Ateho  Elekma

Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)

  • 28 Vastauksia
  • 22381 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
« : 01.02.2016, 11:34:38 »
Miksu olikin jo aikaa sitten postannut hyvän ohjeen apukuskin puoleisen akselin irroitukseen ja huoltoon.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=775.0

Minulla on työn alla harmaakoppa V70 ja kuskin puolen vetoakseli. Ei meinaa irrota navasta sitten niin millään. En tiedä onko siellä liimaa vai mitä mutta sitä on paukuteltu paineilmavasarallakin ja käytetty irroitusöljyjä jne. Lämpö lienee seuraava ja viimeinen konsti ja uusia sitten napakin. Ultimate ratkaisu on kai käyttää rälläkkää.. Ihmetyttää että miten se nyt noin h*mmetin tiukkaan on voinut jäsähtää. Liimankin luulisi lopulta pettävän kun saa tarpeeksi kyytiä.

Kaikki neuvot otetaan vastaan. Hirvittää että onko laatikon pään kanssa samanlainen taistelu. Siitäkin äkkipoika luulisi että saa kopautettua irti tuosta vain mutta kauhujuttuja siitäkin hommasta kuullut..
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Kuoma

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • V70 - Herrgårdsvagn
Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
« Vastaus #1 : 01.02.2016, 12:10:04 »
Kyllä se voi jymähtää kiinni niin ettei irtoa ehjänä, kokemusta on omasta matkustajanpuoleisesta ulkopäästä. Pakko oli korjaamon lopulta hajottaa napa, että saivat akselin irti. Samalla kyllä vaihtui sitten koko nivel..   :-[
Volvo - Ihanan kallista...

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3078
Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
« Vastaus #2 : 01.02.2016, 15:33:32 »
Kyllä se voi jymähtää kiinni niin ettei irtoa ehjänä, kokemusta on omasta matkustajanpuoleisesta ulkopäästä. Pakko oli korjaamon lopulta hajottaa napa, että saivat akselin irti. Samalla kyllä vaihtui sitten koko nivel..   :-[

+1 ... Pyöränlaakerin vaihto ei onnistunut ilman murroksen purkamista lentävällä. Ei lähtenyt lämmölläkään irti. Olin itse katsomassa pajalla ja pahaa teki katsoa kun isolla moskalla huitoivat ja ei lähtenyt. (murros oli siis yhtä puuta laakerin kanssa)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
« Vastaus #3 : 01.02.2016, 17:03:29 »
+1 ... Pyöränlaakerin vaihto ei onnistunut ilman murroksen purkamista lentävällä. Ei lähtenyt lämmölläkään irti. Olin itse katsomassa pajalla ja pahaa teki katsoa kun isolla moskalla huitoivat ja ei lähtenyt. (murros oli siis yhtä puuta laakerin kanssa)

Mikä on murros? Tarkoitatko vetarin ulompaa niveltä? Sorry, ei ole nimitykset ylen tuttuja mulle..
« Viimeksi muokattu: 01.02.2016, 17:05:13 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa SPK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
« Vastaus #4 : 01.02.2016, 17:05:09 »
Kylläpä vastustaa.  Noissahan on usein myös täysin päinvastaista ongelmaa, eli pirulaiset eivät tahdo pysyä kiinni ollenkaan sen mikkihiiri pultin avullakaan. Olkoonkin uusi pultti lukitteella ja momentissaan.  Isompaa lekaa ja jotain sopivaa tankoa taikka putkea, ettei vetarin pää vaan tyssäänny.

Murros on se nivel itsessään.
V70 2.5T 2004 / V70 2.4 2000
Ex:BMW 750iA,540iA Nissan Skyline R33GTR, 200sx jne..
Volvojen sekä Bemareiden vikakoodien luvut yms nollaukset ja diagnostiikka onnistuu VIDA:lla ja INPA:lla. Sekä tarvittaessa myös remontit. Kotkan alueella. YV:llä tavoittaa.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
« Vastaus #5 : 01.02.2016, 17:10:08 »
Kylläpä vastustaa.  Noissahan on usein myös täysin päinvastaista ongelmaa, eli pirulaiset eivät tahdo pysyä kiinni ollenkaan sen mikkihiiri pultin avullakaan. Olkoonkin uusi pultti lukitteella ja momentissaan.  Isompaa lekaa ja jotain sopivaa tankoa taikka putkea, ettei vetarin pää vaan tyssäänny.

Murros on se nivel itsessään.

Joo voin kuvitella että ei parane tilanne yhtään jos pää liikaa muokkaantuu. Ei siis ole vaaraa että jystääminen vahingoittaa jotain laatikon päässä? Onhan siinä vetarissa kyllä se pituussuuntainen liikevara/liukuma mutta silti..
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa SPK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
« Vastaus #6 : 01.02.2016, 17:19:09 »
Siihen voi järjestää lisää pelivaraa kääntämällä ohjauksen senverran linkkuun, että pääsee vielä paukuttamaan, mutta mahdollinen voima hukkuu siihen murroksen ja vetarin väliseen kulmaan, niin ei mene juurikaan lootalle asti vaikka irtoaisikin äkisti.
V70 2.5T 2004 / V70 2.4 2000
Ex:BMW 750iA,540iA Nissan Skyline R33GTR, 200sx jne..
Volvojen sekä Bemareiden vikakoodien luvut yms nollaukset ja diagnostiikka onnistuu VIDA:lla ja INPA:lla. Sekä tarvittaessa myös remontit. Kotkan alueella. YV:llä tavoittaa.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
« Vastaus #7 : 01.02.2016, 17:30:00 »
Viime kesänä kävin liikkeessä vaihdattamassa alapallonivelen. No vetari oli jämähtänyt napaan niin tiukkaan ettei se siitä irronnut, vaikka asentaja paukutti ihan tosissaan. Sai kyllä sitten vaihdettua nivelen ilman vetarin irroitusta navasta. Sanoi että kunhan napa menee vaihtoon  niin täytyy irroittaa prässissä vetonivel.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
« Vastaus #8 : 01.02.2016, 18:04:50 »
Viime kesänä kävin liikkeessä vaihdattamassa alapallonivelen. No vetari oli jämähtänyt napaan niin tiukkaan ettei se siitä irronnut, vaikka asentaja paukutti ihan tosissaan. Sai kyllä sitten vaihdettua nivelen ilman vetarin irroitusta navasta. Sanoi että kunhan napa menee vaihtoon  niin täytyy irroittaa prässissä vetonivel.

Siis napa&vetari nipussa irti ja sit prässiin??
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
« Vastaus #9 : 01.02.2016, 18:12:41 »
Pultti irti ja ajamaan?
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
« Vastaus #10 : 01.02.2016, 18:55:38 »
Siis napa&vetari nipussa irti ja sit prässiin??

Näin minä sen ymmärsin. Ja eipä siinä oikein muutakaan vaihtoehtoa ole?
En sillä silloin sen enempää päätäni vaivannut. Sanoi vaan että pitää sitten prässissä ne kyllä irtoo.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3467
Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
« Vastaus #11 : 01.02.2016, 20:27:13 »
Jahas, ei mulla ollutkaan ainoa kellä oli juurtunut pirusti kiinni. Tulipahan vaihdettua napa myös oikealle puolelle (itse vika oli poikki mennyt abs-anturi), vasemmassa oli jo aiemmin sama tilanne:

V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
« Vastaus #12 : 01.02.2016, 20:46:46 »
Siis ei kai nyt sentään tuota särkeä tarvi? Eikö onnistu irrottaa koko napa-asetelmaa ja viedä sitä prässiin. Sitten joutuu kyllä mahdollisesti camberin säätämään.

Mutta siis: Iskari, jarrusatula, raidetanko, alapallo sekä abs anturin johto irti niin eikö silloin ole napa vetarin varassa? Sitten jos vielä sisäpää irtoaa niin siinähän se :)
V70 D5

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3467
Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
« Vastaus #13 : 01.02.2016, 20:52:19 »
Ei ollut prässiä käytössä. Ulosvetäjästä meni jengat, lämmitettiin punahehkuun kahteen tai kolmeen kertaan ja iskutaltalla perään, siellä istui. Kulmat meni säätöön mulla jo ihan muunkin takia.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Vetoakselin irroitus navasta (pirun tiukassa)
« Vastaus #14 : 01.02.2016, 20:53:37 »
Siis ei kai nyt sentään tuota särkeä tarvi? Eikö onnistu irrottaa koko napa-asetelmaa ja viedä sitä prässiin. Sitten joutuu kyllä mahdollisesti camberin säätämään.

Mutta siis: Iskari, jarrusatula, raidetanko, alapallo sekä abs anturin johto irti niin eikö silloin ole napa vetarin varassa? Sitten jos vielä sisäpää irtoaa niin siinähän se :)
Juurikin noinhan se myös onnistuisi...

Mutta toki, jos laakeri on jo enemmän ajettu, voi sen suosiolla vaihtaa. Ei se uusi niin kallis ole.
Tuossa kun vääntää pultteja ja ährää vähän kauemmin rälläkkäratkaisun sijaan ja saa sen prässissä irti, alkaa se vanha laakeri perinteisellä tuurilla jyristä viikon päästä.
Tuossa kun vielä joutuu prässäämään sen "laakerin läpi" tuota vetaria irti...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

 

Elekma  Autoracing