli koko tien täydeltä. D5:n ulospuhalluksessa en ole peiliin katsomalla voimasavua havainnut ja silti tuo EGR saa tuommoista jälkeä aikaiseksi. Arvelisin että EGR:n välijäähy pahentaa likaantumista, vaikka auttaakin päästöpolitiikassa ja lisää tehoa. Jenkkivehkeissä tuo EGR reitti oli vain 3" mittainen kanava heat riserilta suoraan kaasarin alle. Ainakin bensavehkeissä polttoaineen pesevä vaikutus piti imukanavat täysin puhtaina ja kuuma ja lyhyt EGR kanava pysyi myös puhdistamatta auki sen 200 000 mailia minkä kone saattoi tuurilla ja taidolla kestää.
Muissa keskusteluissa on ollut puhetta VNT ahtimen jumiutumisesta ja toimintahäiriöistä. Jos öljyä antaisi imuilman mukana niin varmaan ne johdinsiivet saisi myös hyvän pesun ja voitelun. Kuinkahan heikosti öljyä kestävästä materialista se ahtimelle johtava imuilmaputki on rakennettu. Siellähän ei normaalisti ole koskaan öljyä sisäpuolella.