Kulkukoira  Proturbo

Turvavyöt veteraaneissa

  • 42 Vastauksia
  • 15378 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pihlajamaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Turvavyöt veteraaneissa
« : 12.07.2011, 22:21:26 »
Hei!

Mieleeni tuli kysyä, tietäisikö joku, onko P1800 aikoinaan tyypitetty vöiden kanssa, sellaisethan ovat kaikissa pyhimyksissä alkuperäisvarusteena olleet. Olen ymmärtänyt, että Amazoneja ei koskaan tyypitetty vöille ennen turvavyöpakon voimaan astumista, vaikka vyöt niissäkin jostain 60-luvun alkupuolelta olivat.

Lähinnä tiedolle tarvetta, sillä sisustan purun ja kasauksen yhteydessä hukkui vöiden keskitunneliin tuleva lukkolenkki jonnekin teille tietymättömille ja mietin, että etsiskelenkö rauhassa ja suoritan määräaikaiset ilman vöitä, vai metsästänkö jonkun patenttiratkaisun katsastukseen?
P1800 -63 (Jensen)

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Turvavyöt veteraaneissa
« Vastaus #1 : 13.07.2011, 07:23:46 »
Käsittääkseni ollut lisävaruste vuoteen -70(?) asti jonka jälkeen vyöt olivat volvoissa vakiovaruste. Eli ennen vm -70(?) saa vyöt poistaa vaik ois alunperin ollu vöillä varustettu. Koska lisävarusteet ei ole pakollisia.

Jos vyöt on, tai osia niistä, paikoillaan niiden tulee toimia katsastuksessa.
« Viimeksi muokattu: 13.07.2011, 07:27:12 kirjoittanut skipi »

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6327
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Turvavyöt veteraaneissa
« Vastaus #2 : 13.07.2011, 09:18:58 »
Oman -63 mallisen ainaskin katsastin ilman turvavöitä, eikä kukaan edes sanonut mitään. "Ai, tässä ei olekkaan lainkaan turvavöitä"

Poissa VolvoPösö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
Vs: Turvavyöt veteraaneissa
« Vastaus #3 : 13.07.2011, 10:37:30 »
Amazon oli ensimmäinen sarjavalmisteinen auto jossa oli turvavyöt vakiovarusteena jo vuodesta -59. Niitä ei kuitenkaan vaadita katsastuksessa veteraaneissa ja mielestäni raja on -71. 140-sarjan rullavyöt käyvät suoraan Amazoniin, suosittelen. 

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Turvavyöt veteraaneissa
« Vastaus #4 : 13.07.2011, 10:55:08 »
Ja tämä 1971 koskee vain etuvöitä. Milloin takavyöt tuli pakollisiksi? Veikkaan 1980
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa VolvoPösö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
Vs: Turvavyöt veteraaneissa
« Vastaus #5 : 13.07.2011, 11:38:47 »
Ei veikata, luntataan Autowikistä:


1987

Vuonna 1987 uusien autojen päästörajat tiukentuivat. Tästä johtuen uusissa autoissa piti olla mm. kärjetön sytytys. Kaksitahtisia määräys ei koskenut, joten Wartburg ei hävinnyt uusien autojen luettelosta. Samana vuonna tuli voimaan myös talvinopeusrajoitukset ja turvavyöpakko myös takapenkille ja pakettiautoihin. Autot eivät enää olleet aivan niin kulmikkaita kuin ennen, pyöreys alkoi hiljalleen yleistyä. 1987 autojen myynti kasvoi.

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Turvavyöt veteraaneissa
« Vastaus #6 : 13.07.2011, 12:18:42 »
"Enne vuotta 1958 Volvon malleihin sai lisävarusteena kaksipistevyön. Vuonna 1958 alettiin Amazon- ja PV544 -mallisarjojen autot varustaa kaksipistevöin. Vuotta myöhemmin Volvo otti ensimmäisenä autonvalmistajana kolmipistevyön vakiovarusteeksi."

Oon saanu väärää tietoo tosta vakio- ja lisävaruste jutusta. Yllä ote jostain TM:n jutusta.

Oman -63 aman katsastin kans just eikä maininnu mitää vöiden puuttumisesta.

Löytyskö jostai iha pykälä tekstiä noista vöistä?


Volvo TDI

  • Vieras
Vs: Turvavyöt veteraaneissa
« Vastaus #7 : 15.07.2011, 19:11:37 »
Lainaus Tuulilasilehdestä: Suomessa eduskunta määräsi turvavyön käyttöpakon etuistuimilla vuonna 1975. Takapenkillä istuvien turvavyöpakko alkoi marraskuussa 1987.

Poissa jheinonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Turvavyöt veteraaneissa
« Vastaus #8 : 16.07.2011, 20:48:11 »
Minkä kokoinen Amazonin takavöiden kiinnityspultti on? C-pilarissa ja takapenkin takana oleviin paikkoihin pitäisi saada pultit.
3/8"UNC menee kierroksen mutta ei enempää ainakaan sormivoimalla. 3/8"UNF tai M10 ei sovi ollenkaan.
 ???

Poissa MAHU

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Turvavyöt veteraaneissa
« Vastaus #9 : 17.07.2011, 22:00:28 »
Kaikki turvavyönpultit, joiden kanssa minä olen joutunut tekemisiin ovat olleet 7/16 UNF

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6327
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Turvavyöt veteraaneissa
« Vastaus #10 : 18.07.2011, 09:27:11 »
Minkä kokoinen Amazonin takavöiden kiinnityspultti on? C-pilarissa ja takapenkin takana oleviin paikkoihin pitäisi saada pultit.
3/8"UNC menee kierroksen mutta ei enempää ainakaan sormivoimalla. 3/8"UNF tai M10 ei sovi ollenkaan.
 ???

Taitaa olla vuosimallikohtaisia juttuja. Vanhemmissa pitäisi olla tuo 3/8 unc, mutta sitten uudemmissa tuo 7/16 unf. Tarkaa rajaa en osaa sanoa, mutta -64 on kokemusteni mukaan vanhempi ja -66 uudempi. Sun auto on sitten varmaan -65 :2funny:

Poissa volmi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
Vs: Turvavyöt veteraaneissa
« Vastaus #11 : 18.07.2011, 14:11:35 »
Noista pulteista vielä, että mikä on vuosimalli raja jolloin Volvoissa käytettiin pelkkiä tuumakoon pultteja ja milloin siirryttiin pelkkiin millikoon pultteihin? Tuo minun 142:nen on ilmeisesti tuon siirtymäajan auto, kun siinä ei ole mitään logiikkaa mitä pultteja on missäkin :D Tuntuu välillä, että tuo auto on kasattu semmoisilla pulteilla, mitä on tehtaan lattialla aina milloinkin sattunut kasaajan jaloissa pyörimään :2funny:

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6327
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Turvavyöt veteraaneissa
« Vastaus #12 : 18.07.2011, 16:49:48 »
Noista pulteista vielä, että mikä on vuosimalli raja jolloin Volvoissa käytettiin pelkkiä tuumakoon pultteja ja milloin siirryttiin pelkkiin millikoon pultteihin? Tuo minun 142:nen on ilmeisesti tuon siirtymäajan auto, kun siinä ei ole mitään logiikkaa mitä pultteja on missäkin :D Tuntuu välillä, että tuo auto on kasattu semmoisilla pulteilla, mitä on tehtaan lattialla aina milloinkin sattunut kasaajan jaloissa pyörimään :2funny:

Mielestäni milliset pultit tulivat vasta 200-sarjaan. Tai ainakin vielä -73 oli pelkkiä tuumaisia, -74:sta en tiedä.

Poissa MAHU

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Turvavyöt veteraaneissa
« Vastaus #13 : 18.07.2011, 21:53:06 »
Olettaisin kierteiden riippuvan siitä mistä päin maailmaa kyseinen osa on hankittu.
Esim. 65 PV:ssä. panhardtangon korinpuoleisessa päässä on M14-1,5 ja akselin puoleisessa päässä 9/16 UNF
Töppäsin hieman kun yritin kiertää akselin puoleiseen päähän korinpuoleista mutteria, se menee siihen vähän matkaan.
Niillä on varaosakirjassa kummallakin oma varaosanumero, eli kyllä se on suunniteltu asia.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Turvavyöt veteraaneissa
« Vastaus #14 : 18.07.2011, 22:16:32 »
Ei nyt Volvo mutta veteraani kuitenkin, omassa 67 kuplassa ei katsuri edes huomannut/kokeillut vöitä vaikka ne siinä oli edessä. Nämä on suomalais-valmisteiset lisävarusteet.

 

Proturbo  Autodiagnoosi