Elekma  Autoracing

Volvo 240 T6 Driftbil 585hp

  • 109 Vastauksia
  • 55406 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: Volvo 240 8v Turbo 486hp
« Vastaus #75 : 09.06.2020, 11:46:48 »
Mulla on ollut 4vuotta akku apukuskin penkin takana ohjaamossa, njet problem. Suljettu, huoltovapaa Optiman akku ni eipä tunnu kaasuja tai happoja purkaantuvan. En mitään vanhaa hapotettavaa akkua kyllä laittais hyttiin, mutta ei nykyaikasemmilla suljetuilla akuilla ongelmaa. Esim monissa 2000-luvun mersuissa, ja muissakin autoissa on akku ohjaamossa.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 240 8v Turbo 486hp
« Vastaus #76 : 09.06.2020, 17:00:40 »
Mulla on ollut 4vuotta akku apukuskin penkin takana ohjaamossa, njet problem. Suljettu, huoltovapaa Optiman akku ni eipä tunnu kaasuja tai happoja purkaantuvan. En mitään vanhaa hapotettavaa akkua kyllä laittais hyttiin, mutta ei nykyaikasemmilla suljetuilla akuilla ongelmaa. Esim monissa 2000-luvun mersuissa, ja muissakin autoissa on akku ohjaamossa.

Juu ehdottomasti agm akkua jos sisälle. Halpojakin vielä nykyään.
Kannattaa silti varuiksi koteloon pistää, on niissä uusissakin autoissa ne koteloitu ja varuilta tuuletettu letkulla (tai kotelossa läpät ulos) vaikka ei pitäisi olla mitään höyryjä.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Vs: Volvo 240 8v Turbo 486hp
« Vastaus #77 : 09.06.2020, 23:10:21 »
Tässäkin tosiaan on tuo aikanaan auton mukana tullut Yellowtop akku eikä normaali mallin happoakkuja. En minäkään happo akkuja suosi kapiinin puolelle jos joskus sattuu jonkunlainen haaveri niin ompahan ainakin nuo ”geeli” akut parempia tämmöseen käyttöön. En tiedä mennä hirveellä varmuudella sanomaan mutta tuntuma ainakin olisi että radalla kiertävistä viritetyistä autoista tuskin löytyy happoakkuja?

Plus mikä näissä ainakin oman kokemuksen mukaan on ja varmaan pitääkin paikkansa niin näissä kesto ikä ja virran anto on jonkin verran parempaa kun normi akustoissa.

Ja mitä tuohon suojaukseen tulee niin tästä kyllä vielä kotelointi puuttuu mutta semmonen on kylläkin tulossa kunhan saa hankittua, kun ei tuo akku nyt ole tuola hytissä ollut kun vasta parisen viikkoa.

Niin ja tuuletuksestakin se vielä että kesäkelillä tieliikenteessä aina on jonkin verran ikkunaa auki että ilma vaihtuu muutenkin aika hyvin.
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 240 8v Turbo 486hp
« Vastaus #78 : 10.06.2020, 16:12:51 »
AGM/geeli kestää myös paremmin tärinää.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 8v Turbo 486hp
« Vastaus #79 : 13.06.2020, 12:35:12 »
Mulla ollu bilteman perusakku tossa ratalelussa abaut 6 vuotta kesät talvet  eikä ole ollu ongelmia, mutta varmaan eri kun kiertää oikeesti pitkää rataa

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Vs: Volvo 240 8v Turbo 486hp
« Vastaus #80 : 23.06.2020, 22:24:32 »
Mojesta pyttyyn.


Kesä kulkee kun siivilla ja hommaa on auto harrastuksen lisäksi pitkä lista, mutta on sitä autonkin kanssa kerennyt jotakin tuusaamaan ja kurvailemaan.

Elikkä penkin jälkeen ei ole kun muutama kerta kerinny käydä ajeleen ja taas on ongelmia tiedossa.
Eli laitoin kunnostetun 100A laturin tosiaan paikalleen ja 80A laturi sai väistyä tieltä pois. Homma rokkas parit ajot tosiaan hyvin ja sama mistä mittas niin yleismittari näytti 14v pintaan. Nyt kuitenkin hyvä jos jaksaa 12v ladata vaikka mihinkään ei ole koskettu, vain ajettu. En niin mestari ole näitten sähköhimmelien kanssa ehkä kun pitäisi mutta itse en näin isommin vikaa vielä tutkineena osaa sanoa ulkoa mikä vika? :idiot2:

Sitten toinen "ongelma". Kesä helteiden ollessa päällä on auto ruvennut lämpimänä käryttään öljyä. Ei mitenkään älyttömästi mutta sen verran että huomaa. Välillä enemmän välillä vähemmän. Turboa jo tuossa pikkusen tutkin olettaen ensimmäisenä että siittä on sisuskalut entisiä mutta liiallista klappia ei akselinpäässä ollut.

Öljythän on Kendallin 5-30 että ajatus on nyt kokeilla jollakin paksummalla öljyllä onko sillä vaikutusta asiaan kun kerran ei kylmänä mitään mutta lämpinä savuaa. Liekkö tuo nykyinen öljy liian litkua näillä keleillä että turbon läpi pääsee jonkinverran kun sehän tunnetusti on aika lämmintä rautaa kun ulkona +20 astetta.


Mutta tutkaillaan ja mietiskellään. Jakakaa ajatuksia jos olen aivan metsässä omien teorioideni kanssa :idiot2: :D
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo 240 8v Turbo 486hp
« Vastaus #81 : 23.06.2020, 22:44:45 »
Missä vaiheessa öljyä palaa (sinistä putkesta)?
Onko imukanavat öljyiset -> venttiilivarren kumit.

Lakkaako laturi lataamasta ilman kuormaakin (myös kierroksilla)?

Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Vs: Volvo 240 8v Turbo 486hp
« Vastaus #82 : 23.06.2020, 23:13:53 »
Missä vaiheessa öljyä palaa (sinistä putkesta)?
Onko imukanavat öljyiset -> venttiilivarren kumit.

Lakkaako laturi lataamasta ilman kuormaakin (myös kierroksilla)?

Tosiaan kirjotimpa taas vähän epäselvästi.. Eli tosiaan tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla putkesta tulee sininen hento öljysavu.

Laturin latausjännite ei muutu kierroksista huolimatta kun noin 0.5V

Edit: niin ja tuota savutus asiaa ei tosiaan ole vielä tutkittu muutakun tuota turbon akselia heiluttamalla.
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 240 8v Turbo 486hp
« Vastaus #83 : 23.06.2020, 23:14:13 »
Laturi ihan tehdaskunnostettu? Ei toki olis ensimmäinen mikä porsii heti tuoreeltaan, mutta jos itse kunnostettu vaan uusilla hiilillä ja vanhat liukurenkaat on kovin kuluneet niin syö uudet hiilet äkkiä pilalle...

Ja itellä yks vanha 13C laski kanssa tyhjäkäynnillä seistessään kuumana öljyä läpi suht rankasti, ajossa ja kovemmilla kierroksilla ei vuotanut
« Viimeksi muokattu: 23.06.2020, 23:17:28 kirjoittanut Jambo »
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo 240 8v Turbo 486hp
« Vastaus #84 : 23.06.2020, 23:23:10 »
Kannattaa toki johdot vielä kattoa laturilta (heräte).

Tuo on melkein helpoin varmaan ottaa vaa imusarja irti ja kattoo onko kanavat öljyiset.
Ja sit jos on, ja vaihtaa uudet venttiilivarren kumit ni kattoo et niissä on sisähalkasija noin 7mm (max 7,5mm).
 Jostai syystä jotku tarvike kumit on jo valmiiks liia isolla sisähalkasijalla (8mm) ja pitää vaa hetken kunnes huomaa et öljyä palaa (ja imukanavat öljyiset).
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa MrAhtopaine

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 8v Turbo 486hp
« Vastaus #85 : 10.09.2020, 21:00:23 »
Onko tämä toteutettu ilman öljynjäähdytintä vai jäikö mulla jotain huomaamatta?:D
Ja mistä on tästä otettu öljyntulo ahtimelle?

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Vs: Volvo 240 8v Turbo ---> T6 Driftbill
« Vastaus #86 : 07.12.2020, 19:26:59 »
Morjesta pyttyyn kansalaiset!


Viimepäivityksestä onkin jo vierähtänyt tovi ja aikapaljon on tässä välissä ehtinyt tapahtua.
Niinkuin otsikosta voi jo jotakin päätellä mitä tulevan pitää, yritetään myös päivittää tätä prokkis kirjaa tässä ohella sen verran mitä kerkeää ja muistaa.

Lyhykäisyydessään syksyn tullen auto toimi ja kausi päästiin lopettamaan toimivalla autolla joka ajettiin talliin joskus lokakuun puolenvälin aikaan.
Tätä ennen elettiin jotakin elokuun loppua varmaan kun tuleva tekniikka B6284T kone tuli hommattua talliin tulevaa varten.

Tätä ennen varmasti noin kuukausi jopa enemmänkin päässä kasvoi ajatus siitä että tästä autosta vois tehdä jotakin muuta kun pelkkä ainainen rahareikä ja kallis kylärasseli tai maitokauppa auto.. Eikä loppupeleissä se ollu se mun juttu upottaa hirveä määrä aikaa ja rahaa autoon jolla pääsääntöisesti pyöritään kaupunkia ympäri, eikä se muutenkaan ollut ajettavuudeltaan maailman paras kylä auto.

Toinen vaihtoehto oli pistää pillit pussiin ja myydä kaikki pois ja keksiä jotakin muuta.


No sen verran on aina bensa ja vauhti virrannut veressä että tuo jälkimmäinen ei ollut vaihtoehto.
Eli siis suomeksi auto atomeiksi suurin osa vanhoista osista myyntiin. Tämän jälkeen tai jo ennen drifting sääntökirja käteen ja sitä lukemaan.

Nyt on tilanne sitten siinä mallissa että kopasta leikattiin vanhat kaaret pois, uudet tilattiin ruotsista ja koppa tällähetkellä kaaripajalla hitsauksessa. Kaaret tulevat täysin tämänpäivän kirjan mukaan ja putkea tulee sen verta palion että niitten puolesta auto kelpaa mihin vaan.

Tuleva kone on myös purettu ja sitä värkätään kans niin paljon tässä ohella kun keretään. Osalistaa ja siitä mitä muuta perus T6 koneen kylkeen tulee niin päivitetään myöhemmin osien varmistuessa.

Mutta tässäkohtaa mennään pääpiirteittäin. Aikaa on kulunut viimepäivityksestä sen verran ja asioita tapahtunut että ei tähän viitsi enää kaikkea kerrata.


Saattoi tulla hieman sekavaa tekstiä mutta yritetään hieman tihentää päivitys väliä että pysyis siistimpänä tämäkin sivu. Mielipiteitä varmasti aiheuttaa tekniikka ja koppa mutta en sano että tällä nyt maailman huipulle tähdätään mutta jos nyt ainakin tuonne Sladimasterssin puolelle ensin ja siitä sitten katsotan jatkoa. Liian vakavasti kuitenkaan hommaa ei oteta ainakaan vielä :idiot2:

Mutta näin tästä jatketaan.





-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: Volvo 240 8v Turbo ---> T6 Driftbil
« Vastaus #87 : 07.12.2020, 22:09:20 »
Hienot suunnitelmat!

Millaista tekniikkakokonaisuutta tähän on mietitty? Aihiomoottorina on siis alkuperäinen turbo?
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa volgaman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 436
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 8v Turbo ---> T6 Driftbil
« Vastaus #88 : 13.01.2021, 11:07:56 »
Kyllä tosta hyvä tulee jos vaan pysyy maltillisissa tehoissa, eikä tartte ottaa sitä 900hp. Painoa vaan pois ja alusta kuntoon. Meinaatko itte muokata etutukivarret vai laitatko valmiin setin?
740 katudrifteri projekti -87, 745 b230et -88, 940 b230ft -95,          945 b230fk winterdrifteri, 960 2,5 -95

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Vs: Volvo 240 8v Turbo ---> T6 Driftbil
« Vastaus #89 : 17.01.2021, 20:15:39 »
Hienot suunnitelmat!

Millaista tekniikkakokonaisuutta tähän on mietitty? Aihiomoottorina on siis alkuperäinen turbo?

Kiitosta vain. Onhan tässä muutamat kuukaudet pyöritelty että mitä tolle oikeen tekee tulevaisuudessa :idiot2:
Kyllä vaan moottori aihio B6284T

Kyllä tosta hyvä tulee jos vaan pysyy maltillisissa tehoissa, eikä tartte ottaa sitä 900hp. Painoa vaan pois ja alusta kuntoon. Meinaatko itte muokata etutukivarret vai laitatko valmiin setin?

No tehotavotteita ei nyt mitään älyttömia tässävaiheessa vielä ole. kuitenkin sen verran että jaksaa mennä. Kuitenkin auto kun purettu täysin toimivasta paketista osiin ja oikeastaan voi sanoa että kaikki vaihtuu niin tässävaiheessa mielessä on ensimmäisenä että saa auton käyntiin ja liikkeelle omin voimin.

Painoa yritetään tiputtaa jonkin verran pois ja alustaa ropataan ja säädetään sitten ajossa mieluisaksi. Etuvarsista sen verran että todennäkösesti MKM tulee valmis etupaketti.


Tosiaan tässä nyt saatiin noin viikko sitten auto kotia tuolta kaaripajalta. Autonhan piti sielä olla noin 2vk ja homma valamis mutta sielä nyt hieman kestikin enemmän nimittäin 2kk josta auto seiso pihalla 1,5kk. Eli toisin sanoen aikataulut tämän autonkans meni aivan reisille kun tuossa 1,5kk aikana olis korillekki jotaki kerinny tekee mutta se aika meni sitten osia haaliessa ja moottoria koneistaessa.

Nyt sitten autosta on ruvettu tota koria parsimaan ja puuhaamaan sen kanssa. Penkin pullistuksen leikattiin pois ja siihen tulee sääntöjen mukaset raudat penkeille. Ajoasento vakiosta muuttuu noin 4cm alaspäin ja vajaa 10cm taakseppäin. Ovipahvien tilalle tulee 1,5mm alumiinit joita myös leikattu valmiiksi. Ikkuna lasien tilalle tulee varmaan jossain vaiheessa polylasit joten ovipellit asennetaan myöhemmin. myös samalla ovet kevenee kun lasin nostimet poistuu.

Etuakseli nypättiin pois ja vahva epäilys on että tämä ei takasin enään mene. Uusia etujarruja myös soviteltiin ja hyvin istuvat vanteen kanssa. Näihin pitää vain vielä hommata uudet palat sekä levyt.

Pedallboxiakin tossa suunniteltiin jotta hirveän tehostaja sais pannuhuoneesta pois mutta tämä todennäköisesti toteutetaan jossakin kohtaa kun auto on muuten "valmis"

Nyt vaan seuraavaksi konehuoneen hiomista sekä reijät umpeen ja maalipäälle. Konehuone on ainut joka on vielä alkuperäisessä maalissa joten sekin tulee hoidettua nyt tässä "syys" huollon aikana.


Mutta näillä mennään eteenpäin ELK






« Viimeksi muokattu: 17.01.2021, 20:18:41 kirjoittanut petes »
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

 

Futurez  Kulkukoira