Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: RTP - 13.03.2022, 13:59:51
-
Paljon on aihetta sivuttu, mutta absoluuttista vastausta ei tunnu missään olevan. Ovatko M56 ja M90 vaihdelaatikoiden sisuskalut ristiin vaihdeltavissa?
Ongelman ytimenä se, että M56 laatikkoon ei tunnu löytyvän yhtään mistään välityssarjoja tai edes perävälityksiä. Mutta yhdistelemällä M56 ja M90 saisi sellaisen vakio-osistakin tehtyä:
M56H 1 vaihde = 1. vaihde
M90L 2. vaihde = 2. vaihde
M56H 2. vaihde = 3. vaihde
M90L 3. vaihde = 4. vaihde
M90L 4. vaihde = 5. vaihde
Vaan onko tälläinen mahdollinen? Ilmeisesti vuosimallitkin saattaa vaikuttaa?
Perävälitykseksi M56H ja M56 kuoriin. Lukonhan tähän kyllä saa.
Tämä on puhtaasti vielä suunnittelu asteella olevaan projektiin, jossa tehtäisiin B5244 koneinen, vaparitekniikalla oleva etuvetoinen ralliauto. Siitä tarkemmin sitten jos tälläinen projekti aloitetaan...
-
Ei nuo välitykset mene ihan noin suoraviivaisesti. Esimerkiksi M90 0,8 vitosvaihteen tilalle, kun laittaa rattaat M56 0,6 välitteisestä vitosesta, niin välitykseksi tulee noin 0,7. Joku muukin siis laatikon akseleiden rattaista vaikuttaa välitykseen, kun pelkät eri vaihteiden rattaat. Olisi eri juttu, jos kyseessä olisi tavallinen kaksiakselinen laatikko, mutta tällainen kolmiakselinen on oma lukunsa.
(välitysarvot viitteellisiä)
-
Ei nuo välitykset mene ihan noin suoraviivaisesti. Esimerkiksi M90 0,8 vitosvaihteen tilalle, kun laittaa rattaat M56 0,6 välitteisestä vitosesta, niin välitykseksi tulee noin 0,7. Joku muukin siis laatikon akseleiden rattaista vaikuttaa välitykseen, kun pelkät eri vaihteiden rattaat. Olisi eri juttu, jos kyseessä olisi tavallinen kaksiakselinen laatikko, mutta tällainen kolmiakselinen on oma lukunsa.
(välitysarvot viitteellisiä)
Siinä taisikin paljastua sitten syy miksei niitä välityssarjoja ole... :D
Mutta tuota, ilmeisesti tuo kolmas akseli on mukana vain vitosvaihteella ja pakilla? Ainakin näin alla olevaa rakennekuvaa tulkitsen?
(https://i.ibb.co/8dbDgDH/m56.png) (https://ibb.co/8dbDgDH)
Täten ensimmäiset neljä vaihdetta menee "perinteiseen" tyyliin kun välitystä laskee?
-
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwievobDtMP2AhVlpIsKHSrBDLkQFnoECCQQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.is.fi%2Fyritys%2Fsk-koneistus-oy%2Fjyvaskyla%2F2484743-3%2F&usg=AOvVaw3SxzIPF72WwlZJrsnLHSgV (https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwievobDtMP2AhVlpIsKHSrBDLkQFnoECCQQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.is.fi%2Fyritys%2Fsk-koneistus-oy%2Fjyvaskyla%2F2484743-3%2F&usg=AOvVaw3SxzIPF72WwlZJrsnLHSgV)
Tuolta voi kysyä on tehnyt erilaisia sarjoja moniin laatikoihin
laskenut välityksetkin kohilleen
-
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwievobDtMP2AhVlpIsKHSrBDLkQFnoECCQQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.is.fi%2Fyritys%2Fsk-koneistus-oy%2Fjyvaskyla%2F2484743-3%2F&usg=AOvVaw3SxzIPF72WwlZJrsnLHSgV (https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwievobDtMP2AhVlpIsKHSrBDLkQFnoECCQQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.is.fi%2Fyritys%2Fsk-koneistus-oy%2Fjyvaskyla%2F2484743-3%2F&usg=AOvVaw3SxzIPF72WwlZJrsnLHSgV)
Tuolta voi kysyä on tehnyt erilaisia sarjoja moniin laatikoihin
laskenut välityksetkin kohilleen
Juu onhan noita vaihtoehtoja, mutta toki nuukana kiinnostaisi tuo vakio-osilla tekeminen aluksi. Kun ei moottoriakaan aluksi juurikaan viritettäisi niin vakio-osatkin riittäisi.