Aivan samaa herjaa tulee myös S40 1.8 '06. Laajennan toisen palstan puolelta jakaakseni ajatuksia. Eli meillä on ollut kyseinen auto vuosia, olen itse kunnostanut moottorin, jolle on tyypillistä ihan tolkuton öljynkulutus. Moottori ei kuluta öljyä, siitä on uudet tulpat, EGR on putsattu ja toimii, imuilman lämpötilamittaus on uusittu.
Suoraa tai mutkaista tietä näkymättömiin ilman ongelmia mutta usein kaupunkiajossa kone ottaa nokkiinsa, jossain liikennevaloissa syttyy keltainen, moottorin teho alentunut joka yleensä kuittaantuu käyttämällä virrat pois. Aiemmin koodeja (BSR lukija ja Vida) oli lambda (vaihdettu), kaasupoljin (avattu, putsattu, liittimet käsitelty antikorroosia suihkeella, myös CEM pää) ja kaasuläppäkotelo. Kaasuläppäkotelo on helppo ottaa pois ja putsata. Siinä vain ei yleensä ole mitään putsattavaa, ihan kiiltävä ja jotain pientä harmaata jää rättiin kun liuottimella pyyhkii. Yleensä putsaaminen kuitenkin auttaa muutaman viikon - mutta auttaako putsaaminen vai se, että läppäkotelon johto on ollut irti? Olemme myös nollanneet asetukset eli akku irti, oikosulkee auton +/- kaapelit jotta varaukset tyhjenee kaikista ohjainpiireistä ja vartin päästä akku takaisin, auto käyntiin ilman valoja, ilmastointia ja muita kulutuskojeita. Ohjain lataa uudet parametrit noin kymmenessä minuutissa.
Kaiken tämän puuhastelun jälkeen vikaa voi odottaa lähiviikkoina hiljaisemmassa ajossa.