Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: pihlajamaa - 12.07.2011, 22:21:26

Otsikko: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: pihlajamaa - 12.07.2011, 22:21:26
Hei!

Mieleeni tuli kysyä, tietäisikö joku, onko P1800 aikoinaan tyypitetty vöiden kanssa, sellaisethan ovat kaikissa pyhimyksissä alkuperäisvarusteena olleet. Olen ymmärtänyt, että Amazoneja ei koskaan tyypitetty vöille ennen turvavyöpakon voimaan astumista, vaikka vyöt niissäkin jostain 60-luvun alkupuolelta olivat.

Lähinnä tiedolle tarvetta, sillä sisustan purun ja kasauksen yhteydessä hukkui vöiden keskitunneliin tuleva lukkolenkki jonnekin teille tietymättömille ja mietin, että etsiskelenkö rauhassa ja suoritan määräaikaiset ilman vöitä, vai metsästänkö jonkun patenttiratkaisun katsastukseen?
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: skipi - 13.07.2011, 07:23:46
Käsittääkseni ollut lisävaruste vuoteen -70(?) asti jonka jälkeen vyöt olivat volvoissa vakiovaruste. Eli ennen vm -70(?) saa vyöt poistaa vaik ois alunperin ollu vöillä varustettu. Koska lisävarusteet ei ole pakollisia.

Jos vyöt on, tai osia niistä, paikoillaan niiden tulee toimia katsastuksessa.
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: Kulmamies - 13.07.2011, 09:18:58
Oman -63 mallisen ainaskin katsastin ilman turvavöitä, eikä kukaan edes sanonut mitään. "Ai, tässä ei olekkaan lainkaan turvavöitä"
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: VolvoPösö - 13.07.2011, 10:37:30
Amazon oli ensimmäinen sarjavalmisteinen auto jossa oli turvavyöt vakiovarusteena jo vuodesta -59. Niitä ei kuitenkaan vaadita katsastuksessa veteraaneissa ja mielestäni raja on -71. 140-sarjan rullavyöt käyvät suoraan Amazoniin, suosittelen. 
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: Huikkoster - 13.07.2011, 10:55:08
Ja tämä 1971 koskee vain etuvöitä. Milloin takavyöt tuli pakollisiksi? Veikkaan 1980
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: VolvoPösö - 13.07.2011, 11:38:47
Ei veikata, luntataan Autowikistä:


1987

Vuonna 1987 uusien autojen päästörajat tiukentuivat. Tästä johtuen uusissa autoissa piti olla mm. kärjetön sytytys. Kaksitahtisia määräys ei koskenut, joten Wartburg ei hävinnyt uusien autojen luettelosta. Samana vuonna tuli voimaan myös talvinopeusrajoitukset ja turvavyöpakko myös takapenkille ja pakettiautoihin. Autot eivät enää olleet aivan niin kulmikkaita kuin ennen, pyöreys alkoi hiljalleen yleistyä. 1987 autojen myynti kasvoi.
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: skipi - 13.07.2011, 12:18:42
"Enne vuotta 1958 Volvon malleihin sai lisävarusteena kaksipistevyön. Vuonna 1958 alettiin Amazon- ja PV544 -mallisarjojen autot varustaa kaksipistevöin. Vuotta myöhemmin Volvo otti ensimmäisenä autonvalmistajana kolmipistevyön vakiovarusteeksi."

Oon saanu väärää tietoo tosta vakio- ja lisävaruste jutusta. Yllä ote jostain TM:n jutusta.

Oman -63 aman katsastin kans just eikä maininnu mitää vöiden puuttumisesta.

Löytyskö jostai iha pykälä tekstiä noista vöistä?

Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: Volvo TDI - 15.07.2011, 19:11:37
Lainaus Tuulilasilehdestä: Suomessa eduskunta määräsi turvavyön käyttöpakon etuistuimilla vuonna 1975. Takapenkillä istuvien turvavyöpakko alkoi marraskuussa 1987.
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: jheinonen - 16.07.2011, 20:48:11
Minkä kokoinen Amazonin takavöiden kiinnityspultti on? C-pilarissa ja takapenkin takana oleviin paikkoihin pitäisi saada pultit.
3/8"UNC menee kierroksen mutta ei enempää ainakaan sormivoimalla. 3/8"UNF tai M10 ei sovi ollenkaan.
 ???
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: MAHU - 17.07.2011, 22:00:28
Kaikki turvavyönpultit, joiden kanssa minä olen joutunut tekemisiin ovat olleet 7/16 UNF
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: Kulmamies - 18.07.2011, 09:27:11
Minkä kokoinen Amazonin takavöiden kiinnityspultti on? C-pilarissa ja takapenkin takana oleviin paikkoihin pitäisi saada pultit.
3/8"UNC menee kierroksen mutta ei enempää ainakaan sormivoimalla. 3/8"UNF tai M10 ei sovi ollenkaan.
 ???

Taitaa olla vuosimallikohtaisia juttuja. Vanhemmissa pitäisi olla tuo 3/8 unc, mutta sitten uudemmissa tuo 7/16 unf. Tarkaa rajaa en osaa sanoa, mutta -64 on kokemusteni mukaan vanhempi ja -66 uudempi. Sun auto on sitten varmaan -65 :2funny:
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: volmi - 18.07.2011, 14:11:35
Noista pulteista vielä, että mikä on vuosimalli raja jolloin Volvoissa käytettiin pelkkiä tuumakoon pultteja ja milloin siirryttiin pelkkiin millikoon pultteihin? Tuo minun 142:nen on ilmeisesti tuon siirtymäajan auto, kun siinä ei ole mitään logiikkaa mitä pultteja on missäkin :D Tuntuu välillä, että tuo auto on kasattu semmoisilla pulteilla, mitä on tehtaan lattialla aina milloinkin sattunut kasaajan jaloissa pyörimään :2funny:
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: Kulmamies - 18.07.2011, 16:49:48
Noista pulteista vielä, että mikä on vuosimalli raja jolloin Volvoissa käytettiin pelkkiä tuumakoon pultteja ja milloin siirryttiin pelkkiin millikoon pultteihin? Tuo minun 142:nen on ilmeisesti tuon siirtymäajan auto, kun siinä ei ole mitään logiikkaa mitä pultteja on missäkin :D Tuntuu välillä, että tuo auto on kasattu semmoisilla pulteilla, mitä on tehtaan lattialla aina milloinkin sattunut kasaajan jaloissa pyörimään :2funny:

Mielestäni milliset pultit tulivat vasta 200-sarjaan. Tai ainakin vielä -73 oli pelkkiä tuumaisia, -74:sta en tiedä.
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: MAHU - 18.07.2011, 21:53:06
Olettaisin kierteiden riippuvan siitä mistä päin maailmaa kyseinen osa on hankittu.
Esim. 65 PV:ssä. panhardtangon korinpuoleisessa päässä on M14-1,5 ja akselin puoleisessa päässä 9/16 UNF
Töppäsin hieman kun yritin kiertää akselin puoleiseen päähän korinpuoleista mutteria, se menee siihen vähän matkaan.
Niillä on varaosakirjassa kummallakin oma varaosanumero, eli kyllä se on suunniteltu asia.
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: Customer - 18.07.2011, 22:16:32
Ei nyt Volvo mutta veteraani kuitenkin, omassa 67 kuplassa ei katsuri edes huomannut/kokeillut vöitä vaikka ne siinä oli edessä. Nämä on suomalais-valmisteiset lisävarusteet.
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: Ambasador - 18.07.2011, 22:57:48
Noista pulteista vielä, että mikä on vuosimalli raja jolloin Volvoissa käytettiin pelkkiä tuumakoon pultteja ja milloin siirryttiin pelkkiin millikoon pultteihin? Tuo minun 142:nen on ilmeisesti tuon siirtymäajan auto, kun siinä ei ole mitään logiikkaa mitä pultteja on missäkin :D Tuntuu välillä, että tuo auto on kasattu semmoisilla pulteilla, mitä on tehtaan lattialla aina milloinkin sattunut kasaajan jaloissa pyörimään :2funny:

74 muutu millikierteet.
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: Zebe - 18.07.2011, 23:50:01
Eipä ole mullakaan mitään sanomista ole tullut.. Amazoni -67/-68, jossa on c-pilarissa vöiden kiinnityspisteet näkyvillä.. Ja mulla kun on v40:n etupenkit niin niissä penkeissä on vielä vöiden lukot :D Ei mulla vöitä kuitenkaan ole, kun ei ole oikein sopivia sattunut löytymään.. Kait jostain 200-sarjalaisesta vois ettiä..
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: Amazing - 23.07.2011, 21:33:04
Ei veikata, luntataan Autowikistä:


1987

Vuonna 1987 uusien autojen päästörajat tiukentuivat. Tästä johtuen uusissa autoissa piti olla mm. kärjetön sytytys. Kaksitahtisia määräys ei koskenut, joten Wartburg ei hävinnyt uusien autojen luettelosta. Samana vuonna tuli voimaan myös talvinopeusrajoitukset ja turvavyöpakko myös takapenkille ja pakettiautoihin. Autot eivät enää olleet aivan niin kulmikkaita kuin ennen, pyöreys alkoi hiljalleen yleistyä. 1987 autojen myynti kasvoi.
Käyttöpakko tuli kyllä 1987, mutta takavyöt piti olla asennettuna jo 1.1.1981 käyttöönotetuissa h-autoissa. Ja etuturvavyöt samana päivänä vuonna 1971, niin kuin joku jo mainitsikin.
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: Titanium - 14.08.2011, 20:04:15
Minkäs auton rullavöitä olette veteraaneihin sovittaneet , vai oletteko löytäneet jostain hyviä uusia?
Itsellä oli PV:ssä Motonetin vyöt ja ne oli aika jämptin mittaiset.
Pyhimyksessä tuntuisi olevan vöiden kiinnityskohta vieläkin kauempana, joten tuskin riittävät.
Jos joltain löytyy siistit rullavyöt, niin sellaisia voi tarjota.
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: jim doe - 14.08.2011, 20:10:18
http://personal.inet.fi/yritys/turvavyo/contact.htm

onhan tätä mainostettu jo useamman ajan kanssa ???
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: Titanium - 14.08.2011, 20:35:28
http://personal.inet.fi/yritys/turvavyo/contact.htm

onhan tätä mainostettu jo useamman ajan kanssa ???
Kiitos ! Tämä vaikuttaa hyvältä.
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: Zebe - 14.08.2011, 21:01:03
http://personal.inet.fi/yritys/turvavyo/contact.htm

onhan tätä mainostettu jo useamman ajan kanssa ???

Osaatko sanoa mimmosta hintaa pitää jos teettää vyöt? Amazoniin pitäs saada.. 3-pisteet.. v40:n lukot olis, mut en tiiä käykö noihin yleismallin..
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: Jani O. - 14.08.2011, 21:12:31
Minkäs auton rullavöitä olette veteraaneihin sovittaneet , vai oletteko löytäneet jostain hyviä uusia?
Itsellä oli PV:ssä Motonetin vyöt ja ne oli aika jämptin mittaiset.
Pyhimyksessä tuntuisi olevan vöiden kiinnityskohta vieläkin kauempana, joten tuskin riittävät.
Jos joltain löytyy siistit rullavyöt, niin sellaisia voi tarjota.

Itellä on amazonis norsunkorva kuplasta vyöt. Nekin tosin on ruotsalaisvalmisteiset "giljotiini"lukolla, saabeissa ollut samanlaisia aikoinaan.
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: jim doe - 16.08.2011, 09:00:29
Maksoin vuosia sitten 80 euroa kpl. Vanhat olivat mukana, joista sitten lukkolaitteet. Hieman pidennystä ja rulla toisella tavalla kiinni. Alkuperäiseen paikkaan verrattuna rautatanko hieman ylempänä, jolloin rulla nousee ylemmäs. Käyttö on hieman helpompaa.
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: leka - 16.08.2011, 09:21:14
Soittamallahan ne asiat selviää... ::)

Mulle sanoi puhelimessa että rullavöiden hihnojen vaihto 60e kpl.
Mielestäni todella edullinen hinta.
Pitää jossain vaiheessa vaihdattaa nuo kun epäilyttää kestääkö vyöt kolarissa kun ovat jo 40 vuotta vanhat...
Ettei vain käy niin että tulee kolari ja kuuluu vain naps vöistä.
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: jim doe - 16.08.2011, 23:25:36
No joo halapa hinta turvallisuudesta,
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: VolvoPösö - 18.08.2011, 08:22:46

Tuttava etsi Pyhimykseensä rullavöitä. Amazoniin menee heittämällä 140-sarjan vyöt, näin oletan olevan myös 1969 Pyhimyksen kohdalla. Onko tietoa mistä moisia kannattaisi metsästää? Tosin B-pilari kiinnitys on Pyhimyksessä taempana, yltääköhän sittenkään....?
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: sempalo - 18.08.2011, 17:43:55
Hei,

edellinen omistaja tai sitä edellinen on asentanut rullavyöt PV Volvooni.  Nyt ne näyttää olevan siinä kunnossa, että olisi aika uusia. Mistä kannattaa kysellä uusia?

Toki helpointa olisi saada samanlaiset, mutta tunnistus teettää ongelmia.
Kytkentä on "uuden mallinen, eli vyötä ei laiteta Saabin mallin mukaan mihinkään väliin vaan siinä on ihan oikea kiinnike. Keskellä on semmoinen yhdellä pisteellä oleva kiinnike, josta lähtee kaksi "vaijeria" joiden päässä lukot ovat.

Jos jollain olisi vihjettä annettava niin kiva olisi.. (ainakin 200 sarjan taka keskivöitä sai helposti, kun ei enää lapsia saa irrallaan kuljettaa)
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: TapioR - 18.08.2011, 17:45:40
Vaihdata uudet remmit.
http://personal.inet.fi/yritys/turvavyo/firmbus.htm
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: sempalo - 18.08.2011, 19:12:33
Vaihdata uudet remmit.
http://personal.inet.fi/yritys/turvavyo/firmbus.htm

Onko hinnasta mitään tietoa? (käytettyjä hyvä kuntoisia kuitenkin on romuttamot täynnä.. ja eihän PV Volvossa henkiin jää kuitenkaan kolarissa)
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: TapioR - 18.08.2011, 19:20:40
Soita sinne ja kysy hinta. Jostain, mitä nyt en löydä olin lukevinani että hinnat eivät ole hirveitä.
Uusi olisi aina uusi...
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: sempalo - 18.08.2011, 19:48:41
Totta, uusi on aina uusi.
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: Jukkaw - 30.11.2011, 14:23:56
Käykö 240 tai yleensäki 200 sarjalaisten tyrvavyöt ja lukot suoraan amazoniin? Jos ei käy suoraan niin millaisia muutoksia tarvis tehdä, että passaa?
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: leka - 30.11.2011, 14:34:19
Onko hinnasta mitään tietoa? (käytettyjä hyvä kuntoisia kuitenkin on romuttamot täynnä.. ja eihän PV Volvossa henkiin jää kuitenkaan kolarissa)

Kun luet tätä ketjua niin mun edellisessä kommentissa se hinta jo oli...
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: kimisetä - 01.12.2011, 19:17:00
ja eihän PV Volvossa henkiin jää kuitenkaan kolarissa)

En ainakaan haluaisi rajumpaan nokkakolariin PV:llä joutua. Voi tulla rattiakseli kurkkaamaan keuhkoa... :(

Jokainen tekee autolleen mitä itse haluaa mutta Amaan laitoin 140 sarjan lukon ja rullavöihin lukkoon sopivat vastakappaleet. Sopii mielestäni tyylillisesti -62 malliinkin ja on aika tanakkaa rautaa:



(http://kimivaan.kuvat.fi/kuvat/Pikkukuvia+volvoista/Vy%F6n+lukko.jpg/full)
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: mikko078 - 14.01.2017, 15:37:32
Onkohan jollain tietoa mihin kohtaan takamatkustajan turvavyö tulee penkin alla kiinni? Lukkojen ja yläkiinnikkeiden paikat kyllä löytyy. Pitäisikö noi löytyä vuoden -62 amazonista? Vai onko joku ruostevauriota korjatessa hävittäny.
Kuva olis kiva. En googgeloimalla löytänyt.
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: kimisetä - 14.01.2017, 23:30:06
Onkohan jollain tietoa mihin kohtaan takamatkustajan turvavyö tulee penkin alla kiinni? Lukkojen ja yläkiinnikkeiden paikat kyllä löytyy. Pitäisikö noi löytyä vuoden -62 amazonista? Vai onko joku ruostevauriota korjatessa hävittäny.
Kuva olis kiva. En googgeloimalla löytänyt.

Alunperin takavyöt taisi vanhemmissa olla kaksipisteiset eli kolmannen pisteen joudut itse poraamaan pyöränkoteloon.
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: luchadore - 18.03.2020, 00:02:12
Nyt on tilanne että amukkaan pitäisi saada turvavyöt taakse. Toisella puolella on ollut jonkunlainen rullavyö muksulla. Muttakun nyt sinne olisi tulossa toinenkin turvavyö-kiinnitteinen istuin ::)

Rullavyöt olisi kivat ja jotenkin asiallisesti asennettavissa olevat vielä. Hattuhyllylle periaatteessa saisi rullat pultattua ja ohjaimet sinne C-pilareihin, tai sitten rullat suoraan sinne pilariin (kuten nykyinen yksi vyö on). Minulla on yksi pari rullia varastossa, mutta taitavat olla 240 ja etuvyöt, näyttävät olevan 100% tarkkoja siitä että ovat vaakasuorassa, joten niillä tuo ei onnistu mitenkään.

Ehdotuksia ja tarjouksia otetaan vastaan ! V:>
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: Lankku - 18.03.2020, 11:07:03
240 sedanin takavyöt? Rulla kiinnittyy hattuhyllyyn, ei tule ohjuria pilariin.
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: luchadore - 18.03.2020, 14:58:38
Tuollaisia minulla on 2 kpl.


(https://i.ibb.co/pWMCFcn/20200317-173344-1.jpg) (https://ibb.co/pWMCFcn)


Ovat samanlaiset (ilmeisesti saman puolen) vyöt. Siitä ei ole hajuakaan mistä kulmasta tai autosta ovat. Käsitysten mukaan jostain 240 mallista kuitenkin.
Noissa on tuossa punaisessa kotelossa nuoli joka pitää olla ylöspäin, muuten ei kela pyöri, ja tuntuu olevan äärimmäisen tarkka tuosta. Voiko tuota mekanismia jotenkin kääntää, että pulttireikä olisi ns. lattiaa vasten ? Sittenhän nuo kävisi suoraan.
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: Huikkoster - 18.03.2020, 16:14:14
Hommaa jostain 240 sedanin takavyöt niin pääset helpommalla. Noitahan on joka ladon nurkalla ;D. Saat samalla lukot lattiaan kun etuvöiden lukkoa et voi käyttää.
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: luchadore - 18.03.2020, 21:40:56
Joo laitoin jo ostoilmoitusta tuolla.

Purin tänään toisen mekanismin, mutta ei sitä voi mitenkään kääntää. Eihän tuo punainen koppa näytä olevan kun tuo kallistuksen tunnistin. Toimii hyvin vaikka korvaisi ne pelkällä peitelevyllä, mutta en kyllä käy leikkimään, lasten vöiksi tulossa kuitenkin.
Otsikko: Vs: Turvavyöt veteraaneissa
Kirjoitti: 1st - 22.03.2020, 21:36:06
Itsellä on 2d amassa takana muistaakseni Opel Corsa B:n takavyöt(sellaiset kun sain käsiini silloisella hetkellä tuttuni jokkis aihiosta)
Rullat on kontin puolella takasisälokarin kyljessä, läpipultilla ja vastapuolella on nurkistaan kiinni hepattu autourheiluliikkeestä ostettu turvavyön kiinnityspisteeksi tarkoitettu levynpala jossa on turvavyön pultin kierre keskellä.
Yläohjurillehan on (ainakin tuossa '69:ssä) paikka C pilarissa valmiina, ja myöskin lukoille keskellä sekä alakiinnityspisteelle nurkissa takapenkin alla.